خالق بلاکچین (Block Chain) کیست؟

تاریخ انتشار : 13 تیر 1402

اگر شما هم جدیدا وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اید راجع به خالق آن و نشناس بودن این فرد یا افراد اطلاعاتی بدست آورده اید. در این مقاله از صرافی فراچنج به بررسی ابداع ارزهای دیجیتال و اینکه خالق خالق بلاکچین کیست و کلا BLOCKCHAIN چه زمان ابداع شد وهویت ناشناس ساتوشی ناکاموتو می‌پردازیم. پس برای دانستن این نکات اولیه در رابطه با بلاکچین این مطلب را از دست ندهید…

بلاک چین (Block Chain) چیست؟

بلاک چین از دو کلمه به نام (BIok) و چین (Chain) که معنای زنجیرهای متصل به هم که بلوک به بلوک به هم متصل و یک زنجیره از بلوک‌ها تشکیل داده‌اند که در خود اطلاعات داده‌ها و مشخصات بسیار زیاد و متنوعی را قرار داده است می‌گویند. یک مکان شامل اطلاعات ساده با بلاک چین یک فرق اساسی دارد و آن این است که اطلاعات به صورت هش در بلاک چین ذخیره می‌گردد. تمام اطلاعاتی که در بلاک چین ذخیره شده به شکل رمزنگاره اثبات می‌یابند که به آن هش می‌گویند. این موضوع که اطلاعات در بلاک چین به صورت هش ذخیره می‌گردد، احتمال هک کردن را به صفر می‌رساند و امنیت کاربران را بسیار بالا می‌برد. به این شکل که افراد در دنیای بلاک چین دارای یک اثر انگشت هستند که به صورت رمز ارز است و با نبود هویت اصلی می‌توانند فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید:هش ریت بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ خلق بلاکچین (Block Chain)

برای بررسی و تحلیل شناخت هویت سازنده‌ی بلاک چین بیایید ابتدا به فعالیت‌های مربوط به این موضوع را طی گذشت سال‌های شروع بلاک چین و ارزهای دیجیتال نگاهی بی‌اندازیم. همانطور که گفته شد، بلاک چین یک زنجیره از بلوک‌هایی است که در خود اطلاعاتی و داده‌های گوناگونی مثل آمار جرم و جنایت، اطلاعات موجود در شبکه‌های بانک‌ها و تمام مشخصات انتقال داده‌های متفاوت از جمله میزان مبلغ یا تاریخ و ساعت تراکنش و تمامی اطلاعات مربوطه است. با این وجود نباید بلاک چین را با یک پایگاهی از اطلاعات و داده‌های ابتدایی و ساده اشتباه کنیم، بخاطر وجود رمزنگاری شدن داده‌های به روی هش و غیر قابل دسترسی بودن در این شبکه است.

افراد زیادی احتمال می‌دهند که بلاک چین، این تکنولوژی نسبتا تازه پا به عرصه‌ی دنیا گذاشته، در سال ۱۹۹۱ تشکیل شده است که البته این نتیجه‌ی بحث و تحقیق سال‌ها کار محققان و متخصصان در این حوزه بوده است. اگر بخواهیم تاریخ و روند بوجود آمدن بلاک چین را توضیح دهیم می‌توان آن را به ۶ دسته طبقه‌بندی کرد که آن‌ها را برایتان تحلیل و بازگو می‌کنیم:

روند به وجود آمدن بلاکچین:

  • سال ۱۹۹۱ اولین مرحله: افراد زیادی برای پیدا کردن شخصیت سازنده‌ی بلاکچین به سال ۱۹۹۱ رجوع می‌کنند، در آن زمان که برای اولین بار به وسیله استوارت هابر (Stuart Haber) و دبلیو اسکات استورنتا (W. Scott Stornetta) دسته ایی از زنجیره‌های بلوک شده‌ی امن که رمزنگاری روی آن‌ها انجام شده بود، توصیف و مطرح گردید.
  • سال ۱۹۹۸ مرحله‌ی دوم: شروع فعالیت، تحقیق و تحلیل یک فرد دانشمند بسیار باهوش بر روی رمز ارزهای دیجیتال نامتمرکز که مربوط به بیت طلایی می‌شد، که نیک سابو نام (Nick Szabo) داشت.
  • سال ۲۰۰۰ مرحله سوم: استفان کنست نظریه ایی را در زمان ۲۰۰۰ مطرح کرد که مرتبط با زنجیره‌های رمزنگاری شده‌ی امن و پیشنهادات استفاده و بکار گیری آن بود.
  • سال ۲۰۰۸ مرحله چهارم: ساتوشی ناکاموتو نامی مستعار و ناشناس است که یک فرد پیش برانه و توسعه دهنده بود وایت پیپری را بوجود آورد که می‌توان گفت در اصل یک نمونه بلاک چین تشکیل داده است.
  •  سال ۲۰۰۹ مرحله پنجم: یک سال سرنوشت ساز مهم برای کسانی که به دنیای رمزارزهای دیجیتال بشدت علاقه دارند بود چراکه در این سال ساتوشی ناکاموتو اولین بلاک چین نامتمرکز را برای پردازش تراکنش‌های صورت گرفته با کمک بیت کوین اعمال کرد.
  • مرحله ششم سال ۲۰۱۴: اکثر افرادی که تحلیل و بررسی رمزارزهای دیجیتال را برعهده دارند، سال ۲۰۱۴ را به عنوان  شروع پیشرفت بلاک چین می‌دانند. دلیل این نظریه این است که در این سال بلاک چین به عنوان یک فن آوری به میزانی با سایر ارزهای موجود در دنیای دیجیتال جدا شده و از ویژگی‌ها و شاخصه‌های وجودیی که در خود جای داده است در انجام معاملات مالی و همینطور برداشت وجود رابطی سازمان یافته، بلاک چین  ۰.۲ در این سال تشکیل شد و تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های مورد استفاده‌ی گسترده‌تر از  ارز دیجیتال را تحت سلطه‌ی خود قرار داد.

تاریخچه بلاکچین

سرآغاز فعالیت بلاک چین

زمانی که شما قصد ورود به دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال را دارید، در اولین قدم می‌بایست عضو یک صرافی شده و داخل آن یک حساب باز کنید. سپس در حساب خود به فعالیت و خرید یا فروش ارزهای دیجیتال پرداخته و معاملاتی انجام دهید. به این ترتیب با چگونگی و کار کرد ارزهای دیجیتال به طور کامل آشنا شده و روی آن مسلط شده‌اید و به این ترتیب از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرده اید.

علت اهمیت شناسایی ساتوشی ناکاموتو

جدا از اینکه هویت سازنده‌ی بلاک چین ارزهای دیجیتال مشخص می‌گردد، بزرگترین اختراع تاریخ دنیا در زمینه‌ی تکنولوژی و فناوری به دست این شخص ثبت شده است. درواقع ساتوشی با ایجاد این سیستم پرداخت مالی در سال ۲۰۰۸، مسیر برای بوجود آمدن ارزهای دیجیتال دیگر را بوجود آورد.

اگرچه با توجه فعالیت‌های بی‌شماری که برای ارزهای دیجیتال انجام گرفته است همچنان خطرات احتمالی در استفاده از آن وجود دارد. مواردی مانند برابر بودن کاربران با یکدیگر و نامتمرکز بودن از ویژگی‌های تفاوت ارزهای دیجیتال بایکدیگر است. ثبت ارزهای دیجیتال و همینطور تایید به علاوه‌ی سنجش اعتبار آن‌ها مثل بیت کوین به وسیله‌ی دفتر کل توضیع شده‌ی عمومی کنترل امنیت ارزهای دیجیتال و تراکنش‌های موجودشان توسط رمزارزهای انجام می‌گیرد.

تاکنون از هنگامی که ارز دیجیتال بیت کوین تشکیل شد، هیچ فرد یا افرادی نتوانسته به آن نفوذ یا آن را هک کند. با گذشت بیش از یک دهه ارز دیجیتال بیت کوین همچنان فعال است. درواقع هرچه زمان بیشتر می‌گذرد بر ارزش ارزهای دیجیتال ازجمله بیت کوین افزوده می‌گردد. بیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها این ارز را مثل پول نقد در سرمایه‌گذاری‌ها و خرید و فروش‌ها استفاده می‌کنند. فروشگاه‌هایی در سراسر دنیا وجود دارند که می‌توان از طریق این رمز ارزها کالایی را خریداری کرد. به این ترتیب ارزهای دیجیتال در حال رشد و توسعه هستند.

پیامدهای خلق ارزهای دیجیتال..

یکی از پیامدهای ارزهای دیجیتال که به همراه خود وارد جهان شد این بود که هر ایده و هرچیزی برای اینکه بتواند رشد و توسعه در گذر زمان بدست آورد باید پیشرفت را همواره سرلوحه خود قرار دهد و به سمت جلو حرکت کند. درجهانی که صنعت قدیمی سنتی با فناوری‌های پیشرفته‌ی امروزی مخالف است، ارزهای دیجیتال و فناوری‌های رمزنگاری و بلاک چین با تغییر اساسی و بنیادی سیستم‌های مالی مسیر را برای بهبود شرایط هموار می‌کند.

در واقع ورود ارزهای دیجیتال سبب تشکیل راهی برای بوجود آمدن سیستم‌های جدید پرداخت به شکل همتا به همتا شده است. ارزهای دیجیتال که یک رویداد بزرگ بازار مالی است فقط سعی دارد تا شرایط را به نفع کاربران پیش ببرد. امروزه بسیاری از شرکت‌ها و سیستم‌های خرید و فروش به سمت استفاده از ارزهای دیجیتال در فرایند معاملات خود پیش رفته اند. درنتیجه دانستن فردی که بلاک چین را اختراع کرد ماند مخترع برق و خیلی اختراعات دیگر بسیار اهمیت دارد.

آیا ساتوشی خالق بلاکچین است؟

اولین فردی که در جهان توانست بلاک چین را به صورت قابل استفاده برای همه‌ی مردم بوجود آورد ساتوشی ناکاموتو است. اگرچه اطلاعاتی درباره شخص یا گروه ساتوشی ناکاموتو در دسترس نیست اما اکثر مردم این اسم را به نام فردی که بلاک چین را بوجود آورد میشناسند. همانطور که برایتان گفتیم اولین افراد مطرح کننده‌ی حوضه‌ی بلاک چین استوارت هابر و دبلیو اسکات ستورنتا بوده است. به طور کلی اگر بخواهید تعریفی برای فردی که در بلاک چین ارز دیجیتالی تشکیل می‌دهد به این ترتیب می‌توان گفت هر فردی که یک نوع ارز دیجیتال در بلاک چین تشکیل دهد نوعی مخترع است.

ساتوشی ناکوماتو

خالق بلاکچین کیست؟

اولین افرادی که بلاک چین را مطرح کردند، در سال ۱۹۹۱ استوارت هابر (Stuart Haber) و دبلیو اسکات استورنتا (W Scott Stornetta) هستند. آن دو محقق‌های بودند که قصد داشتن سیستمی طراحی کنند که در اطلاعات و داده‌ها نتوان هیچ تغییری بوجود آورد. اما در آخر کسی که بیت کوین رابه عنوان اولین رمزارز کریپتوکارنسی وارد عرصه‌ی دنیا کرد ساتوشی ناکاموتو است.

 جمع‌بندی، درباره خالق بلاکچین:

در این مقاله از صرافی فراچنج به تعریف بلاک چین و اینکه چگونه با چه اهدافی ابداع شده پرداختیم و دانستیم که بلاک چین در واقع زنجیره ایی از بلوکه‌هایی است که داده‌ها و اطلاعات بسیار زیادی را به شکل هش در خود جای داده است. افرادی که این تکنولوژی را تشکیل داده‌اند تنها هدفشان بهبود شرایط کاربران، تسلط نداشتن و دسترسی نداشتن هیچ بنیاد و نهاد و سازمان بر روی سیستم و نامتمرکز بودن آن و امکان هیچ دسترسی و هک اطلاعات در این سیستم وجود ندارد. دانستیم ساتوشی ناکاموتو چه کسی یا سکانی است و در حال حاضر صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک چین در دنیای سرمایه‌گذاری و معاملات بسیار مورد انتخاب بیشتر شرکت‌ها قرار گرفته است. به طور ۱۰۰ درصد با گذشت زمان ارزهای دیجیتال بیشتر از قبل مورد استقبال و استفاده قرار می‌گیرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان