چگونه امنیت کیف پول سخت افزاری را حفظ کنیم؟

تاریخ انتشار : 20 دی 1402

چگونه امنیت کیف پول سخت افزاری را حفظ کنیم؟ ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) به سرعت جهان را در بر گرفته‌اند و برای نگه‌داری از آنها، همانند سایر دارایی های با ارزش به یک کیف پول (Wallet) نیاز دارید. کیف پول‌های سخت‌افزاری در  دنیای کریپتو به عنوان امن‌ترین ابزار ذخیره‌سازی و نگهداری دارایی‌های دیجیتال شناخته می‌شوند. این دستگاه‌های فیزیکی برای حفاظت از دارایی‌های دیجیتال در برابر تهدیدات آنلاین طراحی شده‌اند و به‌عنوان ابزاری اساسی برای سرمایه‌گذاران رمزارز که به دنبال فاکتور امنیتی برای نگهداری سرمایه خود هستند، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نکته مهم این است که باید امنیت کیف پول‌های سخت‌افزاری را در سطح بالایی نگه‌دارید. به همین دلیل در ادامه، نکات مهم در امنیت این کیف پول‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

توضیح مختصر: کیف پول‌های سخت‌افزاری ویژگی ذخیره‌سازی سرد را فراهم می‌کنند. این به معنای این است که کلیدهای خصوصی (مدارک رمزنگاری شده مالکیت) به صورت آفلاین نگهداری می‌شوند و در برابر حملات سایبری غیر قابل نفوذ هستند. با این حال، اخیرا افشاگری‌ها نشان داده‌اند که آسیب‌پذیری‌های احتمالی در این ‘قلعه‌های تسخیرناپذیر’ نیز وجود دارد.


کیف پول های سخت افزاری چه آسیب پذیری هایی دارند؟


کیف پول‌های سخت‌افزاری برخلاف انتظار عموم کابرانف به طور کلی خطاناپذیر نیستند. آنها با آسیب‌پذیری‌هایی روبرو شده‌اند که مهاجمان می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند و سرمایه سرمایه‌گذاران را در خطر قرار دهند. حتی کیف پول‌های سخت‌افزاری با پیچیدگی بالا هم ممکن است توسط هکرها به صورت مختلف به خطر بیافتند.

برای مثال، کیف پول سخت‌افزاری محبوب لجر نانو ایکس، دارای یک آسیب‌پذیری در زنجیره تامین است که به بازیگران بد امکان دستکاری در زمان تولید را می‌دهد. این آسیب‌پذیری می‌تواند به مهاجمان اجازه دهد کلیدهای خصوصی کاربران را در هنگام تولید به سرقت ببرند.

یک مسئله امنیتی دیگر مربوط به عبارات کلیدی است – مجموعه‌ای از کلمات که در صورت مفقود شدن یا آسیب دیدن کیف پول، دسترسی به دارایی‌های دیجیتال را بازیابی می‌کنند.

لجر امکان پشتیبان‌گیری ابری از عبارات کلیدی را ارائه داده است، اما این ویژگی به شدت مورد انتقاد اجتماع کریپتو قرار گرفته است. این ویژگی که برای راحتی طراحی شده است، با ذخیره عبارات کلیدی در یک محیط با امنیت کمتر که به آسیب‌پذیری افراد غیرمجاز دسترسی دارند، امنیت را به خطر می‌اندازد.

علاوه بر این، لجر یک نمونه قابل توجه از آسیب‌پذیری کیف پول‌های سخت‌افزاری را اعلام کرده است. زمانی که مشکلات امنیتی بالقوه در کیف پول‌های رقبا شناسایی شد، حملات کانال جانبی برای کیف پول Trezor را به خطر انداخته است. این می‌تواند به مهاجم اجازه دهد که با نظارت بر الگوهای مصرف انرژی در طول فرآیند ورود پین، آن را حدس بزند.

بیشتر بخوانید-کیف پول سخت افزاری چیست


چگونه امنیت کیف پول سخت افزاری را حفظ کنیم؟


در رابطه با امنیت کیف پول‌های سخت افزاری مهم‌ترین نکته این است که کیف پول خود را حتما از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید. پس از اینکه یک کیف پول را از فروشگاه و نمایندگی رسمی خریداری کردید، می‌توانید با رعایت نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم، امنیت آن را افزایش دهید.

۱-نگهداری از عبارات بازیابی با دقت زیاد:

مهم‌ترین نکته که در حفظ امنیت کیف پول سخت افزاری وجود دارد و این نکته در رابطه با کیف پول‌های نرم افزاری نیز صدق می‌کند این است که از عبارات بازیابی آن به دقت نگهداری کنید.

برای باز کردن کیف پول و یا ولت، فرقی نمی‌کند که از کدام نوع استفاده می‌کنید به هر حال شما نیاز به کلید خصوصی و یا عبارات بازیابی دارد. این کلید‌ها در واقع پلی برای رسیدن به دارایی‌های شما هستند.

تصور کنید اگر رمز عابر بانکتان در اختیار سایر افراد قرار بگیرد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟! دقیقا همین مسئله برای کیف پول‌های ارز دیجیتال نیز وجود دارد. بنابراین سعی کنید که از بهترین روش‌ها برای حفظ آفلاین کلید‌های خصوصی خود استفاده کنید.

برای مثال می‌توانید این کلید‌ها را به صورت لیزی چاپ کنید و در جایی امن که شخص دیگری به آن دسترسی ندارد نگهداری کنید.

بعد از آن که کیف پول خود را از نمایندگی رسمی خریداری کردید، حال باید با نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، امنیت آن را ارتقا ببخشید.

امنیت کیف پول سخت افزاری چگونه حفظ می‌شود

۲-از نرم افزارهای مدیریتی استفاده کنید:

کیف پول‌های سخت افزاری برای مدیریت نیاز به یک نرم‌افزار دارند. در این رابطه برای حفظ امنیت کیف پول سخت افزاری‌تان توصیه می‌کنیم این برنامه را از سایت رسمی برند کیف پول‌تان دانلود کنید. در واقع همین نکات کوچک هستند که در حفظ امنیت دارایی‌های شما از اهمیت بسیار بالایی برخورد دار اند.

۳-فقط از یک سیستم برای اتصال به کیف پول استفاده نمایید:

توصیه اکید می‌کنیم که کیف پول خود را به دستگاه‌های متعدد متصل نکنید. به طور کلی بهتر است که از رایانه شخصی خود برای این کار اقدام کنید. حتی بهتر است که خرید ارز دیجیتال و فروش آن را نیز از طریق همین سیستم انجام دهید. اگر این موارد را انجام دهید مطمئن باشید که معاملات شما با امنیت بسیار بالاتری انجام خواهد شد.

۴-از ویژگی چند امضایی قافل نشوید:

به کمک این روش شما باید برای هر تراکنش از چند کیف پول استفاده کنید. البته همه کیف پول‌های سخت افزاری از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند.

۵- در نهایت مهم‌ترین نکته این است که کیف پول خود را در یک مکان امن نگهداری کنید:

این مورد کاملا واضح است. به یاد داشته باشید که اگر کیف پول خود را در جای امن نگهداری نکنید، امکان از دست دادن دارایی های شما( اگر شخصی به عبارات بازیابی دسترسی داشته باشد) افزایش پیدا می کند. بنابراین برای حفظ امنیت کیف پول سخت افزاری ارزهای دیجیتال خود آن را در یک مکان امن نگهداری کنید.

نکته: رعایت این نکات ساده در حفظ امنیت دارایی های دیجیتال شما بسیار اثر گذار است. پس همه آن ها را جدی بدانید.


کیف پول سخت افزاری چه ویژگی هایی دارد؟


در ادامه برخی از ویژگی هایی که یک کیف پول ارز دیجیتال باید داشته باشد را بررسی می‌کنیم:

ذخیره‌سازی آفلاین کلیدهای خصوصی:

برخلاف کیف پول‌های دیگر، کلید خصوصی ولت در حافظه دستگاه ذخیره شده و برای ورود به کیف پول به اینترنت نیاز نیست. این ویژگی اصلی و مهم به کاربر امکان می‌دهد دارایی‌های دیجیتال خود را به طور امن نگه دارد.

امکان بکاپ‌گیری ساده:

یکی از ویژگی‌های مهم کیف پول‌های سخت‌افزاری، سهولت در ایجاد بکاپ است. این امکان به کاربر این امکان را می‌دهد که به سرعت و به سهولت از اطلاعات مهم خود برای ایجاد یک نسخه پشتیبان استفاده کند.

پشتیبانی از بیشتر ارزهای دیجیتال:

کیف پول‌های سخت‌افزاری معمولاً از بیشتر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، که به کاربر این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی از نوع ارز، دارایی‌های خود را مدیریت کند.

استفاده از کلیدهای خصوصی آفلاین:

کلیدهای خصوصی (Private Keys) در داخل دستگاه نگهداری می‌شوند و این موضوع از حملات آنلاین جلوگیری می‌کند. این امکان به کاربر اطمینان می‌دهد که کلیدهای خصوصی از دسترس مهاجمان در اینترنت محافظت می‌شوند.”


امنیت کیف پول سخت افزاری را جدی بگیرید:


در نهایت این نکته مهم را باید بگوییم که درست است که کیف پول سخت افزاری امن‌ترین مورد برای حفظ دارایی‌های دیجیتال است. اما قطعا این ابزار هم نیاز به تدابیر امنیتی دارد. در این مطلب لسیت کارهایی را ارئه دادیم که به کمک آن‌ها می‌توانید با امنیت بیشتری از ارزهای دیجیتال خود نگهداری کنید.

چنانچه در این رابطه نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید با ما همراه باشید…

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان