تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز چیست

تفاوت مارجین و فیوچرز در بازار ارزهای دیجیتال

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 25 تیر 1402

در این مقاله از صرافی فراچنج قصد داریم، تفاوت‌مارجین و فیوچرز را بشناسیم. از این طریق، درک بهتری از چگونگی فعالیت معاملات مارجین و فیوچرز در موقعیت‌های مختلف پی می‌بریم. به طور کلی باید بدانید افرادی که قصد دارند، تا در بازار ارزهای دیجیتال حرفه ایی شوند، باید موارد متعددی را بررسی کنند که یکی از این موارد، شناخت تفاوت‌های بین معاملات فیوچرز و مارجین است. لذا با توجه به شباهت این دو مورد به یکدیگر و اهمیت آن در ادامه تمام نکات پیرامون این مسئله را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه بمانید..

تعریف معاملات مارجین (Margin)

به معامله ایی که در آن دارایی شخص سوم در اختیار فرد وام گرفته قرار می‌گیرد، تا در بازار ارزهای دیجیتال خرید و فروش و سرمایه‌گذاری انجام دهد، معاملات مارجین می‌گویند. این نوع معامله برای کاربران، شاخص‌ها و اهرم‌هایی بوجود می‌آورد که به کمک آن حجم سود کاربر افزایش یابد.

در واقع مارجین، سرمایه یه ریل سرمایه گذار است که از آن برای تضمین معاملات به کار گرفته می‌شود. هنگامی که معاملات با اهرم انجام می‌شود، تریدر با مبلغ بالاتری از سرمایه اصلی خود وارد معامله می‌شود.

در بیان ساده معاملات مارجین را می‌توان این گونه توصیف کرد:

مارجین، به مقدار پولی می‌گوییم که تریدر می‌بایست در حساب خود داشته باشد، تا ضررهای احتمالی را جبران کند.

کارکرد معاملات مارجین در بازار کریپتوکارنسی

یکی از توصیه‌هایی که به افراد معامله‌گر در مارجین شده است، داشتن اطلاعات زیاد در زمینه‌ی تحلیل فاندامنتال و تکنیکال است. در معاملات مارجین شخصی که سرمایه گذار است، بخشی از سرمایه و یا سهام خودش را وارد معامله می‌کند. به این دارایی که وارد معامله شده، مارجین می‌گویند. زمانیکه فرد سرمایه گذار تصمیم گرفت میزان مارجین خود را تعیین کند، باید میزان اهرم را مشخص کند.

به میزان ضریب تعیین کننده ایی که سرمایه گذار، تا چند برابر از سرمایه مارجین می‌تواند وام دریافت کند، تعیین لوریج یا اهرم نام دارد. معاملات مارجین به دو صورت لانگ و شورت انجام می‌گردد. در معاملات لانگ، مانند معاملات معمولی، فرد معامله‌گر با توجه به اینکه قیمت رو به افزایش است، معامله را آغاز می‌کند، و همراه بالا رفتن قیمت، سود دریافت می‌کنند. در معاملات شورت برخلاف لانگ، معامله‌گر پیش بینی می‌کند، که قیمت در حال کاهش است؛ درنتیجه وارد معامله شده ودر زمان کاهش قیمت، سود کسب می‌کند.

معاملات مارجین و فیوچرز

تعریف معاملات فیوچرز

معاملات آتی یا فیوچرز به زمان آینده مربوط است. به معامله ایی در زمان حال یا گذشته انجام می‌گردد، ولی زمان انجام آن در آینده است، معاملات فیوچرز می‌گویند. این معاملات به یک دارایی مشخص مانند فلزات گرانبها یا ارزهای دیجیتال نیاز دارند، که در زمان آینده به همراه قیمت تعیین شده معامله را موجب گردند. هدف معاملات فیوچرز، احتیاج نداشتن به سفته و چک است. با وجود ضامنی مثل طلا یا رمزارزها، معامله گران در مقابل تغییرات قیمت در بازار در امان می‌مانند. هنگام معامله در معاملات فیوچرز از Position Long برای خرید و هنگامی که قصد فروش دارند، از Position Short بهره می‌برند. معاملات فیوچرز به دو شکل، فیوچرز و اسپات صورت می‌گیرد.

بررسی تفاوت مارجین و فیوچرز

  • وثیقه‌گذاری: در معاملات آتی یا فیوچرز فقط به یک مورد نیاز است و آن اولین وثیقه و پیش پرداخت هزینه‌ی ارزهای دیجیتال است. اما در معاملات مارجین زمانی تریدرها پوزیشن‌ها را به کمک حالتی از وام دهی که همراهش باید بهره پرداخت گردد، تقویت می‌کنند.
  • افق سرمایه‌گذاری: گاهی معاملات فیوچرز و مارجین به طور کلی هدف مشترکی دارند؛ اما راه‌های این اهداف تقسیم شده و بایکدیگر متفاوت هستند. معاملات فیوچرز بیشتر مورد نظر افراد سرمایه گذار بلند مدت است، اما سرمایه گذاران در کوتاه مدت از مارجین استفاده می‌کنند.
  • تفاوت در بازار: یکی از مهمترین تفاوت‌های معاملات مارجین و فیوچرز، بازاری که در آن معامله صورت می‌گیرد، است. معاملات آتی یا فیوچرز تحویل در زمان آینده و در بازارهای مشتقات انجام می‌گردد.
  • لوریج: در مارجینگ تریدینگ اهرام‌ها بین اعداد ۵ تا ۲۰ تغییر پذیرند، ولی در معاملات فیوچرز مقدار آن حتی از ۱۰۰٪ بالاتر می‌رود.
  • مدت زمان: در بازار فیوچرز یا آتی مدت زمانی که از کوینی نگهداری می‌گردد، نشان دهنده‌ی زمان و تاریخ تعیین شده انقضا است؛ اما تریدرها، در بازار یکپارچه و دائمی اسپات، زمان مورد نیاز برای نگهداری از دارایی لوریج شده را مشخص می‌کند.

شباهت‌های مارجین و فیوچرز

  • هدف: در معاملات Futures و Margin به همراه تقویت بازدهی سرمایه انجام می‌گردد، ولی اگر در روند این معاملات اشکال و خطایی صورت بگیرد، خسارت‌های سنگینی را بوجود می‌آورد. این رویداد در بازارمتغییر و پر نوسان کریپتوکارنسی بیشتر می‌گردد. به خاطر همین موضوعات، این ابزارها به  تریدرهای مسلط و باتجربه بیشتر توصیه می‌گردد.
  • فرصت: هردو معاملات فیوچرز یا آتی و مارجین ابزارهایی مشابه برای سرمایه‌گذاری هستند. هدف هر دوی معاملات بوجودآوردن محیطی است تا افراد بیشتر ارز دیجیتال بخرند. اگرچه راه‌های گوناگونی برای رسیدن به این موقعیت موجود است.

 

در کنار تفاوت مارجین و فیوچرز، خطر هر یک از این سبک ها در معامله گری چیست؟

خطرات معاملات فیوچرز یا آتی

حالا که تفاوت مارجین و فیوچرز می‌دانید بهتر است که خطرات هر یک از این شیوه ها برای معامله گری را نیز بدانید. در این رابطه اصلی‌ترین خطر در معاملات آتی زمانی ایجاد می‌گردد که، معامله گران لوریج‌های بالایی را روی پوزیشین‌های پر سود خود انجام می‌دهند. به طور کلی این نوع قراردادها، دارای اهرم‌های بسیار بلندی هستند، که از دارایی که درحال معامله بیشتر است؛ این جریان خطر لیکویید شدن و مارجین کالی را ممکن می‌گردد.

بازار نوسانی و متغییر ارزهای دیجیتال، ممکن است قیمت قرار داد در زمان موعود تاریخ معامله مناسب سرمایه گذار نباشد. جدا از این جریان، کسانی که جدیدا وارد دنیای رمزارزها شده اند، لازم است قبل از ورود به این بازار و انجام این معادلات، مهارت‌ها و تسلط خود را افزایش دهند.

خطرات مارجین تریدینگ

این معامله به دلیل بکاربردن لوریج در مقایسه با معادلات عادی ارزهای دیجیتال ریسک بالاتری را با خود دارد که می‌تواند یک ضرر بسیار بزرگ را بوجود آورد. با در نظر داشتن این مورد که بازار ارزهای دیجیتال نامتمرکز و متغییر است، برای اینکه مانع لیکویید شدن و مجبور به فروش سرمایه به وسیله صرافی باید سرمایه بسیار زیادی را به عنوان وثیقه قرار دهیم.

زمانی ورود به معاملات مارجین، از همان ابتدا باید کارمزد وامی را که دریافت کرده‌اید را، بپردازید. در نتیجه هرمیزان که زمان بیشتر بگذرد و نرخ بهره هم متقابلا افایش یافته و بدهی شما بالا می‌رود. در نتیجه مارجین تریدینگ عملکردی مناسب برای معاملات و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت دارد.

تفاوت مارجین و فیوچرز باعث می‌شود کدام مورد را برای معامله گری انتخاب کنیم؟

این موضوع که معاملات فیوچرز و مارجین بسیار زیاد مورد علاقه‌ی سرمایه گذاران است، اما به دلیل خطرات و ریسک‌های بسیار زیادی که دارند، با آگاهی و تسلط کامل باید از آن‌ها استفاده کرد. گزینه‌های بسیار متفاوتی در مورد کاربرد هر یک از این دو روش معامله وجود دارد؛ که به مواردی مانند  مقدار تسلط و مهارت قدرت ریسک، پیشبینی و میزان دارایی مورد استفاده در سرمایه گذاری؛ که به نظر داشتن استدلال شخص سرمایه گذار وابسته است.

تفاوت مارجین و فیوچرز

نکاتی مهم برای استفاده از معاملات مارجین و فیوچرز

درست است که تفاوت مارجین و فیوچرز کم نیست، اما هر یک از این روش ها مزیت های مخصوص به خود را دارند که همین مسئله سبب شده تا کاربران زیادی از آن ها برای معامله بهره ببرند. پس اگر شما هم از آن دسته کاربرانی هستید که با توجه به وجود این تفاوت ها می‌خواهید از یکی از این شیوه های معاملاتی استفاده کنید، توصیه می‌کنیم حتما نکات زیر را مد نظر داشته باشید..

  • همیشه از استاپ لاس استفاده کنید

مفیدترین ابزار برای مدیریت خطر و ریسک در معاملات مارجین و فیوچرز حد ضرر است. حد ضرر برای جلوگیری از ضررهای بسیار بالا و سنگین به تریدرها کمک می‌کند؛ ولی باید به چگونگی تعیین این ابزار تبحر داشته باشید. زمانی که حدضرر در فاصله‌ی خیلی کم از قیمت خرید قرار دارد، ممکن است قبل از حرکت بازار به سمت مسیر دلخواهتان معامله ثابت گردد. در مقابل هنگامی که فاصله‌ی زیادی با ارزش واقعی خودش دارد، در خطر ریسک بالاتراز ارزش دارایی ترید قرار دارید. جدا از این موارد باید از اسکوییزهایی که به نفع خود از لایه‌های استاپ لاس بهره می‌برند، باشید.

  • به نرخ بهره توجه داشته باشید

یکی از ویژگی‌های وام‌های مارجین، داشتن کارمزد و نرخ بهره است. با توجه به این موضوع، صرافی‌ها میزان نرخ‌های مختلفی دارند، که در قیاس باهم سبب افزایش سود بدست آمده‌ی آن‌ها، می‌گردد.

  • به خبرهای مهم توجه کنید

زمانی که می‌خواهید، پوزیشن فیوچرز یا مارجین را باز کنید، همواره در ارتباط با خبرها و اتفاقاتی که تاثیر بسیار زیادی روی بازار می‌گذارند با دقت انجام دهید. تریدرها در بازار رمزارزها با گسترش اخبار در رجع به بالا رفتن سود ارزهای دیجیتال، و گسترش این اخبار، میزان خرید رمزارزها را افزایش می‌دهند.

  • ابتدا با سرمایه کم آغاز کنید

در اولین مراحل که می‌خواهید معامله انجام دهید باید پول کمی را استفاده کنید، زیرا باید توانایی از دست دادنش را داشته باشید. چرا که این کار اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد و باعث می‌گردد، تا روش‌ها و استراتژی‌های گوناگون خرید و فروش و ترید ارزهای دیجیتال را به صورت کامل مسلط گردید.

  • پله ای خرید کنید

یکی از روش‌های بسیار عالی برای معامله خریدهای خرد در یک مدت زمانی در مقابل خرید با قیمت بالا در یک زمان است. این راه حل به دلیل ویژگی‌های متعددی که در کنار حرکت بازار بدست می‌آورید، بسیار مفید و مناسب است. درنتیجه خرید میزان کم دارایی در مدت زمان‌های متفاوت موجب بالارفتن میزان شانس در کسب سود می‌گردد.

  • در نظر داشتن سطوح حمایت و مقاومت

در معامله‌های مارجین و آتی میزان کمی از تغییرات قیمت سبب ایجاد سطوح حمایت و مقاومت در مدت زمان کوتاه شده است. این سطح‌ها در مدت زمان‌های مختلف قرار دارند، که باید آن‌ها را بشناسید.

  • برای مواقع حساس پس انداز داشته باشید

به عنوان فردی که سرمایه گذار است، به هیچ وجه نباید کل دارایی خود را در یک معامله قرار دهید. جدا از این باید همیشه مقداری دارایی به عنوان پس‌انداز داشته باشید. به این ترتیب زمانی که بازار خلاف پیشبینی‌ها حرکت کرد، به اندازه ی متوسطی ضرر را کاهش می‌دهد.

  • هر دونوع پوزیشین لانگ و شورت را در نظر بگیرید

بیشتر معامله گران، دنبال قراردادهای فیوچرز و برخوردار شدن از پوزیشین لانگ هستند در این زمان، سود در زمان بالارفتن قیمت رخ می‌دهد. اما با دقت متوجه می‌گردید، زمانی که کاهش قیمت به وسیله‌ی قرار دادهای آتی شورت اتفاق می‌افتد، این پتانسیل را دارد؛ که سود دهد.

  • خود را تسلیم سوداگری‌های دیووانه‌وار نکنید

انجام معامله طبق سوداگری با قمار هیچ اختلافی ندارد. ممکن است یک یا دو بار با این طرفند سود کسب کردید، ولی همیشه اوضاع اینطور پیش نمی رود، و بدون تردید یک ضرر بسیار سنگینی دچار خواهید شد.

  • همواره از پوزیشن‌های خود مراقبت کنید

جدا از تفاوت‌های دو روش معامله‌ی فیوچرز و مارجین، هیچ یک در برابر راه‌هایی مانند استیکینگ جزء ابزارهای فعال در سرمایه‌گذاری نیستند. در نتیجه شما نمی توانید، سرمایه خود را وارد پوزیشن مورد نظر کنید، و بدون بررسی آن را برای ماه ها و سالها رها کرده و انتظار سود داشته باشید. بخاطر همین دلیل همیشه باید خودتان را درحال آماده قرار داده، و آماده باشید.

کلام آخر

در این مقاله از صرافی فراچنج به مقایسه وتفاوت مارجین و فیوچرز پرداختیم. برخورداری از روش‌های این دو برای ترید مفید است اما باید خیلی دقیق و کامل روی آن مسلط باشید؛ و در بکاربردن این دو روش حرفه ایی باشید. پس استفاده از این معاملات مفید است اما در صورتی که بسیار تبحر در بکار گیری آن‌ها را دارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان