جومو در ارز دیجیتال

jomo چیست؟ آشنایی با اصطلاح “لذت از دست دادن در ارز دیجیتال”

تاریخ انتشار : 9 خرداد 1402

جومو چیست و چه تفاوتی با فومو دارد؟ دنیای پر چالش مالی و بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال همواره مملو از احساساتی است که روزانه با آن سر و کار داریم. هر کاربر می‌تواند در طی فعالیت معامله‌گری خود بارها و بارها با این عبارات درگیر شود. فاد، فومو، شاخص ترس و طمع و بسیاری از موارد دیگر. اما می‌خواهیم این سوال را از شما بپرسیم، آیا تا به حال اصطلاح جومو (JOMO) را شنیده اید؟ به احتمال زیاد نه! جومو در ارز دیجیتال مخفف عبارت انگلیسی «Joy Of Missing Out» به معنای لذت از دست دادن است. این اصطلاح کاملا برعکس فومو است.

برای اینکه شناخت این عبارت‌ها می‌توانند در مسیر تریدر شدن نقش مهمی را برای هر کاربر ایفا کند، در این مطلب می‌خواهیم به بررسی اینکه جومو چیست بپردازیم. اگر آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال را برای خود ضروری می‌دانید، حتما این مقاله را تا پایان بخوانید.

جومو (JOMO) چیست؟

جومو در حوزه کریپتو و ارزهای دیجیتال به معنای امتناع از پیروزی و دوری کردن از ضررهای بزرگ و جبران نشدنی است. این عبارت به یک عملکرد هوشمندانه و صحیح تریدرها در بازار اطلاق می شود. به همین علت این مفهوم را کاملا مخالف FOMO می دانیم. چرا که در فومو معامله گر به خاطر ترس از دست دادن موقعیتی که دارد، احساسی تصمیم می گیرد و به صورت هیجانی در قله ها وارد یک معامله می شود.!

برای درک بهتر این اصطلاح:

به طور مثال روندهای  صعودی بیت کوین که در سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ (۱۳۹۹-۱۴۰۰) اتفاق افتاد، افرادی را که منتظر صعود بیشتر بودند به خرید بیت کوین در بالاترین سطح قیمتی تشویق کرد. بنابراین افرادی که در آن دوران وارد معامله شدند ضرر کردند، اما کسانی که در همان دوره با سودهای معقول از معامله خارج شدند و یا اصلا وارد معامله نشدند، پیروز میدان بودند.

شرایط آن زمان  و با وجود اینکه بسیاری از تحلیل گران سرشناس مانند: بانک معروف و چند ملیتی استاندارد چارترد (Standard Chartered) و همینطور موسسه خدمات مالی جی پی مورگان (JPMorgan Chase) پیش بینی کردند که به احتمال زیاد قیمت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۱ به سقف ۱۰۰ هزار دلاری می‌رسد. افراد بسیاری تصور کردند که روند این کوین حتما صعودی خواهد بود!

اما متاسفانه با وجود همه تحلیل و استدلال ها، بیت کوین پیش از رسیدن به اوج ۱۰۰.۰۰۰ دلاری، سرانجام پس از لمس قیمت 89 هزار دلار نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) کاهش قیمت عجیبی را تجربه کرد و از آن زمان تاکنون حدودا ۶۰ درصد کاهش قیمت داشته است! (قیمت بیت کوین در زمان نگارش این مقاله ۲۷ هزار دلار است)

روند صعودی و بازار گاوی بیت کوین در فاصله ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ احتمالا بسیاری از مردم را به خریدBITCOIN ترغیب کرد. در این مسیر تریدرهای درگیر با احساس جومو با دیدن شرایط بر خلاف سایرین، دارایی بیت کوین خود را فروختند یا اقدام به خرید نکردند، به همین دلیل آن ها برنده این بازی شدند. زیرا همانطور که شاهد هستید، بیت کوین در حال حاضر کاهش قیمت و بازار نوسانی را دارد.

همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران که در زمان افول قیمت و قرار گرفتن بیت کوین در پایین‌ترین سطح قیمتی، با اجتناب از احساس فومو، فریب ورود در سطوح پایین‌تر را نخوردند نیز در این مسیر پیروز اند!

جومو چیست؟

تجربه احساس جومو پس از اوج قیمتی بیت کوین:

مایکل گوگول، یکی از ناظران بازار ارزهای دیجیتال است که در اواخر سال ۲۰۲۱، فریب پیش بینی‌های بیش از حد خوش بینانه را نخورد و در همان حین حجم معاملات خود را کاهش داد. او درست یک ماه پیش از اینکه بیت کوین به سقف تاریخی خود برسد سعی کرد تمام معاملات خود را ببندد. درست است که شاید او می‌توانست با کمی صبر سود بیشتری کسب کند اما، مایکل در می‌ماه سال ۲۰۲۲ در توییتی اعلام کرد که از این تصمیم خود بسیار خوشحال است.

بالعکس مایکل، یک تریدر دیگر با نپذیرفتن شرایط تورمی بازار و خرید بیت کوین در بالا‌ترین سقف یعمی ۶۰ هزار دلار ضرر زیادی را متحمل شد. این تریدر در این باره بیان کرده است که:

بالاخره در دام تورم افتادم. ترسیدم و می‌توان گفت تقریبا در بالاترین سقف بیت کوین (عنی ۶۹ هزار دلار) وارد  معامله شدم. حالا حس خیلی بدی دارم و پس از ساعت‌ها تحقیق هنوز هم درگیر سردرگمی ام.

این دو تجربه واقعی دو کاربر ارزهای دیجیتال نسبت به احساس فومو و جومو هستند. ما با بیان این مطلب سعی داریم تا به این نتیجه برسید که در موقعیت‌های مختلف بازار چرا نباید احساسات را دخیل کرد و به صورت کاملا منطقی وارد معامله شد.
حالا که این مسئله را به طور کامل درک کردید، در ادامه راهکارهای حل این مشکل را توضیح خواهیم داد.

راهکار تغییر FOMO به جومو چیست؟

بنظر شما چطور می‌توانیم احساس فومو را به حالت JOMO  تغییر دهیم؟ با توجه به اینکه شرایط فومو ناشی از سرمایه‌گذاری‌های هیجانی برای کسب سودهای سریع و زیاد است باید سعی کرد که از این حالت دور ماند. در این مسیر، بسیاری از تریدرها، به خصوص معامله گران مبتدی بر این باوراند که می‌توانند در عرض مدت زمان بسیار کوتاهی سرمایه‌شان را دو یا چند برابر کنند. همین مسئله آن‌ها را در مسیر اشتباه قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا هر لحظه با فومو دست و پنجه نرم کنند.

این تریدرها اغلب بدون استراتژی خاص و استدلالی مشخص وارد پوزیشن‌های معملاتی مختلف می‌شوند. شک نکنید این نوع معاملات بسیار پر ریسک‌اند و هر لحظه خطر لیکویید شدن را برایتان به همراه دارند! برای همین اگر شما هم در معامله‌گری با چنین احساساتی درگیر هستید، بهتر است، از راهکارهای ذیل برای تبدیل فومو به جومو استفاده کنید:

  1. برای خودتان استراتژی معاملاتی تدوین کنید.
  2. ژورنال معاملاتی داشته باشید.
  3. به کمک ابزارها به تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال ارز مورد نظر بپردازید.
  4. احساسات و هیجانات را کنترل کنید و طبق برنامه معاملاتی که چیدید، پیش بروید.

این را به یاد داشته باشید که اگر بتوانید از این 4 راهکار استفاده کنید، بدون شک در مدت زمان کوتاهی در روند درست قرار خواهید گرفت و سودهای قابل توجهی را کسب خواهید کرد.

کلام پایانی:

اینکه بدانید جومو چیست، قطعا می‌تواند در کنترل احساسات در زمان ورود به معامله به شما کمک کند. همانطور که در مطلب اشاره کردیم، JOMO بر خلاف FOMO روی معامله‌گر اثر می‌گذارد. در حالت فومو، معامله‌گر به دلیل ترس از دست دادنی که دارد، به معامله‌های اشتباه وارد می‌شود و تصمیم‌های هیجانی می‌گیرد. اما بالعکس در شرایط جومو، فرد لذتی را تحت عنوان لذت از دست دادن تجربه می‌کند. یعنی چه؟ یعنی اینکه معامله‌گر تصمیم میگیرد یا وارد معامله نشود و یا همان جا از بازار خارج شود! این می‌شود لذت از دست دادن، برای‌عدم مواجه با باخت. این رفتار گاها می‌تواند غیر منطقی نیز باشد، اما اغلب سرمایه گذاران از چنین عکس العملی احساس شادمانی دارند.

در حالت کلی، توصیه ما در صرافی فراچنج به شما عزیزان این است که اگر می‌خواهید یک معامله‌گر موفق با احتمال پیروزی بیشتر باشید؛ تلاش کنید، احساس فومو را به جومو تبدیل کنید.

حالا که معنی این عبارت را می‌دانید، بگویید تا به حال با چنین شرایطی رو به رو بوده اید؟ پیشنهاد شما به سایر معامله گران در این رابطه چیست؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان