کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟

کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟ هاوینگ رمزارزها به غیر از بیت کوین

دسته بندی : اخبار ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 9 فروردین 1403

خرید و فروش ارز دیجیتال

احتمالا با مفهوم هاوینگ بیت کوین آشنا هستید و حداقل برای یکبار هم که شده اسم آن را شنیده اید. اما شاید جالب باشد که بدانید هاوینگ تنها مختص به بیت کوین نیست و برخی دیگر از ارزها نیز از این فرآیند پشتیبانی می‌کنند. آیا می‌توانید حدس بزنید کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟

فرآیند هاوینگ بیت کوین، عاملی است که با توجه به عرضه محدود BTC ارزش آن را حفظ می‌کند و باعث افزایش قیمت آن می‌شود. تا به امروز هم ۳ بار این اتفاق در شبکه بیت کوین اتفاق افتاده است. اما همانطور که گفتیم برخی از ارزهای دیگر هم برای کنترل تورم و افزایش ارزش خود دارای هاوینگ هستند. در ادامه این مطلب از فراچنج با ما همراه باشید تا با ارزهای دیجیتالی که در شبکه آن‌ها نیز هاوینگ اتفاق می‌افتد آشنا شوید.

هاوینگ ارز دیجیتال چیست؟

هاوینگ یا نصف شدن، رویدادی است که در شبکه‌های بلاک چین مبتنی بر الگوریتم اثبات کار (PoW) مانند بیت کوین، اتریوم کلاسیک و لایت کوین رخ می‌دهد. در این رویداد، پاداش بلاک که به ماینرها برای استخراج بلاک‌های جدید تعلق می‌گیرد، به نصف کاهش می‌یابد. هاوینگ به طور منظم و در فواصل زمانی مشخصی اتفاق می‌افتد. برای مثال، در بیت کوین، هاوینگ هر ۲۱۰ هزار بلاک یا تقریبا هر ۴ سال یکبار رخ می‌دهد.

هدف از هاوینگ چیست؟

هدف اصلی هاوینگ، کنترل تورم و حفظ ارزش ارز دیجیتال است. با نصف شدن پاداش بلاک، تعداد بیت کوین‌های جدیدی که به طور سالانه به بازار عرضه می‌شوند، به نصف کاهش می‌یابد. این امر، از افزایش ناگهانی عرضه و کاهش ارزش بیت کوین جلوگیری می‌کند.

کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟

بسیاری از ارزهای دیجیتال محبوب از جمله بیت کوین، لایت کوین، اتریوم کلاسیک، بیت کوین کش، زی کش و دش از هاوینگ استفاده می‌کنند. در ادامه به لیست برخی از این ارزها به همراه زمان تقریبی هاوینگ بعدی آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بیت کوین: هر ۲۱۰ هزار بلاک (تقریبا هر ۴ سال یکبار) – آخرین هاوینگ: می‌۲۰۲۴
  • لایت کوین: هر ۸۴۰ هزار بلاک (تقریبا هر ۴ سال یکبار) – آخرین هاوینگ: آگوست ۲۰۲۳
  • اتریوم کلاسیک: هر ۵ میلیون بلاک (تقریبا هر ۲.۵ سال یکبار) – آخرین هاوینگ: می‌۲۰۲۴
  • بیت کوین کش: هر ۶۳۰ هزار بلاک (تقریبا هر ۴ سال یکبار) – آخرین هاوینگ: آوریل ۲۰۲۴
  • زی کش: هر ۸۴۰ هزار بلاک (تقریبا هر ۴ سال یکبار) – آخرین هاوینگ: اکتبر ۲۰۲۰
  • دش: هر ۲۱۰ هزار بلاک (تقریبا هر ۴.۱ سال یکبار) – آخرین هاوینگ: مارس ۲۰۲۳

کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟

1-هاوینگ لایت کوین:

رویداد هاوینگ یا نصف شدن پاداش بلاک ماینرها، برای ارز دیجیتال لایت کوین هر ۴ سال یکبار اتفاق می‌افتد یعنی زمانی که حدود ۸۴۰ هزار بلاک از این ارز دیجیتال استخراج شود. پاداش اولیه استخراج لایت کوین در سال‌های اولیه حدود ۵۰ واحد لایت کوین بود. این فرآیند در ارز دیجیتال LTC باعث کاهش نرخ تولید می‌شود. هاوینگ لایت کوین به صورت خودکار و برنامه ریزی شده اتفاق می‌افتد و به نوعی سبب حفظ ارزش این دارایی دیجیتال نیز می‌شود.

عرضه کل لایت کوین ۸۴.۰۰۰.۰۰۰ واحد مشخص شده اشت و زمانی که همه این بلاک‌ها استخراج شود دیگر امکان افزوده شدن بلاک جدید در شبکه وجود نخواهد داشت. روند نصف شدن این رمز ارز به صورت تقریبی تا سال ۲۱۴۲ میلادی ادامه خواهد داشت.

2-هاوینگ اتریوم کلاسیک:

هاوینگ اتریوم کلاسیک به طور منظم و در فواصل زمانی مشخصی اتفاق می‌افتد. در رابطه با این ارز دیجیتال، هاوینگ هر ۵ میلیون بلاک یا تقریباً هر ۲.۵ سال یکبار رخ می‌دهد.

آخرین هاوینگ اتریوم کلاسیک در ۳۱ می‌۲۰۲۴ قرار است اتفاق افتد و پاداش بلاک از ۳.۲ ETH به ۱.۶ ETH کاهش خواهد یافت. این رویداد، به دلیل تاثیرش بر عرضه اتریوم کلاسیک، می‌تواند بر قیمت آن نیز تاثیر بگذارد.

3-هاوینگ بیت کوین کش:

در پاسخ به این سوال که کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟ باید بدانید BCH یا بیت کوین کش یکی دیگر از رمز ارزهایی است که از مکانیزم هاوینگ استفاده می‌کند. تاریخ آخرین هاوینگ این رمز ارز نیز در آوریل ۲۰۲۴ پیش بینی شده است و در این رویداد قرار است پاداش بلاک ۳.۱۲۵ برسد.

بیت کوین کش ارز دیجیتالی است که در سال ۲۰۱۷ به دنبال رفع مشکلات کند بودن شبکه و هزینه کارمزد‌های بالای بیت کوین به وجود آمد. لذا این ارز دیجیتال هم بر اساس اثبات کار عمل می‌کند و به همین دلیل برای حفظ ارزش و ایجاد تقاضا دارای هاوینگ است.

مد زمانی که طول می‌کشد یک بلاک در شبکه BCH ایجاد شود حدود ۱دقیقه است. تا امروز هم یک هاوینگ در سال ۲۰۲۰ برای این رمز ارز اتفاق افتاده است.

4-هاوینگ زی کش:

اولین هاوینگ‌ زی کش در اکتبر ۲۰۱۶، حدود ۲ سال پس از راه اندازی این شبکه، رخ داد. در آن زمان، پاداش بلاک از ۵ ZEC به ۲.۵ ZEC کاهش یافت. این رویداد با افزایش قابل توجهی در قیمت‌زی کش همراه بود. قیمت‌زی کش از حدود ۳۰ دلار قبل از هاوینگ به ۱۵۰ دلار بعد از هاوینگ افزایش یافت.

دومین هاوینگ‌زی کش در اکتبر ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. در این هاوینگ، پاداش بلاک از ۳.۱۲۵ ZEC به ۱.۵۶۲۵ ZEC کاهش یافت. قیمت‌زی کش قبل از هاوینگ در حدود ۵۰ دلار بود و بعد از هاوینگ به ۳۲۰ دلار افزایش یافت.

هاوینگ بعدی‌زی کش در اکتبر ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌شود. با توجه به سابقه هاوینگ‌های قبلی، انتظار می‌رود که این رویداد نیز با افزایش قیمت‌زی کش همراه باشد

5-هاوینگ دش:

اولین هاوینگ دش کوین در ژانویه ۲۰۱۵، حدود ۱ سال پس از راه اندازی این شبکه، رخ داد. در آن زمان، پاداش بلاک از ۵۰ DASH به ۲۵ DASH کاهش یافت. این رویداد با افزایش قابل توجهی در قیمت دش کوین همراه بود. قیمت دش کوین از حدود ۱۰ دلار قبل از هاوینگ به ۴۰ دلار بعد از هاوینگ افزایش یافت.

دومین هاوینگ دش کوین در مارس ۲۰۱۹ اتفاق افتاد. در این هاوینگ، پاداش بلاک از ۱۲.۵ DASH به ۶.۲۵ DASH کاهش یافت. قیمت دش کوین قبل از هاوینگ در حدود ۱۰۰ دلار بود و بعد از هاوینگ به ۱۵۰ دلار افزایش یافت. آخرین هاوینگ دش کوین در مارس ۲۰۲۳ رخ داده است.

در جدول زیر می‌توانید لیست کامل ارزها با هاوینگ و تاریخ آن را مشاهده کنید.

رمز ارز فاصله بین هر هاوینگ بلاک تاریخ تقریبی هاوینگ بعدی پاداش بعد از هاوینگ پیش رو
اتریوم کلاسیک 5,000,000 11 خرداد 1403 2.048
لایت کوین 840٬000 5 خرداد 1403 3.125
زی کش 840٬000 16 آبان 1404 0.78
بیت کوین کش 210,000 6 فروردین 1403 3.125
بیت کوین گلد 210,000 4 اردیبهشت 1403 3.125
ریون کوین 2,100,000 23 دی 1404 1250
بیت کوین ساتوشی ویژن 210,000 7 آبان 1403 3.125
فلوکس 655,350 22 مهر 104 18.75
دش 210,240 20خرداد 1403 2.30974

آیا هاوینگ قیمت سایر ارزهای دیجیتال را هم تغییر می‌دهد؟

به طور کلی هاوینگ بیت کوین به صورت مستقیم روی قیمت ارزهای دیجیتال اثر ندارد. اما ما می‌توانیم به صورت غیر مستقیم تاثییرات هاوینگ رو ی سایر رمز ارزها را ببینیم. اما باید بدانیم همیشه این اثرات قطعی نیستند و به عوامل مختلف بستیگی دارد که در ادامه به ذکر این موارد می‌پردازیم.

  • افزایش توجه به بازار و تغییرات احساسات سرمایه گذاران:

از آن جایی که halving بیت کوین به عنوان یک اتفاق مهم در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، توجه سرمایه گذاران و رسانه‌های زیادی را به خود جلب می‌کند. این مسئله هم باعث افزایش توجه به مارکت کریپتو و به نوعی افزایش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود.

  • افزایش تقاضا و جلب اعتماد افراد به ارزهای دیجیتال:

هاوینگ به دلیل نوع فرآیندی که دارد تقاضا و اعتماد را در بازار نسبت به بیت کوین افزایش می‌دهد. چرا که خریداران در تلاش‌اند تا زمان کاهش عرضه بیت کوین آن را خریداری کنند. این مسئله باعث می‌شود تا اعتماد به بیت کوین افزایش پیدا کند و همین مسئله به سایر ارزها نیز سرایت کتد، زیرا در حال حاضر با افزایش قیمت‌ها سرمایه گذاران در حال اعتماد بیشتر به این کلاس دارایی هستند.

هاوینگ می‌تواند تقاضا و اعتماد به بیت کوین را افزایش دهد، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال خرید آن قبل از کاهش عرضه هستند. و بیت کوین را به عنوان یک ذخیره ارزش و یک سیستم پولی با ثبات تقویت کند. این افزایش اعتماد می‌تواند به سایر ارزهای دیجیتال نیز سرایت کند، زیرا سرمایه‌گذاران به این کلاس دارایی اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند.

گفتار پایانی در رابطه با اینکه کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟

به طور کلی ارزهای دیجیتال زیادی (در بین لیست تعداد کل ارزها) نیستند که از فرآیند هاوینگ پیروی می‌کنند. اما این فرآیند مختص به بیت کوین نیست. به همین دلیل برای اینکه بدانید کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟ در این مطلب لیست کاملی را در اختیارتان قرار دادیم. زیرا اگر به ارزهی دیجیتال علاقه‌مند هستید، باید در رابطه با هاوینگ و اثرات آن در بازار اطلاعات لازم را داشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

  • زینب
    1403-01-14

    توضیحاتتون عالی بود… من فکر میکردم فقط بیت کوین که هاوینگ داره

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان