تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور

تفاوت اندیکاتور با اسیلاتور چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 28 مرداد 1402

هنگام ورود به معامله ای، آن دسته مواردی که کمک به پیداکردن بهترین نقاط طلایی می‌کنند، اندیکاتورها و اسیلاتورها هستند. این ابزارها، جزء پرکاربردترین ابزارهای تحلیل تکنیکال قرار دارند. تشخیص زمان ورود و میزان سهم توسط سرمایه گذاران و معامله گران به کمک این ابزارها بسیار آسان شده است. برای همین مهم است که تفاوت اسیلاتورها و اندیکاتورها را بررسی کنیم. یکی از دلایلی که معامله گران شکست می‌خورند، نداشتن تسلط و اطلاع کافی از اندیکاتورها و اسیلاتورها است. این ابزارهای تحلیل تکنیکال در موارد زیادی در معامله، مهم و کاربردی است. در ادامه از این مقاله از صرافی فراچنج همراه باشید تا به بررسی تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور ها بپردازیم.

اندیکاتور را تعریف کنید؟

به مجموعه‌ای از توابع که به کمک بهره گیری از حجم معاملات این توانایی را دارند که روند بازار یک رمزارز را تشخیص دهند، اندیکاتور (Indicator) می‌گویند. اندیکاتور وظیفه دارد در آینده، پیش بینی مسیر حرکت نمودار سهم را انجام دهد. پس از آن افراد می‌توانند، هشدارهای موردنیاز، برای ورود یا خروج از یک سرمایه‌گذاری را دریافت کنند. یکی از موارد دیگر در رابطه با اندیکاتورها این است که، معروف به سیستم خرید در کف هستند. در واقع اندیکاتورها، با کمک به معامله گران موجب یک معامله موفق می‌گردند. مثلا می‌خواهید تتر بخرید، می‌توانید با کمک اندیکاتورها به همراه مابقی ابزارها، معامله پرسودتری شکل دهید. تقسیم‌بندی اندیکاتورها به شکل زیر است:

  • حجم‌ها  (Volume):

اندیکاتور Volume، به معامله گران کمک می‌کند حجم موجود در هر معامله‌ای را بررسی کنند. این اندیکاتور در پایین نمودار قرار دارد. تحلیل گران برای کسب بهتر و دقیق‌تر داده ها، روی اندیکاتور تنظیماتی را به کمک نمودار تحلیلی و قیمتی، قرار می‌دهند. استفاده از اندیکاتور MFI در جهت پیدا کردن داده مناسب توسط معامله گران است.

  •  بیل ویلیامز  (bill Williams):

اندیکاتور bill Williams داده‌ها و اطلاعات دقیق در ارتباط با نمودار قیمتی در اختیار معامله گران قرار می‌دهد. از این رو افراد در مواقع زیادی در محل انجام معاملات از این ابزار بهره می‌برند.

  • روندها  (Trend):

معامله گران به وسیله ابزاری با بررسی نمودار قیمت و مساوی با آن وارد یا خارج از یه معامله می‌گردند، که به این ابزار، روندها می‌گویند. جایگاه این اندیکاتور روی نمودار قیمت بوده واز چگونگی حرکت نمودار اطلاعاتی تحویل می‌دهد. پرکاربردترین اندیکاتورهای روند: پارابولیک‌سار (Parabolik Sar)، میانگین متحرک (Moving Average)، اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku Kinko) و باندهای بولینگر (Bollinger bands) هستند.

  • بهترین اندیکاتور ها، اندیکاتور RSI

نمایش اندیکاتور RSI، به شکل یک خط زیگ زاگ همراه ۳ محدوده که توسط خط افقی نمایان می‌گردد، تشکیل شده است. به خطی که در هر زمان، نشان‌گر میزان قدرت خریداران به فروشندگان درمورد ارز دیجیتال مدنظر کاربران است، خط زیگزاگ معروف به RSI می‌گویند. محدوده‌های ۷۰.۵۰ و ۳۰ درصد ۳ محدوده از این اندیکاتور را تشکیل داده اند. خط RSI دارای عددی بین۰ تا ۱۰۰ در هر لحظه است. با توجه به شرایط این خط و اعداد آن تریدر می‌تواند، در هر لحظه از معیاری در جهت تعیین قیمت استفاده کند.

تنظیمات در اندیکاتور RSI

برای اینکه این اندیکاتور را تنظیم کنید، باید بر اساس شرایط پیش بینی شده صورت گیرد و آن را تغییر ندهید. میزان طول خط باید تنظیم شده روی عدد ۱۴ باشد و شرایط را برای آن Close در نظر گرفت.

بهترین اندیکاتورها برای نوسان گیری رمزارزها کدام اند؟

برای اینکه بهترین اندیکاتور را در اختیار داشته باشید تا میزان نوسان گیری ساعتی رمزارز را انجام دهید، می‌بایست اندیکاتورهایی با ویژگی کارایی بالا در کوتاه مدت را پیدا کنید. همینطور در جهت داشتن بهترین اندیکاتور برای نوسان گیر دقیقه‌ای باید به دنبال گزینه‌هایی بگردید که در بازه زمانی و تایم فریم‌های کمتر بتوان از آن‌ها بهره برد. داشتن تجربه و تخصص از شرایط استفاده ازین گزینه است. خیلی از تریدرهای حرفه‌ای ازین روش استفاده نمی‌کنند و بیشتر از تحلیل خود در سرمایه‌گذاری بهره می‌برند. بهترین اندیکاتورها در جهت نوسان گیری باند بولینگر و RSI است.

اسیلاتور چیست؟

به زیرمجموعه‌ای که اندیکاتورهای بسیار را شامل می‌گردد و به معامله‌گر در مسیر پیدا کردن نقطه‌های خروج یا ورود کمک می‌کند، اسیلاتور (Oscillator) می‌گویند. اهداف اسیلاتورها برای بررسی و اندازه گیری میزان هیجانات روحی در فروشندگان و خریداران یک دارایی یا ارز است. در واقع، اسیلاتورها تلاش می‌کنند، تا اطلاعات مناسبی از میزان هیجان موجود در خرید و فروش در یک معامله رادر اختیار معامله گران قرار دهد. مثلا می‌خواهید بیت کوین بخرید، پس به کمک اسیلاتورها اندازه هیجان بازار را تحلیل می‌کنید و بعد از آن تصمیم خود را می‌گیرد. اندیکاتور RSI جزء معروف‌ترین اسیلاتورها هست. اسیلاتورهایی که بالاترین میزان عملکرد را دارند عبارتند از:

  • اسیلاتورشاخص قدرت نسبی  (Relative Strength Index):

از این اسیلاتور برای مشخص کردن قدرت روند، جهت و نقطه‌های برگشتی بازار استفاده می‌گردد. تحلیل گران تکنیکال بازار به این اسیلاتور تکنیکال، بسیار توجه می‌کنند. اسیلاتور شاخص قدرت نسبی نشان دهنده نقاط اشباع برای خرید و فروش است.

  • اسیلاتور مکدی (MACD):

برای تشخیص جهت روند و مومنتوم بازار از اسیلاتور مکدی یا میانگین متحرک همگرایی واگرایی (Moving Average Convergence Divergence) استفاده می‌کنند. سیگنال‌های خرید و فروش نتیجه برخورد خط سیگنال و خط مکدی است. این ابزار برای معامله گران اهمیت زیادی دارند.

  •  اسیلاتوراستوکاستیک  (Stochastic):

برای پیش بینی ادامه روند، می‌توان از اسیلاتور به همراه سنجش مومنتوم در حرکت قیمت بهره برد. برای تعیین نقطه‌های بازگشت در بازار خنثی و اصطلاحی اسیلاتور استوکاستیک، بسیار تاثیر گذار است.

بررسی تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور

با مطالعه و بررسی گزینه‌های متفاوت در اندیکاتور و اسیلاتورها به عملکرد و کارایی بهتر این ابزار می‌توان پی برد. همچنین می‌توان معاملات خوبی را رقم زد. اگرچه یکی از دسته‌بندی‌های اندیکاتور، اسیلاتورها هستند؛ اما بین این دو تفاوت‌هایی وجود دارد. پس قبل از اینکه معامله‌ای را انجام دهید، بهتر است اطلاعاتی از تفاوت بین این دو ابزار را به دست آورید.

تفاوت واگرایی در اندیکاتورها و اسیلاتورها:

یکی از تفاوت‌های موجود بین اندیکاتورها و اسیلاتورها واگرایی است. اسیلاتورها فقط دارای واگرایی هستند و اندیکاتورها واگرایی ندارند. درنتیجه برای تشخیص دادن واگرایی داخل یک معامله، باید به بررسی اسیلاتورها بپردازید. اندیکاتورهایی مثل بیل ویلیامز و حجم نمی‌توانند واگرایی را قبول کنند. پس نتیجه می‌گیریم، برای تشخیص واگرایی یک دارایی تنها به وسیله اسیلاتورهای نامی مثل RSI یا مکدی می‌توانید این کار را انجام دهید.

تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور در مناطق محدوده:

اندیکاتورها و اسیلاتورها در نقاط و محدوده‌های متفاوتی قرار گرفته اند. اسیلاتورها دو محدوده مختلف به نام محدوده اشباع برای خرید و اشباع در جهت فروش دارند. این نقاط نشان دهنده میزان هیجان کاذب موجود بازار برای خریداران و مقدار ترس فروشندگان برای فروش رمزارز در موارد گوناگون است. در اندیکاتور این محدوده‌ها وجود ندارند.

برای مثال:

تصور کنید شاهد دو محدوده که یکی در بالای خط۷۰ و دیگری در زیر خط ۳۰ در اسیلاتور RSI قرار دارند، هستید. زمانی که نمودار اسیلاتور به بیشتر از خط ۷۰ رسید، میزان قیمت دارایی یا رمزارز افزایش یافته است. دلیل این جریان ورود سهم به اشباع خرید بوده و معامله گران چون از این جریان خسته شده‌اند انصراف می‌دهند. همچنین در حالتی که نمودار اسیلاتور زیر ۳۰ برسد، نشانگر رسیدن نمودار محدوده به اشباع فروش شده است و این جریان این معنی را می‌رساند که میزان قیمت دارایی یا رمزارز افزایش می‌یابد. البته این عددو ارقام فرضی هستند و شما می‌توانید روی نمودار خود ساختار کلی آن را جستجو کنید.

تفاوت محل قرار گیری اندیکاتورها با اسیلاتورها در نمودار قیمت:

اندیکاتورها و اسیلاتورها در نقاط مختلفی روی نمودار قرار دارند. نقاط حرکت و قرارگیری اندیکاتورها مثل ایچیموکو به طور معمول بر روی نمودار همینطور پس نمودار است؛ همچنین در همان نقاط حرکت می‌کنند. اسیلاتورها مثل RSI، مکدی (MACD) و غیره در قالب پنجره‌ای جدا در محل پایین نمودار قرار گرفته اند. این اسیلاتورها برای انجام معاملات بهتر کاربران، مقدار هیجان موجود در مابین فروشندگان و خریداران یک دارایی را اندازه می‌گیرند.

مزایای اندیکاتور و اسیلاتور در تحلیل تکنیکال

با دانستن تفاوت بین اندیکاتورها و اسیلاتورها درون تحلیل تکنیکال، به این نکته پی بردیم که برای مشخص کردن روند مناسب سهام، استفاده از هر دو ابزار اهمیت دارند. اسیلاتورها و اندیکاتورها موجب می‌گردند میزان زیادی از معاملات را بدون هیچ تحلیل نمودار قیمتی و یا پرایس اکشن شکل داده و قابل توجه است که این معاملات به این روش نتایج خوبی به همراه دارند. دراین میان، اسیلاتورها و اندیکاتورها این امکان را به تریدرهای کم تجربه می‌دهد تا از این بازار مالی نتایجی مناسبی به دست آورند.

اندیکاتور بهتر است یا اوسیلاتور؟

اولین سوال بعد از بررسی تفاوت این است که برای معاملات کاربران، اندیکاتور بهتر است یا اسیلاتور؟ مثلا زمانی که قصد خرید رمزارز اتریوم و مابقی رمزارزها هستید، باید گفت که هردوی این ابزارهای تایید برای معاملات تاثیر دارند و نمی‌توان فقط یکی از آن‌ها را توصیه کرد. در اصل در کنار ابزارهای تحلیل دیگر مانند پرایس اکشن، معامله‌گر می‌تواند موفقیت‌های بیشتری به دست آورد.

توصیه اکثر تحلیل گران برای استفاده از ابزارها این است؛ که هیچگاه از تنها یک ابزار برای تحلیل موقعیت خرید و یا فروش دارایی بهره نبرید. دراین زمان شما باعث بروز میزان زیادی از خطا را  معامله خود موجب شده اید. این را همیشه به یاد بسپارید که، مقایسه دو ابزار تحلیلی مثل اسیلاتور واندیکاتور و انتخاب هر یک بهتر از یکی دیگر، درست نیست.

نتیجه گیری در رابطه با تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور

از ابزارهای تکنیکال قوی و پرکاربرد می‌توان به اندیکاتورها و اسیلاتورها اشاره کرد، هرچندگاهی می‌تواند کاربران را گیج کنند. شما می‌توانید، هردوی این ابزارها را درکنار یکدیگر استفاده کرده و به خرید یک دارایی و فروش آن در نقطه قوی‌تر دسترسی پیدا کنید. جایگاه نمودار قیمت، واگرایی اسیلاتورها و نواحی محدوده‌ها در اندیکاتور و اسیلاتورموجب تفاوت آن‌ها می‌گردد. درباره اهمیت این دو ابزار در انجام معاملات هیچ شکی نیست ولی برای معامله موفق‌تر باید از سایر راه‌های تحلیلی بهره برد و بایکدیگر ترکیب کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان