حق امتیاز NFT

حق امتیاز NFT یا Royalties چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 8 خرداد 1402

حق امتیاز NFT یا رویالتی NFT راهی است برای کسب درآمد و سود همیشگی در بازار ارزهای دیجیتال. حتما می‌پرسید چطور؟ در پاسخ باید گفت در صورتی که شما مالک یک ان اف تی باشید و پس از عرضه آن، مالکیت را به کاربر دیگری بسپارید بدون شک دیگر شما مالک نخواهید بود.   حال فرض کنید، کاربر خریدار؛ NFT را در یک بازار بزرگ‌تر و با قیمت بیشتر به فروش می‌رساند، تصور اینکه خالق اصلی از این معامله سودی نبرد قطعا آزار دهنده خواهد بود. به همین دلیل حق مالکیت یا رویالتی به خالق این امکان را می‌دهد تا همیشه درصد مشخصی از سود معاملات را دریافت کند. اما چطور و به کمک کدام مارکت می‌توان این کار را انجام داد؟

ما در این مطلب تصمیم بر این داریم که موضوع Royalty در NFT را به طور کامل شرح دهیم؛ تا اگر شما هم خالق یک اثر هنری هستید بتوانید به صورت مادام العمر از آن درآمد کسب کنید.

حق امتیاز NFT چیست؟

به بیان ساده؛ حق امتیاز به سازندگان NFT این امکان را می‌دهد که حتی پس از فروش اولیه NFT، همچنان به عنوان خالق از اثر هنری‌شان سود کسب کنند.

توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT ها) یک الگوی فنی و  کلیدی در  اکوسیستم وب ۳ محسوب می‌شوند که در این مسیر سازندگان همواره به دنبال این هستند تا بتوانند با روش‌های مختلف از NFTها سود کسب کرد. حق امتیاز یا رویالتی یکی از این موارد محسوب می‌شود.چرا که رویالتی درآمد منفعلی است که در ازای هر تراکنش به خالق اثر تعلق داده می‌شود. Royalties کمک می‌کند تا سازندگان حتی پس از فروش اولیه NFTهای خود کسب درآمد کنند. در واقع بعد از اینکه مالکیت یک ان اف تی از کاربر سازنده خارج شود، باز هم بخشی از سود هر تراکنش در ازای حق امتیاز به سازنده پرداخت می‌شود.

چرا باید از ویژگی حق امتیاز NFT استفاده کرد؟

بدون شک حق امتیاز NFT، هنر و محتوای دیجیتال را به یک منبع درآمد پایدار برای سازندگان آن تبدیل می‌کند. از آنجا که امکان دارد خالق اثری هنری قصد داشته باشد پس از انتشار اقدام به فروش آن نماید باید راهی باشد که سازنده بتواند از خلق آن اثر سود کسب کنند.

از نقطه نظر اصولی و اقتصادی، حق مالکیت مزایای متعددی برای اکوسیستم NFT ها دارد. چرا که کسب سود همیشگی از یک آثار هنری در بخش‌های خلاقانه مانند: موسیقی، هنر و طراحی گرافیک، در  پلتفرم های وب ۲ امکان پذیر نیست. علاوه بر این، قراردادهایی که بین متخصصان خلاق و استودیوها یا شرکت‌های مارکتینگ بسته می‌شود، اغلب یک طرفه و به شدت علیه خالق اثر است. بنابراین رویالتی می‌تواند علاوه بر متفاوت بودن، پایانی برای این سودهای یک طرفه نیز باشد.

در واقع این‌عدم تعادل در روابط اقتصادی چیزی است که توسعه دهندگان در  وب ۳ به دنبال اصلاح آن هستند. در Web۳، هر قطعه کاری که به عنوان یک NFT ثبت می‌شود، می‌تواند از طریق خریدهای بعدی ثبت شده روی شبکه بلاک چین نیز ردیابی شود. بنابراین سازنده می‌تواند به صورت برنامه ریزی شده در صدر زنجیره تراکنش‌ها باقی بماند و به دنبال هر تراکنش سود کسب کند.

NFT Royalties

Royalties چگونه کار می کند؟

بدین منظور، سازنده ان اف تی می‌تواند وارد یک مارکت شود و NFT‌های خود را بدون اینکه بازار مستقیما ادعای حق امتیاز خرید را داشته باشد، بفروشد. بنابراین NFT‌ها ابزاری مفید هستند؛ زیرا می‌تواند منبع درآمدی خوبی برای خالقان آثار هنری باشند. البته این شیوه مناسب مدل‌های کسب وکار Web۲ نیست.

حالا می‌خواهیم به این پرسش پاسخ بدیم که حق امتیاز NFT چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه بتوانید از این ویژگی بهره‌مند شوید، باید زمانی که اقدام به MINT ان اف تی می‌کنید، فیلد مربوط به رویالتی رو با نام خودتان تکمیل کنید.این قسمت از فرم در واقع نشان می‌دهد که اگر NFT از مالکیت شما خارج شد و به نفر بعدی واگذار شد، چند درصد از سود فروش به شما تعلق می‌گیرد.

برای درک بهتر تصور کنید که، شما خالق یک نقاشی هستید و NFT را نیز آماده می‌کنید و در زمان MINT کردن اثر در صرافی، حق امتیاز را ۱۰ درصد، مشخص می‌کنید. بنظرتان چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از این کار، پس از انتقال مالکیت NFT و فروش آن از برای همیشه  ۱۰ درصد از سود هر خرید فروش از NFT به شما تعلق می‌گیرد. به همین راحتی، شما یک منبع درآمد همیشگی دارید…

بیشتر بخوانید:آموزش ساختNFT با هوش مصنوعی +معرفی 5 برنامه کاربردی

NFT MARKETPLACE

marketplaces چگونه به رویالتی NFT کمک می‌کنند؟

به طور کلی هر شبکه بلاک چین بازارهای خود را به همراه بازارهای بین زنجیره‌ای برای خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال دارد. در این مسیر  در کنار ایجاد فضایی برای NFT‌ها با حق امتیاز، مارکت پلیس‌ها نیز با فهرست کردن آن‌ها به پروژه‌ها اعتبار می‌بخشند. در واقع، مارکت پلیس‌ها بستری را برای سازندگان فراهم می‌کنند تا محتوای خود را توسعه دهند، آن را به فروش برسانند و به طور دائم از آن درآمد کسب کنند.

بازارهای NFT نیز می‌توانند حق امتیاز NFT‌های فروخته شده در پلتفرم خود را تعیین کنند. این موضوع می‌تواند تاثیر منفی روی اکوسیستم NFT داشته باشد و مستقیما روی حجم تاثیر بگذارد. حجم معاملات NFT یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد برای ارزیابی سلامت یک مجموعه NFT یا اکوسیستم روی یک زنجیره است.

پلتفرم‌های NFT مانند OpenSea سعی در حذف حق امتیاز دارد و معرفی حق امتیاز را اختیاری کرده اند.   در این پلتفرم خریدار می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا مایل به پرداخت حق امتیاز به سازندگان است یا خیر؟! . چنین سیاست‌هایی می‌تواند به سازندگان آسیب برساند چرا که که منبع درآمد دائمی را از آن‌ها می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود که اقتصاد سازنده پایداری کم‌تری داشته باشد و رقابتی باشد.

بنابراین یک مارکت پلیس می‌تواند در زمینه حق مالکیت NFT‌ها اثری سازنده و یا ویران کننده داشته باشد.

نگاهی به چشم‌انداز آینده، حق امتیاز NFT ها

همانطور که می دانید، سال 2022 برای بازارهای مالی از جمله ارز دیجیتال، شرایط مسائدی نداشت. بدین صورت که همچنان قیمت ها دارای ثبات نیستند و روند نزولی آن هنوز روی خوشی به معامله گران نشان نداده است. با وجود این شرایط، حق امتیاز NFT یا ان اف تی رویالتی می تواند موقعیت خوبی برای کسب درآمد باشد. در واقع شاخص رویالتی به سازندگان این امکان را می دهد تا سود پایداری از بازارهای مالی کسب کنند. اما با توجه به این که ما با یک استراتژی نو پا مواجه هستیم، قطعا باید منتظر تغییرات آن نیز در آینده باشیم.

این ویژگی ان اف تی ها با افزایش وفاداری، باعث می شود که کاربران بیشتر به سمت ساخت و معامله NFT ها سوق پیدا کنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که این فناوری به خوبی می تواند مخاطب زیادی را به سمت این توکن های غیر متمرکز جذب کند و تعداد مشتریان وفادار را افزایش دهد.

همان طور که گفته شد، حق امتیاز NFT در اینجا باقی می ماند و شرکت هایی که از این مدل کسب وکار استفاده می کنند، ممکن است در سال های آینده نسبت به رقبای خود برتری داشته باشند.

مزایای حق امتیاز NFT

حق امتیازNFT چه مزایایی دارد؟

داشتن حق مالکیت NFT از بسیاری از جهات برای سازندگان مزیت محسوب می شود. اما از جمله مهم ترین این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1-حفاظت دائمی از مالکیت NFT:

به کمک شاخص رویالتی، سازندگان NFT‌ها می‌توانند سابقه روشن و غیر قابل تغییری را برای دارایی‌های دیجیتالی ارائه دهند و از این طریق به محافظ دائمی از مالکیت توکن بپردازند. اگر به هنگام ثبت NFT اطلاعات را دقیق ثبت کنید، حق امتیاز برای همیشه به نام شما باقی خواد ماند.

2-افزایش فرصت برای کسب درآمد از NFT ها:

حق امتیاز، به هنرمندان اجازه می‌دهد تا بتوانند از آثار دیجیتالی خود به یک روش جدید درآمد کسب نمایند. اما بدین منظور حتما لازم است تا حق کپی رایت را برای توکن غیرمتمرکزتان لحاظ کنید. یکی از مزایای حق امتیاز ان اف تی که مهم‌ترین آن نیز محسوب می‌شود، ایجاد فرصت برای درآمدزایی بیشتر است.

3-کنترل بیشتر سازندگان بر توزیع محتوا:

یک سازنده، می‌تواند با ایجاد و فروش NFT همچنان بر محتوا اثر تسلط داشته باشد. زمانی که شما برای محصولتان از قانون کپی رایت استفاده می‌کنید، علاوه بر اینکه سایر کاربران نمی‌توانند از ایده شما استفاده کنند؛ اگر محتوا‌های توزیع شده نیز از سمت شما نباشد و محصول همخوانی لازم را نداشته باشد، به راحتی می‌توانید پیگیری کنید که چه کسی محصول شما را کپی کرده و در حال فروش آ« است. این ویژگی کنترل کاملی بر توزیع محتوا به سازندگان می‌دهد.

4-امنیت بیشتر:

NFT‌ها همانند سایر رمز ارزها بر بستر بلاکچین ذخیره می‌شوند و همین مسئله نشان از امنیت بالای آن‌ها دارد. حق امتیاز NFT این امتیاز را نیز برایتان فراهم می‌کند تا خیالتان از امنیت محصولات هنری که خلق کرده‌اید کاملا راحت باشد. این تصور را داشته باشید که اگر محصول را به صورت فیزیکی خلق کنید، هر لحظه خطر در کمین آن خواهد بود. اما با امنیت پیشرفته بلاکچین در فضای دیجیتالی امنیت هنرتان تضمین شده است.

کلام پایانی:

در آخر، می‌توان نتیجه گرفت کهNFT‌ها می‌توانند فرصت‌های جدیدی از کسب درآمد را در اختیار هنرمندان قرار دهند. حق امتیاز یا رویالتی یکی از این موارد است. اما، همانطور که گفتیم این فناوری جدید است و امکان دارد چالش‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

ما در این مطلب بررسی کردیم که حق امتیاز NFT یا Royalties چیست؟ و چه مزایایی دارد. امیدواریم اگر شما هم از علاقه مندان به هنر هستید، بتوانید با خلق یک اثر هنری و به کمک Royalties به یک منبع درآمد دائمی دست پیدا کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان