دامیننس اتریوم

دامیننس اتریوم چیست؟ +نرخ لحظه ای دامیننس اتریوم

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 5 مهر 1402

مهم‌ترین ارز بازار کریپتو کارنسی بعد از بیت کوین اتریوم است. در واقع رتبه دوم بازار کریپتو مختص این ارز دیجیتال است. برای ارزیابی ارزش هر رمز ارز در این بازار معیارهای مختلفی وجود دارد. اما در رابطه با ETH نوعی وسیله برای سنجش و ارزیابی آن وجود دارد که دامیننس اتریوم نام دارد.

در واقع میزان اندازه‌ی بازار اتریوم به نسبت کل بازار ارزهای دیجیتال را سلطه اتریوم نشان می‌دهد. قابل اهمیت است افرادی که قصد معامله و ترید در بازار ارزهای دیجیتال دارند، به بررسی دامیننس اتریوم نیز تسلط داشته باشند. در ادامهبا ما در صرافی ارز دیجیتال فراچنج همراه باشید تا با معنی اصلی Ethereum Dominance و علت اهمیت و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید.

تعریف دامیننس اتریوم (Ethereum Dominance)

یکی از ارزهای دیجیتالی که بر پایه شبکه بلاک چین ارائه شده است ارز دیجیتال اتریوم است که جزء کامل‌ترین ارزها نیز طبقه‌بندی می‌گردد. بررسی میزان تاثیر اتریوم بر روی قیمت‌های بازار ارزهای دیجیتال توسط دامیننس اتریوم صورت می‌گیرد. مقدار Ethereum Dominance همواره در حال تغییر است و زمانی که از دامیننس اتریوم استفاده می‌گردد در واقع هدف دانستن مقدار نقدینگی که در بازار مختص آن ارز دیجیتال وجود دارد است. دامیننس اتریوم را با نماد ETH نشان می‌دهند. در واقع دامیننس اتریوم یک نوع شاخص است که میزان تاثیر و تسلط ارز دیجیتال اتریوم را بر روی بازار کریپتو کارنسی را نشان می‌دهد. برای مثال هنگامی که دامیننس اتریوم افزایش پیدا می‌کند یعنی خریداران جدید وارد بازار شده‌اند که باعث بالارفتن قیمت اتریوم و کسب سود برای دارندگان ارز دیجیتال می‌گردد.

تاریخچه ای از سلطه اتریوم بر بازار کریپتو

ارز دیجیتال اتریوم درسال ۲۰۱۳ وارد بازارکریپتو کارنسی شد و تا ۲۰۱۵ میزان ارزشی کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار داشت، در نتیجه مقدار دامیننس اتریوم به شکلی با صفر برابر بود. با شروع آگوست ۲۰۱۵ با صعود قیمت دامیننس اتریوم و سیر نزولی دامیننس بیت کوین در بازار کریپتو کارنسی، ارزش و قیمت اتریوم افزایش یافت.

زمانی که قیمت دامیننس بیت کوین به کمترین میزان خودش در ژوئن ۲۰۱۷ رسید و در ۳۸.۹ درصد استوپ خورد، دامیننس اتریوم یکباره به شکل غیرقابل باوری بالا رفت و به ۲۸.۳ درصد رسید که دیگر تکرار نشد. آن زمان بهترین قیمت ارز اتریوم را رقم زد و بعد از این جریان میزان قیمت دامیننس اتریم تا زیر ۲۰ درصد پایین آمد.


قیمت لحظه ای اتریوم


علت اهمیت سلطه اتریوم

قطعا این سوال که چرا قیمت دامیننس ETH.D دارای اهمیت است برایتان پیش آمده، Ethereum Dominance به شکلی بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد و این توانایی را دارد که به معامله گران ارزهای دیجیتال کمک کند تا شرایط مورد نیاز برای وارد شدن به یک معامله را مورد تایید قرار دهند. به نوعی با بالارفتن قیمت Ethereum Dominance قیمت ارز دیجیتال اتریوم هم بالا می‌رود. هرچند با وجود کمک دامیننس اتریوم به سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال به طور ۱۰۰ درصد نمی‌توان گفت که تنها معیار برای بررسی قیمت ارزها و انتخاب ارز دیجیتال تاثیر دارد. اما شاخصی مهم و تاثیر گذار است. افراد با تحلیل Ethereum Dominance به طور دقیق از میزان قیمت‌ها پی برده و تصمیم گیری دقیق و مناسب‌تری را برای تریدینگ و معامله انجام دهند.

عوامل تاثیر گذار روی Ethereum Dominance

طبق بررسی‌های نشان داده شده در گذشته و در زمان ۲۰۲۰ توسط گزارش بانک جی پی مورگان، متوجه شدیم که Defi و قراردادهای آن بسیار زیاد روی قیمت دامیننس اتریوم تاثیر دارد. طبق این گزارش نشان داده شده که تعداد زیادی از بلاکچین‌های تشکیل شده به عنوان جایگزین مانند فانتوم، آوالانچ، بایننس اسمارت چین، پالیگان و ترون بالاترین سهم در بازار Defi یا امورمالی نامتمرکز به نام خود کرده اند. با داشتن دارایی و سرمایه این ارزها، همینطور نقدینگی بالا افراد زیادی را جذب خود می‌کنند. در نتیجه افراد کمتری Ethereum Dominance را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند و میزان قیمت آن با این روند کم می‌گردد. در نتیجه دو عامل مهم تاثیرگذار بر قیمت دامیننس اتریوم است:

بروزرسانی‌ها و شبکه‌های اتریوم: هنگام ایجاد تغییراتی در اتریوم و شبکه‌های اجرایی افراد متوجه این موضوع شده و مورد بررسی قرار می دهند که اگر تغییرات در جهت مثبت است بر روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

بکارگیری برنامه‌های شبکه ایی پیشرفته‌ی هوشمند نامتمرکز: زمانی که افراد برای گسترش برنامه‌های نامتمرکز یا DApp از اتریم کمک می‌گیرند، به این دلیل است که انتخاب اتریوم به وسیله‌ی افراد توسعه دهنده در مقایسه با شبکه‌های دیگر مانند کاردانو، بایننس اسمارت چین و سولانا و… تخصصی‌تر و قابل استفاده‌ ی بیشتر است. با گسترش تعداد سرمایه‌گذاری در شبکه اتریوم میزان علاقه مندی کاربران به این ارز بالا رفته و درنتیجه باعث افزایش ارزش اتریوم در بازار کریپتو کارنسی می‌گردد.


نرخ لحظه ای Ethereum Dominance


تحلیل وضعیت دامیننس اتریوم

افرادی که می‌خواهند در معاملات خود از دامیننس اتریوم بهره ببرند در ابتدا می‌بایست به تحلیل و بررسی آن توجه کنند. در تحلیل نمودار Ethereum Dominance متوجه این موضوع می‌گردید که میزان شاخص در نمودار به کمترین میزان تا کنون رسیده است. خیلی از افراد و کارشناسان در این زمینه پایین آمدن کلی بازار ارزهای دیجیتال را دلیل آن می‌داند. با این بررسی متوجه پایین آمدن طرفداران ارز دیجیتال اتریوم می‌گردید.

کاربرد دامیننس اتریوم (Ethereum Dominance)

از جمله شاخص و ابزارهای کاربردی و بسیار مهم برای استفاده در بررسی ارزهای دیجیتال می‌توان به دامیننس اتریوم اشاره کرد. کاربرد های این شاخص در بازار ارزهای دیجیتال عبارت اند از:

  • این اهرم افراد را از شرایط بازار به درستی مطلع می‌کند. مثلا می‌توانید مشاهده کنید به چه شکلی تغییر قیمت بر چگونگی تغییر قیمت بازار ماثر است، به همین علت تعداد زیادی از معامله گران با بررسی پیش بینی‌های رفتار بازار به صورت و بررسی کلی دامیننس‌های اتریوم و بیت کوین می‌پردازند. این فرایند باعث می‌شود تا معامله گران و تریدرها با بررسی تمام جوانب سرمایه‌گذاری کنند.
  • نرخ مبلغ مورد نیاز برای قراردادهای شبکه‌ای بلاکچین و شبکه‌های نامتمرکز را این معیار تعیین می‌کند. با استفاده از دامیننس eth متوجه می‌گردیم میزان مشخص برای برداشت اتریوم چقدر است. همچنان دامیننس اتریوم بزرگترین محیط برای گسترش dApp است.
  • استفاده از دامیننس اتریوم برای تایید معاملات متعدد، طبق گفته‌ها و توضیحات دامیننس ETH روی قیمت اتریوم تاثیر می‌گذارد. با بالا رفتن میزان قیمت و درصد دامیننس این ارز رابطه ایی مستقیم با قیمت ارز دیجیتال اتریوم داشته و قیمت آن بالا می‌گردد. همینطور اگر میزان قیمت دامیننس اتریم پایین بیاید، قیمت ارز اتریوم کم می‌گردد. اکثر  معامله گران ارزهای دیجیتال از Dominanceاتریوم در خرید و فروش ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری از این شاخص استفاده می‌کنند که به این معنا است که دید اندیکاتوری به آن دارند، اما Ethereum Dominance به تنهایی برای گزینش و بررسی کافی نیست و نیاز به موارد دیگر هم است.

تفاوت دامیننس بیت کوین و اتریوم

اساس ارتباط بین Dominance اتریوم و بیت کوین برعکس بودن با یک دیگر است. زمانی که ارزش بیت کوین بالا است درنتیجه میزان ارزش دامیننس بیت کوین بالا است. افزایش سلطه ETH نشانه‌ی این است که افراد به آلت کوین‌ها علاقه مند اند و ارز اتریم مورد انتخاب معامله گران برای سرمایه گذاری هست. پس اکنون نوبت کاهش قیمت دامیننس بیت کوین است. به این رویداد آلت سیزن (Alt Season) می‌گویند. می‌بایست توجه کنید که آلت سیزن به گزینه‌هایی مثل ارزش کل بازار، تداوم و نرخ ارزها بستگی است.

آینده سلطه اتریوم

برای اینکه بخواهید دامیننس اتریوم را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید می‌بایست از تحلیل تکنیکال بهره ببرید. برخی سایت‌ها به طور خودکار و آنلاین نمودار را نشان می‌دهد. معامله گران ارز دیجیتال با بکار گیری وسایل تحلیل تکنیکال می‌توانند نمودار بایننس را ارزیابی کنند.


خلاصه ای از مطلب:

در این مقاله از صرافی فراچنج ما دانستیم که تعریف Ethereum Dominance چیست. این مفهوم به معنای  بررسی میزان ارزهای اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال است. ارز دیجیتال اتریوم در ۲۰۱۳ وارد بازار شد و پس از رشد قیمت در سال ۲۰۱۵ میزان دامیننس این ارز به شکل باور نکردنی بالا رفت. کمکی که سلطه اتریوم به کاربران می‌کند این است که تریدرها توانایی وارد شدن به یک معامله را داشته باشند.

عواملی که بر Dominance این ارز تاثیر دارند که یکی بروزرسانی شبکه‌های اتریوم به این معنی که تغییر مثبت و مفیدی برای کاربران را تشکیل دهد و استفاده از شبکه‌های نامتمرکز هوشمند مثل دیفای از مقیاس دامیننس چرا که معیاری دقیق و متناسب برای بررسی و تحلیل خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. سلطه این ارز بر سایر ارزهای دیجیتال کاربردهایی مثل بررسی تعیین میزان نسبت ارزش یک دارایی اتریوم در کل بازار ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد و اگر درحال صعود باشد زمان مناسب برای خرید و اگر درحال سقوط باشد زمان نامناسب برای خرید را نشان می‌دهد. تفاوت بین سلطه اتریوم و دامیننس بیت رابطه‌ی معکوس آن‌ها با یکدیگر است. اغلب زمانی که دامیننس بیت کوین افزایش قیمت دارد دایمننس اتریوم کاهش با کاهش همراه است و سیر نزولی دارد و بالعکس. برای بررسی و اندازه گیری میزان دایمننس ارز اتریم شما باید از تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 12 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

  • ethfan
    1402-07-16

    عالییی،من طرفدار اتریوم ام ممنون از صرافی خوبه فراچنج

  • حمیده قاسمی
    1402-07-24

    کارمزد خرید اتریوم چقدر هست؟

  • ناشناس
    1402-07-26

    خیلی عالی میشه اگه د رمورد وایت پیپر ارزهای مهم هم مطلب بنویسید

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان