ریفای چیست

اصطلاح ریفای (Refi)چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار : 9 آبان 1402

اصطلاح ریفای (Refi)چیست و چه کاربردی دارد؟ | با گذشت زمان مردم درباره محیط زیست و آسیب‌هایی که به زمین وارد می‌کنند آگاهی بیشتری کسب کردند. در پی این موضوع بشر تصمیم گرفت تا یکسری تغییراتی در روند امور اقتصادی و همینطور مالی ایجاد کند. در طی سال‌ها تنها هدفی که فعالیت‌های اقتصادی داشت استفاده بی رویه از منابع طبیعت و نابودی محیط زیست میلیون‌ها جاندار بود. امروزه برای حل این مشکل و مانع شدن از نابودی محیط زیست، راهکارهایی ارائه شده است که می‌توانند کمک مفیدی به این موضوع کنند. در اینجا سوال پیش می آید که ارتباط فناوری ارزهای دیجیتال با محیط زیست چیست؟ فعالیت‌هایی مثل ماینینگ و استخراج رمزارزها به دلیل مصرف بالایی انرژِی آسیب قابل توجهی به زمین وارد می‌کنند. پس این ایراد دید خیلی بدی از بازار کریپتوکارنسی به مردم ارائه می‌دهد.

از طرفی فناوری ارزهای دیجیتال برای این به وجود آمد تا یکسری از مردم بتوانند درآمد و پول کسب کنند و نظارت همگانی روی دارایی‌های افراد از بین برود. در نتیجه برای پیش بردن رشد اقتصادی در کنار توجه به طبیعت، جریان تازه‌ای به نام امور مالی احیا کننده یا ریفای (Refi) به وجود آمد. در این سیستم دیگر تنها خواسته به دست آوردن پول نبود، بلکه به روزرسانی عملکرد سیستم رمزارزها بدون آسیب اهمیت ویژه‌ای دارد. حتی فعالیت‌های مالی سنتی به صورت در مقابل ارزهای دیجیتال همچین راهبردی نداشتند. ریفای تمرکز گسترده‌ای و پایداری روی کارایی‌های فناوری بلاکچین و وب ۳ در فعالیت‌هایی که منصفانه و برابرانه با کمترین میزان آسیب به طبیعت دارد. در این مقاله از صرافی فراچنج به ریفای می‌پردازیم و موارد مربوط به عملکرد آن را بررسی می‌کنیم.


ریفای (ReFi) چیست؟


به مجموع فعالیت‌هایی که به تازگی برای ازبین بردن یکسری از مشکلات مربوط به اجتماع و محیط زیست به وجود آمده، ریفای (ReFi) یا امور مالی احیا کننده (Regenerative Economy)می گویند. ریفای نقش خیلی پررنگی در ساخت آینده‌ای پایدار و عادلانه دارد. تمرکز امور مالی احیا شده به جای ذخیره و نگهداری، روی چرخش سرمایه است. در واقع ریفای در عملکرد تامین بودجه همراه با گسترش پروژه‌های متن باز استفاده می‌گردد.

پس به سیستمی که برای تامین امور مربوط به موارد مالی در جهت تامین هزینه‌ی پروژه‌ها حرکت می‌کند ریفای می‌گویند. به شکلی مارکت ارزهای دیجیتال به خاطر این که رفته رفته میزان انرژی‌های مصرفی مورد نیاز برای برخی از فعالیت‌هایش افزایش می‌یابد باید از ریفای کمک بگیرد. می‌توانیم این را بگوییم که کارایی ریفای به عبارتی همراه باگسترش ایده ها، پایداری و سود دهی بالا است.


 مزایای و ویژگی‌های ریفای (ReFi)


فناوری بلاک چین همراه با وب ۳ به ریفای کمک می‌کنند تا بتواند مسیر را برای رفع ایرادات سیستم‌های مالی ایجاد کنند. این جریان در کنار حفظ محیط زیست و دیگر اهداف مانند موارد اقتصادی و اجتماعی صورت می‌گیرد. جز این موضوع آسیب‌هایی که به طبیعت وارد می‌گردد را کاهش و برای احیای آن فعالیت می‌کند. ریفای دارای ویژگی‌هایی مانند:

  • آزادی مالی

به کمک وب ۳ و بلاکچین ریفای می‌تواند تمام افراد را به خدمات مالی متصل کند. با این وجود مسئولیت شفاف‌سازی و حسابرسی میزان درآمد سهامداران بر عهده ریفای است.

  • پیشرفت سالم

تمرکز ریفای روی چرخش سرمایه قراردارد و با انباشت مخالف است. مواردی مثل پیشرفت اقتصادی، آسایش اجتماعی در کنار ترمیم مجدد منابع طبیعی از اهداف ریفای است.

  • موٌثر بودن

    تلاش ریفای در کنار پشتیبانی از یکسری پروژه‌های خیلی عالی و کاربردی برای بیشتر کردن سلامت منابع طبیعی کره زمین است.

در واقع ریفای با ایجاد یک فعالیت نوین در زمینه امور مالی، می‌تواند برخی از ایرادهایی که در جهان وجود دارد را از بین ببرد. دو مورد از مزایای امور مالی احیا کننده یا ریفای شامل امنیت و مردم سالار بودن می‌گردد. در مورد امنیت، امورمالی احیا کننده تلاش می‌کند، همواره این ویژگی را برای منتخب شدن توسط مردم به بهترین شکل ایجاد کند. در مورد مردم سالاری بودن یا دموکراسی بودن باید بگوییم که برای این است که کاربران خیلی راحت فعالیت‌های مربوط به امور مالی خود را با ریفای که یک سیستم همتا به همتا (P۲P) برای پرداخت هزینه‌ها و موارد مالی درباره پروژه‌ها و تمام جامعه است، انجام می‌دهند.


ارتباط refi با دنیای ارزهای دیجیتال


با توجه به مطالب فوق، ریفای امور مالی را تبدیل به یک سیستمی کرده است که، در آن موقعیت‌هایی را افراد دنبال کنند که برای سرمایه‌گذاری عالی است و در کنارش مقداری از بودجه‌ی حاصل سود معاملات را برای گسترش طبیعت و محیط زیست اختصاص می‌دهد. در واقع تمرکز ریفای روی اقتصاد و محکم کردن زیربناهای جامعه است. بین این مبحث یعنی امور مالی احیا کننده و ارزهای دیجیتال، ارتباطات تنگاتنگی قرار گرفته است. در اصل ارزهای دیجیتال پایه که بر اساس فناوری بلاکچین همراه با وب ۳ فعالیت دارند، محیطی را به وجود آوردند که تا کاربران بدون دخالت واسطه گرها، دارایی و رمزارزخود را منتقل کنند.

در این زمان ویژگی‌هایی مانند انتقال دارایی با سرعت قابل توجه، هزینه‌های بشدت پایین و وضوح بسیار بالا موجب افزایش علاقه مردم به استفاده از این فناوری شده است. ولی با این وجود یکسری ایرادات از جمله مصرف انرژی زیاد و آسیب به محیط زیست باعث تشکیل ریفای شد. در ادامه شاهد مواردی از مزایای ریفای برای ارزهای دیجیتال هستید.

  1. گسترش پروتکل و پلتفرم‌هایی که موجب می‌گردد کربن به میزان قابل توجهی در بلاکچین‌ها کاهش یابد.
  2. برخورداری از یکسری الگوریتم‌های اقتصادی اجماع مانند اثبات سهام (Proof of Stake) اثبات خدمات (Proof of Service) به انرژی پایین‌تری نیاز دارد.
  3. پشتیبانی از پروژه‌هایی که در جهت حفظ طبیعت و محیط زیست عملکرد دارند.

مزایای ریفای برای ارزهای دیجیتال


در رابطه با دیگر ویژگی‌های برتر ریفای برای ارزهای دیجیتال، باید بدانید که گذشت از یکسری امور مالی غیرمتمرکز توسط refi رویکردی به نام گوانژی نام دارد. ریفای در تکاپوست تا تمام ساختمان‌بندی های متمرکز و کدر در امور مالی را از بین ببرد. در نتیجه به صورت هماهنگ و هیچ گونه تبعیضی اتصال به خدمات امور مالی این امکان را می دهد. این جریان برای ریفای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکسری مزایا را هم شامل می‌گردد مانند:

  • درکنار توجه به شفافیت بسیار زیاد refi، می‌توانید میزان اثرات در پروژه‌ها را محاسبه و اندازه گیری کنید. از طرفی به خاطرعدم دخالت در داده‌های شبکه بلاکچین امکان سنجش درستی آن را می‌توانیم محاسبه کنیم. این اتفاق باعث بیشتر شدن اعتماد مردم به سیستم ریفای می‌گردد.
  • مدیریت همگانی به صورت غیر متمرکز موجب کاهش هزینه‌های ارتباطی برای کاربران در استفاده از ریفای می‌گردد.
  • استیک کردن نقدینگی همراه استخراج به refi کمک زیادی می‌کند و کاربران در مقابل چنین فعالیتی هدیه دریافت می‌کنند.
  • ازبین رفتن واسطه گرها و پایین آمدن میزان کارمزد به دلیل بهره گرفتن از قراردادهای هوشمند کمک خوبی به فعالیت ریفای می‌کند.

مقایسه ریفای و دیفای


از دیگر مواردی که ریفای تاثیر زیادی روی آن دارد، مارکت رمزارزها در دیفای و امورمالی نامتمرکز (Decentralized Finance) است. دیفای و ریفای، در جایگاه شاخه‌های امور مالی قراردارند. ولی هر دو شاخه دیفای و ریفای متفاوت با یکدیگر هستند. دیفای تنها با هدف ساخت نوعی شرایط است که کاملان غیرمتمرکز بوده و هیچ واسطه‌ای در آن وجود ندارد. در ضمن همه‌ی کاربران را برای برابر بودن سطح پیش می‌برد. اما ریفای هدف و درواقع تمرکز اصلی خود را بر روی مواردی که در مسیر رشد محیط زیست و طبیعت به شکل مناسب و مثبت قرار می‌دهد.

اگرچه ریفای به جز دنیای ارزهای دیجیتال به بیرون از شبکه بلاکچین نیز راه دارد و به صورت سرمایه‌گذاری‌های موٌثر (Impact Investment) همینطور اوراق قرضه سبز (Green Bonds) قرار گرفته است. با این وجود بیشتر فعالیت‌های ریفای بیرون از سیستم فناوری بلاکچین به طریق سازمان‌های خصوصی انجام می گردد. به طور یقین در همین محل دیفای و refi باعث پوشانندگی یکدیگر می‌گردد.


مقایسه امور مالی احیا کننده با سنتی


در واقع دو مبحث امورمالی احیا کننده و سنتی به دلیل تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند محبوب و موفق هستند. در زمینه امورمالی سنتی گزینه‌ای که مهمه این است که طبق مقدار اولیه سرمایه، میزان سود محاسبه می‌گردد. همینطور هر شکلی از تاثیرات خوب و عالی که از اجتماع یا مربوط به محیط زیست است، نتیجه‌های اصلی نیستند. یکسری فعالیت‌های جذاب و ترقیب کننده در امور مالی سنتی وجود دارد که برای افزایش مقدار سود تا بیشترین مقدار ممکن سود برسند. در واقع هدفش دریافت پول است. در سمت دیگر ریفای در مواردی پیروز می‌گردد که بتواند یکسری تغییرات مثبت از نظر محیط زیستی به وجود آورد که در این مسیر بازدهی این فعالیت مالی درواقع نوعی محصول جانبی است.


سخن پایانی


در این مقاله از صرافی فراچنج refi را تعریف و بررسی کردیم. ارزهای دیجیتال یکسری آسیب برای محیط زیست به وجود می‌آورند که ریفای برای پاسخ به این آسیب و جلوگیری از نابودی محیط زیست به وجود آمد. این فناوری امور مالی احیا کننده، یکسری ویژگی راهکار عالی برای آسیب‌های ارزهای دیجیتال به وجود آورد. فعالیت‌هایی مانند ماینینگ و استخراج آسیب‌های خطرناکی به طبیعت وارد می‌کند. در نتیجه refi یا امور مالی احیا کننده یک فناوری به وجود آورد که شامل تمام امورهای مالی با هدف گسترش و احیای طبیعت می‌گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان