بیت کوین کش چیست

بیت کوین کش چیست؟ بررسی ارز دیجیتال BCH + قیمت لحظه ای

تاریخ انتشار : 13 آذر 1402

بیت کوین کش چیست؟ ارز دیجیتال Bitcoin Cash یک ارز دیجیتال بر پایه بلاکچین است که در سال ۲۰۱۷ به خاطر اختلافی که بین فعالان رمزارز بیت کوین رخ داد تشکیل شد. در واقع بیت کوین کش یک فورک یا انشعابی از رمزارز بیت کوین است. BCH طی مدت زمان خیلی کمی توانست جایگاه خیلی عالی در بین رمزارزهای دیگر به دست بی‌آورد و جزء یکی از گزینه‌های بسیار عالی برای سرمایه‌گذاری قرار بگیرد. برای همین منظور در این مقاله از صرافی فراچنج می‌خواهیم به تحلیل و بررسی این ارز دیجیتال و اینکه بیت کوین کش چیست؟ بپردازیم. پس اگر شما هم می‌خواهید با این رمزارز کاربردی بیشتر آشنا شوید و روی آن سرمایه‌گذاری انجام دهید، بهتر است این مقاله را از دست ندهید.


بیت کوین کش چیست؟


بیت کوین کش یا Bitcoin Cash که به صورت اختصار با BCH نمایان می‌گردد، در واقع یک هارد فورک از شبکه رمزارز بیت کوین است. رمزارز BCH برای رفع ایرادات بیت کوین مانند سرعت پایین و کارمزد بالای تراکنش‌ها به وجود آمد. BCH، با بیشتر شدن مقدار حجم بلاک موجب شد، تا تراکنش‌ها با تعداد بیشتری داخل شبکه به وجود آید. یکی از هدف‌های مهم این ارز دیجیتال، ایجاد یک سیستم برای پرداخت‌های روزانه و استفاده کاربران است.

در واقع بیت کوین کش به شکلی می‌خواهد تا ارسال و دریافت دارایی‌های رمزارز را با سرعت خیلی زیادتری و هزینه‌های کمتری برای کارمز ممکن سازد. رمزارز بیت کوین دارای بلاکچین مخصوص به خود است و تضمین آن توسط الگوریتم اثبات کار (PoW) صورت می‌گیرد. تولید و توزیع BCH به وسیله استخراج صورت می‌گیرد. تعداد تمام واحدهای این رمزارز ۲۱ میلیون است و از الگوریتم SHA256 بهره می‌برد.

مشاهده چارت و خرید بیت کوین کش


تاریخچه ارز دیجیتال BCH


خرید بیت کوین کش

بعد از اینکه حدود ۵ سال از ساخت بیت کوین گذشت، به خاطر محدودیت ۱ مگا بایتی این رمزارز در مقدار حجم بلاک‌های شبکه اش، میزان هزینه‌های تراکنش‌ها به صورت چشمگیری افزایش یافت و در ادامه میزان سرعت انتقال به شدت افت کرد. توسعه دهندگان ارز دیجیتال بیت کوین اظهار کردند که برای رفع این ایراد باید بلاک بیت کوین را افزایش دهیم. همانطور که می‌دانید، نمی‌توان پروتکل‌هایی که مبتنی بر بلاک چین هستند را تغییر داد. در نتیجه یکی از بهترین کارها در جهت به روزرسانی بیت کوین، به وجود آوردن یک هارد فورک بود. مدیر بخش اجرائیات رمزارز بیت کوین، راجرور (Roger Ver) و هایپو یانگ (Haipo Yang)، وو جیهان (Wu Jihan) از اصلی‌ترین اشخاص در تشکیل هارد فورک داخل شبکه بیت کوین بودند.

این افراد معتقد بودند که رمزارز BTC باید روی نوشته ساتوشی ناکاموتو که داخل وایت پیپیر خود ثبت کرده متعهد باشند. در نتیجه انجام کارهای مربوط به پرداخت هزینه‌ها یکی از هدف‌های مهم خلق این رمزارز است. با اینکه خیلی‌ها مخالف این پیشنهاد بودند، و اظهار نظر داشتند که بیشتر شدن مقدار سایز بلاک باعث می‌گردد تا مقدار حجم بلاک بیشتر شود. و احتمال دارد خیلی از کاربران تراکنش‌ها را نتوانند ذخیره کنند و در ادامه تمرکززدایی از بین برود. ولی در آخر با تمام این جریانات، در ۱ آگوست سال ۲۰۱۷ بعد از بحث و جریان‌های طولانی به ۲ قسمت یکی بیت کوین و دیگری بیت کوین کش تقسیم شدند و هارد فورک رخ داد.

بیشتر بخوانید: هارد فورک چیست؟


استخراج ارز دیجیتال بیت کوین کش


رمزارز BCH  غیر متمرکز است و این یعنی، به وسیله هیچ فرد و یا نهاد و سازمانی تحت کنترل نیست. به این ترتیب برای اینکه اعتبار و تایید تراکنش‌ها توسط این سیستم غیر متمرکز ایجاد گردد، باید از کامپیوترهایی به نام نود بهره برد. در ادامه مراحل استخراج بیت کوین کش را بررسی می‌کنیم.

مراحل استخراج بیت کوین کش

در ادامه مراحل استخراج BCH را بررسی می‌کنیم.

  • مرحله اول:

نودها مسئله‌های دشوار ریاضی را بر روی بلاکچین حل می‌کنند و پس از حل کردن یک مسئله، یک تراکنش را روی بلاک چین تایید می‌کند، و به عنوان پاداش بیت کوین کش تحویل می‌گیرند. به فرایند تایید تراکنش‌ها داخل شبکه استخراج رمزارز بیت کوین می‌گویند.

  • مرحله دوم:

ابتدا بلاک‌های تازه در بیت کوین کش طی هر ۱۰ دقیقه استخراج می‌گردند. ولی توسعه دهندگان بعد از انجام دادن بررسی‌های مورد نیاز، متوجه شدند که برای به وجود آوردن اشتیاق در ماینرها باید این مسیر را تغییر بدهند. در نتیجه، از الگوریتم سختی اضطراری (EDA) در جهت پایین آوردن مقدار سختی استخراج استفاده می کنند. به این ترتیب اگر زمان استخراج بالای ۱۲ ساعت شود، الگوریتم سختی استخراج را تا حدود ۲۰٪ کاهش می‌دهد.

  • مرحله سوم:

ولی همین تنظیمات EDA در استخراج و سختی آن موجب اختلالاتی شد که بلاک چین بیتکوین کش را هزاران بلاک جلوتر از بلاک بیت کوین قرار داد. در واقع حرکت Bitcoin Cash در جلوتر از BTC رخ می‌داد. پس افراد توسعه دهنده BCH برای اینکه این اختلال را از بین ببرند، تصمیم به ایجاد تغییراتی در داخل الگوریتم EDA شدند. نتیجه این تغییرات به صورتی بود، که الگوریتم بعد از هر بلاک، تنظیم سختی استخراج را انجام می‌داد. در نتیجه افراد توسعه دهنده Bitcoin Cash به صورت کلی الگوریتم EDA را از بین بردند.

  • مرحله چهارم:

یکی از ویژگی‌های استخراج انفرادی به علت بالا بودن رقابت، هزینه بالا داشتن و دشوار بودن است. به همین علت، بعضی‌ها راه‌های دیگر را برای استخراج به کار می‌برند، که به آن استخر استخراج می‌گویند. داخل استخر استخراج، جمعی از افراد استخراج کننده، قدرت‌های محاسباتی خودشان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و شانس موفقیت بلاک‌ها را بیشتر می‌کنند. بعد از اینکه مسائل حل شدند و بلاک جدید درون استخر ساخته شد، پاداش استخراج به شکل برابر بین افراد داخل استخر استخراج تقسیم می‌شود. در کل برای نام بردن مراحل استخراج بیت کوین می‌توانید موارد زیر را نام ببرید:

  • ایجاد یک ماینر که پشتیبانی از الگوریتم SHA-256 را انجام می‌دهد.
  • یک کیف پول رمزارز که پشتیبانی از Bitcoin Cash را تشکیل می‌دهد.
  • باید به یک استخر استخراج به پیوندید.

کاربرد ارز دیجیتال بیت کوین کش چیست؟


Bitcoin Cash دارای کاربردهای بسیار زیادی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • دریافت و ارزسال بدون وجود هیچ واسطه‌ای:

رمزارز بیت کوین کش برای کاربران خود بستری به وجود آورده است تا، کاربران دریافت رمزارز BCH را با مقدار بسیار کمی کارمزد دریافت یا ارسال کنند. پس برای این فعالیت‌ها با رمزارز بیت کوین کش، دیگر به شخص سومی نیاز نیست.

  • چگوگی پرداخت:

یکی از اصلی‌ترین و پر اهمیت‌ترین ویژگی‌های بیت کوین کش استفاده از این رمزارز به عنوان یک راه پرداخت است. با این وجود، به خاطر اینکه بیت کوین قدیمی‌تر از BCH است، به اندازه آن شهرت و اعتماد مردم را ندارد و خیلی برای پرداخت هزینه‌ها از این رمزارز بهره نمی برند.

  • سرمایه‌گذاری:

همانطور که می‌دانید در دنیای غیر متمرکز ارزهای دیجیتال، قیمت دارایی و رمزارزها در حال تغییر است. افراد تریدر که می‌خواهند با تغییر قیمت رمزارزهای کوچک سود کسب کنند، استفاده از این فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری‌هایشان بسیار مفید است.


معایب و مزایای بیت کوین کش چیست؟


مزایای بیت کوین کش

بهترین ویژگی رمزارز بیت کش، این است که سایز بلاکش تا میزان ۸ مگابایت (MB) است و این مقدار اندازه بزرگی به حساب می‌آید. به همین دلیل تراکنش‌ها را در بالاترین سرعت می‌تواند انجام دهد. دیگر کاربرد و مزیت رمزارز بیت کوین کش را در ادامه نام برده ایم.

مزایای بیت کوین کش:

  • میزان هزینه برای تراکنش‌ها بسیار پایین است و در مدت زمان کمتری صورت می‌گیرد.
  • این رمزارز غیر متمرکز است و به هیچ سازمان یا نهاد دولتی متصل نیست.
  • به دلیل اینکه در انجام تراکنش‌های خود از رمزنگاری استفاده می‌کند امنیت بسیار بالایی دارد.
  •  بیشتر صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال از این رمزارز بهره برده و در خود جای می‌دهند.

معایب ارز دیجیتال Bitcoin Cash

رمزارز بیت کوین کش، با وجود مزایای بسیار زیاد، معایبی نیز دارد که در ادامه به آن ها می‌پردازیم:

  • میزان نرخ پذیرش بیت کوین کش پایین است و در زمان معاملات، دارای جفت معاملات پایین‌تری برخوردار می‌گردد.
  • استخرهای رمزارز BCH بسیار پایین است، همین امر به خاطر اینکه آینده رمزارز بیت کوین کش به همین استخرها بستگی دارد، اهمیت زیادی دارد.

بیت کوین کش و بیت کوین چه تفاوتی با یگ دیگر دارند؟


همانطور که گفتیم به دلیل بعضی از ایراداتی که بیت کوین در میزان هزینه تراکنش‌ها و سرعت انتقال داشت، افراد توسعه دهنده تصمیم به ایجاد رمزار بیت کوین کش به طریق هارد فورک بت کوین گرفتند. در ادامه تفاوت‌های این ۲ رمزارز را نام برده ایم.

  1. میزان سایز بلاک‌های داخل بیت کوین کش از بیت کوین بسیار بیشتر است و تا ۸ مگا در حال رشد است. با این وجود ممکن است تعداد آن‌ها در آینده افزایش پیدا کند.
  2. رمزارز BCH، از امضای تراکنش‌های گوناگون در جهت تایید تراکنش‌ها بهره می‌برد.
  3. این ارز دیجیتال از الگوریتم‌های تازه‌ای در جهت تغییر تعداد ماینرهای خود برای کارایی زنجیره طبیعی بهره می‌برد و باعث ثبات بیشتر این رمز ارز می‌گردد.
  4. استخر استخراج های زیادی برای رمزارز بیت کوین به وجود آمد. ولی هیچکدام نمی‌توانند بالای ۵۱ درصد از آن‌ها را با هم ترکیب کنند. همین جریان در صورتی است که بیت کوین کش، عملکردی بسیار متمرکزتری از بیت کوین دارد و امروزه در تمام جهان تعداد استخرهای مربوط به استخراج، ۳ عدد است که بیشتر از ۵۱ درصد از عملکردشان با یکدیگر ادغام یافته است.
  5. بیت کوین کش تعداد معاملات را با سرعت بالاتری نسبت به بیت کوین انجام می‌دهد. چون بلاک بیت کوین کش بزرگ‌تر است.
  6. مقدار کارمزد رمزرارز BCH بسیار کمتر از بیت کوین است.
  7. شاید قیمت بیت کوین کش به صورت مستقیم از بیت کوین تاثیر نپذیرد اما نباید فراموش کنید، که شاه رمزارز دنیا یعنی بیت کوین روی تمام ارزهای دیجیتال به مقداری تاثیر می گذارد. در نتیجه، به خاطر افزایش و کاهش رمزارز بیت کوین، این توانایی را دارد تا روی قیمت تمامی رمزارزها مثل بیت کوین کش تاثیر بگذارد.

هاردفورک بیت کوین کش چیست؟


در سال ۲۰۱۸ رمزارز بیت کوین کش فورک شد و برای همین، رمزارز دیگری با اسم بیت کوین اس وی (Bitcoin SV) به وسیله کریگ رایت (Craig Wright) پدید آمد. ارز دیجیتال بیت کوین اس وی ۲ ویژگی مهم دارد که یکی مقیاس‌پذیری و دیگری تایید فوری است. این رمزارز به دلیل پتانسیل و ویژگی‌هایی که دارد افراد زیادی را جذب خود کرده و سازنده آن توانسته نظرهای بسیاری را به سوی خود بکشاند. رمزارز Bitcoin SV با توجه به مزایای بسیار خوبی که دارد هنوز به میزان محبوبیت بیت کوین نرسیده است. در نتیجه تعداد بسیار پایینی صرافی از آن پشتیبانی می‌کند. ولی پیش بینی می‌گردد در آینده محبوبیت و پذیرش این رمزارز افزایش یابد.

  • هاوینگ در بیت کوین کش در چه زمانی ایجاد می‌گردد؟

در هر ۴ سال یک بار، یعنی زمانی که ۲۱۰ هزار بلاک داخل بلاکچین BTC تولید شد، مقدار پاداش بیت کوین نصف می‌گردد. در واقع می‌توان گفت مقدار پاداشی که ماینرها دریات می‌کنند حدود ۵۰٪ کاهش می‌یابد. هدف ساتوشی ناکاموتو از قرار دادن کد هاوینگ در داخل بیت کوین جلوگیری از تورم است. همانطور که می‌دانید، مقدار نرخ مربوط به عرضه رمزارز بیت کوین‌های تازه، در طی هاوینگ نصف می‌گردند. همین رویداد میزان تاثیر قابل توجهی روی قیمت BTC قرار می‌دهد. در ضمن موجب بالا رفتن مقدار ارزش بیت کوین در طی زمان می‌گردد. پاداش استخراج مربوط به رمزارز بیت کوین کش، مثل بیت کوین در هاوینگ که هر ۴ سال ۱ بار رخ می‌دهد، نصف شده است.


بهترین کیف پول‌های بیت کوین کش


برخی از بهترین کیف پول های بیت کوین کش عبارت اند از:

  • Ledger Nano S (سخت افزار)
  •  TREZOR (سخت افزار)
  •  Coinomi (نرم افزار)
  •  KeepKey (سخت افزار)
  •  BTC. com (نرم افزار)
  • Trust Wallet (نرم افزار)

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول تتر برای ایرانی ها کدام است؟


آینده ارز دیجیتال بیت کوین کش


در زمان ارائه ارز دیجیتال بیت کوین کش که به صورت رایگان به دست کاربران رسید، بیشتر مردم تصور می‌کردند که کاربران این رمزارز را می‌فروشند. اما اینطور نشد. از هنگامی که بیت کوین کش عرضه شد تا به امروز، کارایی بسیار عالی را برای کاربران خود به وجود آورده است و همین مسئله سبب شده تا این ارز دیجیتال ارزش زیادی کسب کند. در حال حاضر BCH در ۲۰ رمزارز برتر دنیا قرار دارد و اکثر تحلیل گران این گونه آینده این رمزارز را پیش بینی می‌کنند که موفقیت‌های بسیار زیادی را به دست می‌آورد. در این مقاله از صرافی فراچنج بررسی کردیم بیت کوین کش چیست، چه معایب و مزایی دارد. با وجود نکات بررسی شده در این مطلب چنانچه در رابطه با خرید بیت کوین کش و یا فروش آن سوالی دارید، با تیم پشتیبانی ما از طریق چت آنلاین در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 3.3]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان