صرافی ارز دیجیتال زیر نظر بانک مرکزی

معرفی صرافی های ارز دیجیتال زیر نظر بانک مرکزی

دسته بندی : صرافی ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 21 آبان 1402

هنگامی که یک تریدر در بازار رمزارزها فعالیت دارد، یکی از مفاهیمی که درباره آن پرس و جو می‌کند، انتخاب یک صرافی امن و مجوز دار در کشور است. برای شروع سرمایه‌گذاری یا هر کار دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال لازم است، بهترین پلتفرم‌ها را در کشور شناسایی کنیم. این یک امری کاملا طبیعی است. به دلیل وجود کلاهبران، کاربران برای ماهیت قانونی یک صرافی باید به درستی تحقیق و تحلیل انجام دهند. در این میان اخبار نگران کننده ارزهای دیجیتال، استرس کاربران را افزایش می‌دهد. به همین علت در این مقاله از صرافی فراچنج به معرفی صرافی های ارز دیجیتال زیر نظر بانک مرکزی پرداختیم. در نتیجه همراه ما باشید تا پاسخ تمامی سوالاتتان در این زمینه را کسب کنید.


چگونگی صدور مجوز بانک مرکزی برای رمزارزها


بر اساس اینکه رمزارزها در جامعه خیلی سریع گسترش پیدا کردند، جزء یکی از پدیده‌های جدید قرار دارند. برای همین خیلی از کشورها به دلیل گسترده نبودن یا نوپا بودن این جریان، قوانین تعیین شده و مشخصی درباره ارزهای دیجیتال ندارند. ممکن است برخی از جامعه ها، حتی خیلی از قوانین را در این زمینه به تصویب نرسانند.

کشور ایران نیز در این گروه از کشورها قرار دارد. با توجه به اینکه قوانین تصویب شده‌ای درباره ارزهای دیجیتال در ایران موجود نیست، تصمیم گیری درباره بعضی از این فعالیت‌ها با توجه به مصوبات و بخش نامه‌های مربوطه اجرا می‌گردد. ابتدای تصور می‌شد، تنها نهادی که مدیریت و مشخص کردن موارد مربوط به ارزهای دیجیتال را تایید و تصویب می‌کند، بانک مرکزی است. بعد از مدتی با ارائه شدن بخشنامه‌هایی که صادر شدند، پیش بینی می‌گردد، سازمان یا نهادی صنفی و خودکار برای این مدیریت و افزایش امنیت در زمینه رمزارزها به زودی تشکیل می‌گردد.

اما هنوز هیچ مجوز رسمی و قانونی برای هیچ صرافی به وسیله بانک مرکزی برای صرافی‌های موجود در ایران صادر نشده است. ولی این موضوع به معنای نامعتبر بودن صرافی‌های ایرانی نیست. این ایراد تنها به دلیل نبود هیچ قانون تصویب شده‌ای رخ داده مثل خیلی از کشورهای دیگرکه به این صورت است.

بیشتر بخوانید: صرافی ارز دیجیتال با قابلیت فیوچرز


ویژگی صرافی‌های معتبر یا صرافی های ارز دیجیتال زیر نظر بانک مرکزی


پس تا اینجا فهمیدیم صدور هیچ مجوزی برای صرافی‌ها از سمت بانک مرکزی شکل نگرفته است. سوالی که پیش می‌آید این است، چگونه یک صرافی مطمعن و معتبر را تشخیص دهیم؟ معامله گران می‌توانند با تحلیل و بررسی گزینه‌های عنوان شده، صرافی ایرانی مناسب فعالیت خود را انتخاب کنند.

1. رابط کاربری مناسب و راحت:

از ویژگی‌های مثبت برای کاربران رمزارز این است در هر زمان و ساعت ک با ایرادی روبه رو شدند، یک پشتیبانی عالی به ان‌ها کمک کند. طراحی رابط کاربری یک پلتفرم و صرافی باید به شکلی باشد که یک فرد بدون احتیاج به تلاش زیاد برای صورت گرفتن معاملات خرید و فروش خود، کارهای مربوطه را انجام دهد. در نتیجه برای جذب کاربران سخت نبودن چگونگی استفاده از صرافی و سادکی رابط کاربری‌اش اهمیت بسیار زیادی دارد.

2. امنیت سرمایه و دارایی:

در کنارخیلی دیگر از موارد مهم در انتخاب صرافی داخلی برای انجام خرید و فروش رمزارزها، یکی از مهمترین ویژگی‌های صرافی امنیت است. صرافی مدنظر باید دارای نکات امنیتی بسیار دقیق و جامعی برای دارایی کاربران خود ایجاد کند.

3. داشتن تعدادی بالا ارزدیجیتال در بستر پلتفرم‌ها:

یکی از ویژگی‌های معتبر در مورد شناخت صرافی‌های قابل اطمینان برای عضویت در آن، این است که از تعداد زیادی ارز دیجیتال پشتیبانی انجام دهد. زمانی که یک صرافی کریپتوکارنسی از تعداد پایینی رمزارز پشتیبانی کند، شرایط برای افراد تریدر یا معامله‌گر خیلی باب میل و راحت نیست. همین جریان نشان دهنده معتبر نبودن صرافیی است که از تعدادکمی رمزارز پشتیبانی می‌کند.

4. پشتیبانی مناسب:

وجود یک راهنما و همراه برای آغاز فعالیت در یک پلتفرم، یکی از ویژگی‌های بسیار عالی صرافی رمزارزها است. با کمک پشتیبانی، افراد می‌توانند سوالات و مشکلات خود را به راحتی از مسیرخود بردارند. با توجه به اینکه بازار رمزارزها ۲۴ساعته و شبانه روزی است، دسترسی داشتن کاربران در هر لحظه و زمان برای انتخاب صرافی، بسیار عالی است.

5.  شرکت به صورت رسمی و واضح ثبت شده و آدرس مشخص دارد:

با اینکه تا امروز مجوز رسمی برای صرافی‌های داخلی صادر نشده، ولی داشتن بعضی از نکات باعث ایجاد اطمینان می‌گردد. داشتن یک آدرس از محل شرکت به همراه تمام مشخصات ریز نشانی و تلفن ثابت، یکی از ویژگی‌های قابل اطمینان بودن صرافی داخلی است.

  • داشتن مجوز مربوط به ثبت و آگهی‌های رسمی برای شرکت.
  • دارا بودن یکسری از عناوین اعطایی از دولت مانند شرکت‌هایی از دانش بنیان.
  • واضح بودن نشانی فیزیکی شرکت.
  • مشخص بودن افرادی که به عنوان سرمایه گذار و سهام دار در آن هستند و بررسی سوابق عاملین اجرا کننده صرافی.

6. کارمزد خوب:

منصافانه بودن و منطقی بودن میزان کارمزد برای فعالیت‌های گوناگون توسط معامله کننده یا تریدر در صرافی رمزارزمدنظر، یکی از گزینه‌های بسیار مهم در بررسی اعتبار صرافی است.

با چک کردن این موارد می‌توانید به مطمعن بودن و اعتبار یک شرکت صرافی ارز دیجیتال در داخل کشور پی ببرید.


مهمترین معیار صرافی‌های رمز ارز مجوز دار


هر زمان که درباره یک صرافی داخلی تحقیق می‌کردید، و با این مورد برخوردید که بانک مرکزی این صرافی را تایید کرده، به اعتبار آن پلتفرم بی‌درنگ شک کنید. چراکه هیچ صرافی ارز دیجیتالی از بانک مرکزی تایید نگرفته است. بر اساس مواردی که بیان شد، هیچگونه قانون تایید شده یا نقص شده درباره رمزارزها موجود نیست. ولی با این وجود یکسری از صرافی‌ها با توجه به مواردی در دسته معتبرترین و قابل اطمینان ترین‌ها قرار دارند. دو معیار خیلی مهم در این راستا عبارت اند از:

  • ثبات و واضح بودن محل دقیق دفتر صرافی مدنظر
  • واضح بودن افرادی که در صرافی فعالیت دارند.

آیا انجام معاملات در صرافی‌های رمز ارز مجاز است؟


با توجه به بررسی آخرین اخبار درباره قوانین ارزهای دیجیتال، هنوز هیچ قانون مشخصی برای این موضوع تصویب نشده است. با این وجود، طبق ماده دوم در فصل اول قانون مجازات عمومی، بر اساس نبود چهارچوب و جزئیاتی واضح درباره صرافی‌ها و خرید و فروش یا ترید رمزارزها غیر قانونی نیست و در لیست جرایم قرار نمی‌گیرد. بر اساس گفته‌ی پلیس فتا: ( امروزه هیچ جرم نگاری برای این جریان صورت نگرفته، اما همچنان ورود و خروج به بازار ارزهای دیجیتال توسط موسسات مالی، بانک‌ها و صرافی ها، غیرمجاز است.)

به طور کلی، می‌توانیم به این صورت نتیجه بگیریم که از نظر قانونی هیچ اشکالی ندارد در صرافی‌هایی که نکات قانونی را رعایت کردند و دارای اعتبار و امنیت مناسبی هستند، فعالیت کنیم. گسترش کیف پول‌های دیجیتالی در جهت ذخیره و نگهداری از دارایی و ارزهای دیجیتال، با قوانین مربوط به این جریان تناسخی نداشته و غیر قانونی نیستند.


نتیجه گیری درباره صرافی های ارز دیجیتال زیر نظر بانک مرکزی


در این مقاله از پلتفرم فراچنج، صرافی های ارز دیجیتال زیر نظر بانک مرکزی را بررسی کردیم. دریافتیم که با درنظر گرفتن اینکه برای صرافی‌های رمزارز به وسیله بانک مرکزی هیچ گونه قانونی تصویب نشده است. اما برای استفاده از صرافی‌های رمزارز در داخل کشور باید یکسری موارد را دقت و توجه کنید. شما کاربران در زمینه ترید و یا خرید و فروش رمزارزها می‌توانید با چک کردن هر یک از گزینه‌های بیان شده، بهترین انتخاب را انجام دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان