ژورنال معاملاتی چیست

ژورنال معاملاتی چیست؟ راهنمای ساخت+5 دلیل اهمیت آن

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 2 خرداد 1402

ژورنال معاملاتی یا دفتر ترید یکی از پر کاربرد‌ترین ابزاری است که هر تریدر برای کسب موفقیت به آن نیاز دارد. ما در این مطلب از صرافی ارز دیحیتال فراچنج می‌خواهیم به بررسی این فاکتور مهم بپردازیم و نحوه ساخت دفتر معاملات را آموزش دهیم. به طور کلی به کمک این مقاله فواید ژورنال معاملاتی را در می‌یابیم و یاد می‌گیریم که چگونه باید از آن استفاده کرد تا به نتایج دلخواه رسید و در نهایت معاملات را روز به روز بهبود بخشید.

به کمک Trading Journal شما می‌توانید، در مسیر معامله گری‌تان تحولی عظیم ایجاد کنید و تصمیمات بهتر و متفاوت‌تری را بگیرید. در ادامه نمونه‌ای از ژورنال معاملاتی را در اختیارتان قرار داده‌ایم تا به کمک آن بتوانید الگو بگیرید و طبق آن یک دفتر ترید مطابق با نحوه فعالیت‌تان ایجاد کنید. نکات این مطلب را از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید…


ژورنال معاملاتی (Trading Journal) چیست؟


در بیانی ساده می‌توان گفت ژونال معاملاتی، دفتری است از معاملاتی که وارد آن می‌شوید و تمام اطلاعات مربوط به آن را به صورت دقیق در آن دفتر ثبت می‌کنید. این فعالیت در مسیر ترید کردن، می‌تواند بسیار مفید واقع شود. مهم‌ترین دلیل برای استفاده از دفتر ترید، پیدا کردن نقاط قوت و ضعف است که این نکات می‌تواند شما را در مدتی نسبتا کوتاه به یک معامله‌گر موفق تبدیل نماید.

هر ژورنال معاملاتی می‌بایست، شامل اطلاعاتی نظیر: مقدار خرید و فروش، تاریخ معامله، مقدار سود یا ضرر، پیش بینی معامله و سایر موارد این چنینی در رابطه با معامله‌ای که وارد آن می‌شوید، باشد.

در نگاه اول، داشتن دفتر معاملاتی و ثبت روزانه معاملات کار ساده‌ای به نظر می‌آید، اما این روش تنها زمانی کار آمد است که به درستی اطلاعات در آن درج شود؛ پس همه چیز به آن آسانی‌هایی که فکرش می‌کنید نیست.

از جمله مهم ترین مواردی که نشان دهنده اهمیت داشتن یک دفتر معاملاتی اند، عبارت اند از:

  • این روش، شما را به یک معامله‌گر متعهد تبدیل می‌کند.
  • منظم و ثابت قدم‌تر خواهید شد.
  • باعث کشف استراتژی‌های معاملاتی می‌شود.
  • نشان‌گر نقاط ضعف و قوت شما خواهد بود.
  • افزایش قدرت تحلیل در معاملات.

لازم به ذکر است بدانید، همه معامله گران حرفه‌ای به صورت دوره‌ای ژورنال معاملاتی‌شان را با دقت بررسی و آنالیز می‌کنند که دلیل موفقیت یاعدم موفقیت یک معامله چه بوده است؟ اما این موضوع را بدانید که ایجاد این دفتر به شکل صحیح می‌تواند، بدون در نظر گرفتن حرکات بازار شما را به یک معامله‌گر موفق تبدیل کند.


ژورنال معاملاتی چگونه کار می‌کند؟


به طور کلی تدوین یک ژورنال معاملاتی فرآیندی زمان بر است. با این حال داشتن آن و نوشتن ژورنال به صورت منظم به شما کمک می‌کند تا بهتر ترید کنید. چرا که این ابزار به خوبی به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را افزایش دهید. به عنوان نمونه، داشتن یک ژورنال کامل و تجزیه و تحلیل فعالیت‌های معامله گری، به طور قطع سبب بهبود استراتژی معاملاتی شما می‌شود.

هر معامله‌ای استراتژی یکسانی را در بر نمی‌گیرد. لذا به شدت توصیه می‌کنیم که برای ترید در بازارهای مالی استراتژی‌های متفاوتی داشته باشید تا بتوانید با توجه به زمان از آن‌ها استفاده کنید. نوشتن این استراتژی‌ها در یک ژورنال به شما این فرصت را خواهد داد تا در آینده به آن‌ها رجوع کنید، نقاط قوت و ضعف خود را بیابید و در نتیجه به طور موثری در بازار پیشرفت داشته باشید.

همچنین لازم به ذکر است بدانید، یک ژورنال معاملاتی شما را از اور تریدینگ باز می‌دارد. بنابراین اگر عادت دارید که همیشه به صورت متعدد پوزیشن‌های مختلفی را باز کنید، این ابزار برایتان الزامی است. آگاه بودن از تعداد و وضعیت پوزیشن‌های باز، می‌تواند کمک کند تا از معامله بیش از اندازه خود داری نمایید.

بیشتر بخوانید: چگونه استراتژی معاملاتی بسازیم؟


فواید استفاده از ژورنال معاملاتی چیست؟


لازم است که هر معامله گر، یک گزارش کامل از جزئیات معاملات خود داشته باشد. تهیه دفتر ترید، کمک می‌کند تا به طور بالقوه از تکرار اشتباهات جلوگیری شود و به همین ترتیب استراتژی و سیستم معاملاتی (Trading Plan) شخصی شما رشد کند. این مسیر به صورت چشمگیری کمک می‌کند تا احساسات در معامله کنترل شود، به خصوص زمانی که بازار درگیر یک حرکت شارپی (پامپ یا دامپ) می‌شود.

در این رابطه مارک داگلاس، نویسنده کتاب معامله‌گر منظم معتقد است:

80 درصد از موفقیت در بازارهای مالی، به کنترل احساسات مربوط است و ابزار ها و تحلیل تکنیکال تنها 20 درصد در موفقیت یک معامله نقش دارند.

معامله گر منضبط


چگونه ژورنال معاملاتی ارز دیجیتال بسازیم؟


نمونه ژورنال معاملاتی کریپتو

در این قسمت قرار است یاد بگیریم که چگونه دفتر معاملاتی بسازیم. ژورنال‌نویسی در ارز‌های دیجیتال یا هر بازار مالی دیگر می‌تواند بسیار سودمند باشد. اما متاسفانه بسیاری از تریدرها از این ابزار رایگان بازارهای مالی استفاده نمی‌کنند. اگر شما هم در این دسته از افراد قرار دارید، نگران نباشید! هیچ گاه برای پیشرفت دیر نیست..

حالا می‌رویم سراغ مبحث اصلی و اینکه چگونه باید ژورنال معاملاتی بنویسیم؟ برای ایجاد یک دفتر برنامه ریزی معامله باید مراحل زیر را با دقت طی کنید:

1-انتخاب نوع ژورنال:

کاغذی یا دیجیتالی؟ اینکه چگونه اطلاعات را ثبت کنید، کاملا شخصی است و تصمیم با خودتان شماست که اطلاعات را روی کاغذ بایگانی کنید و یا در تلفن همراه تان. این موضوع کاملا شخصی است، پس بعد از انتخاب به سراغ قدوم دوم می‌رویم.

2-ایجاد فایل ژورنال معاملاتی:

اگر اهل یادداشت هستید که می بایست معاملات را در یک دفتر ثبت کنید و آن را به صورت فیزیکی حمل کنید. اما اگر انتخاب کردید که از نسخه های دیجیتال استفاده کنید، باید هر معامله را در نرم افزارهایی همچون، اکسل، گوگل شیت، گوگل داک یا ورد ثبت کنید.

3- طبقه بندی اطلاعات:

اما حالا نوبت به تقسیم‌بندی اطلاعات رسیده است. فرقی نمی‌کند از ژورنال کاغذی یا دیجیتالی استفاده می‌کنید، به هر حال نیاز است که اطلاعات معامله را دسته‌بندی کنید. برای این کار، ابتدا جدولی را ایجاد و مقادیر زیر را در آن وارد کنید. (این مقادیر پیشنهادی است و می‌تواند با توجه به نوع استراتژی شخصی هر فرد تغییر کند)

تاریخ ورود به معامله

زمان خروج از معامله

نام ارزدیجیتال مورد نظر

جهت معامله (در معاملات فیوچرز باید مشخص کنید، معامله لانگ است یا شورت)

قیمت ورود 

اندازه موقعیت

پیش بینی موقعیت

ارزش تصوری شما

استاپ لاس( حد ضرر)

پروفیت( حد سود)

قیمت خروج از معامله

مبلغ کارمز و اسپرد

میزان سود و یا ضرر 

یادداشت های تحلیلی 

4- تکمیل اطلاعات و نتیجه گیری:

بعد از تقسیم‌بندی اطلاعات، لازم است که عناوین مد نظرتان را در اکسل کامل کنید. بدون اغراق می‌توانیم بگوییم در صورتی که این مراحل را با دقت طی کنید، می‌توانید در کوتاه مدت به نتایج فوق العاده‌ای برسید. توصیه می‌کنیم در ساخت ژورنال معاملاتی سخت گیر نباشید، چرا که با گذشت زمات پیشرفت را به وضوح لمس خواهید کرد.

در کنار ژورنال برای اینکه تلاش شما نتیجه داشته باشد، سعی کنید استراتژی‌های مختلفی را بکار بگیرید. هر استراتژی را که انتخاب می‌کنید باید از آن حداقل ۱۰۰ بک تست بگیرید و مطمئن شوید که عملکرد درستی دارد. در آزمایش‌ها باید به کمک دفتر ثبت اطلاعات معامله، نقاط ضعف را برطرف کرده و نقاط قوت را نیز ارتقاء دهید.

در نهایت این کار، درمی یابید که به یک استراتژی شخصی رسیده‌اید که نرخ موفقیت شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.


نمونه ای از ژورنال معاملاتی:

اگر می‌خواهید از یک ژورنال معاملاتی دیجیتالی استفاده کنید، می‌توانید از فایلی که در ادامه قرار داده‌ایم استفاده کنید. این یک نمونه است و شما می‌توانید با توجه به استراتژی شخصی‌تان بعضی از موارد را حذف و یا اضافه کنید.

دانلود ژورنال معاملاتی رایگان


معرفی بهترین نرم افزارهای ژورنال معاملاتی رایگان و پولی


در این بخش از محتوا 7 برنامه را برای ژورنال نویسی معرفی و با یکدیگر مقایسه می کنیم.

1- نرم افزار اکسل؛ ابزاری رایگان برای ژورنال نویسی

مایکروسافت اکسل یک ابزار راحت و رایگان برای معامله گرانی است که می‌خواهند اولین ژورنال معاملاتی خود را ایجاد کنند. برای اینکار کافی است یک صفحه اکسل را باز کنید و مواردی که گفته شد را در شیت‌ها قرار دهید. البته اگر به اکسل تسلط داشته باشید، به آسانی می‌توانید یک جدول حرفه‌ای تنظیم کنید.

هزینه اشتراک: برنامه رایگان

قابل استفاده: برای هر بازار مالی (کریپتو، فارکس، بورس)

درجه سختی: متوسط


2- برنامه سایکوئیشن(PsyQuation)؛ ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی

PsyQuation یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی است که به معامله گران کمک می‌کند تا معاملات هوشمندانه‌تری را داشته باشند. به نوعی این ابزار کمک به بهینه‌سازی اطلاعات و داده‌ها می‌کند. این برنامه به صورت ویژه ای عملکرد معاملاتی شما را بهبود می‌دهد.
به کمک ایجاد حساب در این برنامه، می‌توانید علاوه بر ایجاد ژورنال معاملاتی، عملکرد سایر معامله گران را نیز بررسی و با داده‌های خود مقایسه کنید.
گزارش‌های معاملاتی روانشناسی که در سایکوئشن به شما داده می‌شود، عبارت‌اند از: قیمت توقف ضرر، میزان سود دریافت شده در معامله، مدت زمان باز بودن یک معامله، نوع سفارش و سایر موارد مهم.

هزینه اشتراک در برنامه: رایگان، ویژگی‌های پریمیوم زمانی رایگان  می‌شود که در سایت Oxy حساب ایجاد کنید.

مناسب برای: فارکس و ارزهای دیجیتال (تمام منابع ارائه شده در متاتریدر ۴ را پشتیبانی می‌کند.)

درجه سختی: آسان


دانلود هوش مصنوعی سایکوئیشن


3 ژورنال نویسی حرفه ای با ترید متریا(Trademetria)

ترید متریا (Trademetria) یک ابزار غیر رایگان اما حرفه‌ای برای ژورنال‌نویسی است. به کمک این برنامه همه آنچه که برای بهبود عملکرد معاملاتی نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌گیرد. ترید متریا، به شما کمک می‌کند تا چندین معیار را در چند حساب بررسی کنید. امکان گرفتن بک تست و اتصال به اغلب پلتفرم‌های معاملاتی از این طریق امکان‌پذیر است.

هزینه اشتراک ترید متریا: دارای نسخه محدود رایگان، نسخه پریمیوم دارای طرح پایه ۳۰ دلار در ماه است.

دارایی‌های قابل پشتیبانی: ارزهای دیجیتال، سهام، بورس، قرار دادهای آتی، فارکس و CFD

درجه سختی: متوسط

ورود به سایت تریدمتریا


4. ترید زویز (TradesViz)؛ برنامه ای برای ژورنال نویسی آنلاین

TradesViz یکی دیگر از ابزارهایی است که شما می‌توانید از آن برای ساخت یک دفتر معاملاتی آن هم با طیف وسیعی از نمودارها و ویژگی‌ها استفاده کنید. این برنامه دارای توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها است و به کمک آن می‌توانیید به ترسیم نمودارهای پس از معامله آن هم با بیش از ۷۰ نمودار پایه استفاده کنید.
هزینه اشتراک در TradesViz: دارای نسخه رایگان محدود، طرح پرمیوم پایه برای هر ماه ۱۰.۴۹ دلار است.
دارایی‌های که پشتیبانی می‌کند: ارز دیجیتال، قرار دادهای آتی، فارکس و سهام
درجه سختی: آسان

5. تریدرسینک (TraderSync)، ابزاری مبتنی بر فضای ابری

TraderSync یکی دیگر از ابزارهای ژورنال‌نویسی معاملاتی، مبتنی بر فضای ابری است. به کمک این ابزار شما می‌توانید، در تلفن همراه، کامپیوتر و یا لپ تاپ به ایجاد یک ژورنال بپردازید. کار با برنامه تریدر سینک برای کسانی که از هوش مصنوعی استفاده کرده اند، آسان خواهد بود. نکته مهم و متمایز کننده این برنامه این است که اگر از آن استفاده کنید، دیگر نیازی به بروزرسانی دستی معاملات نخواهید داشت، چرا که معاملات به صورت خودکار آپدیت می‌شوند.

هزینه اشتراک برنامه تریدرسینک: دارای نسخه رایگان ۷ روزه، پس از اتمام دوره طرح پایه ماهانه ۳۰ دلار است.

دارایی‌های پشتیبانی شده: ارزهای دیجیتال، سهام، بورس، قراردادهای آتی و فارکس

درجه سختی: سخت


مهم‌ترین دلیل استفاده از ژورنال معاملاتی برای تریدرها


اگر خود را مدیر یک فروشگاه تصور کنید بهتر می‌توانید این مسئله را درک کنید. برای این منظور تصور کنید که مدیر یک مرکز فروش خیلی بزرگ هستید، آیا می‌توانید بدون حسابدار و نرم‌افزار حسابداری خرید و فروش‌های خود را به طور دقیق بررسی کنید؟! خیر! اما با وجود نرم‌افزار حسابداری مدیر فروشگاه در آخر روز به طور کامل اطلاع دارد که چه میزان خرید و فروش دارد و عملکرد همه چیز را بررسی می‌کند. از این طریق به راحتی در می‌یابد که کدام کالا فروش بیشتری داشته است و مشتریان از کدام محصول استقبال قابل قبولی نداشته اند. به طور کلی تنها از این طریق است که می‌تواند همه چیز را در نظر داشته باشد و در طی دوره‌های مختلف نیز به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

پس شما هم به عنوان یک معامله‌گر باید به معاملاتتان و جزئیات آن‌ها برای همیشه دسترسی داشته باشید و تنها راه قطعا استفاده از ژورنال معاملاتی است. چرا که به کمک ژورنال معاملاتی می‌توانید برای همیشه بررسی کنید که کدام ارز

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 5]

نظرات کاربران

Comments are closed.

  • ناشناس
    1402-03-02

    بسیار عالی …

  • پرهام
    1402-03-14

    کامل بود ممنونم

  • Asiyehosseiny
    1402-03-29

    خیلی کامل توضیح داده بودین
    ممنونم از تیم فراچنج

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان