دایرکت دبیت چیست

دایرکت دبیت (Direct debit) چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 11 آبان 1402

در طول زندگی ما با هزینه‌های ماهیانه متعددی روبه رو هستیم که باید اول هر ماه پرداخت شوند. این هزینه‌ها می‌توانند کرایه خانه، قسط ماشین و هر مورد دیگری را در بر بگیرد. اکثر مواقع تمرکز و انتقال این پول‌ها برای تسویه حساب از ذهنمان فراموش می‌گردد یا بسیار زمان بر است. حل این مشکل فقط به وسیله دایرکت دبیت صورت می‌گیرد. در واقع شرکت یا موسسه که از شما هر ماه مبلغی می‌خواهد، به صورت خودکار همان مبلغ را ازحسابتان بر می‌دارد دایرکت دبیت است. Direct debit یکی از راه‌های پرداخت پول است.

افراد می‌توانند با استفاده از این سیستم دوره‌ای میزان مشخصی از حساب فردی به حساب هر نهاد دیگری واریز کنند. در وقع این سیستم برای هر دو شخص چه انتقال دهنده پول و چه دریافت کننده سودهایی دارد و در صرفه جویی زمان و انرژی کمک فراوانی می‌کند. پس همراه ما در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال فراچنج باشید تا با یکدیگر این روش پرداخت آسان را بیشتر بررسی کنیم.


دایرکت دبیت چیست؟


تصور کنید که تمامی هزینه‌های قبض‌های برق، آب، گاز و شهریه دانشگاه و یا کلاس‌های فرزندان شما در کنار اجاره هرماه، شارژ نظافت و سرویس آسانسور توسط یک سیستم پرداختی خیلی راحت پرداخت می‌شد. در این هنگام، دایرکت دبیت یا به لاتین Direct debit وارد بازار شد. به این شکل شما با امضا کردن قراردادی با بانک خود، این اجازه را به یک نهاد دیگر می‌دهید که هر ماه در تاریخ معینی مبلغ مشخصی پول بردارد. به این معنی است که در همان زمان با مبلغ تعیین شده این دارایی به حساب دیگری به شکل اتوماتیک انتقال می‌یابد. پس دیگر نیازی به پرداخت‌های یکی یکی نیست و شما به میزان زیادی سود کرده اید.

-مروری بر گذشته دایرکت دبیت

زمانی که به دنبال تاریخ این شیوه از پرداخت می‌روید با فردی به نام الستر هنتون آشنا می‌گردید. او یک بانکدار انگلیسی(Alastair Hanton) بود که برای گرفتن بدهی‌ها از بستنی فروش‌ها با مشکلات متعددی روبه رو شد. السترهنتون برای حل این مشکل به این فکر کرد که چه زمان زیادی برای پرداخت هر بدهی باید طی گردد و چه بهتر است این مبالغ را مستقیما از حساب افراد به بانک منتقل کنیم. زمانی که این موضوع عنوان شد بانکدارها همه در استفاده از این جریان مقاومت کردند. ولی با گذشت ۶ سال یعنی اوایل ۱۹۷۰ این شیوه گسترش یافت. با گذشت زمان قوانین بهره‌مند شدن از دایرکت دبیت، وارد بانک‌های انگلستان شد و گسترش پیدا کرد.

-عملکرد برداشت خودکار از حساب چگونه است؟

فرایند دایرکت دبیت خیلی آسان است. فکرکنید که باید هر ماه حساب تلفن خود را شارژ کنید و مبلغی به شرکت تلفن همراه خود پرداخت کنید. با استفاده از دایرکت دبیت و امضای قراردادی با بانک، آن شرکت اجازه دارد مبلغ مشخصی در زمان معینی از حساب شما بردارد. همینطور اگر مبلغ تغییر کرد و خواستار تغییر زمان قرارداد بودید می توانید این کار را انجام دهید.


مزایای دایرکت دبیت برای کسب‌وکارها


در بین مخاطبان و صاحبان کسب کارها، ظاهرا صاحبان کسب و کارها بیشتر علاقه دارند تا از این سیستم بهره ببرند. زمان استفاده شما از دایرکت دبیت یکسری ویژگی‌هایی در اختیارتان قرار می‌گیرد. این جریانات به شکل خودکار روی می‌دهد.

  • بهتر شدن شرایط استفاده از نهادها

احساساتی که یک فرد کاربر در زمان استفاده از خدماتی که در اختیارش قرار می‌دهید اهمیت ویژه‌ای دارد. اکثر افراد در پی یک سیستمی یا ابزاری هستند که باسرعت و به طور اتوماتیک بسیاری از کارها را انجام دهد. به همین دلیل سازمان‌ها و نهادها برای همین هدف، فعالیت خود را گسترش دادند و دایرکت دبیت یکی از این ابزارها است.

  • کاهش هزینه‌های حاشیه‌ای

همیشه به دنبال قسط یا پرداخت‌های اشتراکی یکسری معایب وجود دارد. مثلا ممکن است مشتری به موقع پرداخت خود را انجام ندهند. به کمک دایرکت دبیت شما به موقع بدهی را می‌پردازید و جریمه نمی‌گردید.

  • افزایش نقدینگی

یکی از کارهای با ارزشی که باعث شد کسب و کارها رونق پیدا کنند، بیشتر شدن نقدینگی است. قطعا به کمک نقدینگی بیزینس خیلی بهتر روند صعودی خود را طی می‌کند. دایرکت دبیت با کمک کردن به کسب و کارها باعث افزایش نقدینگی و سپس گسترش آن‌ها شد.

  • کاهش هزینه و بار عملیاتی

بدون دایرکت دبیت سازمان‌ها و نهادها مجبورند به مشتری هایشان، قبل از روز موعد، پیام داده یا زنگ بزنند و تمامی این فعالیت‌ها هزینه‌های بسیار بالایی در پی دارد.


مزایای دایرکت دبیت برای مشتریان


در اولین نگاه به دایرکت دبیت به عنوان این که یک روش برای پرداخت خودکار است شاید کمی خطرناک به نظر برسد. این حس خطر و ترس در اکثر مواقع برای مشتریان است. علت این موضوع خطر توسط مشتریان برای این است که شاید حسابشان توسط سازمان مقابل خالی گردد. ولی این جریان کاملا فرق دارد. دایرکت دبیت درحال حاضر یکی از راه‌های ساده و عالی برای پرداخت سریع بوده در بیشتر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دایرکت دبیت یکسری مزایای عالی برای مشتریان دارد که آن هارا نام برده و بررسی کرده ایم.

۱. امنیت بالا

در مقابل با طرز فکری که بیشتر مشتریان نسبت به دایرکت دبیت دارند، این روش بسیار امن است. بر اساس قرار داد فقط ۱ مرتبه حساب مشتری باز شده و کسب و کار با اجازه افراد تنها همان هزینه قسط خود را بر می‌دارند. بعد از آن حساب بسته می‌گردد.

۲. پرداخت به موقع بدهی

خیلی از مردم فراموش می‌کنند قسط‌های خود را پرداخت کنند و زمانی که اقدام می‌کنند باید جریمه دیرکرد را بپردازند. همین امر باعث شده تا پرداخت اتوماتیک مانع جریمه و دیر شدن بدهی می‌گردد.

۳. پرداخت سریع و صرفه‌جویی در زمان

موافقید که ایستادن در صف‌های خودپرداز یا بانک بسیار حوصله سربر و زمان بر است. این روش در صرفه جویی زمان به شدت به مشتریانش کم می‌کند تا دیگر زمان خود را بیهوده هدر ندهند.

۴. کاهش آمار تراکنش‌های ناموفق

به دلیل مواردی مانند پایین بودن بودجه، اختلال یافتن سیستم بانک، اینترنت خیلی ضعیف و… باعث جلوگیری از انجام تراکنش‌ها می‌گردد. در صورت تکرار می‌تواند حساب را قفل کند. سپس دایرکت دبیت با این جریان که هر تراکنش را اتوماتیک می‌کند، باعث کاهش فرایندهای بیان شده برای حساب می‌گردد. مثلا اگر کارت شخصی منقضی شده یا مسدود شده است دایرکت دبیت این خبر را به سرعت به مشتری می‌رساند.


کاربردهای دایرکت دبیت


همانطور که توضیح دادیم دایرکت دبیت ویژگی‌های بسیار عالی و مطلوبی برای مشتریان دارد و امنیت دارایی افراد کاملا برقرار است.

  • پرداخت‌های مرتب:

در این روش با دریافت حق عضویت شما توانایی پرداخت‌های خود با حق اشتراک خود را توسط دایرکت دبیت دارید.

  • پرداخت‌های صورت حساب:

در بعضی از صورت حساب‌ها نیازی به پرداخت خیلی سریع نیست. مثلا افراد می‌توانند برای پرداخت حقوق کارمندان در آژانس‌های بازاریابی یا آموزشگاه رانندگی استفاده کنند.

  • پرداخت‌ها به شکل دوره‌ای و اتوماتیک:

افرادی که با بازرگانان و تاجران در داد و ستد هستند، چون تعداد دفعات خرید و فروششان زیاد است از این روش برای پرداخت‌ها استفاده می‌کنند. در نتیجه هر کالایی که خریداری می‌کنند به صورت اتوماتیک هزینه‌اش پرداخت می‌گردد.

البته یکی از مواردی که دایرکت دبیت هیچ کاربرد و فایده‌ای ندارد، در داد و ستدهایی با کالاهایی بسیار ارزشمند است. در این جریان کالاهای بزرگ مانند مسکن، ارز و ماشین معامله می‌گردد. در ضمن به خاطر پرداخت صورت حساب به شکل غیرفوری، احتمال کلاهبرداری وجود دارد و برای همین دایرکت دبیت برای این گزینه‌ها غیر فعال می‌گردد.


 ارتباط دایرکت دبیت و کسب و کارها


شاید شما دارای یک کسب و کار هستید و یکسری مشتری برای شما هر ماه مبلغی را پرداخت می‌کنند. در این موقعیت به وجود آوردن یک سیستم مالی که بر طبق دایرکت دبیت طراحی شده باعث به روزرسانی و افزایش بازدهی کسب و کارتان می‌گردد.

  • صرافی‌های داخلی و خارجی ارزهای دیجیتالی که مشتریان ایرانی با حساب‌های بانکی بین المللی دارند:

در حالتی که صرافی به کیف پول شخصی دسترسی دارد به صورت اتوماتیک و دوره ای، حساب صرافی را در جهت معامله‌های بعدی افراد مشتری، به صورت شارژ نگه می‌دارد. پس با اجازه خود افراد مقداری ارز دیجیتال از کیف پولشان وارد صرافی می‌گردد.

  • سبد گرانندگان خصوصی و کارگزاری‌ها:

فقط در صورتی که این نهادها برای کاربرانشان کیف پول الکترونیکی تهیه کردند، می‌توانند به حساب کاربران خود متصل گردند. و سپس مقداری دارایی از کیف پول در جهت انجام معاملات در دفعات بعدی برای خود شارژ کنند.

  • مراکز آموزشی مثل مدرسه ها، دانشگاه‌ها:

تمامی مراکز آموزشی و فرهنگی مثل زبان و هنر و هر موسسه‌ای که کلاس‌هایی را برگزار می‌کند، با استفاده از دایرکت دبیت و فعال کردن این جریان باعث آسودگی خیلی زیاد صاحبان این آموزشگاه‌ها می‌گردد.

  • تمامی شرکت‌های مربوط به مخابرات و اینترنت:

این شرکت‌ها با کسب اجازه مشتریان خود در یک تاریخ مشخص مبلغی را از حساب مشتری برای خود منتقل می‌دهند و اینترنت یا تلفن خود را شارژ می‌کنند. به این صورت دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های پیامک دادن و تماس با مشتریان نیست.

  • مراکز بیمه و بهداشتی

برای رفتن به مراکز بهداشتی یا سلامتی و دریافت ویزیت یا حق مشاوره از دایرکت دبیت می‌توانید بهره ببرید.


نتیجه گیری


در این مقاله از صرافی فراچنج یکی از راه‌های عالی و مناسب برای پرداخت قبوض و قسط‌ها به نام دایرکت دبیت را معرفی کردیم. در روش دایرت دبیت شما خیلی ساده و راحت می‌توانید به صورت اتوماتیک و خودکار هزینه‌های ماهیانه را بپردازید. مشتری در این روش با دادن وکالت به بانک اجازه می‌دهد برداشت مقدار هزینه‌ی مشخص توسط کسب و کارصورت گیرد. در پرداخت مواردی مثل، قبض، برق، گاز و غیره می‌توانید خیلی خوب از این شیوع پرداخت بهره ببرید. در کل هر روش پرداختی دارای مزایا و معایبی است که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. با این وجود توصیه ما برای انتخاب هر راه جدید برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال دریافت اطلاعات کامل و انجام تحقیقات جامع درباره آن موضوع است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان