استخراج ابری چیست

کلود ماینینگ (Cloud Mining) یا استخراج ابری چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 21 شهریور 1402

یکی از راه‌های کسب درآمد استخراج ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین است. کلود ماینینگ جزء یکی از انواع استخراج‌ها هست که به کمک قدرت رایانش ابری اجاره‌ای صورت می‌گیرد. درضمن در این روش دیگر احتیاجی به موارد زمان بری مثل نصب و تهیه سخت افزارو نرم‌افزار مخصوصی ندارد. در این میان، شرکت‌های استخراج ابری این اجازه را به افراد می‌دهند تا همراه باز کردن حساب کاربری تازه بدون ارتباط نزدیک در این جریان فعالیت کنند. پس نتیجه می‌گیریم که خیلی از افراد در مکان‌های مختلف می‌توانند از این فرآیند بهره ببرند. با توجه به ابری بودن این نوع استخراج، حجم قابل توجهی از هزینه‌ها پایین می‌آید و به صرفه‌تر است.

درفرایند کلود ماینینگ، کاربران از قسمت (mining pool) پول ماینینگ یا استخر ابری قدرت هش تهیه می‌کنند. افراد به نسبت مقدار قدرت هش اجاره‌ای خود، سهم کسب می‌کنند. توجه داشته باشید این مبحث با مفهوم سرور ابری جداست.

در ادامه در سری دیگری از مقاله های صرافی فراچنج همراه ما باشید تا سوالات شما در حوزه کلود ماینینگ را پاسخ دهیم.

استخراج ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

استخراج رمز ارزهایی مانند بیت کوین، چه از طریق فضای ابری و چه به صورت محلی،فرآیندی است که طی آن ارزهای دیجیتال جدیدی تولید می‌شود. عملیات استخراج هدف بسیار حیاتی‌تری برای حفظ امنیت یک دفترکل توزیع شده مانند بلاک چین دارد. استخراج بیت کوین توسط کامپیوترهایی با قدرت بالا انجام می‌شود که مسائل پیچیده ریاضی محاسباتی را حل می‌کنند؛ این مسائل به قدری پیچیده هستند که نمی‌توان آن‌ها را با دست حل کرد و آنقدر پیچیده هستند که حتی کامپیوترهای فوق العاده قدرتمند را نیز تحت فشار قرار می‌دهند. به طور کلی استخراج ارز دیجیتال(هر رمز ارز قابل استخراجی) با حل مسائل و به دست آوردن نرخ هش انجام می‌شود. زمانی که شما بتوانید مسائل شبکه را حل کنید از آن توکن به عنوان پاداش دریافت خواهید کرد.

کلود ماینینگ (Cloud Mining)چیست؟

استخراج ابری به فرآیندی می‌گویند که در مسیر ماین رمزارزهای مبتنی بر پایه بلاک چین بهره می‌برند. Cloud Mining به دو روش Mining و رایانش ابری فعالیت انجام می‌شود. در ادامه به توضیح هر یک از این روش ها به صورت جداگانه می‌پردازیم:

ماینینگ (Mining): به یکسری از فعالیت‌ها که با هدف عرضه و تولید برخی از ارزهای دیجیتال ازجمله بیت کوین که با تایید تراکنش‌های ساده شکل می‌گیرند، ماینینگ می‌گویند. درواقع ماینینگ فرآیندی است که رایانه‌هایی با شبکه‌های گسترده و نامتمرکز، تایید تراکنش‌ها را در کنار افزایش و حفظ امنیت شبکه بلاک چین، انجام می‌دهند. یکی از مهم‌ترین اساس وایت پیپر بعضی از ارزهای دیجیتال ماینینگ است.

رایانش ابری: بااستفاده از یک سرویس محاسباتی به وسیله سیستم ابری می‌توانید خدمات مرتبط با دیتابیس، ذخیره‌سازی فایل ها، ظرفیت سرور و قدرت محاسباتی را اجاره کنید. به خاطر فعالیت کاربران توسط شرکت‌های خدمات ابری به آن‌ها مبلغی تعلق می‌گیرد.

برای دسترسی مردم به ماینینگ و استخراج در هر نقطه از کره زمین، با ترکیب شدن ماینینگ و رایانش ابری توسط استخراج ابری، این فرآیند عملی می‌شود. یعنی کلود ماینینگ فرآیند استخراج را با انجام یکسری فعالیت محاسباتی فراهم می‌کند. درنتیجه افراد به جای خرید تجهیزات و کامپیوترهای پیشرفته جهت ماینینگ ارزهای دیجیتال از ماینرهای متخصص در هرجای دنیا برای ثبت بلاک و حل مسئله استفاده می‌کنند.

استخراج ابری ارز دیجیتال

عملکرد استخراج ابری چگونه است؟

استخراج ابری طبق اساس اولیه استخراج ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند. در فرآیند استخراج ابری ماینرها با جمع آوری تمام قدرت خود، به کمک تجهیزات مشترک می‌توانند مسئله‌های بشدت سخت ریاضی را حل کنند. کاربران برای یک دوره مشخصی، از شرکت‌های ارائه دهنده قراردادهای نرخ هش، یک نرخ هش مخصوص موردنظرشان را تهیه می‌کنند. در جریان کولد ماینینگ ارزهای دیجیتال، افراد برای دریافت سهم استخراج مبلغی را می‌پردازند و شرکت ماینینگ فعالیت‌های فنی استخراج را برعهده دارد. معمولا تاسیسات شرکت ماینینگ، محل نگهداری ریگ‌های ماینینگ است.

در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین قسمت عملیات استخراج کجاست می‌بایست پاسخ داد تمامی مراحل در جهت ایجاد امنیت برای دفتر کل توزیع شده بلاک چین، دارای اهمیت زیادی هستند. یکی از قسمت‌های استخراج رمزارزها، مربوط به اضافه کردن بلاک‌های تازه و تراکنش‌ها است. همچنین، ماینرها یکسری فعالیت‌های دیگر برای اطمینان از نبود هیچ ایرادی و درست بودن تراکنش انجام می‌دهند.

در کولد ماینینگ زمانی که طی ۲ بار از یک ارز دیجیتال استفاده کنید دابل اسپندینگ (double-spending) رخ می‌دهد.

با توجه به یکسری قوانین، می‌توانید درتاریخچه تراکنش‌های داخل بلاکچین تغییراتی ایجاد کنید. با این امکان، کاربر شاید بتواند کوین‌های از دست داده خود را دوباره از سیستم درخواست کند. ماینرها برای جلوگیری از بیشتر شدن هزینه ها، در جهت حل مسئله‌های رمزنگاری به شکل غیر متمرکز از ظرفیت پردازش خود استفاده می‌کنند. ماینرهای BTC از رخ ندادن این رویداد اطمینان داده اند.

آیا استخراج ابری سود آور است؟

بله، می‌تواند باشد. با توجه به اینکه هزینه‌های زیادی برای اجاره ماینرها وجود داده می‌شود و استخرهای استخراج نیز می‌توانند بخشی از سود شما را به خود اختصاص دهند. این کار می‌تواند ارزشمند و سود آور باشد، اما برخی تحلیلگران فکر می‌کنند بهتر است به جای هرگونه فعالیتی فقط بیت کوین بخرید.
سود شما به قدرت ماینرهای مورد استفاده توسط استخرها (ماینرهای جدیدتر مشخصات بهتری نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر خواهند داشت و احتمالا بازده بالاتری هم خواهند داشت) و وضعیت بازار بستگی خواهد داشت.

اولین نیازهای کلود ماینینگ چیست؟

درکولد ماینینگ برعکس ماینینگ سنتی رمزارزها، هیچ خبری از قبض‌های برق سرسام آور، هزینه بالا برای تهیه سیستم‌های پیشرفته سخت‌افزار و مکانی برای راه اندازی ماینینگ نیست. در مقابل با انتخاب یک شرکت مناسب، و اجاره تجهیزاتش، همان شرکت در جهت کسب درآمد برای افراد فعالیت می‌کنند.

ارائه خدمات توسط هر شرکتی با شرکت دیگر فرق می‌کند. حتی این تفاوت شامل نرخ‌هایی که ارائه می‌دهند هم می‌شود. قبل از انتخاب هر شرکتی اول باید تمام رزومه و ویژگی‌های شرکت برای شروع استخراج ابری خود در نظر بگیرید.

همین طور با خرید سهام یک شرکتی می‌توانید، فعالیت خود را آغاز کنید. با تهیه این قراردادها کاربر با بهره گرفتن از خدمات ماینینگ می‌توانند سود دریافت کنند. بعد از اینکه در پلتفرم بخصوصی پایین‌ترین نیازها تعریف شد، سودتان را به کیف پول رمزارزهای خود انتقال دهید.

برای این انتقال دارای به کیف پول مدنظر، باید vps و یک سرور ترید همراه آی پی ثابت تهیه کنید تا آی پی ایرانی شناسایی نگردد و توسط پلتفرم بلاک نشوید.

مدل‌های گوناگون کلود ماینینگ

روش‌های گوناگونی در جهت استفاده از فرآیند استخر ابری بر قرار است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • Hosted Mining یا استخراج میزبانی شده

یکی از جذاب‌ترین حالت‌های استخر ابری ماینینگ استخر میزبانی شده است. در این نوع استخراج مشتری همان کامپیوتر سخت‌افزار داخل شرکت را اجاره یا خرید می‌کند. مسئولیت نگهداری از تجهیزات همراه پشتیبانی از شرکت توسط شرکت ماینر ایجاد می‌گردد. به این ترتیب کاربران مستقیما رمزارز خود را کنترل می‌کنند. فارم ماینینگ هزینه‌های بالا اللخصوص برق و هزینه ایجاد یه فضای مناسب را از بین برد. ولیکن هزینه اولیه این نوع استخراج هم قابل تامل است.

  • استخراج همراه با پاور هش اجاره‌ای

مدل مورد استفاده دیگر استخراج ابری پاور هش نام دارد. طی این فرآیند قدرت محاسباتی یک مزرعه استخراج یا یک فارم یا پاورهش اجاره می‌گردد. طبق تعاریفی که کردیم، مشتریان سهمی از تمام مزرعه کسب می‌کنند. با بررسی گزارشات پی می‌برید بهترین شکل برای استخراج آلت کوین ها، پاورهش اجاره‌ای هست. کاربر با ابز کردن حساب در شرکت استخراج ابری مربوط، روی گزینه‌هایی مثل پاورهش و مدت قرار داد کلیک کند.

درست است که استفاده از کلود ماینینگ، در خیلی از هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود، اما این جریان دارایی معایبی نیز هست. مثلا همانطور که می‌دانید، بالا گرفتن محبوبیت در هر روش کسب درآمدی از ارزهای دیجیتال به دنبال خود راه‌های کلاهبرداری را گسترش می‌دهد. به غیر ازین موضوع، این امکان وجود دارد که سود پایین آید. همچینی به خاطر بالا بودن حساسیت آلت کوین‌ها به نرخ تقاضا در استخراج ابری، ممکن است ماینرها مقدار بیشتری سود پایینی دریافت کنند. این استخراج‌های ابری موجب گسترش مدل غیرمتمرکز رمزارزها شده که برعکس سیستم است.

پلتفرم کلود ماینینگ

کلود ماینینگ مناسب چه ارزهای دیجیتالی است؟

استخراج ابری برای  استخراج ارزهای دیجیتال معروفی مثل لایت کوین ها، بیت کوین و اتریوم کاربردی است.

 پلتفرم‌های کلود ماینینگ معتبر

پیش از عنوان بهترین شرکت کلود ماینینگ، باید یکسری نکات را تحلیل و بررسی کنید. در ادامه بهترین پلتفرم‌ها را برایتان نام برده و توضیح داده ایم.

1. IQ Mining:

آغاز فعالیت‌های این پلتفرم از سال ۲۰۱۶ بود. بعد گذشت مدتی IQ Mining تونست همراه با ارائه خدمات خیلی خوب، برای مردم محبوبیت زیادی پیدا کند. افراد عضو این پلتفرم به ۵۰ نفر می‌رسد. برای عضویت در IQ Mining نیازی به پرداخت مبلغی نیست و کاملا رایگان است. محل اصلی سیستم مرکزی IQ ماینینگ همراه با تسلط به ۴ زبان توسط سیستم عامل خود، در اروپا قرار دارد.

2. Genesis Mining:

شرکت Genesis جزء معروف‌ترین پلتفرم استخراج ابری است. شروع فعالیت این شرکت در سال ۲۰۱۳ بود و بالای ۲ میلیون عضو دارد. برای آلت کوین‌ها و بیت کوین را می‌توان از ماینینگ Genesis بهره برد. Genesis Mining بسته‌های گوناگونی را برای قیمت‌گذاری طبق نوع سکه و توان هش مورد نظر کاربر، ارائه می‌کند.

3. Crypto Universe:

(سایت استخراج ابری ارز دیجیتال کریپتو یونیورس: https://cryptouniverse.at/ ) از سال ۲۰۱۸ شروع فعالیت‌های این سیستم استخراج بوده و امکان استخراج رمزارزها را همراه قراردادها و برنامه‌های پر سود را به کاربران می‌دهد.

4. Hashflare:

در سال ۲۰۱۵ پلتفرم Hashflare فعالیتش را آغاز کرد. بالای ۱ میلیون کاربر عضو این پلتفرم هست و اجازه استخراج ۵ رمزارز را برای استخراج به همین شیوع به کاربرانش می‌دهد. سود خارج شده از این پلتفرم، بین تمام کاربران تقسیم می‌گردد. یک ویژگی خوب Hashflare این است که نیاز به هزینه بالا برای شروع فعالیت ندارد.

5. Eobot:

شروع فعالیت پلتفرم Eobot در سال ۲۰۱۳ است. Eobot در iOS و اندروید می‌تواند فعالیت کند. تعداد افرادی که عضو کاربران Eobot هستند، بیشتر از ۲.۲ است.

مزایا و معایب Cloud Mining چیست؟

استخراج ابری در رمزارزهاشامل یکسری موارد مثبت و یکسری موارد منفی می‌گردد. درصورتی که مایل به استفاده از استخراج ابری برای دریافت درآمد دارید، ویژگی‌های معایب و مزایای آن را بررسی کنید.

مزایا:

  1. بدون اینکه هیچ تجهیزاتی در این فرآیند خراب شده و آسیب ببینند، مقیاس‌بندی سریع تنها انتخاب نیست.
  2. استفاده از ابزار افراد دیگر بهتر از فرسوده شدن تجهیزات خود است.
  3. یکی از ویژگی‌های عالی کلود ماینینگ کاهش هزینه‌ها برای ریگ ماینینگ است.
  4. کاربران در انتخاب رمزارز مورد نظر برای استخراج ابری محدودیتی ندارند.
  5. شرکت مسئول مربوط به این فرآیند به تمام موارد مربوط به استخراج ابری رسیدگی انجام می‌دهد.

معایب:

  1. هرچه شبکه پچیده‌تر می‌گردد، هزینه اجاره بالا می‌رود.
  2. مقدار سود دریافتی از استخراج به دلیل کمیسیون‌های اجاره کمتر می‌گردد.
  3. کاربران همواره باید بازار رمزارزها را برای مطلع بودن از اخبار این حوزه دنبال و بررسی کنند.

چگونه از استخراج ابری کسب درآمد کرد؟

این فراید توانایی سودآوری برای کاربران را دارد. تنها هزینه‌های پرداخت در این روش، اجاره استخر و خود استخر استخراج هست. با این همه بازهم این توانایی رسیدن به دریافت درآمد بالا از ارزهای دیجیتال برقرار است. طبق قدرت ماینر، مدل استخر ماینینگ و وضعیت بازار درآمد تغییر می‌کند.

ماینرها با استفاده از مدل‌های جدید نسبت ماینرهای قبلی، سود بالاتری شامل می‌گردند. با این وجود، باقی گذاشتن بیت کوین در بازار نزولی موجب پایین آمدن سود می‌گردد. برعکس این جریان طی بازار صعودی نگهداشتن بیت کوین موجب رشد سود این رمزارز می‌گردد.

سود مورد نیاز با توجه به هر هش تحویل داده می‌گردد. ولی برای هر کوین متفاوت از کوین دیگر است.

چقدر می‌توان از کلود ماینینگ درآمد داشت؟

پاداش به دست آمده برای هر بلاک جدید ترکیبی از ارز دیجیتال استخراج شده و کارمزد تراکنش برای استخراج کننده‌ای است که این فرآیند را انجام داده است. برای تجزیه و بررسی تجهیزات ماینینگ و سودهای آن می‌بایست گزینه‌های متعددی را تحلیل کرد. درضمن ریگ‌ها در قدرت ماینینگ و تولید و آزمایشات غیر برنامه ریزی .

ریسک استخراج ابری در چه مقدار است؟

با در نظر گرفتن این که برای استخراج رمزارزهای خود در کلود ماینینگ به فرد دیگری تکیه می‌کنید، خطراتی را در پی دارد. چراکه به صورت واضح نمی‌توان دستگاه‌ها و موجودی هرکدام را بررسی کرد.

خیلی از این ارائه دهندگان با ارائه خدمات تقلبی و دروغین، می‌گویند که برای شما بیت کوین استخراج می‌کنند ولی فقط پول شما را سرقت می‌کنند. یکی از این سارقان این شیوه USDminer است. عملکرد آن‌ها بسیار ناشناس بوده و نمی‌توان مدیر شبکه را تشخیص داد. مابقی نکات هشدار شامل موارد نام برده می‌گردد:

  • داشتن غلط‌های املایی داخل وب سایت و آدرسایت
  • داشتن آدرس جعلی و کامل نبودن آدرس
  • نشان دادن تصاویر افراد توسط سایت‌ها آن هم به صورت ناشناس

نکته: می‌توان با همکاری در استخرهای استخراج شناخته شده، این خطرات را تا میزان زیادی پایین می‌آورد.


نتیجه گیری کلود ماینینگ:

همانطور که گفتیم، ارز دیجیتال بیت کوین و مابقی رمزارزها نوسان بالایی برای استخراج دارند. نوسان زیاد به این معنی هست که شاید در طی زمان خیلی کمی، دارایی با رشد همراه باشد. در نتیجه ریسک زیادی بر عهده فرد سرمایه گذار قرار می‌گیرد. چرا که هر کوین حاصل از استخراج، احتمال کاهش قیمت را دارد. همچنین به خاطر نبود نظارت روی استخرهای ابری ریسک این فعالیت خیلی بالا می‌رود. درنتیجه زمانی که می‌خواهید در کلود ماینینگ سرمایه‌گذاری کنید، باید رزومه و فعالیت و تمام موارد آن بررسی و تحلیل انجام دهید، چرا که کلود ماینینگ یک فرآیند با ریسک خیلی زیاد است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان