صرافی غیر متمرکز چیست

صرافی غیرمتمرکز چیست؟+معرفی بهترین صرافی های غیر متمرکز برای ایرانیان

دسته بندی : صرافی ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 10 آبان 1402

قطعا می‌دانید که بدون صرافی‌های دیجیتال هیچ یک از پیشرفت‌های فوق العاده در بازار رمزارزها به وجود نمی‌آمد. در دنیای کریپتوکارنسی، پلتفرم‌های متمرکز دارای یکسری قابلیت‌ها هستند. با توجه به اینکه اصول اساسی ارزهای دیجیتال یعنی ناشناس ماندن و تمرکززدایی، مشکلاتی در رابطه با صرافی‌های متمرکز به وجود آمد. پس برای اینکه بازار کریپتوکارنسی هماهنگی کامل‌تری با صرافی در بر بگیرد، صرافی‌ غیرمتمرکز فعالیت خود را برای رفع ایرادات صرافی متمرکز آغاز کرد. شما در داخل این صرافی‌ها خیلی ساده می‌توانید، بدون هویت معاملات را انجام دهید.

در واقع به صرافی‌هایی که هیچ نهاد یا افرادی تاثیر و دسترسی به دارایی کاربران ندارند و افراد می‌توانند بدون هویت معامله انجام دهند، صرافی غیرمتمرکز می‌گویند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال فراچنج ما به بررسی عنوان صرافی غیرمتمرکز پرداختیم در نتیجه اگر می‌خواهید جامع و کامل تمام پیرامون صرافی‌های غیر متمرکز را دریافت کنید، تا پایان این توضیحات همراهمان باشید.


صرافی غیرمتمرکز چیست؟


صرافی‌هایی که به وسیله هیچ شخص یا گروه و نهادی برای انجام فعالیت‌هایی مانند خرید و فروش و معاملات رمزارزی تحت کنترل قرار نمی‌گیرند، صرافی‌ غیرمتمرکز (Decentralized Exchange) نام دارند. این پلتفرم‌ها با نماد اختصاری DEX علامت‌گذاری می‌گردند. فعالیت DEXها به طریق قرار دادهای هوشمند صورت می‌گیرد. نحوه فعالیت صرافی‌های غیر متمرکز به گونه است، که کاربر وارد بستر صرافی می‌گردد و بعد از اینکه به کیف پول خود متصل شد، خرید و فروش و موارد دیگر را شکل می‌دهد. در واقع صرافی‌های غیرمتمرکز، نوعی پلتفرم است که پروژه‌هایشان مبتنی بر بلاکچین کدنویسی می‌گردند و چگونگی امنیت همراه با مقدار کیفیتی که دارند به افراد توسعه دهنده خود بستگی دارد.

داخل این صرافی‌ها بدون نیاز به هیچ احراز هویت یا ثبت نامی بعد ازاینکه کیف پولتان را به آن متصل کردید، می‌توانید از سرویس‌های آن صرافی بهره ببرید. در این میان به دلیل اینکه هیچ نهادی روی این پلتفرم‌ها نظارت ندارد، از قابلیت‌های بلاکچین در کنترل سیستم خود استفاده می‌کنند. درنتیجه هیچ حسابی از کاربران، بلوکه یا هک نمی‌گردد.


مزایای صرافی غیرمتمرکز


صرافی‌ غیرمتمرکز در مقایسه با صرافی‌ متمرکز چندین ویژگی مثبت دارند.

۱. امنیت زیاد

طی این سال‌ها بارها و بارها به صرافی‌های متمرکز حمله شده و آن‌ها هک شدند. ولی چون پلتفرم صرافی نامتمرکز در روی شبکه‌های کامپیوتری تاسیس شدند، هک یا حمله به آن‌ها بسیار پایین است. احتمالا خیلی سخت می‌توان به این صرافی‌ها ورود کرد ولی نشدنی نیست. در کل صرافی‌های نامتمرکز نسبت به صرافی‌های متمرکز امنیت بیشتری دارند.

2. احراز هویت

تمام چیزی که یک فرد برای ورود و استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز نیاز دارد، تنها به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید و خبری از ارائه مدرک شناسایی برای انجام مراحل احراز هویت و همینطور ویژگی‌های شخصی افراد کاربر پنهان‌تر است. ولی چون قانون گذاران در تمامی کشورها، تعدادی از این صرافی‌های غیرمتمرکز به تعدادی از کشورهای تحت تحریم هیچگونه خدماتی را ارائه نمی‌دهند. درنتیجه توصیه می‌کنیم با آی پی ایرانی به هیچ صرافی‌های خارجی و غیرمتمرکز یا متمرکز اتصال پیدا نکنید.

۳. کنترل دارایی‌ها

در این نوع صرافی‌ها برعکس صرافی‌های متمرکز، هیچ چیزی روی دارای‌های دیجیتال شما تسلط ندارد. تنها خود روی آن‌ها مسلط هستید. همیچنین این دارایی‌ها به شکلی نامتمرکز ذخیره می‌گردند و به طور معمول از طریق کاربران  و یا نرم افزارهای همان صرافی صورت می‌گیرد.

۴. عدم محدودیت در خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال

محدودیت در صرافی‌های غیر متمرکز نامحدود است. یعنی هیچ مبلغی برای سقف بودن در این پلتفرم وجود ندارد. در حالتی که داخل بعضی از اکانت‌های خود، احراز هویت انجام ندادید، فقط تا یک میزانی می‌توانید ارز دیجیتال بردارید. پس اگر احراز هویت انجام دهید دیگر هیچ محدودیتی برای سفارشات خرید و فروش و معاملاتی خود ندارید.

۵. متن باز بودن

اکثر کدهای برنامه‌نویسی در صرافی‌های غیر متمرکز در کنار کدقرار دادهای هوشمند متن باز (Open Source) بوده و دسترسی همه افراد به آن برقرار بوده تا همه‌ی افراد کدهای سازوکار و نحوه عملکرد صرافی را مطلع گردند.


معایب صرافی‌های غیرمتمرکز


یکسری موارد مثل پایین بودن مقدار نقدینگی، جلوگیری از پذیرش و موارد دیگر باعث میشه صرافی‌ غیرمتمرکز معایبی پیدا کنند. در ادامه هر یک از این موارد را نام برده و توضیح می‌دهیم.

۱. عدم قبولی و کمبود نقدینگی

هرچند که علاقه و انتخاب مردم به سوی این صرافی‌ها روبه افزایش است، ولی به اندازه اعتمادی که صرافی‌های متمرکز به خود جذب کرده‌اند نمی‌رسد. در نتیجه میزان نقدینگی این بازار بسیار پایین آمده که خیلی باب تریدرها و سرمایه گذاران نیست. همچنین زمانی که برای این صرافی‌ها طی می‌گردد خیلی بیشتر است.

۲. ابزارهای ترید

تریدرهایی که خیلی حرفه‌ای هستند در استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز خیلی مجال برای انتخاب گذینه‌های متعدد ندارند. چرا که این صرافی‌ها بسیار محدود هستند. همچنین به کار گیری پی در پی از یکسری سفارشات در معاملات معامله گران و تریدرها سخت است.

۳. پشتیبانی

برای ساپورت کردن یا حمایت در صرافی‌غیرمتمرکز، تفاوت زیادی با صرافی‌ متمرکز وجود دارد که می‌شد ارتباط مستقیم با افراد برقرار می‌کند. در صورتی که عملکرد این پلتفرم یعنی صرافی غیرمتمرکز به شکل همگانی و کلی است.

۴. مقیاس‌پذیری کم

ساخت صرافی‌های غیرمتمرکز روی  بلاکچین صورت می‌گیرد و یکسری ایرادات مثل مقیاس‌پذیری بسیار پایین دارد. در صورتی که تعداد کاربران داخل این نوع صرافی بیشتر گردد، ممکن است سرعت کاهش یابد. با این وجود این مشکل مربوط به خود DEXنیست، چراکه در صورت حل شدن مقیاس پذیری، این ایراد دکس‌ها از بین می‌رود.

۵. کارمزدهای بالاتر برای انجام معاملات

یکی از مهمترین تفاوت‌های صرافی نامتمرکز و متمرکز، میزان کارمزد برای معامله‌ها است. در صرافی‌های متمرکز چون که روی بلاکچین در هنگام خرید و فروش یا ترید هیچگونه تراکنشی رخ نمی‌دهد، پس کارمزدی به آن تعلق نمی‌گیرد. ولی در یک دکس رمزارز همه چی بر عکس است و چون تمام معادلات خرید و فروش رمزارزها روی شبکه بلاکچین صورت می‌گیرد، میزان کارمزد شبکه بلاکچین باید پرداخت گردد. در ضمن در هر پلتفرم کارمزدها متغییر هستند.


نحوه عملکرد صرافی غیرمتمرکز


برای ایجاد ارتباط در صرافیهای غیر متمرکز باید از قرار دادهای هوشمند و بلاکچین بهره ببرید. صرافی‌های غیرمتمرکز انواع مختلفی دارند که با بررسی هرکدام به عملکرد این پلتفرم پی می‌برید.

  • گردهم آورنده نقدینگی:

تعدادی از صرافی‌ها هستند که نقدینگی چند عدد پلتفرم نامتمرکز دیگر را جمع می‌کنند. با این کار میزان قیمتی که کاربر از آن در خرید و فروش خود استفاده می‌کند، در هنگام اسلیپیچ معقول است. حتی زمان‌هایی احتمال دارد صرافی‌های نامتمرکز به متمرکز وصل شده تا سفارشات کاربران را انجام و ممکن سازند.

  • دفتر سفارش:

داخل تعدادی از این پلتفرم‌های غیر متمرکز، از دفتر سفارش (order Book) در جهت صورت گرفتن معامله‌ها کمک بهره می‌برند. نحوه ذخیره این صرافی‌ها به شکل آفچین یا آن چیت است. این دفترهای سفارش شرایط را برای استفاده‌ی کاربران از معامله‌های لوریج دار میسر می‌کند.

  • بازارساز خودکار:

تعیین نقدینگی صرافی‌های نامتمرکزی که مبتنی بر بازار ساز خودکار هستند، از طریق محل دارایی کاربران صورت می‌گیرد. در این شکل از صرافی‌های غیرمتمرکز، کاربران و سرمایه گذاران با قرار دادن دارایی خود در یکسری استخرهای نقدینگی، سرمایه مورد نیاز در جهت صورت گرفتن مبادله‌های صرافی یا سواپ بهره می‌برند.


بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز برای ایرانی‌ها


همانطور که مطلع هستید امروزه صرافی‌های متمرکز زیادی در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. اما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات مربوط به تایید هویت، عملاً معامله در چنین پلتفرم‌هایی برای کاربران ایران با ریسک زیادی همراه است. درنتیجه یکی از بهترین انتخاب ها استفاده از صرافی غیرمتمرکز است.

در سال ۲۰۲۱ صرافی پنکیک سواپ(pancakeswap.finance) در زمینه مقدار حجم معادلاتی به افزایش چشمگیری رسید که در ازای آن توکن خودش یعنی CAKE را دریافت می‌کند. این پلتفرم یکی از معروفترین صرافی‌های غیرمتمرکز است. امروزه صرافی پنکیک سواپ این اجازه را می‌دهد، کاربرانش توکن هایBEP-20 را معامله کنند.   در ضمن با تامین نقدینگی درفروش توکن‌ها و قرعه کشی توکن‌های غیر تعویض سود و درآمد دریافت کنید.

  • صرافی بایننس دکس (Binance DEX)

صرافی معروف بایننس در فوریه ۲۰۱۹ فعالیت سیستم غیر متمرکز خود را آغاز کرد. بایننس دکس از هسته‌ی پردازشی صرافی بایننس یا همان زنجیره بایننس برای انجام معاملات خود بهره می‌برد؛ بنابراین سرعت و قدرت انجام تراکنش‌ها در آن تفاوتی با صرافی متمرکز بایننس ندارد. (کارمزد بایننس ۰.۱ درصد است). با این وجود اگر از توکن مخصوص بایننس یا بایننس کوین برای تبادل ارزهای دیجیتال بهره ببرید، کارمزد خیلی کمی باید بپردازید. داشتن امنیت بسیار زیاد همراه نرم افزاری خیلی ساده از محبوبیت‌های دیگر صرافی بایننس دکس است. داخل این صرافی یکسری از کشورها در لیست سیاه قرار دارند، که ایران نیز شامل آن می‌گردد. شما به عنوان یک ایرانی تنها با تغییر آپی خود و استفاده از وی پی ان در این پلتفرم عضو گردید.

  • صرافی برگر سواپ (Burger Swap)

در صرافی برگرسواپ از بازار ساز خودکار در جهت فراهم کردن شرایطی که کاربران بتوانند ارزهای دیجیتال را معامله انجام دهند استفاده می‌گردد. صرافی Burger Swap در روی زنجیره هوشمند بایننس ساخته شده و نوعی پلتفرم غیر متمرکز است. سیستم خودکار AMM به وسیله نقدینگی خودش پشتیبانی شده و در مقابل این حمایت توکن‌های برگر را هدیه می‌دهد. اصلی‌ترین هدف پلتفرم برگر سواپ از بین بردن ایرادات معاملات مبتنی بر اتریوم است. مشکلاتی مثل هزینه‌های بالای گس، سرعت خیلی پایین و قیمت‌های پرنوسان شامل این معاملات می‌گردد. به جز این موارد کاربران این پلتفرم می‌توانندتوکن‌هایشان را به طریق پل بین زنجیره‌ای ETH-BSC از یک شبکه (ERC-20) به شبکه دیگر (BSC) یا برعکس انتقال دهند.

  • صرافی کایبر سواپ (Kyber Swap)

یکی از پلتفرم‌های دیگر معاملاتی کایبر سواپ است که کدنویسی‌اش روی بلاکچین اتریوم صورت گرفته است. یک تیم توسعه دهنده از سنگاپور این صرافی را در دو نسخه که یکی موبایل و دیگری وب بود راه اندازی کردند. امروزه یکی از صرافی‌های خیلی معروف کایبر سواپ است. نام توکن اختصاصی صرافی کایبرسواپ KNC است. جدا از امکاناتی مانند استخر نقدینگی، این صرافی شرایطی به وجود می‌آورد تا دینامیک دارایی‌ها ذخیره گردد. در نتیجه کاربران این صرافی با قرار دادن سرمایه خود در این پلتفرم از خدمات و امکانات با هزینه‌ای خیلی کم استفاده کنند. ولی اصلی‌ترین قابلیت این نوع صرافی‌ها این است که تراکنش‌ها در لحظه تایید می‌گردند که برای کاربران محبوبیت زیادی دارد.

  • صرافی بیسکو (Bisq)

در سال ۲۰۱۴ یکی دیگر از پلتفرم‌های دیگر وارد بازار ارزهای دیجیتال شد که می‌توانیم بگویم جزء قدیمی ترینا قرار دارد. کاربران می‌توانند تراکنش‌هایی را با بعضی از ارزهای فیات مثل یورو یا دلار انجام دهند. اما یک ایرادی که صرافی Bisq دارد مدت زمان نسبتا زیادی است که برای کامل شدن سفارشات صرف می‌گردد. همین امر باعث شده با اینکه این پلتفرم قدیمی است ولی در بین دیگر صرافی‌ها خیلی حجم معاملاتی بالایی را در بر نگیرد.

  • صرافی کرو فایننس (Curve finance)

یکی دیگر از بزرگترین پلتفرم‌های معاملاتی صرافی فایننس با ۱۹.۹۱۱ میلارد دلار دارایی که در خود قفل شده (TVL) است، کرو فایننس نام دارد. پلتفرم کرو فایننس برای استیبل کوین‌ها مانند یونی سواپ عملکرد دارد. در واقع درون این پلتفرم کاربران می‌توانند همراه مبلغ خیلی کم به عنوان هزینه و درصد پایین خطا از استیبل کوین‌ها بهره ببرند. همچنین افراددارای بیت کوین، خیلی ساده این امکان را دارند به وسیله کروفایننس دارایی خود را به یک استیبل کوین تبدیل کنند و سرمایه‌گذاری در این پلتفرم را شروع کنند.

  • صرافی بالانسر (Balancer)

در سال ۲۰۲۰ در روی بلاکچین اتریوم پلتفرم بالانسر فعالیت خود را شروع کرد. توکن صرافی بالانسر BAL نام دارد و برای ازبین بردن تورم به طور کلی حدود ۱۰۰ میلیون از این توکن توزیع می‌گردد. از دیگر قابلیت‌های این صرافی ها این است که یک استخر نقدینگی با ۲ تا ۸ توکن دارند. میزان حجم معاملاتی بالانسر ۱۰ میلیون دلار است و در کنار دیگر صرافی‌های غیر متمرکز مقدار خوبی را دارد.

  • صرافی Waves

این صرافی در واقع بلاکچینی است که امکان تولید توکن‌های تازه را به کاربران می‌دهد. در سال ۲۰۱۶ Waves تاسیس شد و از ارز دیجیتالی به همین اسم برای انجام تراکنش‌هایی که در شبکه خودش است بهره می‌برد. در ضمن صرافی Waves شرایطی به وجود می‌آورد، تمامی دارای‌های دیجیتال توکنیزه گردد. این شرایط باعث انجام معامله برای هر نوع دارایی به صورت توکن می‌گردد. این پلتفرم صرافی غیرمتمرکزی به نام Waves را تاسیس کرد. در این صرافی میزان کارمزد مربوط به تراکنش‌ها ۰.۰۱ دلار تعیین شده و از یکسری درگاه مانند یوروبیت کوین، دلار و اتریوم و تعدادی رمزارز دیگر پشتیبانی می‌کند. در نظر بگیرید برای بکار گیری رمزارزهای فیات باید در این صرافی تایید هویت (KYC) انجام دهید.

  •  صرافی وان اینچ (۱inch)

یکی از مناسب‌ترین صرافی‌های DEX وان اینچ بوده که۱inch نام توکن بومی‌اش است. پلتفرم وان اینج از تعدادی صرافی دیگر به وجود آمده و یکی از ویژگی‌های آن این است که کاربرانش توانایی ثبت سفارش به صورت هیچ محدودیتی را دارند. میزان کارمزد با توجه به سفارشی که کامل شد سنجیده می‌گردد. در کنار اینکه تریدرها با ارزهای دیجیتال سود دریافت می‌کنند، می‌توانند درون استخرهای نقدینگی و مواردی مثل وام دهی شرکت کرده و درآمد ایجاد کنند.


نتیجه گیری


صرافی نامتمرکز دارای ویژگی‌هایی است که محبوبیتش را افزایش داده است. مواردی مانند متن باز بودن، نبود محدودیت و غیره تاثیر چشم گیری در جذب کاربران بازار ارزهای دیجیتال دارد. اما در کنار هر مزایایی یکسری معایب وجود دارد. مثلا بازرترین ایراد این صرافی برای ساکنین ایران، محدودیت‌های اعمال شده است که نمی‌توان بدون تغییر آی پی و VPN ممکن نیست. در ضمن این صرافی چون به طریق گروهی از برنامه نویسان توسعه می‌گردند که تنها با یک خطای کوچک می‌توانند امنیت کل پلتفرم را در خطر قرار دهند. به طور کلی در این مقاله از صرافی فراچنج تمامی موارد مربوط به صرافی غیرمتمرکز را بیان کردیم تا شما شناخت کافی و جامع دریافت کنید و با فعالیت مخصوص خود صرافی مدنظر را دریافت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان