کیف پول چند امضایی چیست

کیف پول چند امضایی چیست؟

تاریخ انتشار : 3 آبان 1402

یکی از مباحث مهم در فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، انتخاب کیف پول برای ذخیره و نگهداری سرمایه‌های نسبتا زیاد است. در کیف پول ارزهای دیجیتال انواع اقسام گوناگونی وجود دارد که یکی از آن‌ها کیف پول چند امضایی (Multi-signature Wallet) است. این نوع کیف پول یکی از مناسب‌ترین و بهترین کیف پول‌هایی است که کاربران می‌توانند استفاده کنند. در این کیف پول، برای اینکه از آن بهره ببرید، چندین کلید خصوصی نیاز دارید. در اصل ولت چند امضایی باعث می‌گردد، چندین نفر مثل یک گروه قراردادی را امضا و سپس اجرا کنند.

پس برای اینکه به درستی از این نوع کیف پول بهره ببرید، نیاز به تسلط و شناخت کافی درباره آن دارید. به جز این کار شاید زمانی که می‌خواهید از این کیف پول استفاده کنید با یکسری مشکل روبه رو گردید. در این مقاله از صرافی فراچنج موضوع کیف پول چند امضایی را آورده‌ایم تا تمام پیرامون این موضوع را بررسی کنیم. در این نوع کیف پول امنیت دارایی شما بیشتر می‌گردد. انواع زیادی کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد که همه بالای یک کلید خصوصی دارند.


کیف پول چندامضایی چیست؟


نمونه‌ای از کیف پول‌های ارز دیجیتال که در جهت بهره گرفتن از آن، بالای ۱ کلید خصوصی لازم داریم تا سند امضا گردد، کیف پول چند امضایی نام دارد. به طور معمول الگوریتم چند امضایی موجب ساخت یک امضای مشترک می‌گردد. مبحث چند امضایی باعث افزایش امنیت در جا به جایی ارزهای دیجیتال می‌گردد. به همین علت از این جریان در کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده کردند. همینطور تراکم این امضای مشترک خیلی بالاتر از چندین امضای تکی است. پس کلیدهای خصوصی تنها راه ورود به این کیف پول چند امضایی است.

فناوری چند امضایی قبل از تشکیل ارز دیجیتال بیت کوین اختراع شد. ولی با شروع فعالیت ارز دیجیتال بیت کوین گسترش یافت. در سال ۲۰۱۲ Multi-signature Wallet روی بیت کوین قرار گرفت. سپس افراد زیادی علاقه‌مند به استفاده از این روش ذخیره‌سازی شدند. شاید پر سرعت بودن و استفاده خیلی راحت کیف پول‌های تک امضایی ویژگی‌های عالی محسوب گردند ولی امنیت چشمگیری ندارند.


نحوه عملکرد کیف پول چند امضایی


برای دانستن این موضوع که کیف پول چند امضایی چگونه فعالیت می‌کند و یا چرا به گاو صندوق (Vault) معروف است، به این مثالی دقت کنید. تصور کنید برای اینکه گاوصندوق یک بانک را باز کنید، به چندین کلید نیاز دارید. در ادامه این گزینه را که برای باز کردن گاو صندوق به چندتا کلید خصوصی لازم دارید را خودتان انتخاب می‌کنید. یعنی یک فرد می‌تواند فرمول (۲ از ۳) را بکار ببرد. در این فرمول برای اینکه گاو صندوق را باز کنید تمام کلیدها ۳ تا هستند ولی برای باز کردنش تنها به ۲ کلید نیاز است. به این صورت از فرمول‌های (۳ از ۵) یا (۵ از ۷) و مانند این موارد بهره ببرید.


علت استفاده از والت Multi-signature


به دلیل اینکه کیف پول‌های چند امضایی مثل صندوق‌های امانت بانک‌ها فعالیت دارند. خیلی امن هستند. این نوع کیف پول‌ها به شکلی است که بدون تمامی امضاها اتصال به دارایی غیر ممکن است. از سمت دیگر ارزهای دیجیتال طرفداران زیادی دارند که موجب افزایش محبوبیت و ارزشش می‌گردند. پس کلاهبرداران و سارقان بیشتر انگیزه پیدا می‌کنند. در نتیجه افرادی که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، باید در یک محیطی امن و دور از مشکل قرار دهند. قابلیت‌های کیف پول‌های چند امضایی مانند پشتیبانی از انواع اقسام دستگاه‌ها همراه با تاید هویت دو مرحله‌ای امنیت را به مقدار زیادی تامین کرده است. پس زمانی که از این والت بهره می‌برید از بابت امنیت دارایی‌ها خیالتان راحت است.

تعدادی از کیف پول‌های چند امضایی مانند: (Armory، CarbonWallet، Copay، Bitgo، Blocktrail، GreenAddress، Electrum) با توجه به رمزارزهایی که نگهداری می‌کنید، استفاده می‌گردند.


انواع کیف پول چند امضایی

هدف اصلی کیف پول چند امضایی، دسترسی چندین کاربر به کیف پول است. ولی این طراحی انواع و اقسام گوناگونی دارد که هریک برای نوعی شرایط مناسب است. طبق چگونگی پیکربندی همراه با تعداد کلیدهای خصوصی یک کیف پول چند امضایی این والت به چندین نمونه تقسیم شده است.

  • والت چند امضایی  ۱ از ۲

در این نوع کیف پول، بیشتر کاربرانی استفاده می‌کنند که دارایی بین دو نفر در اشتراک قرار دارد. در واقع اگر که شما به صورت پی در پی سرمایه خود را با یک فرد دیگر شریک هستید یا برایش انتقال می‌دهید، بهترین گزینه برای شما والت چند امضایی ۱ از ۲ است. طراحی این کیف پول‌ها به شکل دو امضایی است که باعث اتصال دو کاربر به صورت جدا جدا به کیف پول و فعالیت مستقل آن‌ها در آن می‌گردد. پس در این کیف پول به امضای دو فرد باهم نیاز نیست.

  • والت چند امضایی ۲ از ۲

در این نوع کیف پول ۲ امضا برای اتصال باهم نیاز است. در اصل ۲ احراز هویت نیز وجود دارد که باید انجام گردد. برای اینکه امنیت این کیف پول را بیشتر کنید می‌توانید در ۲ دستگاه به صورت جدا کلید خصوصی را قرار دهید.

  • والت چند امضایی ۲ از ۳

در این والت چند امضایی ۳ کلید خصوصی وجود دارد که برای اتصال به آن تنها ۲ امضاء لازم دارید. در این کیف پول‌های چند امضایی بهتر است از پشتیبانی‌هایی استفاده کنید که آف لاین هستند.

  • والت چند امضایی ۳ از ۳

طراحی این کیف پول‌ها به شکلی است که برای اتصال به کیف پول چند امضایی ۳ امضاء احتیاج دارد.

  • والت چند امضایی ۳ از ۴

در این نوع کیف پول که به شکل ۴ امضایی طراحی شده است در جهت اتصال به یک کیف پول به تمامی ۳ امضاء احتیاج دارید.


خطرات کیف پول چندامضایی


در استفاده از کیف پوله‌ای تک امضایی شما می‌توانید با تهیه یک نسخه پشتیبانی از آن و عبارت بازیابی‌اش (seed phrase)، دوباره بازیابی‌اش کنید و به دارایی‌های خود اتصال یابید. ولی والت‌های چند امضایی فاقد این سیستم هستند. پس اگر امضا و کیف پول را گم کردید و یا ارتباطتان به هر دلیل قطع شد، به طور یقین دیگر نمی‌توانید دارایی خود را پس بگیرید. در کل هر دو کیف پول خطراتی دارد. با این وجود اگر امضا یا خود کیف پول‌ها را در دسترس نداشتیم، چون چندین امضا برای اتصال دارد باز هم می‌توانیم به دارایی متصل گردیم.


مزایای والت چند امضایی


این کیف پول دارای مزایا و قابلیت‌های زیادی است که برای ذخیره و نگهداری سرمایه و دارایی‌های رمزارز استفاده می‌گردد.

1. افزایش امنیت

بهترین ویژگی این نوع کیف پول‌ها باعث بیشتر شدن امنیت دارایی‌ها در کیف پول می‌گردد. کارایی این والت به گونه‌ای است که برای اینکه به یک دارایی متصل یا بخواهید از آن جدا گردید، به همه‌ی امضاها احتیاج دارید. در نتیجه در صورت هک کیف پولتان هیچ راهی برای رسسیدن به دارایی شما ممکن نیست.

2. پشتیبانی با دستگاه‌های متعدد

در این کیف پول‌ها پشتیبانی از دستگاه‌های گوناگونی انجام می‌گردد. این کیف پول به صورتی فعالیت دارد که در هر زمان می‌توانید به والت خود اتصال یافته و مشکلتان را حل کنید.

3. اتصال همیشگی

کیف پول‌هایی که چند امضای هستند، به شکلی طراحی‌هایشان صورت گرفته که در صورت از دست رفتن ۱ امضا بازهم به آن اتصال صورت گیرد. برای این کار باید وارد کیف پول شده و گزینه این مطلب را به صورت فعال درآورید.

4. پشتیبانی از احراز هویت دو مرحله‌ای

احراز هویت دو عاملی یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و شناخته شده برای افزایش امنیت است. شما به راحتی می‌توانید این ویژگی را برای کیف پول چند امضایی فعال کرده و امنیت آن را افزایش دهید.

5. بیشتر شدن قدرت تصمیم گیری در کنار حفاظت سرمایه

استفاده این نوع کیف پول‌ها در شرکت‌ها همراه با یک هیئت مدیره چندین نفری برای مدیریت و کنترل دارایی‌ها بسیار عالی است. به طریق این کیف پول، تنها اعضای که هویتشان تایید شده می‌توانند یکسری تصمیم گیری‌ها انجام دهند و از سواستفاده‌های بسیاری جلوگیری کند.


معایب کیف پول چند امضایی


با وجود مزایای زیادی که کیف پول‌های چند امضایی دارند، ولی یکسری ایراداتی را شامل می‌گردد که در ادامه برایتان بررسی می‌کنیم.

  • پایین آوردن سرعت تراکنش‌ها

هنگامی که در تعداد بالا تراکنش را انجام می‌دهید، توصیه نمی‌گردد از این کیف پول بهره ببرید. زیرا اگر می‌خواهید به کیف پول اتصال یابید، تایید کردن تمامی امضاها باعث مصرف شدن زمان بیشتری می‌گردد. درنتیجه مناسب این تریدرها نیست.

  • احتیاج داشتن به تخصص فنی

برای اینکه کیف پول‌های چند امضایی به وجود آورید به صورت هیچ واسطه ای، باید اطلاعات تخصصی و فنی زیادی را بدانید. پس همه توانایی استفاده خیلی ساده از این والت را ندارند. با این وجود در گذر زمان این مشکلات رفع شده و افرادی که این کیف پول‌ها را ارائه می‌دهند بیشتر شده است.


 نتیجه گیری


یکی از بهترین کیف پول‌هایی که امنیت بالایی دارد، کیف پول چند امضایی است. این کیف پول با ایجاد شرایط امنیتی قوی، از دارایی‌های کاربران محافظت می‌کند. این نوع ولت‌ها بالای یک کلید خصوصی را در خود جای می‌دهند و اگر می‌خواهید به کیف پول چند وجهی خود متصل گردید باید همه کلیدها در دسترس خودتان قرار گیرد. همانطور که در این مقاله از صرافی فراچنج گفتیم، کیف پول چند امضایی روش بسیار مناسبی برای استفاده یکسری افراد است که به صورت اشتراکی دارایی‌هایشان را با هم استفاده کنند. به طور کلی کیف پول چند امضایی یکی از کیف پول‌هایی است که بسیار امنیت دارد و چندین نفر می‌توانند از آن استفاده کنند و به یک دارایی اتصال یابند. استفاده از این کیف پول به نحوه فعالیت شما در بازار ارزهای دیجیتال وابسته است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان