آدرس مخفی ارز دیجیتال

آدرس مخفی ارز دیجیتال چیست؟ این آدرس ها چگونه کار می‌کنند؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 29 اسفند 1402

خرید و فروش ارز دیجیتال

آدرس مخفی ارز دیجیتال چیست؟ این آدرس ها چگونه کار می‌کنند؟ | هدف اصلی آدرس‌های مخفی در ارز‌های دیجیتال، ایجاد حریم خصوصی برای هر تراکنش، پنهان کردن تاریخچه تراکنش و هویت گیرنده است. در فناوری بلاکچین آدرس‌های مخفی می‌توانند فعالیت‌های مفیدی در جهت تقویت حریم خصوصی رقم بزنند. به این ترتیب، کاربران می‌توانند به صورت ناشناس پول به دست آورند. بر عکس آدرس‌هایی که معمولی و عمومی هستند، آدرس‌های مخفی به صورت یکبار مصرف و مجزا برای هر تراکنشی ارائه می‌گردد. در چنین حالتی، آدرس واقعی گیرنده در هنگامی که گیرنده وجهی را با کمک آدرس مخفی ارسال می‌کند، پنهان می‌شود.

شخص گیرنده، به صورت مستقیم از آدرس مخفی کلید خصوصی به وجود نمی‌آورد. بعد برای ساده‌سازی تشخیص تراکنش‌های ورودی، از کلید خصوصی در ارتباط با آدرس عمومی گیرنده بهره می‌برند. با این روش گیرنده بدون نشان دادن آدرس گیرنده می‌تواند به پول دریافت شده خود، دسترسی پیدا کند و کنترل کند.

پس، حریم خصوصی در تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، بسیار افزایش می‌یابد. در ادامه کاربران، می‌توانند از بررسی و نظارت‌هایی که احتمال دارد از فعالیت‌های مالی آن‌ها ضبط گردد، محافظت کنند. آدرس‌های مخفی، با ایجاد راه‌های حفاظتی بیشتر، موجب گسترش تراکنش‌های خصوصی با امنیت کامل داخل اکوسیستم بلاک چین می‌شوند.

مثلا یکی از مثال‌های معروف رمز ارز‌هایی که از آدرس مخفی استفاده می‌کنند، مونرو (XMR) است. این پروژه از قابلیت‌های بسیاری مثل امضای حلقه یا آدرس‌های مخفی بهره می‌برد. این رمز ارز، با اینکار موجب ناشناس ماندن و حفظ حریم خصوصی کاربران می‌شود. در زمان ایجاد تراکنش‌های مونرو، آدرس مخفی گیرنده مواردی مثل درک ارتباط بین مبالغ فرستنده، تراکنش و گیرنده را برای دیگر افراد ناظر به چالش می‌کشد.

در ادامه این مطلب از صرافی ارز دیجیتال فراچنج با ما همراه باشید.

آدرس مخفی ارز دیجیتال در مقابل آدرس‌های کیف پول معمولی

آدرس‌های استاندارد ارزهای دیجیتال با آدرس‌های مخفی شباهت بالایی با یک دیگر دارند. همینطور هر دو از یک رشته کاراکتر همراه اعداد به وجود آمده اند. با تمام این موارد، بین آدرس‌های واقعی گیرنده و آدرس‌های مخفی از نظر راه‌های رمز نگاری و راه‌های استفاده از آن‌ها ارتباطی وجود دارد.

از طرفی دیگر، زمانی که از آدرس‌های سنتی، استفاده می‌کنید، با تکرار یک آدرس به صورت واحد برای تعدادی تراکنش، شرایط ایجاد کپی از تمامی فعالیت‌های مالی به وجود می‌آید. پس به دلیل دسترسی و نظارت اشخاص ثالث، اطلاعات و فعالیت‌های کاربر در خطر هک شدن قرار دارد.

در ادامه، افراد کلاهبر دار می‌توانند خیلی ساده از الگو‌های رفتار مالی، منابع درآمد و خیلی موارد را بررسی کنند. همینطور، در صورت تکرار این استفاده ممکن است اطلاعات کاربران در دسترس افراد کلاهبرداری قرار بگیرد که خطرناک هستند.

آدرس مخفی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

زمانی که برای هر تراکنش یک آدرس به خصوص به وسیله آدرس‌های مخفی ارزهای دیجیتال به وجود می‌آیند، میزان حریم خصوصی افزایش می‌یابد. به این ترتیب، تنها گیرنده مربوطه می‌تواند به پول دسترسی یابد و آن را تشخیص دهد. یکی از مثال‌های درک مفهوم آدرس‌های مخفی این است که برای مثال دو از یک رمز ارز استفاده می‌کنند. بعد از مدتی آن‌ها می‌خواهند در مسیر افزایش حریم خصوصی، از آدرس‌های مخفیانه استفاده کنند. این ساختارهای رمزنگاری ناشناسی را افزایش می‌دهد، و همین جریان موجب ساخت آدرس‌های مجزا و یکبار مصرف برای هر تراکنش می‌شود.

مزایا و معایب آدرس مخفی ارز دیجیتال

با استفاده از آدرس‌های مخفی، حریم خصوصی تراکنش‌ها افزایش می‌یابد. پس احتمال دارد که مدت زمان پردازش آهسته‌تر را در برابر با آدرس‌های کیف پول معمولی به وجود آورد.

مزایای آدرس‌های مخفی

استفاده از آدرس مخفی می‌تواند موجب بیشتر شدن امنیت و حفظ حریم خصوصی در تراکنش‌ها شود و چون هر تراکنش تنها از یک آدری مخفی فقط ۱ بار استفاده می‌کند، آدرس‌های مخفی از ناشناس ماندن کاربران حمایت و موجب سخت شدن پیدا کردن مسیر دارایی‌ها در بلاکچین می‌شوند.

در ادامه آدرس‌های مخفی، از استفاده دوباره از آدرس را پایین می‌آورند و موجب هر ارتباطی را ترانکش‌ها به شدت کم می‌کند و موجب حفظ حریم خصوصی فعالیت‌های مالی کاربران می‌شود.

معایب آدرس‌های مخفی

با اینکه مزایای آدرس‌های مخفی بسیار زیاد هستند، ولی این سیستم بدون هیچ ایرادی هم نیستند، و اگر در زمان اجرای پیچیده مشکلی به وجود آید، شاید خطاهای کاربری و پیچ در پیچی در نرم‌افزار کیف پول رخ دهد. پس سرعت در استفاده از آدرس مخفی، به دلیل طی کردن مراحل محاسباتی اضافه، بیشتر می‌شود و همین یک ویژگی منفی است. همینطور، تمام ارزهای دیجیتال نمی‌توانند از این جریان، استفاده کنند. پس، تنها تعدادی مشخص از ارزهای دیجیتال هستند که می‌توانید در انتقال آن‌ها از آدرس مخفی استفاده کنید.

آدرس مخفی ارز دیجیتال

چرا آدرس کیف پول بیت کوین تغییر می‌کند؟

آدرس کیف پول بیت کوین، که آدرس عمومی یا آدرس دریافت نیز نام دارد، به طور معمول به علت تغییر در موارد امنیتی و حریم شخصی، یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های رمز ارز بیت کوین حفظ حریم شخصی افراد کاربر است. اگر که آدرس کیف پول بیت کوین عوض شود، طی هر تراکنش تازه، به صورت خیلی سختی می‌توانید تراکنش و دیگر فعالیت‌ها را ارزیابی و دنبال کنید.

زمانی که آدرس کیف پول ثابت است، افراد فعال داخل بلاک چین رمز ارز بیت کوین، قدرت تماشای تمام فعالیت‌ها و تراکنش‌های دیگر کاربران را دارند و تمام اطلاعات شما را می‌دانند. با تغییر آدرس کیف پول، شما مانع شناخت خود توسط دیگر افراد می‌شوید و موجب حفظ حریم خصوصی خود می‌شوید.

تغییر آدرس کیف پول بیت کوین از بسیاری از سرقت‌ها جلوگیری می‌کند. با ثابت ماندن آدرس کیف پول شما، کسانی که می‌خواهند سرقت انجام دهند، با اتصال به کیف پول شما، سعی می‌کنند تا به رمز ارز‌های شما اتصال یابند. پس بهترین کار تغییر آدرس کیف پول و جلوگیری از به خطر افتادن امنیت دارایی‌ها است.

با عوض کردن آدرس کیف پول شما می‌توانید به بهترین حالت ممکن معاملات و تراکنش‌ها را مدیریت کنید. هر اندازه که تعداد آدرس‌های شما در کیف پول بیت کوین بیشتر شود، زمینه برای تقسیم دسته‌های جداگانه معاملات بیشتر می‌شود و به این ترتیب استفاده از تراکنش‌های هر آدرس افزایش می‌یابد. به این ترتیب، مدیریت مالی شما عالی می‌شود.

ارزهای دیجیتال غیرقابل پیگیری به چه معناست؟

به ارز‌هایی که آدرس گیرنده و تراکنش‌های ناشناسی دارند ارز‌های دیجیتال غیر قابل پیگیری (PRIVACY COINS) می‌گویند. پس دو ویژگی بارز این ارزهای دیجیتال، ناشناس بودن و غیر قابل ردیابی بودن است.

با ناشناس بودن هویت، تراکنش‌ها مخفی می‌ماند و پیگیری تراکنش‌ها به شکل غیر قابل ردیابی است، به این ترتیب هیچ راهی برای پیگیری آن‌ها وجود ندارد. از آن طرف می‌توانید آدرس‌ها و تمامی معاملات عمومی داخل شبکه بیت کوین و دیگر بلاک چین‌ها را ببینید و هر واریز و بر داشتی را بررسی کنید. به طور کلی ارز‌های دیجیتال غیر قابل پیگیری از افشای هویت کاربر و دیگر داده‌های کاربر را مخفی نگه می‌دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره اینکه آدرس مخفی ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کنند؟ مواردی را توضیح دادیم. با استفاده از رمز ارز های مخفی خیلی از اطلاعات شما از دید شخص سوم و فرد گیرنده رمز ارز پنهان می ماند. با توجه به تعاریفی که گفتیم، یکی  از راه های افزایش امنیت در هنگام ارسال تراکنش ها داخل شبکه بلاک چین، استفاده از آدرس مخفی است. در این زمان فرد ارسال کننده رمز ارز باید یک آدرس یک بار مصرف و تصادفی برای تراکنش خودش ایجاد کند. در نتیجه استفاده از ارزهای دیجیتال پنهان یا آدرس مخفی یکی از راه های افزایش امنیت در معاملات است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان