ETF چیست

ETF چیست چه کاربردی دارد و چگونه روی آن سرمایه گذاری کنیم؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 10 آبان 1402

ETF چیست چه کاربردی دارد و چگونه روی آن سرمایه گذاری کنیم؟ | بازار ارزهای دیجیتال دارای عنواین گوناگونی است، که مانند یک ابزار سرمایه‌گذاری به معامله گران و فعالین این جریان، کمک بسیاری می‌کنند. صندوق‌های معامله یکی از این موارد است. صندوق معامله یا ETF می‌تواند تعدادی ازدارایی‌های مهم مانند بیت کوین، نفت، طلا و…را در خود جای دهد. با استفاده از ETFها تریدرها یا معامله گران می‌توانند سود مناسبی همراه پرداخت هزینه‌ای بسیار پایین دریافت کنند. همینطور ریسکی استفاده از این ابزار معاملاتی خیلی پایین است. کاربران ارزهای دیجیتال به کمک ویژگی های صندوق‌های معامله می‌توانند بدون استرس راجع به ریسک و هزینه‌های بسیار زیاد، در این بازار فعالیت کنند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال فراچنج برای شما به بررسی ETF و مزایا با معایب این مبحث پرداختیم چراکه به کمک این راه و رعایت نکات معامله، سود مناسبی می توانید دریافت می‌کنید.


ETF چیست؟


به نوعی صندوق معامله که درونش دارایی‌های مختلف قرار داده است، صندوق قابل معامله یا ETF می‌گویند. ETF در واقع مخفف کلمه انگلیسی Exchange-traded fund است. در این شیوع، فرد معامله‌گر یا سرمایه گذار با دریافت هر نوع از این‌ای تی اف‌ها می‌توانند، هر صندوق معامله‌ای را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند. قیمت این صندوق‌ها توسط میزان عرضه و تقاضا در یک روز معاملاتی مشخص می‌گردد. ارزش دارایی‌ها درای تی اف‌ها به شکل منظم درحال تغییر هستند.

etf چیست؟


تاریخچه پیدایش ETF


در سال‌های اخیر یکی از قابلیت‌های سرمایه‌گذاری که بسیار بین سرمایه گذاران و معامله گران ارزهای دیجیتال در تمامی دنیا طرفداران زیادی را به خود جلب کرده، صندوق‌های معامله یاای تی اف‌ها هستند. بیاید به تاریخ بانک‌های اروپا نگاهی بی‌اندازیم. در اواسط سال ۱۸۰۰ میلادی بانک‌ها تصمیم گرفتند، مقداری از دارایی‌ها را پس‌انداز کنند. سپس در سال ۱۸۹۳، اولین سبد سرمایه‌گذاری مشترک به شکل غیر رسمی توسط یکی از کارکنان دانشگاه هاروارد در آمریکا ساخته شد. بعد از آن بانک‌ها تصمیم به ساخت یک صندوق دارایی گرفتند. پس در سال ۱۹۲۴ صندوق معامله توسط سرمایه گذاران تراست ماساچوست (Massachusetts Investors Trust) ثبت گردید. هدف از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش سود است. در کشور ایران در سال ۱۳۹۲ ای تی اف‌ها فعالیت خود را به میزان بسیار محدود آغاز کردند.


نحوه عملکرد صندوق ETF چگونه است؟


با جمع آوری سرمایه‌های کوچیک و بزرگ، صندوق‌های معامله تشکیل می‌گردند. سرمایه این صندوق‌ها برای خرید سهام‌های متفاوت هزینه می‌گردد. نام این سبدهای سرمایه درای تی اف، سبد معامله یا پرتفوی است. میزان ارزش دارایی‌ها در هر سبد با سبد دیگری متفاوت است و این تفاوت بر اساس قوانین به خصوصی به وجود می‌آید. پس در نتیجه مقدار قیمت دارایی‌ها در نوسانات بازار صندوق های‌ای تی اف، قیمت سبدهای معامله رامشخص می‌کند.

سرمایه گذاران با خرید چندین سبد معامله می‌توانند دارایی یا سرمایه‌های خود را در چندین سبد معامله قرار دهند. همانطور که می‌دانید، عملکرد ای تی اف‌ها بسیار واضح است. بیشتر این صندوق‌های معامله سایتی را برای اطلاع‌رسانی درباره تاریخ‌های بازپرداخت و صورت‌های مالی تشکیل داده اند، تا کاربران و معامله گران را در جریان اتفاقات قرار دهند.

etf چگونه کار می‌کند؟


انواع صندوق‌های ارز دیجیتال ETF


به طور کلی ETF های کریپتوکارنسی به ۲ بخش تقسیم می‌گردند:

  • پشتیبانی به شکل فیوچرز

در سبدهای فیوچرز، به طور مستقیم پشتیبانی صورت نمی‌گیرد. در واقع این سبد ها، از قرار داهای آتی یا فیوچرز و در کل مشتقات کریپتوکارنسی بهره می‌برند. به جای ارزهای دیجیتال، تغییرات قیمت اعمال شده روی مشتقات رمزارزها، قیمت سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به این ترتیب هرچقدر قیمت ارزهای دیجیتال بیشتر گردد، روی قیمت سهام تاثیر می‌گذارد و آن را تغییر می‌دهد.

  • پشتیبانی به صورت فیزیکی یا اسپات

داخل این سبدهای‌ای تی اف، دارایی‌ها به صورت واقعی موجود هستند. به این ترتیب حرکت قیمت ارزهای دیجیتال، مسیر حرکت قیمت سهام بر اساس معاملات اسپات را تعیین می‌کند. پس با زیاد شدن میزان قیمت رمزارزها، قیمت سهام کسانی که سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند افزایش می‌یابد. در حالتی که قیمت ارزهای دیجیتال به شکل نزولی حرکت کند، مقدار قیمت سهام کاهش می‌یابد. در این زمان شخص سرمایه گذار توانایی نگهداری از سرمایه را ندارد و بدون اینکه هزینه‌ای بپردازد یا اینکه خطری تهدیدش کند می‌تواند سود را دریافت کند.


مزایای صندوق ETF چیست؟


صندوق‌های معامله با داشتن مزایایی که دارند، نظر تعداد بالایی از معامله گران حرفه‌ای را به خود جلب کرده اند. ویژگی‌هایی مثل مدیریت دارایی‌ها به صورت کاملا حرفه ای، فعالیت به شکل ساده، بازده‌های سود دهی عالی، کارمزد پایین، پایین آمدن مقدار ریسک و سرمایه‌گذاری با دارایی اندک موجب محبوبیت ETFها می‌گردد. در ادامه هریک را بررسی می‌کنیم.

1. سهولت در سرمایه‌گذاری

قطعا می‌دانید که برای هرگونه فعالیت یا سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید ابتدا روی تمام ویژگی‌های این بازار تسلط داشته و آگاهی کسب کنید. عناوین بازار رمزارزها بسیار گسترده است و برای یادگیری تمام آن به زمان نسبتا زیادی نیاز دارید. پس در این شکل شما نمی‌توانید در بازار رمزارزها با مقیاس بالاتر فعالیت کنید. اما در ETFها سرمایه گذاران بدون خطر ازدست دادن سرمایه و ریسک معامله می‌توانند در این سبدها معامله انجام دهند؛ چرا که دارای‌های اصلی یا واقعی استفاده نمی‌گردد.

2. مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

کسانی که تریدر تازه کار هستند، مقداری زمان می‌برد تا بتوانند تحلیل شرایط نوسانی بازار رمزارزها را به دست آورند و زمان مناسب برای واردشدن و یا خارج شدن را پیدا کنند. با این وجود به خاطر نداشتن تجربه به میزان زیادی احتمال دارند که اشتباه کنند و ضرر ببینند. اما در‌ای تی اف‌ها تعداد زیادی کارشناس و متخصص حضور دارند، که برای دریافت سود فعالیت می‌کنند. تلاش این افراد در‌ای تی اف‌ها برای کسب بالاترین مقداریست که می‌توان از بازار رمزارزها کسب کرد.

3. افزایش بازده سرمایه‌گذاری

بازدهی عالی، یکی از جذاب ترین ویژگی های یک سبد معامله ی خوب است. میزان بازدهی درون سبدهای معامله همیشه مثبت است و بالای 150 قرار دارد. پس کسانی که به دنبال حفظ ارزش دارایی های خود در برابر تورم جامعه هستند، می توانند از این روش استفاده کنند.

4. کارمزد پایین

میزان هزینه‌های که به عنوان کارمزد در صندوق های‌ای تی اف پرداخت می‌گردد خیلی کمتر از کارمزد در صندوق‌های سنتی است.

5. امکان سرمایه‌گذاری با پول کم

یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت‌ای تی اف ها برای شرکت، این است که به داشتن سرمایه کلانی برای سرمایه‌گذاری نیاز ندارید. همین ویژگی موجب شده تا کسانی که سرمایه اندک دارند، یک راه عالی برای درآمدزایی پیدا کنند.


معایب صندوق‌های ETF چیست؟


همیشه داشتن یکسری ویژگی خوب در کنارش یکسری معایبی به همراه دارد. درباره سبد های‌ ای تی اف باید بگوییم که مزایایی که دارد از معایبش بسیار بیشتر است و بیشتر از روش‌های دیگر برای دریافت سود و درآمد توصیه می‌گردد. در ادامه ۳ مورد از ویژگی‌های منفی صندوق های‌ای تی اف را بیان می‌کنیم.

  • پایین بودن مقدار تسلط سرمایه گذار روی دارایی

همه‌ی ما می‌دانیم صندوق‌های معامله‌ی‌ای تی اف مزایای بسیار خوبی به همراه دارد. اما یکی از ویژگی‌هایی که خیلی باب میل تریدر‌ها یا معامله گران حرفه‌ای نیست، نبود دسترسی و تسلط روی دارایی‌های داخل سبد است. برخی از معامله گران معتقدند که توانایی کسب سود خیلی بیشتری در فعالیت‌های مستقل خود داخل بازار ارزهای دیجیتال دارند. پس انتخاب می‌کنند، استراتژی خود را در معاملاتشان اعمال کنند.

  • داشتن محدودیت زمانی برای فعالیت‌های معاملاتی

خلاف بازار ارزهای دیجیتال که معامله گران می‌توانند در هر زمان دلخواه فعالیت انجام دهند، ای تی اف‌ها فقط در زمان ساعات معاملات ارزهای دیجیتال فعالیت‌های مربوط به خرید و فروش خود را انجام می‌دهند.

  • انجام احراز هویت به صورت اجباری

کاربر برای اینکه بتواند سبد معامله‌ای تی اف را خریداری کند، باید مراحل احراز هویت برای عضویت را کامل انجام دهد. در نتیجه افرادی که می‌خواهند هویت اصلی آن‌ها فاش نشود و در این بازار ناشناس بمانند، این جریان برایشان مطلوب نیست.


نحوه خرید و فروش‌ ای تی اف‌ها


برای اینکه یک سبد معامله‌ی‌ای تی اف خریداری کنید نیاز به طی کردن مراحل پیچ در پیچ یا بسیار سخت نیست. برای این کار باید فقط در یک کارگذاری ثبت نام کنید و کد بورس دریافت کنید. همین کد بورس شناسه مخصوص شخص شماست که موجب فعالیت شما در بازار معاملاتی سهام و اوراق بهادر می‌گردد. سپس بعد از اینکه لیست صندوق های‌ای تی اف را بررسی کردید، می‌توانید داخل پنل سرمایه‌گذاری خود سفارشات خود را انجام دهید.


آینده صندوق هایETF چیست؟


در این مقاله از صرافی فراچنج صندوق های‌ای تی اف را بررسی کردیم. با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال روز به روز در حال گسترده شدن است، احتمال به خطر افتادن ETF را افزایش میابد. این صندوق‌ها با توجه به وجود ویژگی‌هایی که‌ دارند، کمک خوبی به افراد سرمایه گذار در این بازار می‌کنند. با گذشت زمان و گسترش‌ای تی اف‌ها میزان محبوبیت ارزهای دیجیتال در بین مردم افزایش یافته است و به این ترتیب میزان قیمت ارزهای دیجیتال بالا رفته و این بازار مالی رونق می‌یابد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان