نود چیست

نود یا گره (NODE) در بلاکچین چه مفهومی دارد؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1402

نود یا گره در بلاکچین چیست؟ در مفهوم کلی NODE در بلاکچین فضایی است که تمام داده‌ها در آن‌ها ذخیره و نگهداری می‌شود. در واقع نودها حفظ کننده امنیت شبکه‌اند و به عنوان یکی از مفاهیم اولیه در بلاکچین محسوب می‌شوند که داشتن اطلاعات در رابطه با آن برای فعالان حوزه ارزهای دیجیتال ضروری است. توجه داشته باشید که نود منحصر به فضای بلاکچین نیست و در علوم دیگر نیز از آن یاد می‌شود. در تعریف غیر تخصصی، NODE یک نقطه اتصال در شبکه‌های مخابراتی‌اند و می‌توان آن را به هر سیستم و تجهیز فیزیکی که به شبکه متصل می‌شود، اطلاق داده می‌شود.

ما در این مطلب به صورت تخصصی مفهوم نود در بلاکچین و کاربرد آن را بررسی خواهیم کرد. با صرافی ارزدیجیتال فراچنج همراه باشید.

گره یا نود چیست؟

در فضای بلاکچین نودها رشته‌هایی هستند که به یکدیگر متصل‌اند و دائما داده‌هایشان را با یکدیگر مبادله می‌نمایند تا در نهایت هر گره بتواند اطلاعات به روزی داشته باشد. از لحاظ تئوری، بلاکچین در نودها است؛ چرا که داده‌های شبکه تنها توسط این نودها ذخیره، نگهداری و در نهایت منتشر می‌شود. بنابراین هر فردی که داخل شبکه بلاکچین قرار داد یک NODE محسوب می‌شود.

برای درک بهتر این مسئله، در نظر بگیرید که فضای ارز دیجیتال همانند بازی فوتبال است، آیا اگر زمین فوتبال وجود نداشته باشد، فضایی برای ارائه سایر موارد وجود دارد؟ در این نمونه بازیکنان همانند پلتفرم‌های ارز دیجیتال عمل می‌کنند، تیم‌ها به عنوان بلاکچین عمومی و خصوصی‌اند و زمین بازی هم همانطور که گفتیم گره و یا نود است. نهایتا اگر نود‌ها نباشند هیچ فضایی برای عرضه وجود ندارد. در ادامه با بررسی سایر مفاهیم در این حوزه اطلاعات بیشتری در این رابطه به دست خواهد آورد.

انواع گره یا نود در بلاکچین

نود در بلاکچین به دو نوع اصلی تقسیم می شود که این موارد عبارت اند از:

  • نود کامل؛ FULL NODE
  • نود سبک؛ LIGHTWEIGHT NODE

نود کامل(FULL NODE):

نود‌های کامل دارای اطلاعاتی از کل تراکنش‌های بلاکچین‌اند که آن‌ها را در خود ذخیره  با دیگران به اشتراک می‌گذارند. نودهای سبک بر خلاف این نوع تنها بخشی (معمولا یک هدر از بلاکچین) را در خود ذخیره می‌کنند. هدرهای بلاک حاوی داده‌هایی هستند که از آن‌ها برای شناسایی و اعتبارسنجی یک بلاک مخصوص در شبکه استفاده می‌شود.

Full node در یک شبکه متمرکز عملکردی همانند سرور در مدل کلاینت-سرور دارد. وظیفه اصلی نودهای کامل حفظ اجماع میان تمام نودهای شبکه بلاکچین و در نهایت اعتبارسنجی شبکه می‌باشد. همیشه یک نسخه از کل بلاکچین در فول نودها ذخیره است و به همین علت امنیت شبکه متوسل به نودهای کامل است و عملکردهای دیگری همانند، ارسال فوری و تراکنش‌های خصوصی توسط این گره‌ها در بلاکچین فعال می‌شود.

این گره‌ها نقش مهمی را در حاکمیت بلاکچین ایفا می‌کنند و تمام تصمیمات برای آینده شبکه توسط آن‌ها تایید می‌شود. پیشنهادهایی که در شبکه بلاکچین  باز می‌شود، توسط نودهای کامل رای دهی می‌شود و برای تصویب یک تصمیم باید ۵۱ درصد را داشته باشد، در غیر این صورت از آن صرف نظر می‌شود. زمانی کی در شبکه نمی‌توان نسبت به یک به روزرسانی به توافق رسید، یک هارد فورک در شبکه ایجاد و بلاکچین به دو زنجیره متفاوت تقسیم می‌شود و هر گروه به صورت جداگانه راه خود را پیش می‌گیرد.

معروف‌ترین این مورد اتریوم کلاسیک و بیت کوین کش می‌باشد.

نودهای کامل خود به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  1. نود کامل تعدیل یافته
  2. نود کامل آرشیوی
  3. نود با قابلیت اضافه کردن بلاک
  4. نود ماینینگ
  5. نود استیکینگ 
  6. نود اعتبار سنج

انواع نود بلاکچینی

نود سبک (LIGHTWEIGHT NODE)

نودهای سبک همانند نودهای کامل رفتار نمی‌کنند، چرا که فول نودها اطلاعات کامل شبکه را در خود ذخیره می‌کنند اما این موارد تنها بخشی از اطلاعات همانند یک هدر را ذخیره‌سازی می‌نمایند. این نوع گره‌های بلاکچینی در فرآیند روز مره ارزهای دیجیتال نقش مهمی دارند و عملکرد اصلی آن‌ها در ممانعت از ایجاد خطاهای نودهای کامل و همچنین تایید ساده تراکنش‌های روزانه است.

سوپر نود و نود استخراج شده از دیگر گره‌های بلاکچینی هستند که نسبت به موارد نام برده شده، کاربرد کم رنگی در شبکه ایفا می‌کنند.

نقش و عملکرد نود در شبکه بلاکچین چیست؟

هنگامی که دستگاه ماینر می‌خواهد یک بلاک جدید را از یک تراکنش به شبکه بلاکچین اضافه کندف یک بلاک تمام نودهای داخل شبکه را منتشر می‌کند. امکان دارد، نودها از لحاظ قانونی بودن، یک بلاک را تایید و یا رد صلاحیت کنند. پس زمانی که node بلاک جدیدی از تراکنش را قبول و یا رد می‌کند، این بلاک را در صدر بلاک‌های موجود در شبکه ذخیره می‌نماید.

  • در شبکه، هر نود وظایف ذیل را بر عهده دارد:
  • هر نود مشخص می‌کند که آیا بلاک‌های جدید قانونی هستند، یا خیر؟! و نودها مسئولیت رد یا پذیرش بلاک را دارند.
  • ذخیره اطلاعات و نگهداری آن‌ها نیز بر عهده نودها است.
  • اگر یک نود به همگام‌سازی با شبکه نیاز داشته باشد، برخی از نودها که دارای دسترسی هستند، تاریخچه تراکنش‌ها را منتشر و به سایر نودها ارسال می‌نمایند. به بیان ساده، برخی از نودها وظیفه به روزسانی اطلاعات تراکنش‌ها را نیز بر عهده دارند.

پس از فورک چه اتفاقی برای نود می افتد؟

قبلا گفتیم که نظرها در شبکه بلاکچین توسط نودها رای گیری می‌شوند و برای تایید آن باید حداقل ۵۱ درصد آرا مثبت باشد در غیر این صورت اتفاقی در بلاکچین نمی‌افتد؛ اما اگر پیشنهاد رد شود و همچنان بخش بزرگی از جامعه درخواست پذیرش تغییر کوین را داشته باشند، چه اتفاقی می‌افتد؟ اینجاست که فورک‌ها وارد عمل می‌شوند.

زمانی که فورک مطرح می‌شود، توسعه دهنده تصمیم می‌گیرد تا کلاینت جدیدی ایجاد کند که از کد منبع کوین استفاده می‌نماید و تغییر پیشنهادی را اعمال می‌نماید. در این مسیر کاربران موافق به دنبال نسخه جدید می‌روند و تصمیم می‌گیرند تا از کوین با شبکه فورک یافته حمایت نمایند.

فورک در بلاکچین

ایمن سازی نود در بلاکچین چگونه است؟

قابلیت در دسترس بودن یک گره بلاکچینی از دیگر شاخصه‌های طبقه‌بندی نودها محسوب می‌شود. به عنوان نمونه، یک گره آنلاین، نودی است که همیشه باید به صورت آنلاین به بروزرسانی شبکه کمک کند.

در مقابل نودها با فعالیت آفلاین (OFFLINE NODE) می‌بایست در هر بار اتصال به شبکه، آخرین نسخه کل داده‌ها را دانلود و با سایر نودها همگام‌سازی نمایند. در لغت به این فعالیت گره‌ها همگام‌سازی با بلاکچین گفته می‌شود.

به  طور کلی یک گره در بلاکچین می‌تواند یک بلاکچین را راه اندازی کند، اما از آنجایی که بر روی یک دستگاه واحد قرار گرفته است، نسبت به برخی از واقع همچون قطع برق و حمله هکرها آسیب‌پذیر است. هر چه بلاکچین دارای نودهای بیشتری باشد، نسبت به چنین آسیب‌های مقاومت بیشتر و عملکرد بهتری نشان می‌دهد.

زمانی که داده‌های بلاچین در دستگاه‌های مختلفی پراکنده باشند، نود فاسد به سختی می‌تواند همه اطلاعات را از بین ببرئ. حتی اگر تعداد بیشماری از نودها بخاطر یک اتفاق از دسترس خارج شوند و یا آفلاین شوند، نود مجرا این پتانسیل را دارد که یک شبکه بلاکچین را در حالت اجرا نگه دارد.

بنابراین وجود نود مجزا از ضروری‌ترین موارد است. چرا که اگر همه گره‌ها از کار بیافتند، وجود یک نود با کل تاریخچه بلاکچین می‌تواند عملکرد لازم را داشته باشد و برای حفظ اطلاعات کافی باشد و دسترسی به تمامی داده‌ها را برگرداند.

اگر همه نودها از کار بیفتند، وجود تنها یک نود با کل تاریخچه بلاکچین کافی است تا از تمام داده‌ها نسخه پشتیبان بگیرد و دسترسی به داده‌ها را برگرداند.

تفاوت نود با ماینر چیست؟

دستگاه ماینر همیشه برای انتخاب شبکه و انجام فرآیند ایجاد بلاک همیشه به یک نود کامل دارد. اما یک ماینر نیاز به تاریخچه بلاکچینی ندارد، بنابراین ماینر نمی‌تواند تاریخچه تراکنش‌ها را بررسی و قانونی بودن تراکنش‌ها را تشخیص دهد. به بیان دیگر، ماینر نمی‌تواند موجود تراکنش‌ها را بررسی و ببیند که آیا برای انجام تراکنش کافی هستند یا خیر، در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که یم ماینر همیشه مانند یک نود کامل یا فول نود می‌باشد.

از طرف دیگر، دلیلی وجود ندارد که نود و ماینر یکی باشند. دستگاه می‌تواند با دریافت پاداش، ذخیره و ارسال داده‌ها بودن ایجاد بلاک‌های جدید تراکنش یک نود کامل را اجرا کند که در واقع این فرآیند شبیه به عملکرد یک سرور می‌باشد. در این سناریو دستگاه شما به عنوان یک نقطه عبور و راهنما عمل می‌نماید. ماینر هم همین فعالیت را دارد با این تفاوت که سعی دارد، بلاک جدید از تراکنش ایجاد نماید.

تفاوت نود و ماینر چیست

سرورهای vps  و کاربرد آن ها در نود بلاکچین

VPS نوعی سرور خصوصی است که استفاده از آن‌ها بستگی به خودتان دارد. اگر می‌خواهید یک مستر نود را کنترل کنید و یا یک نود لایتینگ یا نود سرمایه‌گذاری را مدیریت نمایید؛ شک نکنید استفاده از VPS می‌تواند عملکرد سودآوری را برایتان به ارمغان آورد. چرا که با این فناوری کارمزد بسیار کمی را در عوض حفظ امنیت مقابل حملات DDos پرداخت خواهید کرد. در این حالت دیگر لازم نیست از سخت‌افزار خاصی استفاده کنید و یا در مورد قابلیت‌های پهنای باند شبکه نگران باشید.

علاوه بر این، اگر اقدامت امنیتی را به عمل نیاورید، باید هر لحظه منتظر هک شدن سرور و سرقت داده و سرمایه خود باشید؛ البته این اتفاق نیز زمانی پیش می‌آید که شما کوین‌هایتان را در کیف پول نگهداری کنید.

توصیه ما به کسانی که می‌خواهند از نود استفاده کنند، به کارگیری vps می‌باشد؛ اما در نهایت تصمیم گیری کاملا شخصی است و به خودتان بستگی دارد!

برخی از سوالات متداول در این زمینه عبارت‌اند از:

  • نود کامل بهتر است یا مستر نود؟

به طور کلی مستر نود و گره‌های کامل بلاکچینی دارای عملکرد مشابهی هستند و تنها اگر می‌خواهید سود بیشتری از این راه کسب کنید، مستر نود می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

  • آیا در بلاکچین می تواند از میزبانی نود ها سود کرد؟

بله، اما همهچیز بستگی به نوع گره دارد. در رابطه با مستر نودها، باید بدانید به شما در برابر سرویس مورد استفاده سود پرداخت می‌شود. اما توجه داشته باشید، سرمایه اولیه برای مستر نودها کمی متفاوت‌تر است. گزینه دیگرتان برای کسب سود از میزبانی نودها، استفاده از نودهای سرمایه‌گذاری است که به کارگیری آن برایتان یک درآمد اتوماتیک را به همراه دارد.

  • چرا باید یک نود کامل را میزبانی کرد؟

اگر علاقه‌مند به پشتیبانی از شبکه کوین مشخصی هستید و یا صرفا برای اینکه اطلاعات خودتان را افزایش دهید مایل نیستید که از یک نود استفاده کنید؛ شما می‌توانید فول نود را استفاده و میزبانی کنید و یک کپی از بلاکچین را ذخیره نمایید. این کار ایمن‌تر و طولانی‌تر خواهد بود.

  • بر روی یک ابزار چند نود را می توان مدیریت کرد؟

این مورد کاملا بستگی به سخت‌افزار مورد استفاده‌تان دارد. گاهی امکان دارد تنها یک کیف پول را به طور همزمان بتوان مدیریت کرد که در این حالت می‌بایست از virtual machines یا ماشین‌های مجازی استفاده کنید. توجه داشته باشید اگر تصمیم به استفاده از vps دارید باید اطمینان پیدا کنید که ۸۰ الی ۸۵ درصد از منابع موجود را مورد استفاده قرار دهید؛ چرا که امکان دارد با حذف، محدودیت و یا اقدامات مشابه دیگری از سمت فراهم کننده وی پی اس مواجه شوید.

جمع‌ بندی:

نودهای بلاکچینی همانند سرور در فضای اینترنت عمل می‌کنند. به همین دلیل شناخت و درک چگونگی عملکرد آن‌ها در شبکه بلاکچینی از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت‌ها می‌توانند با به کارگیری این دانش، برنامه‌های بلاکچینی غیر متمرکز بسازند.  همچنین نودها سبب می‌شوند تا تمام کاربران در یک شبکه به صورت صادقانه عمل نمایند و اینگونه یکپارچگی داده‌ها تضمین می‌شود. البته در حال حاضر بسیاری از شبکه‌ها سعی بر این دارند تا با تشویقات مالی به جذب کاربر بپردازند، اما برخی نیز بر این باورند که اجرای نود در شبکه باعث داشتن آینده درخشان یک پروژه است.

در نهایت باید بدانید نود در بلاکچین بسیار مهم است و برای فعالیت در این حوزه داشتن اطلاعات درباره node‌ها و نحوه عملکردشان ضروری می‌باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان