شبکه تتر

روی کدام شبکه تتر بخریم؛ تفاوت تتر TRC20 با تتر ERC20 چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 23 مرداد 1402

تتر یکی از استیبل کوین‌ها با ارزش ثابت است که هر یک واحد آن معادل ۱ دلار است. همه ما این ارز دیجیتال را با نماد usdt می‌شناسیم. این رمرز ارز پایه به منظور کاهش هزینه‌ها و همچنین آسان کردن فرآیند ترید به وجود آمده است و در حال حاضر آن را می‌توان یکی از محبوب ترین‌ها در صنعت کریپتو دانست. محبوبیت زیاد این رمز ارز باعث شده تا بلاکچین‌های مختلفی برای شروع از تتر‌های مخصوص به خود استفاده کنند. تفاوت تتر TRC20 و تتر ERC20 از معروف ترین‌های این ارز هستند که در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال فراچنج می‌خواهیم بررسی کنیم روی کدام شبکه تتر بخریم و تفاوت تتر TRC20 با تتر ERC20 چیست؟ پس تا پایان با ما همراه بمانید. .

انواع  تتر (usdt)

برای بررسی و درک مفهوم ERC20 با TRC20 بهتر است ابتدا  درباره انواع  تتر توضیح مختصری بدهیم.

تتر ERC20: شبکه اتریوم دلار تتر را به وسیله پلتفرم تتر صادر کرده است. آدرس اتریوم در واقع آدرس سپرده‌گذاری تتر ERC20 است. داخل شبکه اتریوم برداشت و واریزها انجام می‌گردد. در اصل پروتکل تتر- ERC20، پروتکل ERC20 است.

تتر TRC20: طبق شبکه ترون و به وسیله پلتفرم تتر از دلار تتر دستور صادر شدن دارد. نشانی سپرده‌گذاری ارز TRC20 همان آدر ترون است که واریزو برداشت آن در شبکه ترون رخ می‌دهد. پشتیبانی تتر ترون TRC20 از پروتکل TRC20 است.

تتر ایاس: این نوع تتر به وسیله پلتفرم تتر و طبق شبکه ایاس دستور صادر شدن دارد. آدرس ایاس همان آدرس سپرده‌گذاری ارز آن بوده و داخل شبکه ایاس واریز و برداشت انجام می‌گیرد. پروتکل شبکه ایاس در تتر ایاس مصرف می‌گردد.

تتر الگوراند: تولید این دلار تتر طبق شبکه الگو (ALGO) بوده ولی آدرس سپرده‌گذاری ارز آن مساوی با آدرس سپرده گذاری ارز الگو نبوده اما واریز و برداشت در شبکه الگو صورت می‌گیرد. USDT- الگوراند از پروتکل ایاس پشتیبانی انجام می‌دهد.

تفاوت تفاوت تتر TRC20 با تتر ERC20 چیست؟

تفاوت‌ها و شباهت‌های بسیاری بین این دو پلتفرم هست. ترون مثل اتریوم از نوعی ماشین مجازی که ترون (TVM) است بهره می‌برد. این ماشین مجازی در اجرای نقش سیستم عامل برای قراردادهای هوشمند استفاده می‌گردد.

همچنین زبان برنامه‌نویسی که ماشین مجازی ترون استفاده می‌کند سالیدیتی (Solidity) است. این زبان همینطور زبان مورد استفاده برنامه‌نویسی اتریوم است. در نتیجه توکن‌ها و قراردادهای هوشمند ی که در اترویوم و ترون صادر می‌گردد به طور کامل باهم سازگاری دارند. تصمیمی که جدیدا توسط بنیاد ترون گرفته شده این است که همه‌ی برنامه نویسان به همراه توکن‌هایی که داخل پلتفرم اتریوم قرار دارند را به اکوسیستم ترون انتقال دهند. یکی از دلایلی که این رویداد را عملی می‌کند سازگار بودن این دو پلتفرم است.

چرا این انتقال با وجود شباهت و سازگاری ترون و اتریوم رخ می‌دهد؟

ترون برعکس اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات سهام محول شده بهره می‌برد. درون شبکه ترون فقط ۲۷ اعتبارسنج قرار دارد و همین جریان موجب شده است، معاملات درون شبکه همراه کارمزد کمتر با پهنای باند بلندتری صورت گیرد. در نتیجه توسعه دهنده‌گان از ترون برای گسترش برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. به این دلیل که با مقدارهزینه پایین‌تری و مقایس‌پذیری بهتر، گسترش اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را آسان‌تر می‌سازد.

هر چند، غیر از هزینه‌های پایینی که شبکه ترون دارد، دلایل دیگری هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. در یک برنامه قرار داد، به هر میزانی که تعدادخط‌های یک کد بالاتر باشد دارای اجرای پیچیده‌تری است و باید از قدرت محاسباتی بالاتری استفاده کرد. به این ترتیب، افرادی که توسعه دهنده هستند باید این نکته را درنظر بگیرند که هر پیچیدگی غیر ضروری که لازم ندارند داخل کد، موجب بالارفتن هزینه‌های معاملات می‌گردد.

با در نظر گرفتن این که انجام معاملات درون پلتفرم ترون بسیار پایین است، افراد توسعه دهنده در برنامه ریزی قراردادهای هوشمند دقیق ترهستند و استرس هزینه‌های زیاد را ندارند. الگوریتم اجماع اثبات سهام واگذار شده به خاطر تعداد پایین اعتبارسنج‌ها و ماینرها در برابر سیستم اثبات و متمرکز بودن مورد انتقادات افراد زیادی قرار گرفته است.

اگر چه، یکی از مباحث مهم و بزرگ بلاک چین ترون سه عامل مقیاس پذیری، امنیت و غیرمتمرکز بودن است. این پلتفرم زمان زیادی را برای نابودی این ایرادات در تلاش است. به همین خاطر افرادی که توسعه دهنده هستند، پیش از اینکه به هرپلتفرمی بپیوندند، اولویت‌بندی برای هدف‌هایشان مشخص می‌کنند و بر اساس این هدفهایشان به پلتفرم‌ها اتصال می‌گردند. در ادامه مقاله به تفاوت میان ERC20 با TRC20 می‌پردازیم.

تتر ERC20

تتر ERC20 چیست؟

به توکن‌هایی که تنها داخل بستر اتریوم استفاده و طراحی می‌گردد، توکن ERC20 می‌گویند. طراحی این توکن‌ها بر اساس استانداردهایی است که ویژگی‌هایی مثل:

  • اشتراک‌گذاری ساده با سایر کاربران
  • تعویض با مابقی ارزهای دیجیتال
  • انتقال به کیف پول‌های رمزارز

برعکس بیت کوین، اتریوم فقط یک بلاک چین نبوده و یک پلتفرم است. در همین راستا می‌توان اجرای مابقی توکن‌ها را داخل شبکه اتریوم انجام داد و روی آن به ساخت اپلیکیشن‌های نامتمرکز بپردازید.

اتریوم از استانداردها مجموعه‌ای دارد که نام آن ERC20 است و این اجازه را به افراد توسعه دهنده می‌دهد تا درون شبکه اتریوم توکن‌هایشان را تولید کنند. به کمک این استاندارد توکن، پروژه‌ها و شرکت‌ها این توانایی را دارند تا داخل شبکه اتریوم توکن‌های خود را به وجود اورند و دیگر نمی‌خواهند که پلتفرم یا بلاک چین مخصوص خود را تولید کنند.

در بعضی از پلتفرم‌های مشهور توکن‌ها مثل توکن یونی (UNI) که در پلتفرم یونی سواپ (Uniswap) توکن بومی است. طبق استاندارد ERC20 به وجود آمده و طبق همین اصول طبق قراردادها تغییر نمی‌کند.

در شبکه‌هایی مانند بایننس (Binance) توکن‌ها طبق این استانداردها در روی شبکه اتریوم تشکیل شده‌اند ولی به تازگی این پلتفرم فعالیت‌های خود را روی بلاک چینی که ساخته است انجام می‌دهد.

در شبکه اتریوم متداول‌ترین توکن ها، توکن هایERC20 هستند. طراحی این توکن‌ها در جهت بهره برداری از فرایندهای پرداخت انجام شده است. کاربران این توکن‌ها را به جای توکن‌های ابزاری (utility tokens) به یاد می‌آورند. این توکن‌ها در پرداخت هزینه‌های خدمات یا کالاها کارایی  دارد.

مهمترین ویژگی‌های توکن ERC20

  • انتقال‌پذیری (Transferable): انتقال این توکن از کیف پولی به کیف پول دیگر یا آدرسی به دیگری بسیار ساده است.
  • عرضه ثابت: عرضه این توکن‌ها در مقیاس ثابتی است و در مقدار تعیین شده‌ای صادر می‌گردند. در نتیجه باعدم توانایی توسعه دهندگان برای صادر کردن توکن‌های بیشتر از افزایش عرضه جلوگیری می‌کند.
  • تعویض‌پذیری (Fungible): کدهای هر توکن با هر توکن دیگری شبیه به یک دیگر هستند. برای شناسایی به همراه تفکیک این نوع توکن‌ها می‌توان از تاریخچه معاملاتی آن‌ها بهره برد.

به توکن‌هایی که صادر شدنشان در اوایل به عنوان توکن‌های ERC20 انجام شده توکن‌های ایاس، وی چین (VeChain) و ترون می‌گویند که بعد با بالارفتن محبوبیت همراه قیمت منتقل به شبکه اصلی همراه بلاک چین مخصوص به هر فرد شده است.

بعد از اینکه بعد از پلتفرم اتریوم به وجود آمد، افراد زیادی مشغول به ساخت توکن‌های خود در این شبکه کردند. در این زمان به دلیل پیجیده بودن و همخوانی نداشتن توکن‌ها باهم یک ایراد بزرگی برای توکن‌ها بود.

در این زمان افراد توسعه دهنده اتریوم تصمیم گرفتند تا برای ضرب توکن‌های جدید نوعی استاندارد به وجود آورند. این استانداردها یکسری قوانین و مواردی بود که تمامی توکن‌ها شبکه موظف به رعایت آن هستند. به این طریق توکن‌های ERC20 آمدند. این عوامل موجب با ارزش شدن تعدادی از توکن‌ها شد به شکلی که جزء ۲۰ رمزارز بهتر دنیا قرار بگیرند.

مزایای توکن‌های ERC20

  • همان گونه که قبلا توضیح دادیم، این مورد که هر شخصی توکن مخصوص خود با تمام موارد و ویژگی‌های مختص خود تشکیل دهد یک مشکل بزرگ است. چراکه در این صورت امکان تعویض توکن‌ها باهم ممکن نیست.
  • همچنین طریقه ذخیره یا انتقال آن‌ها داخل صرافی‌های بسیار سخت می‌گردد. همچنین این انتقال توکن‌ها امکان دارد به راحتی هک گردند.
  • برای توکن‌های جدید، استاندارد توکن ERC20 طرح کاملی در جهت تکمیل طراحی و پیروی ساخت توکن‌های جدید برای افراد توسعه دهنده تحویل می‌دهد که خیلی ساده بجای شروع کردن از صفر بااین روش توکن‌های مخصوص خود را بسازند.
  • نقدینگی توکن‌های ERC20 مسئله مهمی در شبکه اتریوم است. در اتریوم پروژه‌هایی که به صورت فعال باهم ارتباط دارند موجب جلب توجه کاربران به همراه پروژه‌های زیاد دیگری به این شبکه شده و درنتیجه باعث افزایش نقدینگی شبکه گردد.

معایب توکن‌های ERC20 چیست؟

  • میزان پایین سرعت در تراکنش‌ها: ۱۴ ثانیه برای تایید هر بلاک زمان نیاز است پس زمان تراکنش شاید به ۱ دقیقه برسد. گاهی ۱ دقیقه طول می‌کشد و گاهی کمتر از ۱ دقیقه زمان می‌برد.
  • اتر (Ether): برای اینکه معاملات اتریوم را انجام دهید و هزینه‌ها را بپردازید به توکن اتر نیاز دارید که باید آن‌ها را به دست آورید. همین شرایط به خودی خود موجب بالا رفتن قیمت به همراه افزایش زمان می‌گردد.
  • پهنای باند (throughput) پایین: زمانی که تقاضا برای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز به صورت غیر عادی زیاد شد، احتمال دارد شبکه اتریوم انسداد یابد. نتیجه این رویداد در هنگامی است که متقاضیان
  • اپلیکیشن کریپتوکیتیز (CryptoKitties) افزایش یافته است. هرچند در حال حاضر این اپلیکیشن به  بلاک پین فلو (Flow) انتقال یافه است ولی این جریان احتمال دارد دوباره رخ دهد. در صورت رخ دادن این جریان معاملات بیش از حد بالا می‌گردد.

چگونه توکن ERC-20 را دریافت کرد؟

برای به دست آوردن توکن‌های ERC20 لازم است، آن‌ها را به نشانی اتریوم بفرستید. تنها مکانی که توکن‌های ERC20 هستند بلاک چین اتریوم است، درنتیجه به راحتی می‌توانید از نشانی اتریوم که به وسیله کیف پول خودتان ارائه شده بهره ببرید. پس همواره توکن‌های ERC20 داخل یکی از حساب‌های اتریوم نگهداری و ذخیره می‌گردند.

چگونه می‌توان توکن‌های ERC20 را ارسال کرد؟

زمانی که توکن ERC20 را می‌فرستید، در اصل شما به قرار دادهای توکن اطلاع‌رسانی انجام می‌دهید که باید انجام یک عملیات انتقال رخ دهد.  برای اینکه این فرایند اجرا گردد، کاربران می‌بایست برای شکل گیری معامله و یا گس (Gas) مقداری توکن را در قرار داد بلاک چین به عنوان هزینه بپردازند. دلیل کم شدن مقداری اتر از حساب کاربران در زمان ارسال این نوع توکن‌ها همین امر است. زمانی که افراد اتریوم ندارند یا مقدارش بسیار کم است این امکان که توکن‌های خود را بفرستند وجود ندارد.

تتر TRC20 چیست؟

مثل توکن‌های اتریوم که طراحی آن‌ها بر اساس استاندارد ERC20  صورت گرفته است، خیلی از بلاک چین‌ها جهت صدور توکن‌های خود استانداردهایی دارند. داخل پلتفرم ترون خیلی از توکن‌ها طبق استاندارد TRC20به وجود می‌آیند. داخل یک بلاک چین عمومی، هر کاربر با بهره گیری از مجموعه قوانین اصلی، می‌تواند کد خودش را صادر کند، همینطور توکن‌هایشان با هر برنامه‌ای که می‌تواند در سیستم ترون اجرا گردد، تعامل کنند.

در ادامه صرافی مقاله فراچنج به تفاوت و شباهت‌های اتریوم و ترون و فعالیت‌هایی که برعهده توکن‌های TRC20 در آینده داخل اکوسیستم بلاک چین به صورت توسعه یافته‌تر رخ دهند می‌پردازیم. همینطور قوانین استاندارد توکن TRC20 به همراه بعضی برنامه‌ها مانند استیبل کوین تتر را در جهت صدور توکن‌های خودش از ترون بهره می‌برد را شرح می‌دهیم.

تفاوت میان TRC10 و TRC20

  1. تفاوت زیادی بین توکن‌های TRC20 و TRC10  نیست. یکی از تفاوت‌های این دو توکن که جزء برجسته ترینش است، معیارهای چگونگی اجرای این توکن‌ها در مقیاس‌های بزرگ است. البته بین این دوتوکن تفاوت و اختلافاتی قرار دارد. در صورت تولید توکن‌های مخصوص خود باید به استانداردها و اختلافات بسیار کم هم توجه کنید.
  2.  به وسیله رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن توکن‌های TRC10  می‌توانند در دسترس قرار بگیرند. این طریق دسترسی در جهت توکن هایTRC20 ممکن نیست.
  3. میزان هزینه تکمیل معاملات با توکن‌های TRC10 بسیار پایین‌تر از TRC20است ولی در صورت اجرای قرار دادهای هوشمند گزینه بهتر توکن TRC20 است.
  4. توکن‌های TRC20 در جهت انتقالات اطلاعات و صورت گرفتن معاملات دارای پهنای باند زیادتری است.
  5. برای ذخیره‌سازی توکن‌های ترون گزینه مناسب استفاده از کیف پول‌های TRC20 است.

مزایای توکن‌های TRC20

توکن‌های TRC20 دارای کاربردها و مزایای بسیاری هستند که امکان دارد خیلی از سرمایه گذاران در جهت تریدینگ خود به دنبال این کاربردها هستند. تعدادی از این مزایا مانند:

  1. فاقد کارمزد و هزینه معامله: نداشتن حق کمیسیون یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های توکن‌های TRC20 در مقابل توکن‌های TRC10 است. این فرایند به گونه‌ای است که افراد برای اینکه معاملات خود را به انجام برسانند نیاز به پرداخت هزینه اضافی با کارمزد نیستند.
  2. پهنای باند: در هر دوی این توکن‌ها به میزانی برای پهنای باند محدودیت وجود دارد. مثلا در طی هر تریدینگ یا معامله توکن‌های TRC20، به صورت میانگین ۲۵۰ واحد از پهنای باندمورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  3. انرژی: توکن‌های TRC20 به جز پهنای باند در جهت صورت گرفتن معاملاتی که محدودیت‌های به خصوصی دارند مقداری انرژی صرف می‌کنند. برای افزایش انرژی می‌توان حساب را برای ۲ الی ۳ نفر مسدود کرد و مقدار انرژی در توکن‌های TRC20 را بالا برد.

به غیر از این مزایا، این نوع توکن‌ها دارای یکسری امکانات و ویژگی‌های بخصوصی هستند که در مواقعی می‌توانند کاربردی باشند مانند:

  • به آسانی می‌توان ردیابی آن‌ها را به وسیله دفاترعمومی انجام داد.
  • کاوش از امکانات بلاک چین است.
  • دارای مقیاس‌پذیری بالا است.
  • از توکن‌های کیف پول‌های زیادی پشتیبانی می‌کند مثل تتر، ترون و…
  • از تعدادی سیستم عامل گوناگون پشتیبانی انجام می‌دهند.
  • دارای سیستم‌های در جهت ذخیره‌سازی بسیار محبوبی هستند.
  • داشتن رمزنگاری به همراه امنیت بسیار بالایی هستند.
  • مکانیسم ادغام به همراه کیف پول ترون را در این توکن‌ها قرار دارند.
  • داشتن تعداد بالای تراکنش طی هر ثانیه.
  • تولید توکن‌های تاثیر گذار.
  • دارای مکانیسمی جهت توزیع دوباره پاداش ها.
  • داشتن شبکه‌های همتا به همتا که غیر متمرکز هستند.
  • رابط کاربری بسیار خوبی دارند.
  • توکن‌ها را مبادله می‌کنند.
  • ذخیره با مدیریت دفتر عمومی را برعهده دارند.
  • بدون هیچ محدودیتی داده‌ها را انتقال می‌دهند.

تفاوت تتر ERC20 با TRC20؛ کدام بهتر است؟

بزرگ‌ترین و اولین تفاوتی که بین توکن هایERC20 و TRC20 است، الگوریتم اجماع بلاک چین هر یک از آن‌ها است. الگوریتم اجماع ثابت کار در بلاک چین اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عوض الگوریتم اثبات سهام مورد استفاده ترون قرار می‌گیرد.
از تفاوت‌های دیگر این دو توکن، میزان هزینه تراکنش‌ها و سرعت در هریک است. امروزه میزان هزینه کارمزد تراکنش‌ها داخل پلتفرم اتریوم بسیار بالا رفته است. ولی درون پلتفروم ترون میزان کارمزد تراکنش‌ها بسیار کم و به صرفه‌تر است.
همینطور، انجام تراکنش‌ها درون شبکه ترون خیلی زیادتر از شبکه اتریوم است. درون بلاک چین اتریوم یک تراکنش طی هر ۲۵ ثانیه رخ می‌دهد. ولی داخل بلاک چین ترون این عدد به میزان ۲۰۰۰ تراکنش طی هر ثانیه می‌رسد.
تفاوت بعدی درون پشتیبانی صرافی‌ها و کیف پول‌های گوناگون، بین توکن‌های TRC20 و ERC20  است. پشتیبانی توکن‌های ERC20 در بیشتر کیف پول‌ها و صرافی‌ها صورت می‌گیرد و در بیشتر مکان‌ها پشتیبانی از این توکن‌ها صورت می‌گیرد. ولی توکن‌های TRC20 در حال حاضر هنوز از محبوبیت وشناخت به اندازه این توکن‌ها بهره‌مند نیستند و میزان پایین‌تری صرافی و کیف پول پشتیبانی آن‌ها را انجام می‌دهند.

نتیجه گیری در رابطه با تفاوت تتر TRC20 با تتر ERC20

در ایران برای کسانی که فعالیت تریدینگ و معاملات ارز دیجیتال انجام می‌دهند، کارمزد و مقدار آن اهمیت بالای دارد. شبکه ترون به دلیل دارا بودن میزان سرعت بالاتر و هزینه کارمزد پایین‌تر در مقابل اتریوم بهتر است ولی در مقابل اتریوم دارای امنیت بیشتری است. در هر حال کاربران در ایران بهتر است در جهت پایین آوردن هزینه‌ها از دلار تتر در شبکه ترون (TRC20) بهره ببرند.


سوالات متداول در رابطه با تفاوت تتر TRC20 با تتر ERC20

1-شبکه TRC20 امنیت بیشتری دارد یا ERC20؟

به طور کلی با توجه به تجربیات تا به امروز شبکه ERC20 امنیت بیشتری برای نقل و انتقال تتر داشته است.

2-شبکه ERC20 قوی تر است یا TRC20؟

شبکه TRC20 از سرعت بالاتری برای انتقال تتر برخوردار هست و نسبت به ERC20 کارمزد کم تری دارد.

3-آیا امکان انتقال تتر از شبکه ERC20 به TRC20 وجود دارد؟

خیر در صورت انتخاب شبکه اشتباه دارایی شما از بین خواهد رفت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان