اوردینالز چیست

اوردینالز (Ordinals) چیست؟ بررسی پروتکل میزبان ساخت NFT

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 9 آبان 1402

اوردینالز (Ordinals) چیست؟ بررسی پروتکل میزبان ساخت NFT| با فعالیت بیشتر کاربران در بازار ارزهای دیجیتال، قطعا با پروتکل توردینالز آشنا شدید. این پروتکل ها، این اجازه را به NFTها می‌دهند، توکن‌های غیر مثلی در بلاکچین بیت کوین بسازند. با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های معروف بلاکچین اتریوم، تولید و خرید فروش توکن‌های NFT بود، زمانی که این پروتکل وارد بیت کوین شد باعث ایجاد تغییراتی اساسی شد. در ادامه‌ی این جریان عده‌ای موافق و عده‌ای دیگر مخالف این اتفاق هستند. در واقع پروتکل Ordinal همراه با اینکه شبکه بیت کوین را به روزرسانی کرد به آن راه یافت.

این اتفاق یعنی همان آپدیت تپ روت که در ادامه با ایجاد یکسری تغییرات، موجب افزایش بلاک شبکه بیت کوین شد. هرچند این افزایش بلاک، بالارفتن قیمت کارمزد را در نتیجه به وجود آورد. این موضوع برای کاربران یک نکته منفی محسوب می‌شد. شما با کمک یک فرد مهندس برنامه‌نویس نرم‌افزار و ساخت ویژگی، به اسم Ordinal Inscription (اوردینال اینسکریپشن) می‌توانید به وسیله یک قراردادهوشمند، برای خود توکن‌های NFT بسازید. سپس آن‌ها را فروخته و سود کسب کنید. در این مقاله از صرافی فراچنج به شناخت این پروتکل و انجام فرایند ساخت و فروش آن می‌توانید درآمد و سود مناسبی را دریافت کنید.


پروتکل اوردینالز چیست؟


پروتکلی که باعث می‌گردد، درون بلاکچین بیت کوین، توکن‌های بی‌همتا یا (NFT) ذخیره گردد، اوردینالز (Ordinals) نام دارد. با دانستن این موضوع که NFTها در تولید متقاضیان بلاک انرژی زیادی دارند، و در این هنگام مردم بیشتری از ارزهای دیجیتال به عنوان پول بهره می‌برند. پس ممکن است NFTها تاثیر مثبتی در افزایش روند بیت کوین قرار دهد. بعد از تاسیس این پروتکل در سال ۲۰۲۳، مردم بیشتری به سمت بلاک چین بیت کوین علاقه‌مند شدند.

قبل از Ordinals که تازه‌ترین پروتکل ایجاد NFT در شبکه بیت کوین است، کانتر پارتی در سال ۲۰۱۴ و استکس در سال ۲۰۱۷ موجب ورود فعالیت‌هایی این چنینی به بیت کوین شده بودند. اما پر سروصداترین پروتکل اوردینالز است. چراکه بدون احتیاج به تشکیل زنجیره جانبی و یا آوردن توکن تازه ای، یکسری دارایی مانند بازی ویدیویی یا تصویر را به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای در روی ساتوشی‌های بیت کوین ثبت می‌گردند.

ممکن است درون این ساتوشی‌ها اطلاعاتی مختص عکس یا فیلم قرار داشته باشد. به جریان حکاکی داده می‌گویند که به کتیبه معروف است. در اصل محتوای NFTها به طریق تراکنش‌ها توانای قرار گیری درون یک ساتوشی را دارند و بعد از تمام شدن فرایند انتقال، ذخیره‌ی آن را در یک امضای تراکنش صورت می‌گیرد. انجام این جریان توسط تپ روت ممکن شد. به آپدیت سافت فورک بیت کوین که در سال ۲۰۲۱ و فعالیت خود را آغاز کرد، تپ روت می‌گویند. Taproot ساخت قراردادهای هوشمند زیادتر و رشد حریم خصوصی در بیت کوین را موجب می‌شد. کیسی رودارمور (Casey Rodarmor) که یک فرد توسعه دهنده است، و در گذشته در توسعه بیت کوین کور (Bitcoin Core) فعالیت داشته، اوردینالز را یک راه برای شناخت ساتوشی‌های شخصی درون شبکه‌ای ساخته است.


تفاوت Ordinals با NFTها


کیسی رودارمور درون وایت پیپر اوردینالز، تاکید دارد که اوردینالیزها با NFTها تفاوت دارند. این فرد اسم این آثار را مصنوعات دیجیتالی گذاشته است. ۲ مورد از تفاوت‌های این دو را در ادامه بررسی می‌کنیم.

۱-NFTهای غیر قابل تغییر بیت کوین

قطعا می‌دانید که NFTها یک اثر هنری یا در پایین‌ترین حالت می‌تواند به عنوان مدیا ظاهر گردد. مدیا ممکن است یک فیلم، عکس و مواردی این چنینی محسوب گردد. هر یک از این فایل‌های یک متادیتا (MetaData) دارند. مثلا یکی از انواع NFTها که روی اتریوم به صورت سنتی تشکیل یافته و مستقر شده، یک متادیتایی دارد که قدرت تغییر را دارد. در بیشتر مواقع این ویژگی به شکل یک ابزار کمک می‌کند. زیرا تعدادی از آرتیست‌ها درون پلتفرم‌هایی مانند اوپن سی از کارایی متادیتا بهره می‌برند. در واقع این ویژگی موجب بیشتر شدن کیفیت تصویر NFTهایشان می‌گردد. متادیتا یک نوع مصنوع دیجیتالی است که در روی بستر بلاکچین ذخیره می‌گردد و همین امر موجب تغییر ناپذیر شدنش می‌گردد. در ضمن همه می‌توانند آن را مشاهده کنند.

شاید یکی از دلایل ایجاد اوردینالز، نقص و تفاوت NFTهای دیگر است. به عقیده‌ی رودارمور NFTها ناقص و حکاکی‌های متنوع بیت کوین کامل هستند. البته همین تفاوت‌ها باعث شد که رودامور نام دیگر اوردینالیز را مصنوعات دیجیتالی قرار دهد. همچنین معتقد است آن‌ها کامل‌ترین صورت آثار هنری در روی بلاکچین هستند.

۲- اوردینال‌ها به صورت کامل آنچین هستند

داده‌های NFT داخل اتریوم، به شکل آف چین و بیرون از زنجیره ذخیره می‌گردد. در بیشتر NFTهای گوناگون در مسیر ذخیره داده‌ها از IPFS بهره می‌برند. درواقع به جای ذخیره اطلاعات روی سرورمتمرکز اصلی، داده‌ها توسط این سیستم روی تعداد گوناگونی نود در هر جای جهان ذخیره می‌گردد. با وجود تمرکززدایی این سیستم، ولی ذخیره داده‌های یک NFT به شکل آنچین هیچ تضمینی ندارد. در این جریان، پروتکل اوردینالز با استفاده از به روزرسانی‌های قبلی بیت کوین، ذخیره داده‌های اینسکرایپشن را به تماما روی ساتوشی انجام می‌دهد. همین امر باعث تضمین هر NFT که به شکل کامل توسط آنچین ساخته شده است می‌گردد.


تاثیر ورود پروتکل اوردینالز به بیت کوین روی بازار


طبق این جریان که هر میزان تقاضا برای یک دارایی بیشتر گردد، قیمتش به مراتب افزایش می‌یابد. به این ترتیب نقدینگی بالا تاثیرات بسیار مثبتی روی سلامتی و صعود دارایی دارد. این اتفاقات پس از ورود پروتکل اوردینالز به بیت کوین رخ می‌دهد. بعد پخش اخبار تولید همراه معامله توکن‌های غیرمثلی در همهی بلاکچین پخش شد، مثل یک انقلاب باعث حرکت کاربران شد. البته بر اساس اطلاعاتی که گلس نود در تویترش منتشر کرد، فقط طی گذشت ۱ هفته پس از آغاز فعالیت پروتکل اوردینالز، حدود ۲.۸ درصد از اسکریپت تپ روت، خروجی‌های خارج نشده را مورد استفاده قرار دادند. قبل از ورود این پروتکل، شاخص درصد بیان شده ۱ بود.

درواقع خروجی خرج نشده به دارایی می‌گویند، که در بیت کوین پس از پایان تراکنش درون حساب باقی مانده است. به این ترتیب با کنترل آن از طریق تیم سیستم، از آن برای دیگر تراکنش‌ها بهره‌مند می‌گردند. به این ترتیب امکان استفاده دوباره از خروجی‌های مصرف شده وجود ندارد. طی ادامه این جریان، اطلاعات گلس نود که حاوی شاخص مورد قبول تپ روت با میزان ۷.۴۷ درصدی است، یک رکورد تازه را ثبت کرد و فناوری تپ روت به میزان ۲.۴۸ رسید تا میزان قیمت رمزارز بیت کوین بیشتر گردد. به طور کلی نتیجه می‌گیریم ورود پروتکل اوردینالز باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال بیت کوین شد.


نحوه عملکرد اوردینالز بیت کوین


با توجه به مطالب بالا، پروتکل‌های NFT و اوردینالز از به روزرسانی بیت کوین بهره می‌برند. رودرمور توانست در تپروت یک راه حل برای ذخیره 4MB درون هر یک بلاک رمزارز بیت کوین پیدا کند. در حال حاضر برعکس تراکنش‌های معمولی بیت کوین که مربوط به دریافت و ارسال میزان ارزش بین افراد می‌گردد، پروتکل اوردینالز باعث قرار دادن کد اسمارت کانترک داخل تراکنش‌های رمزارز بیت کوین گردید. طبق این روند اوردینال‌ها عددی مخصوص به هر ساتوشی می‌توان اختصاص داد. سپس می‌توانید هر یک ساتوشی را در یک تراکنش رمزارز بیت کوین با اطلاعاتی مثل عکس، ویدیو، متن و غیره اینسکرایب کنید.

به این ترتیب بعد از اینکه تراکنش‌ها ماین شدند، این اطلاعات به صورت اتفاقی ساتوشی را به NFTهای تبدیل می‌کند که می‌توان آن‌ها را منتقل و ردیابی کرد. در اصل این اطلاعات تبدیل به قسمت دائمی رمزارز بیت کوین شده که به وسیله کیف پول‌های همخوانی با NFTهای اوردینال قابل رویت می‌گردند. پس این NFTها مثل هر تراکنشی درون ارز دیجیتال بیت کوین ویژگی‌هایی مانند غیر قابل تغییر، امنیت و غیر متمرکزبودن را در بر دارد. پروتکل NFT اوردینالز به دلیل مقدار بلاک چین رمزارز بیت کوین یک پروتکل پیچیده است که شاید، به بهره گرفتن از خط ترمینال (مک/لینوکس) یا فرمان (ویندوز) بهره ببرد.


معروف‌ترین توکن‌های اردینال بیت کوین


اردینالز از ابتدای شروع فعالیتش تا امروزه طرفداران بسیاری به خود جذب کرده است. این توکن‌ها چگونگی ساخت کلکسیون‌های زیبا و فروش آن‌ها با قیمت بالا را مشاهده می‌کنند. اولین کلکسیونی که توسط پروتکل اوردینالز به وجود آمد و مبتی بر ۱۰۰۰۰ اتریوم بود، و منیت آن در یک اینسکریپشن واحد  در روی بستر بیت کوین به وجود آمده بود، پروژه OnChainMonkey است. ازمشهورترین اوردینالزهای بیت کوین می‌توانید موارد زیر را نام ببرید.

  • اوردینال پانکس (Ordinal Punks)
  • دن فایلز (The Dan Files)
  • ریپچی‌ز پاور سورس (Repache’s Power Source)
  • تپروت ویزاردز (Taproot Wizards)
  • اردینال لوپس (Ordinal Loops)
  • توروسز (Toruses)
  • تایمچین کالکتیبلز (Timechain Collectibles)
  • د شدو هتس (The Shadow Hats)
  • بیت کوین راکس (Bitcoin Rocks)

نحوه خرید NFT بیت کوین


در مورد خرید NFTهای گوناگون بیت کوین باید بگوییم میزانی ریسک وجود دارد. ولی بااین وجود میزانی از آن قابل خرید است. با توجه به اینکه مینت کردن هر یک از اوردینالزها نسبتا سخت است و به علم نسبتا زیادی نیازمند است، ساخت و مدیریت یک نود را باید خودتان انجام دهید. هرچند برخی از پلتفرم‌ها مثل Gammaو Ordinals می‌توانند این کارها را برایتان انجام دهند. در سایت گاما در کنار چگونگی ساخت، نود را نیز برایتان مدیریت انجام می‌دهد. گاما در واقع یک بازار خرید و فروش، یک نوع وب سایت برای آنالیز و آمار و نوعی سایت اخبار است. در گاما خدمات جامع و بسیار خوبی ارائه می‌گردد.

کیف پول‌های اوردینالز

پس از طی مدت زمان نسبتا کمی، شرکت‌ها و پلتفرم‌های گوناگون تصمیم به طراحی و ارائه والت‌های متفاوت گرفتند. تعدادی از بهترین والت‌های اوردینالز مانند:

  • Hiro Wallet یا کیف پول هیرو

این کیف پول با گاما در همکاری قرار دارد. این کیف پول دارای رابط کاربری خیلی بهتر و جذاب‌تری است.

  • The Xverse Wallet

در این وبسایت نیز با گاما همکاری می‌گردد. همچنین دیگر نیاز نیست نود را کاربران بسازند و کاربران توانایی ساخت اوردینالز با همین والت را دریافت کردند.


کلام آخر


قطعا یکی از مواردی که باعث ایجاد یک تغییر و تحول بسیار زیاد در بازار ارزهای دیجیتال شد، اوردینالزها است. در حال حاضر اوردینالزها تعداد زیادی ککاربر را جذب ساخت توکن‌های غیر مثلی و معامله آن‌ها ذوق داده است. به وسیله تپ روت که درواقع آپدیت جدید رمزارز بیت کوین است، این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید یکسری موارد را ذخیره کنید. این موارد توانسته محل داده‌های قراردادهای هوشمند مربوط به ارسال و دریافت رمزارز بیت کوین طی هر تراکنش را ذخیره کند. در این روند موجب رشد ظرفیت در شبکه شده است. البته این را بدانید که این پروتکل به میزانی حواشی دارد. در این مقاله از صرافی فراچنج توضیحاتی درباره اوردینالزها بیان کردیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان