کیف پول ارز دیجیتال چیست

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ | معرفی 14 ولت معتبر

تاریخ انتشار : 29 فروردین 1402

کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه کارایی دارد؟ اگر حتی اندکی با دنیای رمز ارزها آشنا باشید، احتمالا می‌دانید که اولین گام، برای قدم گذاشتن در مسیر ارزهای دیجیتال، راه اندازی کیف پول و یا همان ولت شخصی است. اما این مسئله به آن آسانی‌هایی که فکرش را کنید نیست! چرا؟ به این دلیل که باید به هنگام انتخاب کیف پول به طور کامل با این مسئله آشنایی داشته باشید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که امنیت کافی را برای نگهداری دارایی دیجیتال شما داشته باشد؛ در غیر این صورت با مشکلات جدی مواجه خواهید شد.

بنابراین در وهله اول لازم است بدانید که کیف پول رمز ارزها دارای انواع مختلفی هستند و هریک برای کاربران با نیازهای مختلف عرضه شده اند. با این تفاسیر شما در ابتدا برای انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال باید به شناخت کافی نسبت به آن‌ها برسید و دریابید که ویژگی‌های کدام کیف پول متناسب با نیازهای شما است.

در این راستا با توجه به حائز اهمیت بودن انتخاب کیف پول ارز دیجیتال، ما در ادامه بررسی خواهیم کرد که ولت چیست، انواع آن کدام است و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند؟ اگر به دنبال پاسخ این پرسش‌ها هستید، تا انتهای مطلب ما را در صرافی ارز دیجیتال فراچنج همراهی کنید و با کمک نکات ارائه شده در مقاله، مناسب‌ترین کیف پول را انتخاب نمایید.

فایل پی دی اف کیف پول ارز دیجیتال چیست

کیف پول ارز دیجیتال pdf


ولت (WALLET) یا کیف پول ارز دیجیتال چیست؟


کیف پول آنلاین درواقع بستری است که شما می‌توانید به کمک آن دارایی‌های دیجیتال خود را نگهداری و مدیریت کنید. عملکردهای متفاوت همچون ذخیره سازی، تبادل، سهام‌گذاری و موارد اینچنینی اختیاراتی هستند که توسط کیف پول‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌گیرند. این کیف پول‌ها به طور عموم شامل دو نوع «کیف پول نرم افزاری و یا کیف پول گرم» و «کیف پول سخت افزاری یا کیف پول سرد» می‌شود. البته CRYPTO WALLET‌ها انواع دیگری نیز دارند و این دو مورد جزء پرکاربرد‌ترین موارد شناخته می‌شوند.

شما می‌توانید اغلب کیف پول‌ها نرم افزاری ارز دیجیتال را به رایگان در قالب یک اپلیکیشن بر روی موبایل خود نصب کنید؛ ولت‌های سخت افزاری نیز که به شکل فلش مموری هستند را می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید.

به طور تخصصی‌تر لازم است بدانید کیف پول‌ها در واقع واسطه‌ای هستند ما بین شما و شبکه‌های بلاک چین که درخواست های‌تان (اعم از انتقال به کیف پول، تبادل، سرمایه‌گذاری و غیره) را در قالب یک کد رمز نگاری شده به این شبکه ارسال می‌نمایند، تا کد هر درخواست توسط سیستم و یا ناظران شبکه بررسی و در نهایت تراکنش صورت پذیرد.

در هنگام استفاده از کیف پول تنها کافی است تا کلید عمومی و یا آدرس کیف پول شخصی‌تان را برای شخص مقابل ارسال تا بتوانید هر ارزی را دریافت نمایید. حالا اینکه فرآیند انتقال رمز ارز به کیف پول چگونه است و یا اصلا کلید عمومی و خصوصی چیست را در ادامه توضیح خواهیم داد.


فرآیند انتقال رمز ارز به کیف پول چگونه است؟


اغلب کاربران از کیف پول یا ولت ارز دیجیتال به دو منظور دریافت و نگه داری رمز ارز استفاده می‌کنند. در این راستا فرآیند دریافت و ارسال ارز دیجیتال از کیف پول به صرافی و یا کیف پول شخصی همچنین بالعکس به شرح زیر است:

  • انتقال ارز دیجیتال از صرافی به ولت: برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال خریداری شده را از صرافی به کیف پول انتقال دهید، ابتدا می‌بایست از داخل کیف پول صرافی ارز مورد نظر را انتخاب کنید و با انتخاب گزینه برداشت (به شبکه انتقالی دقت کنید، شبکه انتقال باید همانی باشد که در هنگام خرید ارز را بر پایه آن خریداری کرده اید، برای مثال اگر ارزی را بر پایه ERC20 خریداری کرده اید، باید ارزمورد نظردر کیف پولتان را نیز بر همین پایه قرار دهید.) و تکمیل فیلد‌های لازم و کپی آدرس ولت شخصی، پس از چند ثانیه تراکنش تکمیل می‌شود.
  • دریافت ارز دیجیتال: برای دریافت ارز دیحیتال کافیست، با انتخاب ارز مورد نظر در کیف پول آدرس عمومی آن را در اختیار شخص و یا سامانه مورد نظر قرار دهید تا کاربر بتواند ارز را به کیف پول شما انتقال دهد.

منظور از آدرس کیف پول در ارز دیجیتال چیست؟


ولت ارز دیجیتال

آدرس کیف پول در ارز دیجیتال در واقع مجموعه ای از حروف و اعداد می باشد که همانند شماره کارت بانکی عمل می کند. شما می توانید کلید های عمومی و آدرس یک رمز ارز را در مدت چند ثانیه و بدون هیچ نگرانی به شخصی دیگر بسپارید. این یعنی از آدرس عمومی ولت به جهت ارسال و یا دریافت رمز ارز استفاده می شود. در فضای مربوط به بلاکچین، هر فردی که آدرس کیف پول عمومی شما را دارد قادر به دیدن دارایی دیجیتال شما است.

نکته: هر کیف پول دارای دوی آدرس شخصی (برای ارسال تراکنش استفاده می‌شود) و عمومی است که شما عموما برای تبادل ارز می‌بایست از کلید و آدرس عمومی آن استفاده کنید و به یاد داشته باشید که هر ارز در حیطه بلاکچین آدرس مخصوص به خود را دارد.


ارز دیجیتال را در کیف پول صرافی نگهداری کنیم و یا کیف پول شخصی؟


اختیار اینکه شما دارایی دیجیتال‌تان را چطور ذخیره کنید کاملا به سیاست‌های خودتان باز می‌گردد. اما طبق تجربه می‌گوییم که اگر دائما در حال معامله هستید و خرید و فروش را از طریق یک صرافی معتبر انجام می‌دهید نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول صرافی برای شما گزینه‌ای بهتر خواهد بود. اما اگر قصد هولد یا ذخیره‌سازی ارز دیجیتال را دارید، استفاده از ولت‌هایی مانند متاماسک، تراست ولت و موارد مشابه روشی ایمن‌تر است. به طور کلی نگهداری در کیف پول صرافی راهی کم هزینه و مقرون به صرفه‌تر محسوب می‌شود. چرا که شما برای هر بار انتقال می‌بایست مبلغی را تحت عنوان کارمزد پرداخت نمایید و در واقع هزینه این تراکنش را بپردازید. (توجه: مبلغ کارمزد تراکنش هیچ ارتباطی با صرافی ندارد و توسط شبکه بلاکچین دریافت می‌شود.)


پشتیبان گیری از ولت ارز دیجیتال را فراموش نکنید!


اگر از سرمایه گذاران عمده ارز دیجیتال هستید، سعی کنید تا تنها مقادیر اندکی از دارایی‌تان را در تلفن و یا رایانه ذخیره‌سازی کنید و اکثر دارایی‌تان را در یک محیط ایمن‌تر نگهداری کنید. در این راستا کیف پول‌های سرد یا آفلاین برایتان بهترین گزینه خواهد بود. با این حال می‌بایست از کیف پولی که در تلفن همراه و یا دسکاپ خود دارید پشتیبان تهیه کنید، تا در صورت بروز هرگونه مشکلی امکان دسترسی مجدد به آن را داشته باشید و همچنین از خطر هک نیز در امان بمانید. بنابراین این توصیه را فراموش نکنید و همیشه یک پشتیبان از کلید واژه‌های کیف پول داشته باشید.


معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال برای ایرانیان


کیف پول‌هایی که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم جزء بهترین گزینه‌ها برای ایرانیان هستند و شما می‌توانید با توجه به نیاز، نوع و حجم سرمایه‌ای که دارید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب نمایید.

*توجه: برای دانلود هر یک از کیف پول های نرم افزاری کافی است روی عنوان ولت کلیک کنید.

اسم کیف پول تعداد ارز قابل پشتیبانی نوع کیف پول مناسب برای
تراست ولت 160 هزار رمز ارز+40 بلاکچین گرم/نرم افزاری اندروید و  ios
اکسودوس 145 هزار رمز ارز گرم/نرم افزاری سیستم عامل دستکاپ+اندروید و ios
متاماسک 0.32٪ گرم/نرم افزاری اندروید و  ios
اج  7 رمز ارز گرم/نرم افزاری ios
اتمیک ولت +500 رمز ارز گرم/نرم افزاری ویندوز، مک، اندروید وios
بلو ولت بیت کوین و شبکه لایتینگ گرم/نرم افزاری نسخه نرم افزاری قابل استفاده برای ویندوز
ترزوز بیت کوین و شبکه لایتینگ سخت افزار/نرم افزار نسخه نرم افزاری قابل استفاده برای ویندوز
لجر نانو اس 1600 رمز ارز سرد/سخت افزاری قابل استفاده به صورت میکرو یو اس بی
بلاک چین بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم، استلار و تتر گرم/نرم افزاری تحت وب و اندروید
الکتروم ولت بیت کوین گرم/نرم افزاری تنها دارای نسخه دسکاپ است
لجر نانو ایکس 27 رمز ارز سرد/سخت افزاری قابل استفاده به صورت usb-c
کول ولت اس بیت کوین، اتریوم، ریپیل، لایت کوین، بیت کوین کش+ توکن های ERC-20 سرد/سخت افزاری اتصال به صورت بیسیم
کیف پول الیپال تایتان 35 بلاک چین و بیش از 7 هزار توکن سرد/سخت افزاری اتصال از طریق QR  کدها
بیت کوین ولت بیت کوین گرم/نرم افزاری اتصال از طریق QR  کدها

کلام آخر؛ نتیجه گیری چیست؟


ما در این مطلب ماهیت کلی کیف پول‌های ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دادیم و ۱۴ کیف پول ارز دیجیتال معتبر را نیز معرفی کردیم. حال این شما‌یید که باید بررسی کنید و با توجه به نیازتان مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نمایید. تنها نکته‌ای که در انتهای مطلب دوباره آن را گوش زد می‌کنیم این است که حتما و حتما از کلمات بازیابی در کیف پول‌های نرم افزاری پشتیبان گیری کنید. چرا که در صورت فراموشی این کدها وعدم دسترسی به کیف پول تمام دارایی‌تان از بین خواهد رفت، پس لطفا این توصیه را جدی بگیرید.


سوالات متداول کاربران درباره کیف پول ارز دیجیتال چیست؟


  • ۱. کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

کیف پول ارز دیجیتال از تکنولوژی رمزنگاری استفاده می‌کند تا امنیت ارزهای دیجیتال شما را حفظ کند. هر کاربر یک جفت کلید رمزنگاری عمومی و خصوصی دارد. کلید عمومی به عنوان آدرس کیف پول شما عمل می‌کند و افراد می‌توانند ارز به این آدرس ارسال کنند. کلید خصوصی به عنوان رمز عبور برای دسترسی به ارزهای شما و امضای تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

  • ۲. آیا می‌توانم چندین نوع ارز دیجیتال را در یک کیف پول داشته باشم؟

بله، بسیاری از کیف پول‌های ارز دیجیتال امکان ذخیره و مدیریت چندین نوع ارز دیجیتال را دارند. (مانند تراست ولت)

  • ۳. آیا کیف پول ارز دیجیتال رایگان است؟

بله، بسیاری از کیف پول‌های ارز دیجیتال رایگان هستند. اما برخی از کیف پول‌های پیشرفته با امکانات بیشتر نیاز به پرداخت هزینه دارند. (اغلب کیف پول های سخت افزاری نیاز به پرداخت هزینه دارند.)

  • 4. آیا اگر کیف پول ارز دیجیتالم را از دست بدهم، ارزهایم نیز از دست می‌روند؟

بله، اگر کلید خصوصی کیف پول تان را از دست دهید و نتوانید آن را بازیابی کنید، دسترسی به ارزهای دیجیتال شما نیز از دست می‌رود. بنابراین بسیار مهم است که کلید خصوصی خود را محفوظ نگه دارید.

  • 5. آیا کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان هک کرد؟

کیف پول‌های ارز دیجیتال از استانداردهای امنیتی بالا استفاده می‌کنند، اما هیچ سیستمی کاملاً بی‌خطر نیست. بسیاری از کیف پول‌ها امکاناتی مانند تأیید دو مرحله‌ای (two-factor authentication) و غیره برای افزایش امنیت فراهم می‌کنند اما با این حال همیشه امکان خطر وجود دارد و کاربر باید همه تمهیدات لازم را برای حفظ دارایی خود در نظر داشته باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

  • پرهام
    1402-03-14

    عالی بود

  • حسنا
    1402-07-17

    من از تراست ولت استفاده می‌کنم،واس ارز ایکش باید از چه کیف پولی استفاده کنیم؟

  • احمدرضا حسنی
    1402-07-20

    سلام و وقت بخیر، کیف پول معتبری که بتونم ازش برای هولد ای کشxec استفاده کنم چیه؟ می‌شه چند مورد معرفی کنید

  • nashenas
    1402-07-20

    سلام من برای ایکش از ویا ولت استفاده کردم، بد نیست

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان