کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 20 مهر 1402

زمانی که قصد دارید در بازار ارزهای دیجیتال شروع به فعالیت می‌کنید، بعد از اینکه مقداری درباره ارزهای دیجیتال دانستید یکی از سوالاتی که برایتان به وجود می‌آید این است که بهترین نوع کیف پول ارزدیجیتال کدام است؟ کیف پول ارز دیجیتال به دو قسمت سخت‌افزار و نرم‌افزار تقسیم می‌شود. کیف پول‌های سخت افزاری در واقع دستگاه‌هایی فیزیکی هستند که نگهداری از رمزارز شما را بر عهده دارند. داخل سخت افزارها محل ذخیره کلیدهای خصوصی کاربران است.

این نوع کیف پول‌ها برعکس کیف پول‌های نرم افزاری یا گرم به خاطر امنیت خیلی خوبی که دارند، نظر بیشتر کاربران را به خود جلب کرده اند. کسانی که می‌خواهند دارایی کلانی را به مدت نسبتا طولانی یا به طور معمول کوتاه ذخیره کنند، از این کیف پول بهره می‌برند. در این مقاله از صرافی فراچنج برای شما به سوال کیف پول سخت افزاری چیست پاسخ داده و نکاتی که اهمیت ویژه‌ای در این نوع از کیف پول‌ها دارند را برایتان بازگو می‌کنیم.


Hardware Wallets یا کیف پول سخت افزاری چیست؟


کیف پول سخت افزاری چیست؟

به یک نوع از کیف پول‌هایی که ارزهای دیجیتال را در خود نگهداری و انتقال می‌دهند، کیف پول سخت افزاری می‌گویند. این کیف پول سرد، شکلی مانند یک فلش USB دارد که بعضی از آن‌ها ابعادی بزرگتر دارند. امنیت این کیف پول نسبت به کیف پول‌های دیگر بیشتر است و تنها راه دسترسی به این کیف پول دسترسی به خود جسم فیزیکی این کیف پول است. شما با آدرس کیف پول سخت‌افزار خود خیلی راحت می‌توانید به حسابتان ارز دیجیتال واریز کنید. برای ارسال یا برداشت و هر فعالیت دیگری می‌بایست تمامی تراکنش‌ها را تایید کنید تا فعالیت مورد نظرتان در این کیف پول صورت گیرد. کدهای خصوصی ارزهای دیجیتال شما در زمان تراکنش بعد تایید انتقال می‌یابد، سپس می‌توانید ارز دیجیتال مد نظر را از ولت خود خارج کنید. در اینجا یکسری از امکانات حاصل از فعالیت‌های توسعه دهندگان کیف پول‌های سخت افزاری را برایتان آورده ایم.

  • اشتراک‌گذاری کوین‌ها به صورت مستقیم با افراد دیگر
  • اتصال به پروتکل‌هایی مثل DApps و DeFi داخل بلاکچین
  • خرید و ذخیره ارزهای دیجیتال با امنیت کامل
  • دریافت یکسری درآمد در ازای فعالیت در آن

کیف پول‌های سخت افزاری به خاطر آنلاین نبودن از خطرات احتمالی و سرقت‌های سایبری در امان است. کیف پول‌های سخت افزاری با ذخیره کلیدهای خصوصی جزء ولت‌های سرد (Cold Wallet) هستند.

  • پیدایش کیف پول‌های سخت افزاری:

ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ بیت کوین را راه اندازی کرد و به ارزش بالای رسید. در سال ۲۰۱۴ رمزارز بیت کوین به صورت انقلابی در دنیا سروصدا ایجاد کرد و به ارزش بسیار زیادی دست یافت. طبق معمول با همه گیری این ارز دیجیتال نظر کلاهبرداران این زمینه را به خود جلب کرد. برای جلوگیری از دزدیده شدن ارزها و امنیت دارایی‌ها شرکت‌های زیادی تصمیم به ساخت کیف پول‌هایی کردند که امنیت را تامین کنند. تعداد فراوانی کیف پول‌های سخت افزاری ساخته شدند ولی بعضی از آن‌ها موفق به دریافت محبوبیت نشدند. رفته رفته با گذشت زمان تعدادی از کیف پول‌های سخت افزاری ساخته شدند که طرفداران زیادی پیدا کردند و رشد چشمگیری داشتند.


یک والت سخت افزاری برای چیست؟


کیف پول‌های سخت افزاری یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های رمزارزها در سال‌های گذشته بودند. برای توضیح باید گفت که بزرگ‌ترین خطرات برای اکثر مالکان دارایی‌های دیجیتال، تهدیدهای آنلاین هستند. و این‌ها دقیقا انواع کلاهبرداری‌هایی هستند که کیف پول‌های سخت افزاری انجام می‌دهند. اگر با کیف پول رمزارز خود از هر نوع ارزشی محافظت می‌کنید، باید کلیدهای خود را به صورت آفلاین نگه دارید.

پس اگر می‌خواهید با هر اپلیکیشن یا پلتفرم بلاک چین تعامل داشته باشید، ممکن است بخواهید این تعاملات را از دارایی‌های ارزشمند خود جدا نگه دارید. خوشبختانه می‌توانید همه این کارها را با یک کیف پول سخت افزاری انجام دهید. پس بیایید بزرگ‌ترین موارد استفاده برای کیف پول‌های سخت افزاری را بررسی کنیم:

مدیریت چندین حساب در چند زنجیره:

اول اینکه کیف پول‌های سخت افزاری می‌توانند کلیدهای خصوصی برای چندین آدرس بلاک چین تولید کنند. به این معنی که شما می‌توانید حساب‌های چندین شبکه و انواع مختلف حساب‌های حاوی انواع مختلف دارایی‌ها را همگی از یک دستگاه مدیریت کنید. برای حفظ امنیت و مدیریت آسان این کلیدها، کیف پول سخت افزاری شما یک عبارت بازیابی مخفی تولید می‌کند. این کلید به عنوان کلید اصلی تمام کلیدهای خصوصی مدیریت شده توسط آن دستگاه عمل می‌کند. بنابراین، حتی اگر در شبکه‌های مختلف حساب داشته باشید، همیشه می‌توانید حساب‌های خود را با همان عبارت بازیابی بازیابی کنید.

امضای تراکنش ها به صورت آفلاین:

هدف کلیدی دیگر آن‌ها امضای تراکنش‌ها به صورت آفلاین است. برای توضیح، این موضوع بسیار مهم است، زیرا هر کسی با کلیدهای خصوصی شما می‌تواند به رمز شما دسترسی داشته باشد. با دانستن این حقیقت، بازیگران بد سعی می‌کنند کلیدهای خصوصی شما را کشف کنند تا سرمایه‌های شما را به سرقت ببرند؛ چه به صورت فیزیکی و چه از طریق اتصال اینترنتی. سپس، وقتی آن‌ها را در اختیار گرفتند، می‌توانند کل آدرس کریپتو و همه چیز را در آن کنترل کنند.

برای اطمینان از فاش نشدن کلیدهای خصوصی، کیف پول‌های سخت افزاری تراکنش‌های شما را به صورت آفلاین ثبت می‌کنند. این بدان معناست که کلیدهای شما از هرگونه هکر احتمالی در دستگاه‌های متصل به اینترنت شما در امان هستند. و البته این کار را در حالی انجام می‌دهد که به شما اجازه دسترسی و مدیریت تراکنش‌های امضا شده توسط کلیدها را به صورت مناسب می‌دهد.

پس کیف پول سرد دقیقا چیست؟

به بیان ساده تر، یک کیف پول سرد مانند تمام کیف پول‌های سخت افزاری کلیدهای خصوصی را به صورت آفلاین نگه می‌دارد؛ اما ویژگی متمایزکننده آن این است که هرگز با قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌ها یا کیف پول‌های ناشناخته تعامل نمی‌کند. به عبارت دیگر، کیف پول سرد صرفا برای ذخیره کلیدهای خصوصی و ارسال و دریافت دارایی‌ها است و نه برای تعامل با اپلیکیشن‌های تحت وب. و برای روشن شدن، یک حساب در کیف پول سخت افزاری شما تنها در صورتی سرد می‌ماند که آن را به برنامه‌ها و سرویس‌ها متصل نکنید.

اگرچه راه اندازی این نوع حساب کاربری در کیف پول سخت افزاری بسیار کاربردی است، اما امکان استفاده از کیف پول‌های صوتی یا کاغذی نیز به عنوان کیف پول سرد شما وجود دارد. به همین دلیل است که این اصطلاحات اصلا مترادف نیستند. با این حال کیف پول‌های سخت افزاری هنوز هم محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین روش برای راه اندازی و مدیریت کیف پول سرد هستند.


نحوه انتخاب کیف پول Hardware Wallets


برای انتخاب یک کیف پول مناسب و خوب برای نگهداری ارزهای دیجیتال به یکسری نکات باید دقت کنید که برایتان به ترتیب توضیح دادیم. در نظر بگیرید، هر شخصی مطابق با خواسته‌هایی که دارد نوع خاصی کیف پول سخت‌افزار برایش مناسب است.

  • پشتیبانی از سیستم عامل

برخی از کیف پول‌های سحت‌افزار یکسری سیستم‌ها را پشتیبانی نمی‌کنند برای همین قبل از اینکه کیف پول سخت افزاری را انتخاب و بررسی کنید با سیستم شما همخوانی دارد یا خیر.

  • جابه جایی ساده

این موضوع که آیا می‌توان کیف پول خود را راحت جابه جا کنید یا نه یک موضوع مهم است. در صورتی که هر روز خرید و فروش و معامله در بازار ارزهای دییجیتال را انجام می‌دهید، کیف پول‌های سخت افزاری برای شما توصیه نمی‌گردد.

  • امنیت بالا

داشتن احراز هویت دومرحله‌ای و یا نبودش در کنار امضای چندگانه آن اهمیت بسیار بالایی دارد. مثلا مهم است یکسری علائم مثل ریکاوری دارد یا خیر؟ این موارد جزء گزینه‌های مهمی در یک کیف پول سخت افزاری است.

اتصال با دیگر پلتفرم‌ها

اتصال کیف پول سخت افزاری شما به سایر صرافی‌ها امکان‌پذیر است؟ عملکرد برنامه‌ها (Dapp) و صرافی های (DEX) نامتمرکز با کیف پول شما امکان‌پذیر است؟ پاسخ این سوالات در استفاده شما از کیف پول سخت‌افزار مورد نظر بسیار اهمیت دارد.

  • معروفیت و نامی بودن

این موضوع که اعتبار کیف پول سخت افزاری منتخب شما به چه میزانی گسترده است تاثیرات گوناگونی دربر دارد. در انتخاب یک ولت سخت‌افزار به نظرات و توضیحات کاربرانی که از آن استفاده می‌کردند توجه کنید تا از اعتبار آن مطمعن گردید.

  • استفاده ساده از برنامه

کیف پول‌هایی هستند که برای افراد تازه کار مناسبند و کیف پول‌های دیگری هم هستند که برای افراد حرفه‌ای و سابقه فعالیت بالاتر مناسب هستند. در نتیجه قبل از خرید کیف پول سخت افزاری از نحوه عملکرد آن مطلع گردید.

  • پشتیبانی از رمزارز مورد نظر

قبل از اینکه کیف پول سخت افزاری بخرید درباره اینکه چه ارزهای دیجیتالی را پشتیبانی می‌کند مطلع گردید. در هر کیف پول سخت‌افزار فقط تعدادی رمزارز پشتیبانی می‌گردد.


نحوه خرید کیف پول Hardware Wallets


برای فعالیت در کیف پول‌های سخت افزاری لازم است بدانید که ولت‌های سخت افزاری را از کجا دریافت کنید. اعتبار فروشگاه‌هایی که ولت سخت‌افزار خود را از آن جا انتخاب می‌کنند اهمیت بالایی دارد. در هنگامی که می‌خواهید خریداری کنید از بسته‌بندی و اینکه محصول پلمپ شده باشد اطمینان حاصل کنید. در صورتی که فروشگاهی می‌خواهد بدون بسته‌بندی پلمپ به شما کسف پول سخت‌افزار بفروشید، از خرید آن اجتناب کنید. دلیل این کار به این خاطر است که در هر ولت یک عبارت ۱۲ رقمی برای اتصال و دسترسی به ارزهای دیجیتال دارد که در صورت هک شدن خطر سرقت تمام ارزهای دیجیتال شما وجود دارد.


بهترین کیف ولت‌های سخت افزاری


 

امروزه کیف پول‌های سخت افزاری زایدی ساخته شده یا در حال ساخته شدن و به فروش قرار گرفتن هستند. ولی آیا تمام کیف پول‌هایی که سخت افزاری هستند، امنیت و کاربرد دارند؟ کیف پول‌های سخت افزاری مثل لجر (Ledger)، ان گریو (NGRAVE)، ترزور (Trezor)، کول ولت (CoolWallet)، کیپ کی (KeepKey)، الیپال تایتان (Ellipal Titan)، سیف پل (SafePal)، سکیو اکس (SecuX) و کی استون (Keystone) جزء بهترین ولت‌های سخت افزاری هستند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بررسی و تحلیل می‌کنیم.

  •  لجر (Ledger)

مشهورترین کیف پول سخت افزاری لجر نام دارد. این کیف پول به موارد گوناگونی مثل نانو ایکس، نانو اس و استکس تقسیم می‌گردد که بهترین آن‌ها لجر نانوایکس هستند. لجر نانوایکس که از نسل دوم لجر می‌باشد اندازه‌ای به میزان یک فلش دارد و پشتیبانی از تعداد بالایی از توکن‌ها را انجام می‌دهد. شما به وسیله یک موبایل یا سیستم شخصی می‌توانید با بلوتوث یا USB به کیف پول دسترسی پیدا کنید. تنها نانو اس را با بلوتوث نمی‌توانید متصل کرد. کیف پول سخت‌افزار لجر نانوایکس به صورت مداوم به روزرسانی می‌گردد که ویژگی مثبتی است.

  • ان گریو (NGRAVE)

کیف پول ان گریو در رده‌ی سردترین کیف پول‌های سخت افزاری قرار دارد. در NGRAVE به خاطر وجود Air-Gapped شما نمی‌توانید به اینترنت اتصال یابید. در مقابل باید از بلوتوث یا USB به وسیله QR Code به صورت یک طرفه با سایر دستگاه‌ها اتصال یافت. این ولت که در تمام این مدت آفلاین است، دو ورق استیل در دو طرف خود دارد که در برابر آب و آتش و حتی ضربه مقاوم است و باید در دوطرف دستگاه قرار بگیرد تا دستگاه کار کند. ارزهای دیجیتالی که ان گریو از آن‌ها پشتیبانی می‌کند به ترتیب اتریوم، بیت کوین، بایننس کوین لایت کوین و تعدادی دیگر هستند. از ویژگی‌های ان گریو می‌توان به امنیت بالا، پشتیبانی از تعداد محدودی ارز دیجیتال، رابط کاربری خیلی ساده، قیمت بالا و غیر قابل ادغام با پروتکل‌های دیفای اشاره کرد.

  • ترزرو (Trezor) مدل T

کمپانی SatoshiLabs یکی از بهترین کیف پول‌های سر افزاری به نام ترزور را ساخت که مدل T نامی‌تر است. در ظاهر مدل تی ترزور با نسل قبل خود هیچ تفاوتی ندارد و تنها یک صفحه نمایشی لمسی به آن اضافه شده است. هزینه خرید این کیف پول سخت‌افزار بسیار بالا است ولی در مقابل تعداد خیلی بی‌شماری از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کند و همینطور امنیت بسیار عالی دارد.

  • سیف‌پال (SafePal)

کیف پول سخت‌افزار محبوب دیگر سیف پال است. این کیف پول با داشتن ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از تعداد بالای رمزارز و امنیت بسیار عالی جزء رده‌های اول در بهترین کیف پول‌های سخت افزاری قرار دارد. امنیت این کیف پول بسیار زیاد است طوری که یکی از مکانیزم‌های امنیتی این کیف پول تخریب کردن خودش در مقابل حملات دارد.

  • کول ولت (CoolWallet)

کیف پول سخت‌افزار کول ولت توسط یک شرکت تایوانی ظهور کرد. این ولت سخت‌افزار به دو کیف پول دیگر به نام کول ولت پرو و کول (CoolWallet Pro) کول ولت اس (CoolWallet S) تقسیم شدند. اتصال کول ولت با بلوتوث به IOS و سیستم اندروید صورت می‌گیرد. ذخیره کلید خصوصی در جهت افزایش امنیت دارایی رخ می‌دهد. کول ولت پرو به نسبت کول ولت اس محبوبیت خیلی بیشتری با داشتن ویژگی استیکینگ در کنار پشتیبانی از برنامه‌های نامتمرکز و محصولات NFT و پلتفرم‌هایی همچون اوپن سی و دیفای دارد. پرو این ولت امنیتی با ذخیره‌سازی چندلایه‌ای و ظاهری مثل کارت اعتباری طرفداران بسیاری دارد. کول ولت با داشتن امنیت عالی در کنار رابط کاربری آسان، موجب افزایش روز به روز انتخاب این ولت می‌گردد.


ویژگی‌های و مزایای کیف پول سخت افزاری


کیف پول‌های سخت افزاری از تعدادی مشخص ارز دیجیتال پشتیبانی انجام می‌دهند و یک ویژگی امنیتی خیلی خوبی که دارند اجازه مدیریت کردن کلیدهای خصوصی را به خود شما می‌دهد تا تمام دارایی خود را تحت اختیار خود قرار دهید. درواقع هیچ واسطه‌ای بین شما و دارایی شما وجود ندارد. در مورد امنیت باید بگویم که امنیت کیف پول‌های سخت افزاری بسیار مستحکم است و در صورت بروز هر ایرادی افراد توسعه دهنده به سرعت هر گونه ایرادی را رفع می‌کنند.   در صورتی که به هر دلیلی کیف پول سخت‌افزار خود را گم کردید با عبارت بازیابی این امکان برای شما وجود دارد تا کلید خصوصی شما دوباره تولید و روند اتصال به دارایتان به طریق کیف پول دیگری شکل گیرد.


معایب کیف پول سخت افزاری


قطعا برای دریافت این نوع کیف پول ارز دیجیتال باید مبلغی را بپردازید. البته هزینه قیمت کیف پول‌های سخت‌افزار بسیار بالا است و جزء کیف پول‌های گران قیمت طبقه‌بندی می‌گردند. در این میان خیلی از افراد که به تازگی با بازار ارزهای دیجیتال آشنا شدند و می‌خواهند در آن فعالیت کنند کمی مشکل است که با این کیف پول فعالیت خود را آغاز کنند. کسانی که هر روز خرید و فروش یا معامله انجام می‌دهند، انتقال پی در پی رمزارزهای خود و اتصال به کیفپول سخت افزاری به صورت فیزیکی برایشان سخت است. پس تریدرها یا معامله گران روزانه بهتر است از این کیف پول‌های نرم افزاری استفاده کنند.


چشم‌انداز کیف پول‌های سخت افزاری


کیف پول‌های سخت افزاری در مقایسه با کیف پول‌های نرم افزاری یکسری مزایا و معایبی دارد. انتخاب شما به عنوان فردی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند بستگی به نیازتان دارد. در صورتی که قصد نگهداری طولانی مدت از یک ارز دیجیتال را به گونه سرمایه‌گذاری بلند مدت دارید، این سبک کیف پول‌های سخت افزاری بهتر است. اما اگر تریدر روزانه هستید چون که مدام باید به صورت فیزیکی کیف پول را به سیستم اتصال کنید کمی دشوارتر است. در این مقاله از صرافی فراچنج به تعدادی از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری برای استفاده اشاره کردیم و ویژگی‌هایی از هر کدامشان را شرح دادیم. پس اگر می‌خواهید کیف پول سخت افزاری تهیه کنید قبل از خرید تحقیق و پرس و جوی کامل خود را درباره این ولت کامل کنید بهد اقدام به تهیه کیف پول منتخب خود کنید. در آینده تعداد بیشتری کیف پول سخت افزاری با ویژگی‌های گسترده‌تر و پشتیبانی از تعداد بالاتری رمزارز وارد بازار می‌گردد که موجب محبوبیت بیشتر این نوع ولت می‌گردد.

  • اگر کیف پول سخت افزارمان گم شد، چه کاری باید انجام دهیم؟

یک ویژگی خیلی عالی کیف پول‌های سخت افزاری این است که در صورت تخریب و گم شدن رمزارز شما دارایی شما نابود نمی‌گردد. کیف پول‌های سخت افزاری همراه یک عبارت بازیابی سید به فروش می‌رسند و معروف به کیف پول کاغذی است. زمانی که شما به عنوان یک کاربر، کیف پول سخت افزاری را راه می‌اندازید، به شما یک واژه بازیابی ۱۲ یا ۲۴ رقمی می‌دهند. این ارقام همان نسخه بک آپ کیف پول یا پشتیانی شما است. حتما این ارقام را در جایی امن یاداشت کرده و نگهداری کنید. زمانی که به هر علتی کیف پول سخت افزاری خود را از دست دادید این ارقام را وارد کیف پول نرم افزاری کنید و دوباره به دارایی خود اتصال یابید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان