مارکت کپ یا ارزش بازار چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 8 اردیبهشت 1402

به طور مختصر مارکت کپ، سرمایه و یا همان ارزش بازار عددی است که ارزش یک ارز دیجیتال را در کل بازار مشخص می‌کند. (البته هر بازار مالی مارکت کپ مختص به خود را دارد). این شاخص به ما نشان می‌دهد که یک ارز دیجیتال، چه میزان سرمایه را به خود جذب کرده است و چقدر ارزش مالی دارد. در واقع یکی از روش‌های اصولی و مهم برای ارزیابی وضعیت بازار رمز ارزها همین فاکتور محسوب می‌شود. این معیار در کل صنعت کریپتوکارنسی‌ها اهمیت دارد و  از آن برای برآورد ارزش ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

بنابراین شما هم به عنوان یک سرمایه گذار و یا معامله‌گر باید در این رابطه اطلاعات کافی داشته باشید و پس از ورود به هر معامله‌ای بتوانید ارزش یک رمز ارز را بسنجید. لذا در این مطلب با توجه به اهمیت موضوع market Cap تصمیم گرفتیم تا به طور کامل به بررسی سوالات پیرامون این عنوان از بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم. تا پایان مطلب با ما همراه بمانید.

مارکت کپ چیست؟

Market Cap که برگرفته شده از واژه انگلیسی Market Capitalization می‌باشد؛ به معنی ارزش مالی یک ارز دیجیتال محسوب می‌شود. به طور کلی در بازار ارزهای دیجیتال، ارزش کل توکن‌ها و یا سکه‌هایی که برای یک کوین در گردش است را ارزش بازار آن ارز می‌نامند. به عنوان نمونه: ارزش بازار اتریوم با ضریب تعداد فعلی توکن‌های موجود اتریوم در یک زمان مشخص تعیین می‌شود. بنابراین زمانی که اتریوم تغییر می‌کند و دارای نوسان است، مارکت کپ آن نیز تغییر می‌نماید.

اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از کاربران بی‌پاسخ مانده باشد، این است که: مارکت کپ چه چیزی را در رابطه با وضعیت بازار به ما می‌گوید؟. ارزش بازار در واقع نشان دهنده وضعیت کلی یک رمز ارز است. شما در این رابطه باید دریابید که قیمت هر توکن از یک ارز دیجیتال ملاک خوبی برای ارزیابی بزرگی آن نخواهد بود و شما به عنوان یک معامله‌گر حرفه‌ای می‌بایست حتما کل سرمایه بازار را محاسبه نمایید!

مارکت کپ چیست

توتال مارکت کپ چیست؟

کل ارزش بازار در صنعت ارزهای دیجیتال در واقع نشان دهنده ارزش بیت کوین، تمام آلت کوین ها، استیبل کوین ها، توکن‌ها و سایر دارایی‌ها در این حوزه هستند. این عدد نمایانگر ارزش کل این صنعت است و هدف از محاسبه آن مقایسه ارزش بازار کریپتوکارنسی با سایر دارایی‌ها همچون طلا است.

به نظر شما چرا تحلیل گران ارزش کل بازار رمز ارزها را بررسی و آن را با سایر بازارها مقایسه می‌کنند؟ این فعالیت تحلیلگران و سرمایه گذاران در واقع دارای یک هدف اصلی است و آن هم به دست آوردن تخمین نسبتا دقیق از روند پیشروی بازار در طی بازه‌های زمانی مختلف است.

البته این مقایسه را نمی‌توان خیلی ملاک قرار داد؛ چرا که هر بازار مالی علاقه مندان به خصوص خود را دارد و هر کدام می‌توانند سرمایه گذارانی را به خود جذب کنند. رمز ارزها اغلب برای تریدرهای بازار فارکس یا بورس جذابیتی ندارد.

به طور کلی باید بدانید که ارزش بازار یک عدد است که می‌تواند به شما کمک کند. اما وضعیت یک ارز و صنعت خاص را نمی‌توان صرفا با چنین معیاری تعیین کرد و در واقع زمان نشان دهنده همه چیز خواهد بود و بهتر است برای داشتن تصمیمات آینده نگرانه‌تر تمامی معیارها را در نظر داشته باشید.

تفاوت توتال مارکت کپ با مارکت کپ چیست؟

تا به اینجا مطلب هر دو این عنوان‌ها را به صورت جداگانه توضیح دادیم، حالا سوال اصلی این است که تفاوت این دو در چیست و کدام یک را برای معاملات ملاک قرار دهیم؟

تفاوت‌های این دو معیار عبارت‌اند از:

  • سرمایه در گردش مهم ترین معیار مارکت کپ است و در این نوع آنالیز دارایی‌های مسدود و یا گم شده را در نظر گرفته نمی‌شود.
  • ارزش کل بازار برای برخی از رمز ارزها همچون: بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و ریپیل از اهمیت بالاتری برخوردار است و به ما کمک می‌کند، تا بتوانیم سایر ارز‌ها را دقیق و راحت‌تر تحلیل نماییم.

به طور کلی تفاوت ارزش بازار کل با مارکت کپ موارد نام برده است و باید برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال حتما این موارد را در نظر داشته باشید. یعنی به هنگام ارزیابی تنها نباید، به قیمت کوین دقت داشته باشید، بلکه فاکتورهای نام برده را نیز باید در نظر داشته تا بتوانید، بهتر و دقیق‌تر تصمیم گیری کنید.

توتال مارکت کپ

نحوه محاسبه ارزش بازار ارزهای دیجیتال

برای محاسبه مارکت کپتالیزیشن نیاز به فرمول خاصی ندارید و به راحتی می‌توانید با محاسبه‌ای کوتاه به ارزش رمز ارز در بازار دست یابید. لذا، کافیست تعداد سکه‌های در گردش را در قیمت هر یک سکه ضرب نمایید تا مارکت کپ را به دست آوردید. به عنوان نمونه: تصور نمایید که در شبکه اتریوم، تعداد ۱۱۲.۱۱۴ میلیون کوین تا امروز استخراج شده و ارزش فعلی اتریوم در بازار تقریبا برابر با ۱۸۸.۶۳۰ دلار آمریکا است. حالا برای به دست آوردن ارزش بازار اتریوم این دو عدد را در یک دیگر ضرب کنید و نتیجه به دست آمده در واقع مارکت کپ اتریوم می‌باشد.

نقش مارکت کپ در تصمیم گیری برای سرمایه گذاران چیست؟

ارزش بازار نشان دهنده ارزش یک شرکت است و این معیار می‌تواند میزان ریسک سرمایه‌گذاری را به معامله‌گر نشان دهد. در بازار سهام‌های مختلف ارزش بازار یک شرکت را در یکی از دسته‌های انواع سرمایه‌گذاری قرار می‌دهند. این موارد عبارت‌اند از: سرمایه‌گذاری کوچک، متوسط و بزرگ. به همین دلیل دانستن ارزش بازار مهم محسوب می‌شود. خرید سهام یک شرکت و یا توکن که دارای سرمایه کلان است، ریسک کم‌تری دارند، اما رشد کم‌تر و کندتری را تجربه می‌کنند. بالعکس شرکت با سهام متوسط و یا کم ریسک بیشتری دارند، اما رشد بیشتری در انتظار آن‌ها است.

حالا آیا بازار ارز‌های دیجیتال هم به این صورت است؟ و سرمایه گذار می‌تواند بر این اساس وارد معامله‌ای شود، خیر! چرا که ارزهای دیجیتال ماهیت کاملا متفاوتی با بورس دارند و با توجه به نوسانات بسیار زیادهنوز تعریف دقیقی برای این مسئله نشده است. اما نقش مارکت کپ ارزهای بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و ریپل می‌تواند در تصمیم گیری برای سرمایه‌گذاری و همچنین پیش بینی روند و تغییرات بازار بسیار تاثیر گذار باشد.

در نتیجه در میابیم که:

سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال یکی از مهم‌ترین ملاک‌هایی می‌باشد که دائما باید آن را تحت نظر داشته باشیم. این عدد، میزان محبوبیت و جریان ارزش سراسر بازار کریپتوکارنسی‌ها را در تمام دنیا نشان می‌دهد. البته همان طور که گفتیم، درست است که این معیار عددی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، اما صرفا نباید به آن چشم دوخت و می‌بایست سایر معیار‌ها را نیز در نظر داشت و در نتیجه با یک بررسی کلی بازار به معامله‌ای ورود کرد. با توجه به توضیحات درمیابیم که مارکت کپ فقط یک تکه از پازل است و در این صنعت جنبه‌های دیگر نیز برای هر تصمیم گیری و اقدام مالی، حائز اهمیت می‌باشد و باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. اما از اهمیت ارزش بازار نباید غافل ماند و پیش از هر اقدام مالی باید مورد بررسی قرار بگیرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.7]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

  • افرا قاسمی
    1402-02-31

    سلام،کدوم سایت برای بررسی روزانه مارکت کپ بهتره؟

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان