اولین صرافی ارز دیجیتال

اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان کدام است؟

دسته بندی : صرافی ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 13 آبان 1402

خرید و فروش ارز دیجیتال

اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان کدام است؟ | مبادله کالا به کالا از همان دوران آغاز تمدن و داد و ستد در بین انسان‌ها رواج پیدا کرد. مثلا فردی که گندم داشت و به شیر نیازمند بود، با تحویل مقدار مشخصی گندم از شخص دیگری شیر تحویل می‌گرفت. این جریان به مبادله کالا به کالا شهرت دارد. پس از گذشت چندین سال از این موضوع، در سال ۱۷۰۰ مبادله سهام‌ها آغاز شدند.

سهام‌ها در کنار اوراق قرضه در بین افراد سرمایه گذار معامله و رد و بدل می‌شدند. کمی بعد، با گذر زمان موضوع مبادلات به تکامل بیشتری رسید. سپس یکسری ابزار مالی مثل اوراق قرضه، کالا، ارزها و مشتقات نیز وارد جریان مبادلات شدند.

همراه با پیشرفت عرصه دیجیتال و آغاز فعالیت فناوری‌ها و اینترنت، ارز دیجیتال بیت کوین وارد بازار تجارت شد. بعد از آن سرمایه داران توانستند با خرید آن به کمک ارز فیات و یا دیگر ارزهای دیجیتال، این فناورری را رواج دهند.

در واقع درابتدای سال ۲۰۱۰ اولین صرافی ارزدیجیتال جهان یعنی bitcoinmarket.com افتتاح شد. زمانی که این صرافی فعالیتش را شروع کرد، صرافی‌های دیگر با سرعت بسیار زیاد وارد بازار شدند. در نتیجه صرافی‌های ارزهای دیجیتال به مهمترین قسمت‌ از این فناوری دیجیتال تبدیل شدند.

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال فراچنج به بررسی این موضوع که اولین صرافی ارز دیجیتال جهان کدام است خواهیم پرداخت. این موضوع برای بالا بردن اطلاعات کسانی که به تازگی وارد بازار رمز ارزها شده اند، بسیار کاربردی است. با ما همراه باشید تا تاریخچه ای از اولین صرافی های ارز دیجیتال را در اختیارتان قرار دهیم.

بررسی منشاء بازارهای مبادلاتی باستانی

مبادلات در بازار از بابل، مصر و یونان باستان سرچشمه می‌گیرد. عملکرد این سبک بازارها موجب تشکیل ابتدایی‌ترین حالت مبادله شد. در واقع داخل این بازارها با ارائه برخی از کالاها انسان ها می‌توانستند به آن چه که نیاز داشتند، دسترسی داشته باشند. درون این تمدن‌های بزرگ بازارهایی تشکیل یافته بود که مردم می‌توانستند کالاهای خودشان را با بعضی از خدمات مبادله کنند.

به عنوان مثال، فردی که دامدار است، محصولاتی مانند شیر، پنیر، کره و غیره را به آهنگر در ازای دریافت بعضی خدمات پرداخت می‌کرد. همین امر، مهم‌ترین زیرساخت‌های بازارها و ابزارهای مالی را شامل می‌شدند که با گذر زمان مبادله‌های مدرن در حال حاضر را تشکیل دادند.

در مثالی دیگر تصور کنید، یک کشاورز ممکن است محصولات اضافی خود را با خدمات آهنگر در تعمیر ابزار معاوضه کند. این بازارهای اولیه بخش مهمی از زیرساخت‌های اقتصادی این تمدن‌ها بودند و پایه و اساس توسعه مبادلات مدرن را ایجاد کردند. بعد از گذشت مدت زمان زیادی، فناوری مبادلات پیشرفته‌تر شد و ابزارهای مالی و فناوری‌های جدید گسترش پیدا کردند. در آخر همین بازارها فناوری ابادله ارزهای دیجیتال را رقم زدند.

مبادله کالا به کالا

آغاز فعالیت بورس در دهه ۱۷

نقطه‌ی شروع استارت فعالیت بازارهای مالی  به صورت رسمی، با تشکیل بورس در سال ۱۷۰۰ اتفاق افتاد. قبل از این جریان معامله اوراق قرضه  توسط کارگزاران و سرمایه گذاران اروپا و ایالات آمریکا به شکل سیستم‌های غیررسمی بود. ورود بورس‌ به بازار مالی باعث کمک به خرید و فروش اوراق قرضه همراه سهام انجام می‌شد. همچنین باعث سادگی تجارت اوراق بهادار همراه با اتصال خیلی راحت افراد سرمایه گذار به سرمایه‌هایشان شد.

تاسیس  بورس در سال ۱۷۲۰ در آمستردام شکل گرفت. سپس در سال ۱۷۷۳ در لندن و بعد در سال ۱۷۹۲ در ایالت آمریکا بورس وارد بازارمالی این مناطق شد. در واقع بورس موجب شد سرمایه در شرکت و سرمایه گذار افزایش یابد. به این شکل که خرید و فروش این شرکت‌ها باعث افزایش بازارهای سرمایه مدرن می‌گردد.

پس نقطه رشد و تکمیل مبادلات در سال۱۷۰۰ همراه با افتتاح اوراق بهادار بود. سپس مسیر رشد بازارهای مالی را در سال‌های آینده رقم زد.

ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال

ارتباط و تاثیر فناوری بر مبادلات

پیشرفت کارایی بازارهای مالی و بورس روی فعالیت مبادلات و فناوری ابزارهای مالی تاثیرات بسیار زیادی دارد. درواقع تحولات به وجود آمده در صنعت مبادلات باعث افزایش سرعت، شفافیت و کارآمدی داد و ستد با ابزارهای مالی شده است. تجارت الکترونیکی، حاصل بزرگترین تاثیر فناوری روی مبادلات است.

در ضمن خدماتی که سیستم‌های کامپیوتری با اینترنت ارائه می‌دهند، عملکرد و سرعت معاملات آنی را افزایش می‌دهند. درضمن زمان شکل گرفتن معاملات را کاهش می‌دهد. همچنین معاملات الگوریتمی و مشتقاتی که در پی گسترش ابزارهای مالی به وسیله فناوری به وجود آمدند، باعث پیچیدگی بیشتر بازارهای مالی می‌گردد.

رشد تعداد ارزهای دیجیتال و همینطور بیشتر شدن تعداد مبادلات رمزارزها، از موارد دیگر تاثیراتی است که فناوری روی صرافی‌ها می‌گذارد. با گسترش فناوری بلاکچین، شرایطی تشکیل شد تا ارزهای دیجیتال به شکل غیر متمرکز، وارد دنیای تجارت شده و از هیچ نهاد یا سازمانی تاثیر نگیرند. درنتیجه، مسیرتازه‌ای در جهت سرمایه‌گذاری فراهم شد که چالشی برای بازار سنتی به وجود آورد.

شروع مبادلات رمزارزها

با آغاز فعالیت‌های ارزهای دیجیتال در تبادلات مالی، به دلیل غیرمتمرکز بودن و قرار نداشتن هیچ کنترلی روی این دارایی‌ها در اولین مرتبه تمام سیستم‌های بانکی را زیر سوال برد. در همان اوایل درسال ۲۰۱۰ علاقه مردم به ارزهای دیجیتال افزایش یافت اما زیاد نبود. سپس صرافی‌ها محیطی امن و کاربردی برای مبادلات کاربران ساختند و همین مسئله باعث شد تا به مرور زمان علاقه مردم به این حوزه افزایش پیدا کند.

قبل از تشکیل صرافی ها، بیشتر معامله گران به شکل همتا به همتا و یا به شکل غیر رسمی و آنلاین رمزارزها را معامله می‌کردند. در واقع این صرافی‌ها با ایجاد فضایی متمرکز که مردم بتوانند از رمزارزها در بهره گرفتن از ارزهای فیات و یا رمزارهای دیگر برای خرید و فروش بهره ببرند، باعث تغییر این موضوع شدند. همین حرکت باعث ایجاد بستری برای فعالیت ساده‌تر و قابل دسترس‌تر کاربران و گسترش بازار رمزارزها شد.

در حال حاضر فعالیت صرافی‌ها در کل دنیا گسترش یافته است و آن‌ها خدمات  گوناگونی را برای استفاده در دسترس افراد قرار می‌دهند. ظهور صرافی‌ها در افزایش گسترش بازارهای مالی به خصوص ارزهای دیجیتال داشته است. در واقع همین صرافی‌ها موجب رشد سریع رمز ارزها شده اند.

اولین معامله ارز دیجیتال در جهان

  • رشد و تاثیر مبادلات ارز دیجیتال در عصر مدرن

گسترش صنعت مبادلات ارز دیجیتال و تاثیرات آن بر دنیای مالی از اوایل دهه ۲۰۱۰ شروع شد. از زمان ظهور اولین صرافی ارز دیجیتال، این صنعت به سرعت رشد کرد و مبادلات آن‌ها به بخش مهمی از چشم‌انداز مالی تبدیل شدند.

ظهور ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم و به رسمیت شناختن فراینده آن‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری‌های قانونی، باعث رشد بازار مبادلات ارز دیجیتال شد. امروزه صرافی‌های ارزهای دیجیتال زیادی در سراسر جهان فعالیت می‌کنند که طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال و خدمات معاملاتی را ارائه می‌دهند.

رشد صرافی‌های ارز دیجیتال تاثیر قابل توجهی بر صنعت مالی داشته است. آن‌ها موسسات مالی سنتی را به چالش کشیده‌اند و فرصت‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری و خلق ثروت ساختند. صرافی‌ها همچنین سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را برای افراد آسان‌تر کردند که به بیشتر شدن محبوبیت رمزارزها و رشد آن‌ها منجر شد.

همانطور که گفتیم، تاثیر و گسترش مبادلات رمزارزها با ورود به دوران مدرن قابل توجه است. صرافی‌ها باعث شده تا امور مالی به نفع مردم حرکت کند و افراد به راحتی سرمایه‌گذاری انجام دهند. با گذشت زمان صنعت مبادلات رمزارزها پیشرفت و رشد بالایی در پی خواهد داشت.

لیست اولین صرافی های ارز دیجیتال در جهان (به ترتیب سال تاسیس)


علاوه بر صرافی بیت کوین مارکت در ادامه لیست سایر صرافی هایی که در لیست 10 صرافی اولیه جهان قرار دارند را ارائه می‌دهیم.

صرافی ارز دیجیتال سال تاسیس
1-Mt. Gox 2010
2-Bitstamp 2011
3-BTC-e 2012
4-Kraken 2012
5-Coinbase 2013
6-Binance 2013
7-Poloniex 2014
8-Huobi 2014
9-Bitfinex 2015
10-Gemini 2015

این صرافی ها در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارند؟

  • Mt. Gox: اولین صرافی بیت کوین که در سال 2014 هک شد و 850 هزار بیت کوین از آن دزدیده شد.
  • Bitstamp: صرافی بیت کوین که هنوز هم فعال است و به عنوان یکی از امن ترین صرافی ها شناخته می‌شود.
  • BTC-e: صرافی روسی که در سال 2017 به دلیل پولشویی و فعالیت های غیرقانونی تعطیل شد.
  • Kraken: صرافی که به دلیل نقدینگی بالا و رابط کاربری ساده شناخته می‌شود.
  • Coinbase: صرافی که به دلیل سهولت استفاده و رابط کاربری ساده، محبوبیت زیادی دارد.
  • Binance: بزرگترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات.
  • Poloniex: صرافی که به دلیل تنوع بالای ارزهای دیجیتال و جفت ارزها شناخته می‌شود.
  • Huobi: صرافی چینی که به دلیل حجم معاملات بالا در ارزهای دیجیتال چینی شهرت بالایی دارد.
  • Bitfinex: صرافی که به دلیل تنوع بالای جفت ارزها و امکان معاملات مارجین کاربران از خدمات آن استفاده می‌کنند.
  • Gemini: صرافی که به دلیل امنیت بالا و مقررات سختگیرانه شناخته می‌شود.

صرافی بیت کوین مارکت

اولین مبادلات در صرافی ارز دیجیتال BitcoinMarket.com

نام اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان BitcoinMarket.com است. این صرافی در سال ۲۰۱۰ به دلیل جذب افراد زیادی به رمز ارز بیت کوین به وجود آمد. بیت کوین مارکت، محیطی به وجود آورد  تا بتوانید با بهره گرفتن از ارزهای فیات، ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنید.

آن زمان که ارز دیجیتال بیت کوین که نوعی فناوری تازه شکل گرفته و نوپا بود، BitcoinMarket.com اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان، در گسترش و دسترسی ساده و سریع رمزارزها نقش پررنگی ایفا کرد. در حال حاظر صرافی بیت کوین مارکت فعالیتی ندارد، اما در تاریخ به عنوان اولین صرافی ارز دیجیتال ثبت شده است.

  •  آثار و زمان تشکیل مبادلات غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEXs)، برای رفع عیب‌های صرافی‌های متمرکز تشکیل شد. در مسیر فناوری بلاکچین، DEXها فعالیت می‌کنند و به کمک قراردادهای هوشمند، این اجازه را به کاربران می‌دهد تا رمزارزها را به شکل مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای معامله انجام دهد.

  1.  ۲۰۱۳ : افتتاح یک صرافی غیرمتمرکز به نامBitShares.
  2.  ۲۰۱۶: با شروع فعالیت EtherDelta  شبکه اتریوم موجب گسترش صرافی‌های غیرمتمرکز درون پلتفرم خودش شد.
  3.  ۲۰۱۷: صرافی‌های نیمه متمرکز از ترکیب صرافی‌های کاملا غیرمتمرکز ساخته شدند. در ضمن، سرعت معاملاتشان بیشتر است.
  4.  ۲۰۱۸: Binance DEX توسط صرافی متمرکز بایننس تشکیل شد.
  5.  ۲۰۱۹: صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ روی شبکه اتریوم به تشکیل یافت. Uniswap به دلیل اینکه به طور خودکار نقدینگی را تامین می‌کرد مورد علاقه کاربران زیادی قرار گرفت.

معامله گران و سرمایه گذارن خیلی بیشتر از گذشته از صرافی‌های نامتمرکز استفاده می‌کنند. علت این گسترش، علاقه مردم به امنیت بالا و کنترل دارایی‌هایشان هستند. با این وجود، به دلیل یکسری ویژگی مثل سرعت کم در تجارت و پایین بودن نقدینگی در DEX ها، صرافی‌های متمرکز عملکردی بهتر داشتند.


نتیجه گیری


در این مقاله از صرافی فراچنج به معرفی اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان و سیر تکامل صرافی‌های رمزارز طی سال‌ها همراه با تاریخ پیدایش آن‌ها پرداختیم. طبق تحقیقاتی در مبادلات گذشته تمدن‌های تاریخی، فاصله‌ی بین صرافی‌های ارزهای دیجیتال از زمان‌های قدیم و باستانی تا اکنون بسیار طولانی است.

پس از آغاز بورس درسال ۱۷۰۰ و تاثیراتی که در بازار مبادلات قرار داد، با گذر زمان بیشتر و بیشتر تغییر کرد و کامل شد. در ابتدای دهه ۲۰۱۰ نحوه تجارت دارایی‌های دیجیتال میزان زیادی تغییر کرد. سرمایه گذاران فرصت‌های تازه برای سرمایه‌گذاری پیدا کردند. فناوری و علم هر روز بیشتر از قبل پیشرفت می‌کنند و تغییرات بسیار زیادی درمسیر بهترشدن عملکرد صرافی‌ها انجام می‌دهند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 12 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

  • farzin
    1402-12-26

    اولین صرافی ایرانی کدوم صرافیه؟

  • محمود
    1403-01-24

    عالی عالی واقعا لذت بردم از این مختوا کاملتون

    • farachange-admin
      1403-01-25

      سلام
      خوشحالیم که مطالبمون براتون مفید بوده

  • طرفدار شیبا
    1403-02-03

    دیگه اینکه کدوم صرافی اولی بوده مهم نیست، مخصوصا توی ایران مهم اینکه به مشتری ها پاسخگویی مناسب بشه

  • هادی‌اشکانی
    1403-03-11

    نت گوزمبزوگرز

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان