سفارش گذار و سفارش بردار

سفارش گذار و سفارش بردار به چه معنا است؟

تاریخ انتشار : 1 خرداد 1402

سفارش گذار و سفارش بردار چه مفهومی دارد؟ هر سفارش در بازار رمز ارزها، به دوصورت قابل انجام اند؛ ۱- سفارش Maker و ۲-سفارش Taker. هر شخص برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، نیاز دارد تا در این این حیطه اطلاعات کاملی داشته باشد.   در این راستا، یکی از پرسش‌های متداول این است که آیا سفارش گذار همان فروشنده و سفارش بردار، خریدار است؟ این دو مدل معاملاتی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

در ادامه این مطلب از صرافی ارز دیجیتال فراچنج بررسی خواهیم کرد که مفهوم این دو واژه چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند. با ما همراه بمانید.

سفارش گذار و سفارش بردار در ارزهای دیجیتال:

همانطور که گفتیم سفارش‌ها در بازار رمز ارزها به دو نوع میکر و تیکر تقسیم می‌شوند. سفارش گذار یا میکر به افرادی گفته می‌شود که یک معامله جدیدی را ایجاد و به دفتر سفارش‌ها اضافه می‌نمایند. اما تیکر یا سفارش بردار یا تیکر به کسانی گفته می‌شود که از نقدینگی حاصل از سفارش‌های سایر اشخاص استفاده و معاملات را تکمیل می‌کنند.

سفارش گذار یا Maker :

میکر به کاربری طلقی می‌شود که قیمت واحد سفارش فروش و یا خرید در دفتر سفارشات او وجود ندارد. زمانی که شخصی یک سفارش جدید را ایجاد کند، این سفارش به اوردر بوک اضافه و نقدینگی موجود در آن افزایش می‌یابد.

هنگامی که سفارش ایجاد می‌شود، میکر باید مدتی را منتظر بماند تا وضعیت تطبیق داده شود. کسانی که در بازار به عنوان سفارش گذار عمل می‌کنند، در ازای افزایش نقدینگی بازار، تخفیفی در کارمزد معاملاتشان دریافت می‌کنند.

برای نمونه: اگر شما در بازار سفارش خرید ۱ بیت کوین با قیت ۲۵ هزار دلار را باز کنید، این سفارش به اوردر بوک (Order Book) یا همان دفتر سفارشات ارسال می‌شود. اما سفارش شما در لحظه انجام نخواهد شد؛ چرا که قیمت باید به مبلغ درخواستی شما برسد و در این مثال زمانی که قیمت به ۲۵ هزار دلار رسید، سفارش شما انجام یا اصطلاحا پر می‌شود.

اغلب سرمایه گذاران کلان از این روش استفاده می‌کنند؛ چرا که به دلیل بالا بودن میزان نقدینگی، تخفیف قابل توجهی در معاملاتشان دریافت خواهند کرد.

سفارش گذار

سفارش بردار یا Taker:

سفارش بردار به کاربری می‌گوییم که، سفارشش بلافاصله پس از ثبت در order book تطبیق داده شود. Taker برای سرعت در انجام معامله از نقدینگی موجود در اوردر بوک استفاده و به همین دلیل در بیشتر مواقع اوردرهای آن‌ها بلافاصله انجام می‌شود.

Takerها در واقع از سفارشات محدود (Limit Order) های بازار که توسط سفارش گذارها ایجاد می‌شود استفاده می‌نمایند.

سفارش بردار

نقدینگی یا لیکوئیتی چیست؟

یکی از دیگر مفاهیم مهم که در این مطلب به آن اشاره شده، نقدینگی است. آیا در این رابطه اطلاعات دارید و می‌دانید نقدینگی چیست؟ نقدینگی (Liquidity) یا نقد شوندگی یک دارایی، ای مفهوم را می‌رساند که آن دارایی در چه زمانی به فروش می‌رود. بدون شک هر چه نقدینگی بیشتر باشد، فروش آن دارایی سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود.

بازار دارای نقدینگی نیز، به بازار یا صرافی گفته می‌شود که سفارش گذار و سفارش بردار بتواند هر زمان که نیاز داشت به راحتی و با سرعت بالا دارایی‌اش را نقد کند. صرافی و یا بازاری که تعداد و حجم معاملات خرید و فروش در آن زیاد است، مشخصا دارای نقدینگی مطلوبی است.

Liquidity چیست؟

تفاوت سفارش گذار و سفارش بردار در ارز دیجیتال چیست؟

قطعا بین سازندگان و سفارش برداران تفاوت‌های مشهودی است که می‌توان این تفاوت‌ها را از تعاریف هر یک متوجه شد. با این وجود اصلی‌ترین تفاوت را می‌توان در زمان اجرا سفارش دانست. در سفارش‌های محدود که میکر ایجاد می‌کند، سفارش با مدتی مکث انجام می‌شود تا در این فاصله قیمت به محدوده مشخص شده برسد. در صورتی که در سفارش‌های تیکر، اغلب معاملات باز شده بلافاصله اجرا می‌شوند. به طور کلی Taker نیازی نداد سفارشش را به اوردر بوک بفرستد، چرا که از طریق سفارش مارکت، خرید یا فروش مد نظرش را انجام می‌دهد.

ارتباط نقدینگی با سفارش گذار و سفارش بردار چیست؟

برخورداری از نقدینگی بالا می‌تواند یک مزیت برای صرافی‌های ارز دیجیتال چه ایرانی و چه خارجی باشد. بالا بودن میزان لیکوئیتی کاربران زیادی را به خود جذب می‌کند و به همین دلیل اغلب صرافی‌ها نیز کاربران خود را به تامین نقدینگی تشویق می‌نمایند.

در واقع یکی از دلایلی که در سفارش‌های محدود به کاربران تخفیف داده می‌شود، همین است. به عبارتی صرافی سعی دارد تا با تخفیف در کارمزد، کاربر را ترغیب کند تا سفارشات را به صورت میکر ثبت نماید. چرا که سفارش گذار باعث افزایش نقدینگی می‌شود و این مسئله سایر کاربران به خصوص تازه وارد‌ها مشتاق به سرمایه‌گذاری و استفاده از آن صرافی می‌کند. کارمزد حاصل از معملات جدید، می‌تواند جایگزین مناسبی برای تخفیفاتی باشد که به میکر‌ها داده می‌شود.

چرا سفارش گذاری و سفارش برداری اهمیت دارد؟

سفارش گذار و سفارش بردار در بازار ارزهای دیجیتال بسیار مهم اند. اگر این ساز و کار در بازار حکم فرما باشد، رقابت قیمتی در آن شکل می‌گیرد و قیمت‌گذاری نیز به صورت عادلانه‌تری انجام می‌شود. به دنبال این موضوع شکاف قیمت و یا اسپرد نیز به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. چرا که اسپرد در حقیقت نشان دهنده تفاوت قیمت بین قیمت بهترین سفارش خرید و فروش هست. حالا هر چقدر میزان اختلاف کم‌تر باشد، شکاف قیمتی نیز با کاهش مواجه می‌شود.

تصور کنید که می‌خواهید اقدام به خرید بیت کوین نماید؛ با بررسی بازار متوجه می‌شوید، بهترین قیمت فروش بیت کوین در بازار ۱ میلیارد و ۳۰۰ تومان و بهترین قیمت سفارش برای خرید ۱میلیارد و ۲۰۰ تومان است. در اینجا شما به عنوان یک تریدر با تحلیل ارزهای دیجیتال در میابید که روند بازار صعودی خواهد بود. بنابراین، منطق حکم می‌کند تا وبهترین سفارش فروش را خریداری کنید. در این فاصله با توجه به تفاوت قیمت خرید و فروش شما ۱۰۰ میلیون تومان ضرر خواهید کرد. چرا؟ چون اگر پیش بینی روند بازار تغییر کند و یا تحلیل شما اشتباه از آب درآید؛ مجدد تصمیم به فروش خواهید گرفت که در این جا مجدد بهترین سفارش موجود در بازار که شمار را به سرمایه‌تان می‌رساند همان ۱ میلیارد و ۲۰۰ است.

بنابراین یکی از دلایل مهم اهمیت این مسئله مربوط به شکاف قیمتی است. در صورتی که سرمایه گذاران بتوانند از طریق سفارش‌گذاری در بازار کسب درآمد کنند؛ معامله کنندگان در بازار مجبور خواهند شد، برای نهایی شدن معاملتشان با سایر افراد رقابت نمایند. این روند بدون شک باعث کاهش قیمت فروش و همچنین افزایش قیمت خرید می‌شود که در نتیجه آن کاهش چشمگیر شکاف قیمتی است.

معایب و مزایای سفارش گذاری و سفارش برداری

مدل معاملاتی میکر (Maker) و تیکر (Taker) از طریق نرخ‌های مختلف در بازار و همچنین نوسانات باعث سود دهی می‌شود. از این طریق معامله گران می‌توانند به سودهای کم یا زیاد دست پیدا کنند.

مزایا:

ایجاد سفارش‌های مختلف کمک می‌کند تا بازار همچنان فعال بماند و این مسئله باعث ترغیب کاربران خواهد شد. به طور کلی این روند یک صرافی آنلاین را برای کاربران، به محیطی جذاب و در عین حال قابل اطمینان برای سرمایه‌گذاری و حتی هولد ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کند. چرا که یکی از نکاتی که سرمایه گذاران در انتخاب صرافی به آن دقت می‌کنند میزان نقدینگی است، هرچه نقدینگی بیشتر باشد، نشان دهنده اعتبار بیشتر است.

شاید این مسئله نشان از اعتبار نباشد، اما به هر حال معامله‌گری به روش میکر و تیکر سبب افزایش نقدینگی و در نهایت افزایش کاربران یک صرافی می‌شود. از دید سرمایه گذاران، صرافی با نقدینگی بالا نسبت به یک اکسچنج با میزان نقدینگی کم محبوبیت بیشتری خواهد داشت. زیرا در آن معاملات راحت‌تر و با هزینه کم‌تری انجام می‌شود.

علاوه بر مزایای این روند برای میکر ها، سفارش بردار نیز به دلیل کم بودن کارمزد در تراکنش ها، البته با توجه به شرایط بازار، می‌تواند قیمت مناسب‌تری را دریافت کند و اقدام به خرید و یا فروش نماید.

معایب:

اما معایب سفارش‌گذاری و سفارش برداری چیست؟ از معایب این مدل می‌توان به دو مورد اشاره کرد. ۱- اینکه معامله‌گری به روش سفارش گذار یا همان میکر ممکن است نیاز باشد برای مدت‌ها (گاهی چند ماه) منتظر پر شدن معامله‌اش باشد. البته این مورد فقط برای سفارش گذار‌ها است و در مورد سفارش بردار صدق نمی‌کند. مزیت اصلی تیکر بودن این است که سفارش شما نهایت در عرض چند دقیقه انجام خواهد شد. .

و دومین مورد کارمزد بالای این روند برای سفارش بردارها است. حتی گاهی ممکن است به دلیل شرایط و نوسانات بازار مجبور شوید، سفارشتان را در قیمت بسیار پایین‌تر  و یا در قیمت بسیار بالا‌تر از آنچه که خرید کردید، بفروشید.

کارمزد میکر و تیکر در صرافی ها

بدون شک، کارمزد برای سفارش گذار و سفارش بردارها متفاوت خواهد بود. از آنجه که میکر، به تامین نقدینگی در بازار کمک می‌نماید، معمولا مشمول تخفیفات در کارمزد معاملاتش می‌شود. به بیان ساده به دلیل پر کردن استخر نقدینگی صرافی، به سفارش گذار تخفیف داده می‌شود.  اما سفارش بردار باید کارمزد بیشتری را برای معاملاتش به صرافی پرداخت کند.

همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که، کارمزد معاملات در صرافی‌های مختلف، متفاوت است و به عواملی همچون: حجم معامله، سطح کاربری و موارد اینچنینی بستگی دارد.

کارمزد سفارش گذاری و سفارش برداری

اگر همه کاربران سفارش گذار شوند چه می شود؟

به این مسئله توجه داشته باشید، سفارش‌گذاری به دلایل معایبی که دارد همواره برای بسیاری از کاربران به خصوص سرمایه گذاران خرد مطلوب نیست. تصور کنید، تحلیل شما حاکی از ریزش بازار در تایم فریم یک‌ساعته است، در این صورت معامله محدود برایتان مناسب نخواهد بود. چرا که سفارش برداری در چنین شرایطی قطعا، بیشتر سودآور است (حتی با وجود تفاوت در مبلغ کارمزد). در بیشتر مواقع، تخفیف کارمزد برای سرمایه گذاران بزرگ مناسب است و برای اکثر افراد مناسب نیست. بنابراین در انتهای این موضوع توصیه می‌کنیم، درگیر دام تخفیف در کارمزد‌ها نشوید و در صورتی که تحلیل مشخص و درستی از بازار دارد، از سفارش برداری استفاده کنید. چرا که ممکن است بازار هیچ گاه به نقطه ورود و یا خروج شما در بازار نرسد و همین موضوع باعث جا ماندن شما شود.

و در آخر نتیجه می گیریم که:

سفارش گذار و سفارش بردار دو مفهوم مهم در ارزهای دیجیتال‌اند و به عبارتی می‌توانند در مسیر کسب درآمد از ارزهای دیجیتال کمک کننده باشند. اما تصمیم اینکه کدام یک بهتر است، کاملا بستگی به شرایط و میزان سرمایه شما دارد.

صرافی‌هایی که این دو حالت از معامله را پشتیبانی می‌کنند، برای بسیاری از میکر‌ها جذاب اند. میکر‌ها در این روند، برای صرافی بسیار حیاتی‌اند چرا که نقدینگی بازار را تامین می‌کنند و در عین حال با کارمزد کم‌تری نیز به معامله می‌پردازند.

ما در این مطلب از فراچنج، به طور کامل به توضیح مفهوم میکر و تیکر پرداخته ایم. تا از این طریق بتوانید نتیجه گیری درستی برای ورود به یک معامله داشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان