بهترین زمان انتقال اتریوم

بهترین زمان برای انتقال اتریوم ؛ راه کارهایی برای کاهش هزینه گس اتریوم

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 23 بهمن 1402

بهترین زمان برای انتقال اتریوم چه زمانی است ؟ کاربران در دنیای ارزهای دیجیتال، برای استفاده از شبکه اتریوم یا خرید رمزارز از آن، با جریان مقدار هزینه‌های بسیار بالای گس اتریوم (Gas) آشنا شده اند. به یک معیار برای مشخص کردن وزن محاسبه‌ی تراکنش‌های معامله گس می‌گویند. در مواقعی میزان هزینه Gas به حدی بالا می‌رود که می‌تواند شرایط سختی برای افراد ایجاد کند. با این وجود راه‌هایی برای پایین آوردن میزان هزینه گس وجود دارد. بهترین راه برای اینکه میزان هزینه‌های گس بالا نرود، این است که در ساعت‌های به خصوصی از روز تراکنش‌ها را انجام دهید.

طی بررسی‌های شرکت فلیپ کریپتو که یک شرکت تحلیل بلاکچین است، بلاکچین اتریوم نشان دهنده یک الگوی کاملا مشخص است و یک فرد باهوش می‌تواند، به این وسیله هزینه‌های تراکنش را کاهش دهد. پس در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال فراچنج عنوان بهترین زمان برای انتقال اتریوم؛ راه کارهایی برای کاهش هزینه گس اتریوم را مطرح کرده ایم. شما می‌توانید هزینه‌های تراکنش خود را با کمک راه حل‌های ارائه شده، کاهش دهید.

هزینه گس اتریوم چیست؟

برای اینکه تراکنش‌های مراتب بعدی یک کاربر در بلاک‌های بعدی قرار بگیرند، او باید در شبکه اتریم به ماینر میزانی کارمزد بپردازد. به این مبلغ پرداختی، هزینه گس اتریوم می‌گویند. پس می‌توان فهمید که این جریان بر اساس موضوع عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. اگر مقدار تقاضا برای تراکنش افزایش یابد، افراد ماینر آن دسته از تراکنش‌هایی را انجام می‌دهند که کارمزد بالاتری دارند. در نتیجه شخص کاربر چون می‌خواهد پردازش تراکنش خود را خیلی سریع انجام شود، مجبور به پرداخت کارمزد بسیار بیشتری است.

هر تراکنشی که به وسیله توکن‌های ERC-20 یا اتریوم صورت می‌گیرد، باید مقداری اتریوم به عنوان گس داشته باشد. حتی شخصی که نمی‌خواهد فعالیتی انجام دهد، باید کمی اتر داخل کیف پول خود قرار دهد. این موضوع برای این است تا از ضرر کردن این فرد جلوگیری شود. همچنین دیگر نیازی نباشد تا او هزینه هنگفتی را پرداخت کند.

چرا گس اتریوم در ساعت‌های مختلف هزینه متفاوتی دارد؟

در زمان‌های استراحت یا فعالیت مردم، میزان هزینه گس تغییر می‌کند. مثلا زمانی که مردم در حال استراحت هستند، مقدار تراکنش‌های پایینتری انجام می‌شود، پس هزینه گس نیز به مراتب کاهش می‌یابد.

بهترین زمان انتقال اتریوم

ساعت‌هایی که انتقال اتریوم بیشترین هزینه را دارد

دانستیم که به واحدی که برای مشخص کردن و اندازه گیری مقدار تلاشی که دستگاه‌های ماینر برای محاسبات مربوط به عملیات انجام می‌دهند، گس می‌گویند. اصلی‌ترین اهداف برای گس اتریوم، کاهش مقدار نوسانات مربوط به ETH  است.

به خاطر اینکه شبکه اتریوم ارتباط مستقیم بین صرافی‌ها و معاملات عمومی دارد، به طور مستقیم با نوسانات بازار تغییر می‌کند. با پیچیده‌تر شدن عملیات به مقدار هزینه گس اتریوم افزوده می‌گردد. در ادامه با تحلیل و بررسی بلاکچین اتریوم در میابیم که تراکنش‌ها از ابتدای روز تا آخر روز بسیار شلوغ هستند. یکی از فرمول‌هایی که می‌توانید به کمک آن قیمت گس را پیدا کنید، ضرب میزان قیمت گس اتریوم در مقدار محدودیت گس اتریوم است.

خیلی‌ها در چندین سال قبل از سرعت انتقال توکن‌ها داخل شبکه اتریوم به نسبت بیت کوین خیلی هیجان زده بودند. پس از مدتی این افراد متوجه شدند که می‌توانند به صورت حرفه‌ای تری، قراردادهای هوشمند را انجام دهند. پس، به مقدار قیمت گس بیشتر دقت کردند. به عبارتی، با ارسال هر اتریوم یا توکن ERC-20، مقداری هزینه گس اتریوم را شامل می‌گردد. در نتیجه، همین هزینه پتانسیل افزایش یافتن تا مبلغ‌های بسیار زیادی را دارد. جوری که در این مدت در فهرست مشکلات قرار گرفته است. علت این جریان به این خاطر است، که میزان نرخ استفاده از شبکه بلاکچین اتریوم به صورت تصاعدی بیشتر شده و همینطور پروژه‌های بسیار جذاب و مهم DeFi روز به روز افزایش می‌یابند. موضوع افزایش هزینه قیمت گس اتریوم در این روزها به راحتی قابل دیدن است.

زمان‌هایی که شبکه اتریوم کم‌ترین ازدحام را دارد؟ آیا این مواقع بهترین زمان برای انتقال اتریوم هستند؟

گاهی اوقات، ازدحام رجوع به شبکه اتریوم کاهش می‌یابد، و مقدار هزینه گس اتریوم نیز به ترتیب کمتر می‌شود. البته فراموش نکنید به صفر رساندن هزینه گس اتریوم غیر ممکن است، اما راهکارهایی برای کاهش این هزینه وجود دارد. در ادامه تعدادی از این موارد را بررسی کرده ایم.

استفاده از dAppها

تعدادی برنامه در شبکه غیرمتمرکز اتریوم قرار دارند، که هزینه‌های گس پایینی را دارند. برنامه‌هایی مثل KeeperDAO و Yearns V۲ Vaults به صورت دسته‌ای تراکنش‌های افراد را به وجود می‌آورند. به این ترتیب، در ازای پرداخت‌های دستی مربوط به هزینه‌های گس، به یک بار تمام هزینه‌ها برای همه کاهش می‌یابد.

مدیریت انواع تراکنش‌ها

هر تراکنشی، یک هزینه گس اتریوم مخصوص به خود را در داخل شبکه دارد که در نوسان است. بهترین راه کار این است که تراکنش‌ها را در زمان واحدی انجام دهید.

تغییر زمان انجام تراکنش

همانطور که گفتیم با توجه به هر زمان یا لحظه‌ای هزینه‌ی گس تغییر می‌کند. به طور کلی در یک هفته میزان هزینه گس در روزهای شنبه و یکشنبه افزایش می‌یابد. در این روز ها، بین ساعت‌های ۸ تا ۱ بعد از ظهر داخل کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا مقدار هزینه گس به بالاترین مقدار ممکن خود می‌رسد. در مقابل این موضوع، بین ساعت‌های ۱۲ تا ۴ اروپا و ایالات متحده آمریکا، جزء ساعت‌های بسیار خلوتی هستند که کمترین مقدار هزینه‌ها را شامل می‌گردد.

انجام تراکنش‌ها با کمک DeFi Saver

شما هنگامی مقدار کارمزد را برای تراکنش معامله خود باید پرداخت کنید که معامله را انجام داده اید. پس تا قبل از این موضوع نمی‌دانید باید چه هزینه‌ای را بپردازید. تعدادی برنامه مانند وجود دارند که به وسیله آن‌ها می‌توانید هزینه‌های مربوط به گس خود را تا حدودی اندازه گیری کنید. این شبیه‌سازی بیشترین هزینه گس فی در داخل شبکه اتریوم را به طور میانگین بر حسب اتریوم ارائه می‌دهد که به وسیله‌ی آن می‌توانید هزینه گس را به کمترین مقدار خود برسانید.

بهترین زمان برای انتقال اتریوم چه موقعی است؟

مابین ساعت‌های ۹ تا ۱۱ پس از ظهر می‌توان گفت بهترین زمان برای انتقال اتریوم است. افراد تحلیل‌گر این نتیجه گیری را کاملا منطقی در نظر دارند. علت این موضوع به این خاطر است که این تایم مساوی با تمام شدن ساعت‌های کاری آمریکا است. همچنین، در کشورهای اروپایی بیشتر مردم در حال رفتن به خواب شبانگاهی هستند. در ضمن، داخل کشورهای قاره آسیایی ساعاتی از نیمه شب گذشته است.

کاربران با مطلع بودن درباره این اطلاعات، می‌توانند انتقال اتریوم را در بهترین ساعات ممکن انجام دهند. زیرا هنگامی که شبکه خلوت‌تر است، دیگر خبری از صف‌های بسیار طولانی که تراکنش‌ها باید در آن‌ها قرار بگیرند نیست، پس با سرعت تراکنش انجام می‌شود. هر چند ناگفته نماند که این طرفند برای بعضی از پروتکل‌های دیفای مناسب استفاده نیست.

در روز یکشنبه که تعطیلی هفته است، پایین‌ترین هزینه‌های گس اتریوم مربوط به بین ساعت‌های ۱۲:۳۰ تا نیمه‌های شب ۴:۳۰ است. البته در بین ساعت‌های ۲:۳۰ تا ۴:۳۰ می‌توان گفت کمترین مقدار هزینه گس اتریوم را در بر می‌گیرد. در ادامه نکاتی برای پیداکردن بهترین زمان با کمترین هزینه برای کارمزد گس را ارائه می‌دهیم.

چالش صرافی‌های غیرمتمرکز

با انجام معامله داخل صرافی‌های نامتمرکز، پیش بینی کردن مقدار هزینه گس برای تعیین مقدار کارمزد سخت‌تر می‌شود. علت این سخت شدن به این دلیل است که با تغییر قیمت یک رمزارز، احتمال انجام نشدن تراکنش افزایش می‌یابد و این موضوع باعث از بین رفتن گس شما می‌شود.

به عبارتی، صرافی‌های غیرمتمرکز پروتکلی را برای جایگزین کردن واسطه‌ها قرار داده‌اند تا اگر قیمت‌ها در انجام تراکنش تغییر کردند (Slippage)، نیاز به پرداخت تفاوت این تغییرات توسط افراد در جهت انجام تراکنش نباشد.

اولویت‌بندی تراکنش

اطلاع یافتن از زمان‌های ارسال تراکنش با کمترین میزان هزینه گس در مواقعی کاربردی است که قصد تراکنش‌های فوری نداشته باشید. در صورتی که افراد تریدر باشند حتی در زمان‌های بسیار شلوغ شبکه، مجبورند در همان زمان تراکنش‌های خود را انجام دهند. اما خوب یقینا دانستن بهترین زمان برای تراکنش‌ها با هزینه‌های گس پایین امر خوبی است.

استفاده از راهکارهای لایه دوم

یکی از نقشه و فعالیت‌های برنامه ریزی شده‌ی افراد تریدر یا توسعه دهنده، در جهت پایین آوردن مقدار هزینه گس اتریوم استفاده از راه کارهای لایه دوم است. این لایه‌ها مانند پالیگان  (Polygon)، آپتیمیزم  (Optimism) و شبکه‌های آربیتروم  (Arbitrum) به صورت سازگار با اپلیکیشن‌های غیر متمرکز اتریوم ارتباط دارند. همینطور این لایه‌ها موجب می‌شوند تا افراد توسعه دهنده و کاربر بتوانند از DApp مورد انتخاب خود در لایه دوم استفاده کنند.

دقت به عوامل موثر در افزایش گس

در کنار پیدا کردن بهترین زمان ممکن برای ایجاد تراکنش با کمترین هزینه گس، باید به دیگر موارد نیز دقت کنید. موضوعاتی مانند توکن‌های غیر مثلی، ییلد فارمینگ و جنون دوران دیفای در مواقعی باعث بیشتر شدن میزان هزینه کارمزد گس می‌شوند. در چنین مواقعی تراکنش انجام ندادن بهترین کار ممکن است.

البته گاهی اوقات برای اینکه قرار دادی را اجرا کرد با پیجیدگی محاسباتی رو به رو خواهید شد و تاثیر زیادی روی مقدار هزینه کارمزد گس شما دارد. هر میزان پیچیدگی قرار دادها بیشتر باشد، گس بیشتری احتیاج است.

نتیجه گیری

در این مقاله بهترین زمان برای انتقال اتریوم و راه کارهایی برای کاهش هزینه گس اتریوم را بررسی کردیم. همانطور که گفتیم، برای انجام تراکنش‌ها باید در کنار دیگر موارد مثل کارمزد، هزینه گس را پرداخت کنیم. در پرداخت هزینه گس اتریوم، عوامل بسیاری موجب کاهش و زیاد شدن این میزان می‌شوند که یکی از آن‌ها تغییرات ناگهانی قیمت رمزارز است. به طور کلی اگر به دنبال راهی برای پایین آوردن مقدار هزینه‌های مربوط به گس هستید، باید روی هر کدام از راه کارهای ارائه شده تسلط کافی و آگاهی کامل به دست آورید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان