بیت کوین کور چیست

بیت کوین کور (Bitcoin core) چیست؟

تاریخ انتشار : 7 دی 1402

بیت کوین ارز دیجیتال مهم و محبوب دنیای کریپتو کارنسی است. با توجه به ارز بالای این ارز توسعه دهندگان همواره به دنبال ارائه راه‌هایی برای افزایش امنیت آن هستند. در این رابطه یکی از مفاهیم و یا به عبارتی ابزارهای کاربردی که شاید شماهم با آن آشنا باشید بیت کوین کور است. همان طور که از اسم آن مشخص است، این ابزار کاملا مربوط به ارز دیجیتال بیت کوین هست و از آن می‌توان به عنوان یک کیف پول ایمن برای نگهداری بیت کوین استفاده کرد.

به نوعی برخی از کاربران Bitcoin Core را به عنوان هسته اصلی شبکه بیت کوین می‌دانند. دلیلش هم این است که بیشتر فرآیندهایی که در شبکه بیت کوین انجام می‌شود به وسیله بیت کوین کور مدیریت می‌شود!

اگر شما هم برای اولین بار است که با این عنوان مواجه می‌شوید و می‌خواهید در رابطه با آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه همراه ما باشید تا این موضوع را به صورت ساده و قابل فهم بیان کنیم.


بیت کوین کور چیست؟


به وسیله اتصال تعداد زیادی نود و گره (Node) شبکه بیت کوین از پروتکل‌های BTC پیروی می‌کند، سپس اجرا آن را انجام می‌دهد. تنها محصولی که همچنان با اصول اولیه بیت کوین انتشار می‌یابد، ارز دیجیتال بیت کوین کور است. همچنین آن دسته از نرم‌افزارهایی که با این رمزارز به صورت کامل در ارتباط هستند، پیوسته تغییر و به روزرسانی می‌شوند. یکی از افراد توسعه دهنده نرم‌افزار Bitcoin core، گوین اندرسن (Gavin Andersen) نام دارد. او معتقد است به دلیل اینکه بستر این نرم‌افزار بیت کوین است، باید همه افراد آن را به عنوان هسته بیت کوین بشناسند. این نرم‌افزار منبع باز، که به وسیله full-node به وجود آمده است می‌تواند تایید بلاک چین را به صورت کامل انجام دهد. نرم‌افزار متن باز open-source، به این معنی است، که هر فردی می‌تواند کدهای آن را مشاهده کند و تغییراتی در آن به وجود آورد.

بیت کوین کور (Bitcoin core)   یک نرم‌افزار است که شبکه بیت کوین را اجرا می‌کند. این نرم‌افزار علاوه بر مدیریت شبکه btc دارای یک کیف پول دیجیتال نیز هست که امکان دریافت، ارسال و ذخیره‌سازی ارز دیجیتال بیت کوین را برای کاربران این صنعت امکان‌پذیر کرده است. نقش اصلی که شبکه بیت کوین دارد، کمک کردن به کاربران برای تشخیص بلاک چین اصلی از دیگر بلاک‌ها است.

این نرم‌افزار فعالیت خود را با نام Bitcoin-Qt آغاز کرد و به دست ولادمیر فن در لان توسط کدنویسی‌های ساتوشی ناکاماتو نوشته شد. در واقع به کمک آن شما می‌توانید از خدمات پرداختی که روی شبکه بیت کوین قابل انجام است ستفاده کنید.


نحوه تشکیل بیت کوین کور


بیت کوین کور چه کاربردی دارد

یک کلاینت که روی شبکه بیت کوین اجرا شده است، بیت کوین کور نامیده می‌شود. Bitcoin core در سال ۲۰۰۸ تقریبا ۱ سال قبل از انتشار رمزارز بیت کوین به وسیله ساتوشی ناکاموتو و یک تیم پر قدرت تشکیل شد. تا سال ۲۰۱۰ خود ساتوشی ناکاموتو از Bitcoin core نگهداری می‌کرد و بعد از غیبت او اعضای تیمش، فعالیت‌های راه اندازی و توسعه را بر عهده گرفتند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که بیت کوین کور در حال حاضر به یک بخش جدایی ناپذیر از شبکه اصلی بیت کوین است و هدف از ایجاد آن درک و شناخت بیشتر کاربران از بلاک‌های معتبر است. در کنار این هدف مهم شما می‌توانید از bitcoin core به عنوان یک کیف پول ایمن نیز استفاده کنید و بیت کوین‌های خود را در آن ذخیره کنید.

  • مدیریت بیت کوین کور با چه کسانی است؟

تا این قسمت دانستیم که بیت کوین کور یک نرم‌افزار متن باز است. اما این ویژگی موجب نمی‌شود تا هر نوع پیشنهادی درباره کدهای گوناگون، تمام ساختار Bitcoin core را تغییر دهد. هرچند افرادی که جامعه فعال این نرم‌افزار را تشکیل داده اند، همراه با فعالیت بالا و قدرت زیاد، بررسی و تحلیل کدهای پیشنهاد شده را انجام می‌دهند. آن‌ها می‌توانند به راحتی وارد پیشنهادات و بحث‌ها شده و همراه با رای دادن، روی تصمیمات تاثیرات چشم گیری بگذارند.

در کل یک پیشنهاد به وسیله جامعه Bitcoin core مورد قبول واقع می‌گردد. سپس توسط افرادی که نگهدارنده کد (maintainers of the code) هستند، اعمال می‌شود. این اشخاص، که جامعه فعال بیت کوین کور آن‌ها را قبول دارند، موظفند تا از اجرای کدهای تایید نشده به صورت خودکار و بررسی نشده جلوگیری کند.

اگر که محافظین قابل اطمینان، به درستی از کدها نگهداری نکنند، هیچ ایرادی در سیستم کار بیت کوین کور ایجاد نمی‌گردد. در صورت رخ دادن این رویداد، خیلی ساده می‌توان کد قیمت بیت کوین کور را با چشم پوشی از تغییرات مخرب، بازیابی کرد. پس متوجه می‌شویم، که نفوذ و قدرت این مجموعه به هیچ وجه زیاد نیست.


بیت کوین کور چه ویژگی هایی دارد؟


بیت‌کوین کور (Bitcoin Core) نرم‌افزار مرجع برای پیاده‌سازی و اجرای نودهای کامل در شبکه بیت‌کوین است. این نرم‌افزار دارای ویژگی‌ها و خصوصیات زیر است:

پیاده‌سازی پروتکل بیت‌کوین:

بیت‌کوین کور به عنوان نرم‌افزار اصلی برای اجرای پروتکل بیت‌کوین استفاده می‌شود و اجازه می‌دهد تا کاربران به عنوان نودهای کامل در شبکه فعالیت کنند.

تأیید تراکنش‌ها و تولید بلاک:

این نرم‌افزار به نودها اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را تأیید و بلاک‌های جدید را ایجاد کنند که به ثبت تراکنش‌ها در بلاکچین کمک می‌کند.

امنیت و انعطاف‌پذیری:

بیت‌کوین کور به‌روزرسانی‌های دوره‌ای را ارائه می‌دهد تا امنیت و انعطاف‌پذیری شبکه را حفظ کند.

منبع باز:

کد منبع بیت‌کوین کور به صورت باز (open-source) در دسترس است. این به افراد امکان می‌دهد که کد را بررسی کرده و بهبودها یا تغییرات را ارائه دهند.

سازگاری با تغییرات شبکه:

بیت‌کوین کور سازگاری با تغییرات پروتکل بیت‌کوین را فراهم می‌کند و تغییرات و بهبودهای ارائه شده در شبکه را پذیرفته و اجرا می‌کند.

پشتیبانی از نودهای ماینینگ:

این نرم‌افزار به افرادی که ماینینگ انجام می‌دهند کمک می‌کند تا بلوک‌های جدید را تولید کرده و شبکه را حفظ کنند.

توسعه‌پذیری:

بیت‌کوین کور به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا برنامه‌ها و سرویس‌های مبتنی بر بیت‌کوین را توسعه دهند و از این اکوسیستم بهره‌مند شوند.


کاربرد و اهداف بیت کوین کور


در زمان اجرا شدن کد، بیت کوین کور، افراد معامله‌گر یا کاربر درون شبکه بیت کوین نقش یک گره را انجام می‌دهند. سپس، افراد به بلاک‌های جدید به صورت استقلال یافته اعتبار بخشیده و دیگر تراکنش‌ها از سمت کاربران دیگر تایید می‌گردند. این رویداد، با در کنترل قرار دادن ماینرها در آخر موجب می‌شوند، کاربران به شخص سوم احتیاجی پیدا نکنند.

در ضمن یک کیف پول دیجیتال با نرم‌افزار در این نرم‌افزار قرار داده شده است تا کاربران به صورت مستقیم بتوانند در نرم‌افزار فعالیت کنند. بعلاوه با بیت کوین کور می‌توانید کیف پول‌های گوناگون را به شبکه‌های بیت کوین متصل کنید و تراکنش‌های دریافتی را تایید کنید. شما در هنگامی که دانلود تمام شد می‌توانید از آن به عنوان کیف پول خود بهره ببرید و اگر مایل به کمک یا حمایت از شبکه هستید از روش تبدیل کردن به نود می‌توانید این کار را انجام دهید.

استخراج با بیت کوین کور

در استخراج بیت کوین امکان استفاده از بیت کوین کور وجود دارد. این فعالیت در کنار اینکه بسیار سود به همراه دارد، مقدار زیادی انرژی و زمان نیز مصرف می‌کند. مراحل استخراج Bitcoin core به صورت زیر انجام می‌گردد:

  • باید والت را داخل نرم‌افزار بیت کوین کور باز کنید.
  • بعد از اینکه روی گزینه Debug Windows کلیک کردید، تب Console را انتخاب کنید.
  • برای اینکه استخراج را آغاز کنید باید عبارت Setgenerate را تایپ کنید.
  • سپس زمانی که قصد توقف استخراج را دارید، باید Setgenerate false را تایپ کنید.

قبل از هر کاری از قدرت سیستم کامپیوتر خود اطمینان کسب کنید؛ چراکه محاسبات سنگین هستند. در گذشته با کامپیوترهای خانگی این کار ممکن بود، ولی با گذشت زمان همراه با بیشتر شدن استخراج این رمزارز، به سیستم‌های قوی‌تری نیاز پیدا کرده است. بعد از این جریان، نگرانی‌های در رابطه با آسیب‌هایی که دستگاه‌های ماینر به محیط زیست وارد می‌کنند، به وجود آمد.

بیشتر بخوانید: درآمد ماینر چقدر است؟ آموزش محاسبه هزینه ماینینگ


امنیت در بیت کوین کور چگونه است؟


 

به طور کلی می‌توان گفت که این سیستم و کیف پول Bitcoin core، به مقدار امنیت کامپیوتری که از آن برای اجرا کردن نرم‌افزار بهره می‌برند، امنیت دارند. با وجود اینکه شما فقط یک آدرس را به کیف پول خود اتصال می‌دهید، اما باید از تمامی اقداماتی که برای حفاظت در برابر حمله‌های سایبری و هک به وسیله کامپیوتر خود ایجاد می‌گردد، مطمعن باشید.

با توجه به وب سایت بیت کوین، کاربران باید از کلیدهای خصوصی و عمومی خود یک نسخه پشتیبانی به وجود آورند تا امنیت کیف پول خود را ایجاد کنند و در کنار برای ذخیره‌ی مبلغ‌های بیشتر، از کیف پول‌های آفلاین استفاده کنند. همیشه مراقب اعلان‌های مربوط به روزرسانی یا امنیتی باشند و اجازه دسترسی افراد وارث را به بیت کوین خود در صورت فوت یا ناتوانی، بدهند. به طور کلی، میزان امنیت و حفظ حریم خصوصی داده‌های کاربران، به مسئولیت و توجه خودشان همراه  حداقل مشخصات سیستم مورد استفاده بستگی دارد.


مزایا و معایب استفاده از بیت کوین کور چیست؟


مزایای نرم‌افزار Bitcoin core

اگر بخواهیم به طور کلی مزیت‌های بیت کوین کور را عنوان کنیم، می‌توان به امنیت بالا، متن باز بودن و یک تیم پشتیبانی خیلی قوی اشاره کرد.

  • با توجه به این که بیت کوین کور نرم افزاری متن باز (Open Source) است، یعنی کاربران می‌توانند همراه با استفاده از تحلیل هایشان، کمک کنند تا نرم‌افزار پیشرفت کند و همینطور تغییراتی در آن به وجود می‌آورند. در اصل چون بیت کوین کور متن باز است، می‌تواند باز تولید انجام دهد. سپس در هنگامی که هر کدام از افراد توسعه‌گر یا کاربر بتوانند کدها را بررسی کنند، و ایرادات را از بین ببرند، از کلاهبرداری نبودن نرم‌افزار اطمینان حاصل کنند.
  • بهترین و امن‌ترین نود در بیت کوین، بیت کوین کور است. این رویداد این معنی را می‌دهد که هر دو نرم‌افزار گره به صورت کامل در بیت کوین کور، برای افزایش اعتبار تمام بلاک چین‌های این رمزارز به کار می‌رود. به همین دلیل، افراد به عنوان کاربر می‌توانند نقش یک گره را داخل شبکه به وسیله اجرای بیت کوین کور، شکل دهند. سپس به شکل مستقل این توانایی را دارند، تایید تراکنش‌ها همراه با اعتبار بلوکه‌های دریافتی را به وسیله دیگر افراد کاربر انجام دهند.
  • تیم پشتیبانی بسیار قویی که Bitcoin core دارد، به صورت شبانه روزی و دائم در حال فعالیت است و در هر لحظه از شب یا روز امکان دسترسی و صحبت با این تیم توسط کاربران و حل مشکلات شما، امکان‌پذیر است.

معایب نرم‌افزار Bitcoin core

همانطور که نرم‌افزار بیت کوین کور ویژگی و مزایای بسیار عالی دارد، اما همیشه هر ابزار کاربردی پر سود، میزانی ایراد به همراه دارد. که دانستن آن‌ها بسیار کاربرد دارد.

  • یکی از علت‌های ضعف این نرم افزار، تک مرحله‌ای بودن آن است و اینکه دیگر گزینه‌ای برای بیشتر کردن امنیت وجود ندارد.
  • همانطور که اشاره شد، بیت کوین کور یک نود کامل می‌باشد. در نتیجه، می‌تواند شبکه Blockchain را به صورت کامل روی کامپیوتر شما دانلود کند.
  • مقدار حجم این شبکه حدود ۲۰۰ مگابایت است و روز به روز مقدارش بیشتر می‌گردد.
  • با توجه به ارتباطی که بین بیت کوین کور با تمامی شبکه‌های بیت کوین وجود دارد، حدودا مقدار زمانی که نیاز دارد تا با شبکه BTC به هماهنگی برسد یک هفته است. سپس امکان استفاده‌ی شما ایجاد می‌گردد.
  • شما نمی‌توانید از بیت کوین کور برای ذخیره چندین رمزارز استفاده کنید چراکه تنها ذخیره ارز دیجیتال بیت کوین با این نرم‌افزار امکان‌پذیر است.
  • همچنین، این نرم‌افزار پشتیبانی از فورک‌های رمزارز بیت کوین مانند بیت کوین کش و بیت کوین گلد را انجام نمی‌دهد.

 نحوه دانلود نرم افزار بیت کوین کور


برای اینکه نرم‌افزار بیت کوین کور را دانلود ، باید به لینک ( https://bitcoin.org/en/download)  در سایت اصلی بیت کوین مراجعه کنید سپس مراحل ذیل را طی کنید.

  • مرحله اول

روی Download Bitcoin Core کلیک کنید و برنامه ای که مطابق سیستم تان است را دانلود کنید.

  • مرحله دوم

بعد از دانلود و پایان نصب، برای اجرای آن می‌توانید دبل کلیک را روی ایکون بیت کوین کور انجام دهید. سپس، نوبت تایید ویندوزهای شما برای اجرا می‌گردد. با انتخاب گزینه Yes برنامه اجرا می‌گردد. نصب کننده‌های Bitcoin core مثل دیگر نصب کننده‌ها افراد را برای طی کردن مراحل راهنمایی می‌کنند.

  • مرحله سوم

به همین ترتیب فرایند را ادامه دهید. سپس از شما درخواست می‌گردد تا ذخیره شبکه بلاک چین بیت کوین همراه با کیف پول خود را انجام دهید. بعد در صورت اختصاص دادن یک شبکه مخصوص و یا هارد درایوی داده‌ها را به محل مد نظر وارد کنید. به جز این می‌توانید با کلیک روی OK در قسمت پیش فرض اطلاعات را نگهداری کنید. احتمال دارد، در این قسمت اتصال به وسیله فایروال خودتان بلاک شود. شما همراه با کلیک روی Allow Access از اتصال خود به رمزارز بیت کوین اطمینان کامل دریافت کنید.

  • مرحله چهارم

این مرحله با دانلود بلاکچین بیت کوین با رابط گرافیکی Bitcoin core آغاز می‌گردد. توجه کنید که فرآیند این دانلود می‌تواند چندین روز زمان ببرد و در شرایطی که اینترنت ضعیف باشد، کمی زمان صرف افزایش می‌یابد. در هنگام دانلود، بیت کوین کور قسمت اعظمی از عرض باند شما را تصرف می‌کند. شما در هر لحظه که بخواهید می‌توانید این نرم‌افزار را ببندید یا باز کنید و یا به طور کامل فرایند را متوقف کنید. زمانی که برای بار بعدی برنامه اجرا شد، دانلود درست از همان نقطه که توقف یافته، شروع می‌گردد.


نتیجه گیری


در این مقاله از صرافی فراچنج بیت کوین کور را برایتان تحلیل و بررسی کردیم. همانطور که گفتیم، بیت کوین کور یک نرم‌افزار است. این نرم‌افزار که فقط به BTC اختصاص یافته، موجب دریافت این ارز دیجیتال با ارزش می‌گردد. Bitcoin core به یک هسته که در وسط بیت کوین قرار دارد، تشبیه شده و به وسیله ساتوشی ناکاموتو تاسیس شد. به طور کلی اگر بخواهیم یک نتیجه گیری درباره این نرم‌افزار ارائه دهیم باید گفت بهترین راه‌های استخراج بیت کوین استفاده از بیت کوین کور است. امروزه به دلیل حجم حدود ۴۰۰ گیگا بایتی این نرم‌افزار که بسیار بالا است، کسی از این نرم‌افزار در جهت انتقال یا ذخیره بیت کوین استفاده نمی‌کند. در نتیجه بیت کوین کور دیگر کاربرد به صرفه‌ای ندارد.

یکی از مواردی که در بازار ارزهای دیجیتال خیلی سرو صدا ایجاد کرده و موافقان و مخالفان بسیاری دارد، ChatGPT است. خیلی از افراد با شناخت این تکنولوژی جدید که با رمزارزها ترکیب شده، به شدت تعجب کردند. با تجهیزات و ابزاراتی که چت جی بی‌تی دارد، بدون تردید انقلابی بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال به وجود آورده است. به طور کلی چه یک فرد تازه وارد باشید یا یک تریدر به شدت حرفه ای، برای فعالیت بهتر و تسلط کامل‌تر در بازار ارزهای دیجیتال ChatGPT بسیار مفید و کاربردی کارایی دارد. در اینجا این پرسش مطرح می‌گردد که ChatGPT چه عملکردی در بازار ارزهای دیجیتال دارد؟ در این مقاله به تاثیرات و عملکرد ChatGPT در بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان