نسبت ریسک به ریوارد (Risk/Reward)+ چگونگی استفاده از آن

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 4 شهریور 1402

در بازارهای مالی، برای معامله و سرمایه‌گذاریافراد نیاز به تسلط روی اصول و ترفندهای به خصوصی دارند. این جریان در بازار ارزهای دیجیتال هم صدق می‌کند. هر کاربر با در نظر گرفتن نوع معامله خود باید در بازار ارزهای دیجیتال از راه‌های مشخصی استفاده کند. داشتن تسلط روی راه‌های معاملات رمزارز این کمک را به سرمایه گذار می‌کند تا با یک چشم‌انداز کامل، درباره هر معامله مورد نظری به بازار ارزهای دیجیتال ورود کند.

پس تریدرها با دقت و تمرکز این توانایی را دارند تا ریسک معاملات را تا حد زیادی پایین آورده و میزان سود خود را بالا ببرند. یکی از ترفندهای خیلی مفید، بهره گیری از نسبت ریسک به ریوارد (Risk/Reward Ratio) است. درانواع گوناگون معاملات مالی بررسی محاسبه‌ی نسبت ریسک به ریوارد بسیار کاربردی است. این فرایند برای ایجاد امنیت دارایی و معاملات افراد، همراه تحلیل مقدار مناسب سود به نسبت ضرر، صورت می‌گیرد. به همین دلیل در این مقاله از صرافی فراچنج به سوالات پیرامون نسبت ریسک به ریوارد در جهت بالابردن سود و کاهش ضرر را پاسخ می‌دهیم.

معنی نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

نام دیگر نسبت ریسک به ریوارد، نسبت ریسک به پاداش است. این نسبت جزء یک محاسبه از ریاضی قرار دارد. به وسیله افراد سرمایه گذار، در جهت نسبت اندازه گیری ضررهای امکان‌پذیر در یک معامله یا مقدار ریسک، به میزان سود پیش بینی شده‌اش این نسبت مورد استفاده می‌گردد. محاسبه نسبت ریسک به ریوارد، به این شکل انجام می‌گردد، که میزان ریسک مجاز بر اندازه سود احتمالی تقسیم گردد. در محسابه ریاضی ریوارد و ریسک به این معنی است که:

ریسک: بیشترین میزانی که فرد تریدر می‌خواهد داخل یک معامله یا سرمایه‌گذاری به خصوصی از دست بدهد.

ریوارد: میزان پولی که فرد معامله‌گر حدس می‌زند داخل یک سرمایه‌گذاری یا معامله خاصی به دست آورد.

به طور معمول افراد معامله‌گر برای نشان دادن نسبت ریسک به ریوارد از Risk:Reward بهره می‌برند. مثلا، در صورتی که در یک معامله میزان نسبت ریسک به ریوارد ۱:۵ است؛ فرد در آخر قبول کرده که ۱ دلار را ببازد و برعکس انتضار دارد اگر برنده شد، ۵ دلار سود کسب کند. افراد معامله‌گر همراه سرمایه گذار از این نسبت در جهت یافتن بهترین معامله برای سرمایه‌گذاری بهره می‌برند. پس عاملی که ارزش یک معامله همراه کیفیت را بیان می‌کند، این نسبت محاسباتی است. درنتیجه این نسبت برای سرمایه گذاران اهمیت بالایی دارد. با این وجود معمولا مقدار Risk/Reward Ratio احتمالی با بررسی نمودار قیمت حاصل می‌گردد. ریسک بر خلاف توقع فردمعامله‌گر میزان حرکت قیمت و ریوارد در مسیر انتظارش، مقدار حرکت نمودار مشاهده می‌گردد.

 عملکرد نسبت ریسک به ریوارد چگونه است؟

در بیشتر اوقات، افراد حرفه‌ای و باتجربه، مقدار ریسک به ریوارد را ۱:۲ یا ۱:۳ فرض می‌کنند. به این معنی که انتضار دارند، در قابل هر ۳ واحد در بیشترین حالت ۱ واحد ضرر متحمل گردند. به طور معمول این افراد به بهره گیری از ابزار نام برده، در معاملات خود به علامت‌گذاری میزان این نسبت می‌پردازند:

  • حد سود:

یکی از ابزارهایی که در جهت تعیین مقدار سود احتمالی کارایی دارد حد سود (Take Profit) است. پس برای این که تعیین کنید درحالتی که نمودار در جهت پیش بینی شما حرکت کند، معامله همراه چه مقدار سود شکل می‌گیرد، ازاین گزینه بهره می‌برید. در زمانی که میزان نوسان قیمت خیلی بالا و باسرعت بود، قبل از پایین آمدن میزان سود خود، به طریق این ابزار، می‌توانید معامله را به پایان برسانید.

  • حد ضرر:

به ابزاری در یک معامله مقدار ضررهای احتمالی را تعیین می‌کند حد ضرر (Stop Loss) می‌گویند. به این معنا که در زمانی که یک معامله در حد انفجار بود، به کمک حدضرر، تعیین کنید، برعکس انتضار شما، در صورتی که معامله حرکت کرد، با چه مقدار یا مبلغ ضرری بسته گردد. این ابزار برای کنترل میزان ریسک و ضررهای محتمل، کمک زیادی به معامله گران می‌کنند. در مسیر محاسبه میزان نسبت ریسک به ریوارد، راه‌هایی مثل پرایس اکشن، تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادین و…کمک می‌کننند. این گزینه‌ها در پی یافتن موارد موثر روی میزان ارزش معاملات به همراه ضررهای احتمالی و همینطور تخمین آن‌ها به کسی که سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد، کمک زیادی می‌کنند.

علت اهمیت نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

نسبت ریسک به ریوارد به خاطر کمک به تریدر یا معامله گر، برای درک بهتر ارزش یک معامله اهمیت دارد. هر اندازه میزان نسبت ریسک به ریوارد پایین ترقرار گرفته است، احتمال مقدار سود آوری بیشتر و ارزش معامله افزایش می‌یابد. درنتیجه کاربرانی که از این نسبت بهره می‌برند، با ذهن آگاه به یک معامله ورود می‌کنند و تا حد امکان کنترل مقدار ضرر احتمالی را انجام می‌دهند.

مانند نمونه

فردی سرمایه‌ای در معامله ایی قرارداده است. در این معامله، مقدار نسبت ریسک به ریواردش بین ۱:۲ و ۱:۳ قرار دارد. پس این جریان به فرد کمک می‌کند در تعدادی از معاملات خرید و فروش با شکست روبه رو گردد. همچنین مقدار سود معاملات، به نسبت ضررهای تشکیل شده بسیار بیشتر است. درنتیجه در آخر مقدار سود ۳ برابری جدا از جبران ضررها، در کل موجب کسب سود در این معامله می‌گردد. در نتیجه، کنترل و مدیریت ریسک در انجام معاملات اهمیت بالایی دارد. به گفته‌ی سرمایه گذار مشهور آمریکایی به نام چارلز دی الیس (Charles D. Ellis):

در زندگی ما همیشه تاثیر ضررهای بزرگ پابرجا می‌ماند. درنتیجه با کمک از یک دفاع پرقدرت، می‌توان سد ضررهای بزرگ شد. همواره کسانی که برای کسب سود طمع زیادی می‌کنند، با ریسک زیادی همراه می‌گردند و درانتها به آن‌ها ضرر بالایی اعمال می‌گردد.

ریسک به ریوارد چیست

ریسک احتمالی معاملاتی چگونه کنترل می‌گردد؟

هر فردی با سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، این توانایی را دارد به کمک نسبت ریسک به ریوارد، کنترل ریسک معاملاتی احتمالی خویش را در دست بگیرد. می‌توانید از مقدار نسبت ریسک به ریوارد در معاملات رمزارزها یا بورس و…بهره برد.

درنتیجه

به کمک حد ضرر و حد سود، افراد معامله‌گر این توانایی را دارند تا کنترل میزان ضرر و سود را انجام دهند. در حالتی که معامله‌گر از قرار دادن حد ضرر و حد سود بهره‌ای نبرد، به دشواری می‌تواند ریسک معامله را کنترل کند. این جریان در زمانی خود را نمایان می‌سازد که معاملات در کوتاه مدت، در تاثیر قیمت به شدت بالا است. از سمت دیگر، افرادی که مدیر سرمایه‌گذاری هستند، همراه پورتفولیو، در جهت سبد گردانی از میزان نسبت ریسک به ریوارد بهره می‌برند. تصمیم  همیشگی مدیران سبد سرمایه گذاری، تقسیم سرمایه در مابین دارایی‌های مختلف برای کاهش ضررها و افزایش سود بوده است. طبق همین موضوع، نسبت ریسک به سود به این مدیران برای تشخیص ارزش سرمایه‌گذاری در این معاملات، کمک می‌کند. به علاوه می‌تواندبه تقسیم دارایی بین معاملات کمک کنند تا میزان سود در کل سبد سرمایه ضمانت یابد.

اطلاعاتی که با مطالعه‌ی نسبت ریسک به ریوارد دریافت می‌کنیم چیست؟

به طور معمولا اطلاعاتی که نسبت ریسک به ریوارد را در دسترس معامله گران قرار می‌دهد عبارتند از:

  1. اینکه ارزش معامله برای صورت گرفتن مناسب بوده یا نه. همواره افراد معامله‌گر به معاملاتی با نسبت ریسک به ریوارد بالای ۱:۲ ورود نمی‌کنند. همین امر موجب می‌گردد، مقدار ریسک معاملات افراد کنترل گردند. به گفته بنجامین گراهام (Benjamin Graham)، : (( هدف یک سرمایه گذار در جهت کسب سود نباید تحمل ریسک زیاد باشد. من فکر می‌کنم، یک معامله‌گر زرنگ، باید دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری که احتمال دریافت سود در آن ۲برابر بالاتر از مقدار ریسکش است) )
  2. نسبت ریسک به ریوارد تعیین کننده این است که حد ضررتان را در چه میزان مبلغی قرار دهید. مثلا هنگام واردشدن به معامله، با تعیین کردن نسبت ریسک به ریوارد آن در ۱:۳ و اینکه توقع سود ۳۰ دلاری دارید، واجب است حد ضررخود را در ۱۰ دلار ضرر مشخص کنید. سپس با رسیدن نمودار قیمت به حد ضرر۱۰ دلاری، بسته شدن معامله صورت می‌گیرد.

مزایا و معایب استفاده از Risk/Reward Ratio؟

مانند تمامی روش‌ها در معاملات گوناگون، همیشه یک معامله یکسری معایب و مزایا را در بر دارد. در معاملات رمزارز و خرید و فروش آن و بهره گرفتن از حد ضرر هم معایب و مزایای خودش را دارد. هر چند این توضیحات امکان دارد همراه نوع معاملات شما تغییر کند. در ادامه مزایا و معایب نسبت ریسک به ریوارد را توضیح می‌دهیم.

مزایای

با در نظر داشتن نوع بازار مالی و همینطور اینکه چه نوع معامله‌ای را انجام می‌دهید، با استفاده از نسبت ریسک به ریوارد مزایایی دارند که:

  • مدیریت ریسک:

تعیین میزان سود ممکن به نسبت ضرری که داوطلب به تحمل آن در صورت گرفتن یک معامله هستید، توسط نسبت سود به ریوارد انجام می‌گردد. در نتیجه این مورد که نسبت ریسک به ریوارد را محاسبه کنید، امری واجب است. به طور کلیبازارهایی که فاقد ثبات هستند، و قیمت در آن‌ها دارای نوسان زیادی هست، این جریان بیشتر خودش را نمایان می‌کند.

  • تحلیل ارزش سرمایه‌گذاری:

در صورتی که با شما از سود آوری یک سرمایه‌گذاری مطمعن هستید، با این وجود باز هم بررسی و محاسبه نسبت ریسک به ریوارد، به تعیین میزان ارزش آن معامله کمک می‌کند. در بعضی موارد به نظر می‌آید که یک سرمایه‌گذاری به ورت کلی سودآور است، اما زمانی که نسبت ریسک به ریوارد آن را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌گردیم که نسبت ریسک به ریوارد آن  در برابر ارزش سرمایه‌گذاری بسیار بی‌ارزش است.

معایب

در هر راه برای معامله و سرمایه‌گذاری در کنار یکسری مزایا، همیشه معایبی هم وجود دارد. تعدادی از این معایب نسبت ریسک به ریوارد مانند:

  • کافی نبودن:

با این وجود که استفاده از نسبت ریسک به ریوارد، اطلاعات مناسبی در اختیار شما قرار می‌دهد، ولی این گزینه تنها مورد سنجش ارزش سرمایه‌گذاری نیست. پس، درصورت سنجش معامله، لازم است کلیات یک سرمایه‌گذاری را بررسی کنید.

  • نبود دقت کافی:

این که نسبت ریسک به ریوارد همیشه دقیق باشد امکان‌پذیر نیست. درنتیجه معامله گران حرفه‌ای در جهت تعیین حدضرر همراه حد سود، نباید فقط از نسبت ریسک به پاداش استفاده کنند. معامله گران بیشتر، برای اینکه حد ضرر و حد سود خود را تعیین کنند، از راه‌های دقیق تحلیل نمودار قیمت بهره می‌برند. ولی اینکه نسبت ریسک به ریوارد در مشخص کردن میزان ارزش یک معامله تاثیر گذار است.

نسبت ریسک به ریوارد چگونه است؟

بررسی و محاسبه نسبت ریسک به ریوارد، توسط افراد سرمایه گذار حرف‌ای همواره متغییر است و می‌بایست، از یک معامله به معامله بعدی منتقل گردد. تعداد زیادی از افراد معامله‌گر در تلاش هستند تا با کمک میانبرها قوانین ثابت برای خود تعیین کنند، به این ترتیب انجام معامله برایشان ساده گردد. در صورتی که یک فرد معامله گر، که حرفه‌ای است، طبق اطلاعاتی که از نمودار قیمت معامله‌اش دریافت می‌کند، میزان حدضرر و حدسود خد را تعیین می‌کند.

در حالتی که فقط از یک نسبت ریسک به ریوارد ثابت بهره می‌برید، احتمال دارد که با مشکلاتی روبه رو گردید. کسانی که آشنایی با تحلیل بازار دارند، بر این جریان که داخل نمودار قیمت محدوده‌های گوناگونی قرار دارد. تعیین این محدوده‌ها طبق مقدار تقاضا برای خرید و فروش افراد صورت می‌گیرد. افرادی که به شکل حرفه‌ای تحلیل انجام می‌دهند، و طبق این محدوده‌ها میزان حد سود و حد ضرر خود را تعیین می‌کنند. همینطور در صورت نداشتن تسلط کافی روی تحلیل نمودار، ممکن است در محدودی غیر مناسبی حدضرر و حد سود را مشخص کنید. در این شرایط معامله شما شکست می‌خورد.

پس جهت یافتن Risk/Reward Ratio مورد نظر، می‌بایست، راه‌های درست برای تحلیل نمودار قیمت را مسلط شوید. بعد از آن همراه تحلیل درست داخل نمودار، می‌توانید نسبت ریسک به پاداش را در هر معامله به دست آورید.

نحوه محاسبه ریسک به ریوارد چیست؟

برای اینکه نسبت ریسک به ریوارد را محاسبه کنید می‌بایست ۲ متغییر را بررسی کنید:

  1. ریسک (Risk): معنی ریسک، میزان تحمل فرد معامله‌گر برای حد ضرر در یک معامله است. به این معنی که معامله‌گر مشخص می‌کند در یک معامله تعیین شده آخرین میزان حد ضرر قابل قبول چقدر است.
  2. ریوارد (Reward): ریوارد به مقدار سودی که از یک معامله به دست می‌آورید، اشاره دارد. محاسبه این مقدار سود، طبق تحلیل معامله گران از نمودار قسمت، انجام می‌گردد.

با بررسی این متغییرات، فرمول محاسبه نسبت ریسک به ریوارد طبق فرمول زیر است:

                                 Risk÷Reward=Risk/Reward

مثلا فکر کنید، شما یک رمزارز باقیمت ۱۰۰۰دلار می‌خرید. از سمتی انتظار دارید، که این سرمایه‌گذاری بر اساس ۹۰ دلار سود قرار بگیرد. و همچنین، حدضرر خود را فقط ۳۰ دلار تعیین کنید. در این حالت، با تقسیم، ۳۰ دلار روی ۹۰ دلار، نسبت ریسک به ریوارد۱:۳ دریافت می‌کنید. این نسبت جزء نسبت‌های نسبتا مناسب طبقه‌بندی می‌گردد.


سخن پایانی:

همانطور گه توضیح دادیم، با بهره گیری از نسبت ریسک به ریواردمقدار ریسکی که ممکن است دریافت کنید را بای معامله‌گر بازگو می‌کند. این جریان، به افراد برای تصمیم گیری برای یک سرمایه‌گذاری به خصوص بسیار کمک کننده است. شما برای ورود به یک سرمایه گذاری، و گرفتن بهترین تصمیم که نتیجه سودآوری شامل گردد، می‌بایست به محاسبه نسبت ریسک به ریوارد و تمامی موارد پیرامون آن را بررسی انجام دهید. اما بازهم این موضوع را بدانید که باید از راههای مختلف تحلیل نمودار قیمت را برای کسب معامله پر سود بهره ببرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان