بهترین زبان های برنامه نویسی بلاکچین

10 تا از بهترین زبان های برنامه نویسی بلاکچین

تاریخ انتشار : 19 شهریور 1402

بلاکچین پایه اصلی در دنیای کریپتو است، در واقع برای پیاده‌سازی هر پروژه‌ای وجود blockchain الزامی محسوب می‌شود. بنابراین برای کسانی که می‌خواهند حرفه‌ای‌تر در این دنیا فعالیت داشته باشند و فعالیتی فراتر از ترید یک توکن را انجام دهند، آشنایی با صنعت بلاکچین ضروری است. حوزه blockchain اصطلاحات تخصصی بسیاری دارد و ما این مطلب را به مفهوم برنامه‌نویسی بلاکچین اختصاص داده ایم. البته این را بدانید که پیش شروع به یادگیری این مطلب باید درباره کلیت بلاکچین اطلاعات کافی داشته باشید. اگر از جمله افرادی هستید که می‌خواهید زبان‌های برنامه نویسی بلاکچین را بشناسید و به یادگیری آن‌ها بپردازید، در این مقاله می‌توانید پاسخ پرسش‌های خود را پیدا کنید، پس با ما در مجله فراچنج همراه بمانید…

بلاک چین چیست و چگونه عمل می‌کند؟

بلاک چین را می‌توان به عنوان دفترکل دیجیتال تراکنش‌ها معرفی کرد. دفترکل در سراسر شبکه کامل، شامل کامپیوترهایی است که به بلاک چین متصل هستند. هر بلوک دارای چندین تراکنش است. هر زمان که یک تراکنش جدید اضافه می‌شود، بلوک‌های هر شرکت کننده در زنجیره، یک رکورد از آن اطلاعات تراکنش را دریافت می‌کنند.

اضافه کردن بلوک‌های جدید در شبکه بلاک چین مستلزم ارتباط بین گره‌ای و اعتبارسنجی متعاقب آن است. برای ثبت یک بلوک جدید، همه شرکت کنندگان شبکه P۲P باید آن را از طریق اجماع بپذیرند. چند مکانیسم اجماع وجود دارد، مانند اثبات کار (بیت کوین)، اثبات استقراض (ADA)، اثبات اقتدار و غیره.

این بلوک‌ها از نظر زمانی در بلاک چین جای می‌گیرند و بلوک‌های دیجیتال تراکنش‌ها را تشکیل می‌دهند. بهترین بخش این است که تغییر داده‌های ثبت شده بدون تاثیر گذاشتن روی تمام بلوک‌های زیر غیرممکن است. بنابراین، حتی کوچک‌ترین تغییرات ایجادشده در بلاک چین می‌تواند توسط همه شرکت کنندگان مشاهده شود. این کار، به خطر انداختن سیستم را بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن می‌کند.

بلاکچین حتی اگر در معرض خطر قرار بگیرد، به لطف طبیعت غیر متمرکز خود می‌تواند احیا شود!

انواع شبکه بلاک چین

قبل از اینکه به سراغ معرفی زبان های برنامه نویسی بلاک چین برویم، بهتر است تا با انواع بلاکچین آگاهی داشته باشید.! به طور کلی، بلاک چین چهار نوع شبکه مجزا دارد. آن ها عبارتند از:

  • بلاک چین عمومی:

این نوع بلاک چین برای همه شرکت کنندگان شبکه و در هر دستگاهی در دسترس است. کاربر می‌تواند به بلاک چین بپیوندد، تراکنش‌ها را تکمیل کند، آن‌ها را اعتبارسنجی کند و در عین حال ناشناس باقی بماند. به عنوان مثال، بیت کوین شناخته شده‌ترین بلاک چین عمومی است. این روش برای توسعه اپلیکیشن‌هایی ایده آل است که برای بسیاری از افراد قابل دسترس خواهند بود.

  • بلاک چین خصوصی:

بلاک چین مجاز یا خصوصی تنها برای شرکت کنندگان مجاز آن قابل دسترسی است. به طور کلی، قوانین خاصی وجود دارد که معاملات گره‌ها (شرکت کنندگان شبکه) را تنظیم می‌کند. سازمان‌هایی که بلاک چین‌های مجاز را مستقر می‌کنند، اغلب این کار را برای اهداف داخلی انجام می‌دهند. اعتبارسنجی تراکنش در چنین مجموعه‌ای به همان سازمان تعلق دارد.

  • بلاک چین ترکیبی:

بلاک چین ترکیبی از دو نوع بلاک چین است که در بالا به آن‌ها اشاره شد. سازمان‌ها از ترکیب عناصر دو جهان در چند سناریو سود می‌برند. بلاک چین ترکیبی ایجاد یک سیستم خصوصی در ترکیب با یک سیستم عمومی را تسهیل می‌کند. این کار به سازمان اجازه می‌دهد تا تنظیم کند که چه کسی به اطلاعات ذخیره شده خاصی در بلاک چین دسترسی دارد. دامنه داده‌های در دسترس برای همه شرکت کنندگان شبکه نیز توسط آن تعیین می‌شود.

  • بلاک چین کنسرسیومی:

بلاک چین کنسرسیومی نیز به عنوان بلاک چین «متحد» شناخته می‌شود. این روش تقریبا شبیه به بلاک چین خصوصی است که یک گروه خاص به آن دسترسی دارند. یک گره اعتبارسنج در بلاک چین کنسرسیوم قادر به آغاز، دریافت و اعتبارسنجی تراکنش‌ها است. از سوی دیگر، گره‌های عضو تنها می‌توانند تراکنش‌ها را آغاز / دریافت کنند. وقتی نوبت به اعتبارسنجی می‌رسد، درها برای آن‌ها بسته می‌ماند.


مطالب مرتبط: همه چیز درباره کارمزد شبکه های بلاکچین


10 تا از بهترین زبان های برنامه نویسی بلاکچین

در ادامه 10 تا از بهترین زبان های برنامه نویسی بلاکچین را معرفی خواهیم کرد.

1- زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript)

به منظور ساخت وب سایت‌های تعاملی و پویا، برنامه نویسان از زبان انعطاف‌پذیر و دوست داشتنی جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. برندان ایچ اولین بار آن را در سال ۱۹۹۵ راه اندازی کرد و از آن زمان به بعد جاوا به یکی از رایج‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سراسر جهان تبدیل شد.

به کمک جاوااسکریپت می‌توان همه فعالیت‌های برنامه نویسی، از نوشتن اسکریپت‌های ساده گرفته تا توسعه برنامه‌های پیچیده را انجام داد. قابلیت استفاده هم در سمت کلاینت و هم در سمت سرور توسعه وب یکی از ویژگی‌های اساسی جاوا اسکریپت است که آن را به ابزاری حیاتی برای توسعه برنامه‌های وب تبدیل می‌کند.

توانایی تغییر و ایجاد تعامل با HTML و CSS، دو بلوک سازنده اصلی توسعه وب، یکی دیگر از  ویژگی‌های مهم جاوا اسکریپت محسوب می‌شود. javascript بدون مجبور کردن کاربر به بارگذاری مجدد صفحه، توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا عناصر تعاملی را به صفحات وب اضافه کنند، مانند منوهای پویا، پنجره‌های پاپ آپ و اعتبارسنجی فرم.

زبان برنامه نویسی بلاکچین جاوا

اپلیکیشن‌های پیچیده وب مانند پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، وب سایت‌های تجارت الکترونیک و بازی‌های آنلاین نیز با جاوا اسکریپت ساخته می‌شوند. این سیستم به برنامه نویسان توانایی رسیدگی به ساختارهای پیچیده، ساخت رابط‌های کاربری تعاملی و ارتباط با سرویس‌های آنلاین و API‌ها را می‌دهد.

پشتیبانی جاوا اسکریپت از کتابخانه‌ها و چارچوب‌ها مشخص جنبه مهم دیگر این زبان برنامه‌نویسی است. این کتابخانه‌ها و چارچوب‌ها قابلیت‌ها و اجزای از پیش ساخته شده را به توسعه دهندگان ارائه می‌دهند که به تسریع و ساده کردن فرآیند توسعه برنامه‌های پیچیده آنلاین کمک می‌کند.

به طور کلی جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی ضروری برای توسعه وب محسوب می‌شود و ویژگی‌هایی که دارد باعث شده است تا از آن برای برنامه‌نویسی بلاکچین نیز استفاده کنیم.

2- زبان برنامه نویسی پایتون (Python)

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا که از سال ۱۹۹۱ در دسترس قرار دارد. این زبان برنامه‌نویسی که از آن برای توسعه بلاکچین نیز استفاده می‌شود، یک زبان متن باز است که خوانایی کد‌های آن بسیار ساده است. پایتون در طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، محاسبات علمی، تحلیل داده‌ها و توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زبان برنامه نویسی بلاکچین پایتون

سادگی و کاربردپذیری پایتون از مهم ترین ویژگی های آن در برنامه نویسی است. دستور زبان این گزینه به گونه ای هست که خواندن و درک آن آسان باشد. همین مسئله آن را به گزینه ای محبوب برای برنامه نویسان تازه کار و باتجربه تبدیل می کند. استفاده پایتون از فضای سفید و برخورداری از تورفتگی برای جداسازی بلوک های کد که به بهبود ساختار و سازماندهی کدها کمک می کند، خوانایی را بهبود بیشتری می بخشد.

برنامه نویسی رویه ای، شی گرا و تابعی تنها چند نمونه از بسیاری از پارادایم های برنامه نویسی هستند که توسط این زبان پشتیبانی می شوند. علاوه بر این، کتابخانه ها و چارچوب های زیادی دارد که ایجاد برنامه های کاربردی وب از جمله Django و Flask را ساده می کند.

تمام این ویژگی ها از جمله دلایلی هستند که باعث می شوند Payton به عنوان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بلاکچین شناخته شود. چرا که ویژگی های بالقوه آن می تواند در ایجاد بلاکچین بسیار تاثیر گذار باشد. لذا اغلب افراد برای ایجاد بلاکچین برنامه نویسی با پایتون را ترجیح می‌دهند.

3- زبان برنامه نویسی گوگل (GO)

در سال ۲۰۰۹، گوگل زبان کامپیوتری Go را ایجاد کرد که به آن Golang نیز گفته می‌شود. گو بهترین زبانی است که می‌توان از آن هنگام توسعه سیستم‌های نرم افزاری عظیم از آن استفاده کرد. زیرا به گونه‌ای ساخته شده است که موثر، سریع و مقیاس‌پذیر باشد. Go از زمان انتشار خود در میان توسعه دهندگان به محبوبیت بالایی رسیده است. سادگی Go یکی از ویژگی‌های اساسی آن به حساب می‌آید. این زبان برنامه‌نویسی واضح و سرراست است و بر خوانایی تاکید دارد و یادگیری و استفاده از آن برای هر شخصی امکان‌پذیر است.

برنامه نویسی بلاکچین با GO

Go به خاطر کارایی‌اش مشهور است. کد ایجاد شده در زبان برنامه‌نویسی GO در کد ماشین کامپایل می‌شود که به آن اجازه می‌دهد سریع‌تر از کد نوشته شده در زبان‌های تفسیر شده مانند پایتون یا جاوا اسکریپت اجرا شود. این موضوع آن را به گزینه‌ای منحصر به فرد برای برنامه‌های با کارایی بالا مانند سرورهای وب یا ابزارهای شبکه‌سازی تبدیل می‌کند.

جامعه توسعه دهنده  GO نیز در حال گسترش است که منجر به ایجاد کتابخانه‌ها و چارچوب‌های متعددی شده است و قابلیت‌های آن را گسترش می‌دهد.  Go یک زبان برنامه‌نویسی قوی و کارآمد است که روز به روز مورد توجه توسعه دهندگان قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار به دلیل سادگی، ویژگی‌های هم ارز و عملکرد، گزینه فوق العاده‌ای برای ایجاد برنامه‌های پیچیده و با کارایی بالا محسوب می‌شود. برای شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی که قصد ایجاد سیستم‌های نرم افزاری مقیاس‌پذیر را دارند استفاده از این زبان برنامه‌نویسی گزینه‌ای بسیار عالی است، مخصوصا در حوزه بلاکچین.

4-زبان برنامه نویسی سالیدیتی(Solidity)

یک زبان برنامه‌نویسی قراردادی به نام Solidity برای ایجاد قراردادهای هوشمند برای شبکه اتریوم ایجاد شد. برای توسعه دهندگانی که با برنامه‌نویسی شی گرا آشنایی دارند، این زبان سطح بالایی است که شبیه به جاوا اسکریپت است و یادگیری آن چندان دشوار نیست.

زمان اولین انتشار آن به سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد و از آن موقع به عنوان پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی برای ایجاد قراردادهای هوشمند برای شبکه اتریوم محسوب می‌شود. در قراردادهای هوشمند، شرایط توافق بین خریدار و فروشنده مستقیما در خطوط کد نوشته می‌شود. این قراردادها خودکار اجرا می‌شوند. در واقع آن‌ها به گونه‌ای هستند که به طور خودکار شرایط و ضوابط قرارداد را بدون کمک واسطه‌ها یا واسطه‌ها اجرا کنند.

برنامه نویسی بلاکچین با سالیدیتی

ظرفیت زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی برای ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند روی ماشین مجازی اتریوم (EVM)، یک کامپیوتر غیرمتمرکز که روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود، یکی از ویژگی‌های اصلی آن است. ساختارهای برنامه‌نویسی متعددی در سالیدیتی، مانند وراثت، کتابخانه‌ها و انواع تعریف شده توسط کاربر، توسط همبستگی پشتیبانی می‌شوند. این موضوع ایجاد قراردادهای هوشمند پیچیده‌ای را برای توسعه دهندگان ساده می‌کند.

علاوه بر این امنیت بالا و مقاوم بودن در برابر حمله یکی از ویژگی‌های دیگر این برنامه است. این سیستم دارای ویژگی‌هایی مانند تعدیل کننده‌های عملکرد نیز هست که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد کنترل‌های امنیتی را به قراردادهای هوشمند خود اضافه کنند و از این طریق با کنترل استثنائات که احتمال تداخل اشتباهات و نقص‌ها در اجرای قرارداد را کاهش می‌دهد کنترل کنند. سالیدیتی همچنین با ابزارهای تایید رسمی سازگار است و از ابزارهای حسابرسی کد پشتیبانی می‌کند که ممکن است برای یافتن و رفع نقص‌های امنیتی در قراردادهای هوشمند عملکرد مناسبی از خود به جای بگذارد.

قابلیت Solidity برای برقراری ارتباط با سایر قراردادها و سیستم‌های خارجی یکی دیگر از جنبه‌های مهم است. توسعه دهندگان می‌توانند قراردادهایی را با استفاده از Solidity طراحی کنند که بتوانند از طریق API‌ها و سرویس‌های وب با سایر قراردادهای بلاک چین اتریوم ارتباط برقرار کنند و همچنین پیام ارسال و دریافت کنند.

در کل سالیدیتی زبان برنامه‌نویسی قوی و سازگاری هست که به طور صریح برای ایجاد قراردادهای هوشمند برای شبکه اتریوم ایجاد شده است. این سیستم به دلیل قابلیت ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند روی ماشین مجازی اتریوم، پشتیبانی از وراثت، کتابخانه‌ها و انواع تعریف شده توسط کاربر و ویژگی‌های امنیتی، گزینه محبوبی برای توسعه دهندگان بلاک چین به شمار می‌آید.

5-زبان برنامه نویسی رولنگ(Rholang)

زبان برنامه‌نویسی رولنگ یک انتخاب عالی برای توسعه قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود. این زبان به جای رویکرد شی گرا سنتی، رویکرد کارکردی دارد. بنابراین، در شکستن بسیاری از مشکلات بلاک چین که به محبوبیت آن دامن می‌زند، بسیار مفید است. برنامه‌های Rholang کل مساله را مانند مجموعه‌ای از توابع ارزیابی می‌کنند و آن‌ها را به ترتیب حل می‌کنند. این روش در تضاد کامل با زبان‌هایی مانند پایتون، جاوا، C و غیره است. به طور خلاصه، رولینگ یک رویکرد برنامه‌نویسی کاربردی منحصر به فرد دارد که آن را به زبانی برای بررسی توسعه دهندگان عصر جدید تبدیل می‌کند!

برنامه نویسی بلاکچین با رولنگ

6-زبان برنامه نویسی RUST

RUST اگرچه در اکوسیستم بلاکچین جزء تازه واردان محسوب می‌شود، اما به دلیل توسعه راه حل های نوین و امنیت بالا در این بین محبوبیت بالایی دارد. این سیستم به توسعه دهندگان متن باز اجازه می دهد تا چارچوب های بلاک چین قوی و سریعی را توسعه دهند. همچنین می تواند حالت های قابل تغییر را مدیریت کند، کد را بهینه کند، گزینه های حافظه بهتری داشته باشد. به همین دلیل آن را می توان یکی ا زبان های منحصر به فرد برای برنامه نویسی بلاکچین دانست.

7-زبان برنامه نویسی PHP

PHP (پیش پردازنده ابرمتن)زبان دیگری است که برای توسعه راه حل های بلاک چین با پیچیدگی متفاوت استفاده می‌شود. محبوبیت PHP را می توان به ویژگی شی گرا بودن آن نسبت داد. در ادامه مثالی از یک بلاک چین PHP متن باز موجود در گیت هاب را می‌بینید:

https://github.com/eventarcdotorg/phpblockchain

این یک پیاده سازی ساده از ساختار داده بلاک چین (اثبات کار)را نشان می‌دهد.

8-زبان برنامه نویسی سی شارپ:

این زبان برنامه نویسی مجموعه ای از ویژگی ها را برای برنامه های سازمانی و توسعه بین پلتفرمی ارائه می دهد. همچنین مجهز به ویژگی های C, .NET, و SQL است که همه این موارد برای توسعه دهندگان بلاک چین جذاب هستند. زبان برنامه نویسی C# متن باز است و درک کدهای آن آسان هست. این قابلیت ها به توسعه دهندگان اپلیکیشن های بلاکچین این اجازه را می‌دهد که کدهای قابل حمل را ایجاد کنند. به طور کلی از dApps گرفته تا قراردادها و زیرساخت های هوشمند در محیط بلاک چین، می توان از سی شارپ برای توسعه همه استفاده کرد.

برنامه نویسی بلاکچین با سی شارپ

9-زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی قدیمی است اما ویژگی های آن باعث می‌شود تا آن را حتی در سال 2023 نیز در لیست یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی قرار دهیم! استفاده از  این زبان برای توسعه بلاک چین بسیار مناسب هست. جاوا از نحو C پیروی می کند. این روش برای استفاده در توسعه dApps (برنامه های غیر متمرکز)و قراردادهای هوشمند محبوب است.

ویژگی های ذیل اصلی ترین دلایل محبوبیت آن در بیت توسعه دهندگان بلاکچین هستند:

  • پشتیبانی OOP قوی (برنامه نویسی شی گرا).
  • از پاک سازی حافظه جلوگیری می‌کند.
  • کتابخانه های گسترده برای توسعه دهندگان در دسترس هستند.
  • بهترین مثال ها از راه حل های بلاک چین که قدرت جاوا را نشان می دهند، IOTA، NEM، هایپرلجر فابریک و غیره هستند.

10-زبان برنامه نویسی cx

CX آخرین زبانی است که در فهرست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه اپلیکیشن بلاک چین در سال ۲۰۲۳ معرفی می‌کنیم. این زبان نوآورانه پتانسیل بالایی برای فعالیت به عنوان یک واسطه دیجیتال قراردادی دارد. علاوه بر این، مملو از ویژگی‌هایی مانند گزینه‌ای برای استفاده از برش ها، آرایه‌ها و اشاره گرها به علاوه یک فرآیند ساده کنترل خطا است. همچنین می‌تواند روی Go مونتاژ شود تا خیال کاربران را از اجرای کده‌ای اختیاری که یک سد راه حیاتی است، راحت کند. این زبان همچنین می‌تواند به طور موثر با OpenGL (کتابخانه گرافیکی باز) ادغام شود. این کار به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا از مزایای ظرفیت GPU تقویت شده بهره‌مند شوند.


کلام آخر و جمع بندی مطلب:

این ها بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه بلاک چین هستند. هر یک از زبان های مذکور از نظر پتانسیل ویژگی های متمایزی دارند و در نتیجه برای توسعه طیف وسیعی از راه حل های مبتنی بر بلاک چین و ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند.


سوالات متداول:

1-چگونه یک اپلیکیشن بلاک چین ایجاد کنم؟

پاسخ: در اینجا چند مرحله برای ایجاد یک برنامه بلاک چین آورده شده است:

  • چشم انداز روشنی از آنچه به دنبال توسعه آن هستید، داشته باشید.
  • بازار را بشناسید و درباره رقبا تحقیق کنید.
  • یک پلتفرم بلاک چین انتخاب کنید.
  • یک شرکت توسعه پلتفرم بلاکچین را انتخاب کنید
  • آغاز فرآیند توسعه
  • اپلیکیشن بلاک چین خود را اجرا کنید.

۲- توسعه یک اپلیکیشن بلاک چین چقدر هزینه دارد؟

برنامه های بلاک چین می توانند طیف متنوعی از پیچیدگی راداشته باشند. بنابراین، هزینه توسعه یک برنامه بلاک چین  موارد مختلفی بستگی دارد.

3-ساخت یک اپلیکیشن بلاک چین چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان توسعه یک اپلیکیشن بلاک چین می‌تواند به عوامل متعددی از جمله موارد زیر بستگی داشته باشد:

  • صنعتی که در آن می خواهید اپلیکیشن را اجرا کنید.
  • مشکلاتی که هدف بلاک چین شما راه حل آن ها است
  • مهارت تیم توسعه
  • وایت پیپر و…

با در نظر گرفتن پیچیدگی راه حل، در حالت ایده آل می‌توان یک اپلیکیشن بلاک چین را در عرض ۳ تا ۴ ماه توسعه داد.

4- بلاک چین و ارز دیجیتال چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

بلاک چین فن آوری بنیادی است که به رمزارزها اجازه فعالیت می‌دهد. در واقع بلاک چین برای ارزهای دیجیتال یک پایگاه اطلاعاتی غیرقابل تغییر و بسیار امن است.

از سوی دیگر، تمام تراکنش های رمزارز (بومی بلاک چین)توسط بلاک چین ثبت و نگهداری می‌شوند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان