تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش چیست

تفاوت بین بیت کوین و بیت کوین کش

دسته بندی : معرفی رمز ارزها
تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1403

صرافی برای اتباع

بیت کوین ارز دیجیتال اول بازار کریپتو کارنسی است، به طوری که امروزه تقریبا همه افراد هر چند اندک با آن آشنایی دارند.   از آن جایی که BTC اولین ارز دیجیتال بود بحث‌هایی زیادی در رابطه با مشکلات آن شد. یکی از موارد مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین بود. البته مشکلات دیگری هم در رابطه با این رمز ارز وجود دارد؛ به همین دلیل بسیاری از توسعه دهندگان برآن شدند تا رمز ارز دیگری را ایجاد کنند تا بتواند جایگزینی برای بیت کوین باشد و مشکلات آن را نیز نداشته باشد. در همین راستا بود که رمز ارز بیت کوین کش وارد مارکت شد. اما آیا این رمز ارز توانست جایگزینی برای بیت کوین باشد؟ تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش چیست؟ در ادامه با این مطلب از وبلاگ فراچنج همراه باشید، تا اطلاعات جامع و جالب توجهی را در این رابطه در اختیارتان قرار دهیم.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (Bitcoin) یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که به طور مستقل از هرگونه نهاد مرکزی مانند بانک‌ها یا دولت‌ها عمل می‌کند. این ارز در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی شد.

بیت کوین بر روی بلاک چین، یک دفتر کل توزیع شده عمومی، ساخته شده است. بلاک چین تراکنش‌های بیت کوین را به صورت امن و شفاف ثبت می‌کند و از تقلب و دستکاری در آن‌ها جلوگیری می‌کند. با وجود همه مسائلی که در رابطه با بیت کوین وجود دارد. باز هم بیت کوین یک ارز دیجیتال بسیار با ارزش است که تا به امروز در مارکت بی همتا بوده است. اما اگر نمی‌دانید، چرا بیت کوین با ارزش است در ادامه برخی از ویژگی های این رمز ارز را بررسی می‌کنیم.

  • برخی از ویژگی‌های مهم بیت کوین عبارتند از:

  1. غیرمتمرکز: بیت کوین توسط هیچ نهاد مرکزی کنترل نمی‌شود و توسط شبکه‌ای از رایانه‌ها در سراسر جهان اداره می‌شود.
  2. بین المللی بودن: بیت کوین می‌تواند برای ارسال و دریافت وجه در هر نقطه از جهان بدون نیاز به واسطه استفاده شود.
  3. امنیت: بیت کوین با استفاده از رمزنگاری قوی امن شده است و جعل یا هک آن بسیار دشوار است.
  4. شفافیت در فعالیت: تمام تراکنش‌های بیت کوین در بلاک چین ثبت می‌شوند و برای همه قابل مشاهده هستند.
  5. عرضه محدود: تعداد کل بیت کوین‌ها به ۲۱ میلیون سکه محدود شده است که این امر به نوبه خود از تورم آن جلوگیری می‌کند.

بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش (BCH) یک ارز دیجیتال و شبکه پرداخت مبتنی بر بلاک چین است که در سال ۲۰۱۷ از طریق یک فرآیند هارد فورک از بیت کوین (BTC) جدا شد.

هدف اصلی بیت کوین کش افزایش مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین و کاهش کارمزد تراکنش‌ها بود. برای رسیدن به این هدف، بیت کوین کش از بلاک‌های بزرگ‌تر (تا ۳۲ مگابایت) در مقایسه با بیت کوین (۱ مگابایت) استفاده می‌کند.

تفاوت بین بیت کوین و بیت کوین کش

تفاوت بیت کوین کش با بیت کوین

با بررسی تفاوت بین بیت کوین و بیت کوین کش، متوجه می‌شویم که بین این دو موضوعات متفاوت بسیاری قرار دارد. در ادامه بیت کوین کش از بیت کوین به وجود آمد، اما تعدادی قابلیت مخصوص به خود را دارد. در ادامه این موضوعات را تحلیل می‌کنیم.

1. میزان سختی شبکه

زمانی که به تفاوت‌های بین بیت کوین و بیت کوین کش می‌پردازیم، این موضوع را متوجه می‌شویم که، BCH دارای سختی بیشتری به نسبت بیت کوین است. به همین دلیل، به شبکه BCH یک الگوریتم تنظیم سختی اضافه شد. اضافه شدن این الگوریتم، تضمینی برای ساخت بلوک‌ها با نرخ ثابت شد. در ادامه، با عقب افتادن ساخته شدن بلاک چین بیت کوین کش، سختی شبکه نصف شده و با جلو رفتن شبکه بلاکچین، میزان سختی ۲ برابر می‌گردد. پس از این موضوع، بدون در نظر گرفتن تعداد ماینرهایBCH، میزان سرعت تراکنش حفظ گردید و پایداری شبکه ثابت شد. از آن طرف عکس این موضوع، تنظیم کردن مقدار سختی شبکه بیت کوین به اندازه کمی کندتر است.

2. ارزش بازار

دومین تفاوت بین بیت کوین و بیت کوین کش، مقدار ارزش بازاری است، که هر یک دارند. در حال حاضر با ارزش‌ترین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال، بیت کوین است. بیت کوین دارای با ارزش‌ترین گردش است و بازاری بسیار گسترده‌تر از ارزهای دیجیتال دارد. پس ارز دیجیتال BTC در مقایسه با BCH دارای نقدینگی بالاتری است. به این ترتیب، سرمایه‌گذاری و فعالیت روی بیت کوین سود بیشتری نسبت به BCH دارد.

3. اندازه بلاک

یکی از مهمترین تفاوت‌هایی که بین این دو رمز ارز وجود دارد، میزان اندازه بلاک‌هایشان است. اندازه بلاک بیت کوین ۱ مگا بایت و میزان بلاک بیت کوین کش ۸ مگابایت است. پس، فرایند پردازش تراکنش ها، در BCH سرعت بیشتری دارد. با این وجود پس از ۵ سال، BCH سایز بلاک خود را به ۳۲ مگا بایت ارتقاء داد. از سوی دیگر، تعداد پردازش تراکنش‌های بیت کوین در هر ثانیه حدود ۴.۴۳ است. در صورتی که، رمز ارز بیت کوین کش طی هر ثانیه حدود ۱۱۶ تراکنش را پردازش می‌کند.

4. حریم خصوصی

در بررسی تفاوت بین بیت کوین و بیت کوین کش، رمز ارز بیت کوین سعی کرده تا با استفاده از روش‌های تب روت، هویت کاربرانش ناشناس بمانند. ولی در بیت کوین کش، روش حفظ حریم خصوصی متفاوت است. در واقع، در BCH از روش مخلوط کردن کوین‌ها (Coin Mixing) استفاده می‌شود. بر اساس این شیوه، تعداد زیادی تراکنش در یک جا قرار می‌گیرند و به این صورت، منشاء کوین‌ها پنهان می‌شود. در ادامه، دو ابزار با نام‌های CashFusion و CashSuffle توسط بیت کوین کش برای توسعه میزان پنهان ماندن حریم خصوصی کاربران ارائه می‌شد. در نتیجه، بیت کوین کش از این بابت از بیت کوین بهتر است.

5. قراردادهای هوشمند

آخرین تفاوت بین بیت کوین کش و بیت کوین، مربوط به قرار دادهای هوشمند بین این دو رمز ارز است. ارز دیجیتال بیت کوین، نمی‌تواند از قرار دادهای هوشمند پیشرفته پشتیبانی انجام دهد. در مقابل رمز ارز BCH استفاده از دیگر زبان‌های قرار دادهای هوشمند، مانند کش اسکریپت (CashScript) را آغاز کرد و خدماتی مثل دیفای (DeFi) را به بلاک چین خودش اضافه کرده است. تفاوتی دیگری که بین این دو رمز ارز وجود دارد، این است که بیت کوین کش پروتکلی به وجود آورد تا بتواند مثل بلاک چین اتریوم، شرایطی ایجاد کند تا توسعه دهندگان این رمز ارز توکن به وجود آورند. نام این پروتکل Simple Ledger Protocol است، همچنین پشتیبانی از فروش و ساخت توکن‌ها را به توسعه دهندگان می‌دهد.

شباهت‌های بین بیت کوین و بیت کوین کش

در ادامه، نوبت به بررسی شباهت‌های بیت کوین و بیت کوین کش می‌رسد.

  • می‌توانید هر دو ارز دیجیتال را به وسیله دستگاه‌های ایسیک (ASIC) استخراج کنید.
  • الگوریتم اثبات کار در جهت اعتبارسنجی تراکنش‌ها در هر دو شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • هر دو شبکه از بلاکچین همراه با معماری و ساختاری شبیه به یکدیگر استفاده می‌کنند.
  • هر دو رمز ارز دارای تعداد یکسانی سکه برای عرضه هستند. یعنی ۲۱ میلیون کوین را ارائه می‌دهد.
  • هر دو ارز دیجیتال در مبادلات به صورت همتا به همتا به صورت پول الکترونیکی استفاده می‌گردد.

نتیجه گیری

در این مقاله تفاوت بین بیت کوین و بیت کوین کش را بررسی کردیم. بر اساس توضیحاتی که گفته شد، در کل، سرعت تراکنش و کارمزد مناسب دو ویژگی هستند که بیت کوین ندارد. در ادامه برای حل شدن این موضوع BCH به وسیله هارد فورک ساخته شد. بعد از تشکیل BCH، همه تصور می‌کردند که رمز ارز بیت کوین کنار می‌رود، که البته همچین چیزی اصلا اتفاق نیوفتاد. پس حتی با اینکه رمز ارز بیت کوین کش مزایای خیلی بهتری نسبت به بیت کوین دارد ولی ارزش این رمز ارز در پایین‌تر از بیت کوین قرار گرفته است.

در نتیجه بهتر است، از بیت کوین برای فعالیت‌های ذخیره ارزش و سرمایه‌گذاری و از بیت کوین کش درانتقال و مبادله ارزهای دیجیتال استفاده کنید. به طور کلی، چگونگی و شرایط شما تعیین کننده یکی از این دو ارز دیجیتال است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان