کارمزد در شبکه های بلاکچین

همه چیز درباره کارمزد شبکه های بلاکچین

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 1 شهریور 1402

شبکه‌های انتقال کریپتوکارنسی در اصل محل‌هایی هستند، که امکان واریز و برداشت رمزارزها را برای کاربران در تمام دنیا فراهم می‌کنند. به شکل دیگر شبکه‌هایی که مسئول  انتقال رمزارزهاهستند، از قبل تعیین می‌گردند. وظیفه این شبکه ها، انتقال دارایی شما از کیف پول مبدا به کیف پول مقصد است. در این مطلب از صرافی فراچنج به توضیح درباره کارمزدهای ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

شبکه‌های انتقال کریپتوکارنسی چیست؟

زمانی که یک کالای را از جایی به جای دیگر ارسال کنید، هزینه انتقال را شرکت اداره پست از شما دریافت می‌کند. در دنیای رمزارزها هم همین امر در جریان است. برای اینکه رمزارزی از یک کیف پول به کیف پول شخص دیگری انتقال یابد، به وسیله شبکه‌های کریپتویی صورت می‌گیرد. پس پروتکل‌هایی که از قبل مشخص شده اند، باعث انتقال کریپتو روی بلاکچین می‌گردند. به طریق صرافی رمزارزها و کیف پول کریپتویی (Wallet) به این شبکه می‌توان متصل بود.

امروزه شبکه‌های زیادی از زمان ظهور ارزهای دیجیتال تاکنون به بازار رمزارزها ارائه شده اند. هریک از این شبکه‌ها طبق شرایط و خصوصیات مشخصی دارایی کاربران را انتقال می‌دهند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شبکه‌های انتقال رمزارز، مقدار کارمزدی است که این شبکه‌ها دریافت می‌کنند.

میزان کارمزدر در هر شبکه با شبکه دیگر تفاوت دارد. درنتیجه جدا از رمزارزی که استفاده می‌کنید، هزینه انتقال در شبکه‌های کریپتوکارنسی بسیار مهم هستند.

کارمزد شبکه های بلاکچین چیست؟

طبق توضیحات قبل، در جهت انتقال انواع دارایی‌های کریپتویی روی بستر بلاکچین شما توانایی استفاده از شبکه‌های انتقال رمزارزها را دارید. شما کارمزد تعیین شده‌ای را پرداخت کرده و دارایی مورد نظرتان را منتقل می‌کنید. در صورتی که اداره پست شرایط ارسال محصولات را تغییر دهد، میزان هزینه برای ارسال بالا می‌رود. پس در این حالت، زمانی که دارایی ارزهای دیجیتال تغییریافت مقدار کارمزد نیز، تغییر می‌کند. به این معنی که همراه تغییر ارزدیجیتال، کارمزد نیز تغییر می‌کند.

مثلا: کارمزد برای انتقال تتر که بر بستر اتریوم صورت می‌گیرد، با کارمزد تتربرای انتقالش روی بستر ترون مشابه نیستند. به هر میزان که کارمزد کمتر است، کاربران بازار رمزارزها بیشتر از بلاک چین مخصوص آن بهره می‌برند. در مبحث بعد، به بررسی انواع شبکه‌های بلاک چین در کاربران ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

دو گزینه مهم در باره کارمزد شبکه های بلاکچین و ارزهای دیجیتال:

اگر شما می‌خواهید، برای آغاز فعالیت در بازار کریپتویی داخل یک صرافی ارز دیجیتال ثبت نام کنید. سپس می‌خواهید در آن صرافی خرید و فروش رمزارز انجام دهید. حالت معاملات شما به این شکل است، که ارزدیجیتال را خریده و می‌خواهید به کیف پول شخصی خود ارسال کنید. لازم است، مقدار کارمزد خرید و فروش به همراه کارمزد انتقال رمزارزتان را بررسی کنید.

در این گزینه که، کارمزد رمزارزها بستگی به شبکه بلاک چین دارند و ربطی به صرافی‌های ارزدیجیتال ندارد، مقداری دقت کنید. کارمزد معامله تنها کارمزدی است که کاربران باید آن را پرداخت کنند.

معرفی انواع شبکه‌های انتقال کریپتوکارنسی

امروزه بسترهای انتقال رمزارزها در بلاک چین افزایش پیدا کرده اند، کاربردی‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها شبکه انتقال کوکوین (KCC)، شبکه انتقال هوشمند بایننس یا همان بایننس اسمارت چین (BEP20)، شبکه انتقال اتریوم (ERC-20) و شبکه انتقال ترون (TRC-20) هستند.

1-شبکه انتقال کوکوین (KCC):

این شبکه  مختص صرافی کوکوین است. شبکه KCC ویژگی‌های متعددی در جهت تولید و ساخت برنامه‌های غیر متمرکز (DApps) مطرح می‌کند. کسانی که در صرافی کوکوین به خرید و فروش رمزارزهایشان می‌پردازند، توصیه می‌گردد، در جهت واریز و برداشت ارزهای دیجیتال از بستر KCC بهره ببرند. درنتیجه کارمزد پایین‌تری می‌پردازند.

2-شبکه‌های BEP2 و BEP20:

این شبکه مخصوص بسترهای صرافی بایننس هستند. در سال ۲۰۱۹ تاسیس شبکه بایننس چین (BC) با عنوان یکی از برنامه‌های صرافی بایننس صورت گرفت. استاندارد تولید توکن درون بلاک چین بایننس با استاندارد شبکه BEP2 یکی است.

شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) با شبکه بایننس چین (BC) در یک راستا قرار دارند و مقیاسش از شبکه BEP2 بیشتر است. این شبکه از قرار دادهای هوشمند پشتیبانی انجام می‌دهد. استاندارد لازم در شبکه BSC برای تولید توکن توسط استاندارد شبکه BEP20 استفاده می‌گردد. ناگفته نماند، در شبکه‌های BEP2 و BEP20 میزان کارمزد برای انتقال رمزارزها پایین‌تر از ERC-20 است. در نتیجه آگر قصد معامله در رمزارزهای دیجیتال دارین بهتر است به خاطر میزان کارمزد پایین‌تر در شبکه‌های  BEP2 و BEP20 بهتر است از آن‌ها بهره ببرید.

3-شبکه انتقال اتریوم (ERC-20):

یکی از زیر شاخه‌های بلاک چین اتریوم شبکه، ERC-20 بوده که از توکن‌های موجود در بازار میزبانی می‌کند. این موضوع که کوین‌ها جزء ارزهای دیجیتالی هستند که بلاک چین مختص خود را دارند. ولی توکن ها، فاقد بلاک چین اختصاصی بوده، و جزء ارزهای دیجیتالی قرار دارد، که روی بلاک چین‌های دیگر تولید می‌گردد.

در شبکه اتریوم، استاندارد ERC-20 جزء بهترین میزبان داخل بلاک چین اتریوم است. درحال حاضر بالای ۹۵ درصد از ارزهای دیجیتال روی استاندارد ERC-20 تولید شده اند. این شبکه به نسبت سایر شبکه‌های جابه جایی رمزارزها، پشتیبانی تعداد زیادی از صرافی‌های کریپتویی را به خود جذب کرده است. شبکه ERC-20 به میزان مابقی شرایط‌های جابه جایی رمزارزها، کارمزد بیشتری دارد.

4-شبکه انتقال ترون (TRC-20):

در جواب این سوال که پرکاربردی‌ترین شبکه برای انتقال کریپتوکارنسی‌ها در محیط بلاک چین کدام است؟ می‌توان شبکه انتقال ترون را نام برد. معنی مقیاس‌پذیری زیاد این حالت را می‌گوید که شبکه TRC-20 توانایی پردازش تعداد زیادتری تراکنش همراه کارمزد پایین و سرعت بالادرمقایسه با شبکه ERC-20 دارد.

کارمزد شبکه های بلاکچین شامل چه کسانی می‌گردد؟

زمانی که ارز دیجیتالی را به صرافی یا کیف پولی می‌فرستید، ارزهایی که بر گواه اثبات کار مثل بیت کوین مبتنی هستند، باید ماینرها تایید تراکنش‌ها را انجام دهد. به کامپیوترهایی که توانایی خود را مختص، حل مسئله الگوریتم‌های پیچیده می‌دهد، ماینر می‌گویند. ماینرها از تراکنش‌های کلاهبرداران و حمله‌های دوبار خرج کردن (Double-Spend Attack) جلوگیری می‌کنند.

زمانی که کاربری بیت کوین می‌فرستد، در اصل انتشار تراکنش به وسیله اینترنت داخل شبکه بیت کوین صورت می‌گیرد. تراکنش‌هایی که توسط رمزنگاری تحت امنیت قرار گرفته اند، به طریق ماینرها بیت کوین منتخب می‌گردند. ماینرها تا مقدار جایگاه ظرفیت یک بلاک، جمع آوری تراکنش را انجام می‌دهند. بعد از آن کامپیوتر ماینرها، برای تایید و تحلیل، پردازش‌های ریاضی همراه محاسباتی را انجام می‌دهد. این فرایند برای این است که بلاک مورد نظر اضافه و بلاک چین تولید گردد.

عوامل تاثیر گذار دیگری روی کارمزد در بلاک چین‌هایی که بر گواه اثبات کار مبتنی است. از جمله  میزان اطلاعاتی که داخل هر تراکنش قرار می‌گیرد، الگوریتم‌های هشینگ (Hashing Algorithms) و حجم بلاک است. محاسبه این داده‌ها یر اساس مگابایت صورت می‌گیرد. به همین خاطر، ارزهای دیجیتالی مانند دوج کوین و لایت کوین به میزان بیت کوین مقدار کارمزد پایینتری دارند. با این وجود، میزان طرفداران بیت کوین زیاد است.

معرفی شبکه‌هایی بلاکچینی با کمترین کارمزد یا بدون کارمزد

در این بخش به معرفی استلار (XLM) و ریپل (XRP) می‌پردازیم. توجه کنید که اجرای هر دو شبکه ریپل و استلار بر روی بستر خودشان صورت می‌گیرد. با این وجود این شبکه‌ها بر گواه اثبات سهام یا گواه اثبات کار مبتنی نیستند. به همین دلیلXRP و XLM، از راه‌های مختلفی در جهت تایید و بررسی تراکنش‌ها بهره می‌برد. این ارزهای دیجیتال، به صورت تخصصی به عنوان شبکه‌ای برای پرداخت روزانه همراه پرداخت‌های بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ریپل و استلار دستیابی به اهداف خود را به خوبی دریافت کرده اند.

استلار از اجماع استلار (SCP) و ریپل از اجماع پروتکل ریپل (RPCA) بهره می‌برند. شباهت بین این دو شبکه بسیار زیاد است. معامله گران در این شبکه ها، استلار یا ریپل و هرنوع ارزدیجیتالی که از الگوریتم اجماع این شبکه‌ها بهره می‌برد را می‌توانند همراه کارمزدهایی با مبالغ چند سنت بفرستند. کارکردها به میزانی دارای مبالغ پایین هستند که می‌توان گفت رایگان است. به خاطر همین جریان طرفداران زیادی مجذوب XRP شده اند. تعدادی از این شبکه‌های محبوب عبارتند از شبکه ترون با رمزارز بومی ترون (TRX) وشبکه EOS همراه رمزارز بومی (EOS).

این شبکه‌ها از گواه اجماع کار و گواه اجماع اثبات سهام بهره نمی‌برند. مکانیزم اجماع به نام گواه اثبات نیابتی (Delegated Proof_Stak) مورد استفاده این شبکه‌ها قرار دارد. در این حالت کاربران امکان ارسال توکن‌های ترون یا EOS خود آن هم به شکل رایگان را برخوردار می‌گردند. اما تنها هنگامی پشتیبانی از کارکرد این شبکه‌ها را انجام می‌دهد که ارزهای دیجیتال آن‌ها از داخل پلتفرم غیر متمرکز یا کیف پول بفرستند.


نتیجه گیری از کارمزد شبکه های بلاکچین:

یکی از بحث‌های خیلی محبوب ما بین کسانی که خرید و فروش رمزارز را انجام می‌دهند، کسب کارمزد به طریق شبکه‌های بلاک چین و چگونگی محاسبات آن‌ها است. به همین دلیل در این مبحث از مقاله صرافی فراچنج به بررسی این موضوع پرداختیم. طبق این تحقیق، این مبلغ‌ها از طرف بلاک چین روی گسترش این شبکه‌های جدید را به وجود آورده. همینطور همراه تشکیل انگیزه برای گرفتن پاداش داخل اعتبارسنج و ماینرها، سرعت تراکنش را بیشتر کرده و موجب افزایش در امنیت شبکه می‌گردد.

تمام شبکه‌های بلاک چین به کاربرانشان مقدار کارمزدی که کسب می‌کنند را اعلام می‌کنند. در صورت تراکنش در ساعت‌های شلوغ بهتر است، مبلغ تعیین شده شما در محدوده میانگین کارمزد افراد کاربر دیگر قرار بگیرد. در این صورت ماینرها توانایی بهتری برای تایید تراکنش‌هایتان همراه پردازش می‌توانند داشته باشند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان