بهترین صرافی های غیر متمرکز برای ایرانی ها

بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی ها کدام است؟

دسته بندی : صرافی ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 15 آبان 1402

بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی ها کدام است؟| شاید بدانید که صرافی‌هایی که غیر متمرکز هستند توسط هیچ نهاد و یا سازمانی اداره نمی‌گردد. به همین دلیل ما در این مقاله از صرافی فراچنج به این عنوان که بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی‌ها کدام است؟ می‌پردازیم. اگر در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت دارید قطعا از اهمیت صرافی‌ها در گسترش و پیشرفت رمزارزها مطلع هستید. یکی از مهمترین ستون‌ها در دنیای رمزارزها صرافی‌ها هستند. با این که اصلی‌ترین ویژگی ارزهای دیجیتال نامتمرکز بودن است، صرافی‌ها به میزانی در این مورد اختلال ایجاد می‌کردند. در نتیجه افرادی که در زمینه توسعه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند صرافی‌های غیر متمرکز را ساختند. درون این پلتفرم‌ها معامله گران می‌توانند ناشناس و بدون واسطه فعالیت کنند. همراه ما در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال فراچنج باشید تا بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی ها را نام برده و توضیح دهیم.


قابلیت‌های معامله در بهترین صرافی‌های غیر متمرکز


در صرافی‌های غیرمتمرکز یکسری مواردی وجود دارد که کاربران بسیاری را جذب خود می‌کند. به خصوص در فناوری ارزهای دیجیتال که رقابت بسیار شدید است. دلیل اصلی این رقابت بخاطر جذب کاربران است.

  • مدت زمانی که صرف هماهنگی سفارش‌ها می‌گردد به علت کم بودن مقدار حجم معادلات زیاد است.
  • نبود نیاز برای منتقل کردن داراییهای دیجیتال به درون کیف پول صرافی ارزهای دیجیتال.
  • کارمزد یا هزینه معاملات در این صرافی‌ها بسیار پایین است.
  • انجام تمام فعالیت‌های داخل صرافی به صورت ناشناس.
  • ارزهای دیجیتالی که می‌توانید داخل این صرافی‌ها معامله کنید محدود است.

در برخی از صرافی‌هایی که غیر متمرکز هستند به جز خرید و فروش، مواردی مثل استخر نقدینگی برای کاربران خود ایجاد کردند. کاربران به کمک این قابلیت‌ها می‌توانند به کمک استخر نقدینگی درآمد کسب کنند. دریافت سود به این صورت است که کاربران توکن‌های خود را برای سرعت بخشیدن به ایجاد یک قرار داد هوشمند واریز می‌کنند و در مقابل به طریق توکن‌های درون استخر نقدینگی درآمد به دست می‌آورند.


عملکرد صرافی‌های غیرمتمرکز


افرادی که به درون صرافی‌های غیر متمرکز، دارایی‌های دیجیتال خود را به اشتراک قرار می‌دهند تنها خودشان مسئولیت دارایی هایشان را بر عهده دارند. در ادامه مواردی را برای شناخت هرچه بهتر عملکرد تعدادی از این صرافی‌ها بررسی می کنیم.

سفارش دفتری یا Order Book DEXs

درون این صرافی‌ها فهرستی از سفارشات مربوط به خرید و فروش را برای ۲ توکن مثلBTC/USDT با یکدیگر مساوی می‌کنند. همه سفارشات با در نظر گرفتن قیمت طبقه‌بندی شدند و کاربران توانایی مشاهده اندازه مخصوص هر حجم را برای هر مقدار قیمت دارند.

بازارسازان خودکار یا AMMs

این بازار طبق خدمات مبتنی بر بلاکچین استوار است و در جهت مشخص کردن دارایی‌های دیجیتالی که معامله شدند به طریق بهره بردن از اوراکل‌های رمزارز اطلاعاتی را جمع‌بندی می‌کنند. در واقع کاربران تامین کننده‌ی استخر نقدینگی هستند. داخل این صرافی‌های غیر متمرکز در مقابل اینکه قراردادهای هوشمند را داخل دفتر کل بررسی کنند، از استخر نقدینگی که یک مجموعه‌ای از دارایی‌های مشخص شده است بهره می‌برند.

جمع‌کننده نقدینگی یا DEX Aggregator

یکی از صرافی‌هایی که موجب اتصال به نقدینگی چندین صرافی نامتمرکز می‌گردد صرافی DEX Aggregtor است. این صرافی در واقع زمینه‌ای برای کاربران به وجود می‌آورد تا بدون احتیاج به هیچ تعداد تراکنشی رمزارزها را در DEXهای گوناگون جابه جا یا مبادله انجام دهند.


بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی ها


قطعا می‌دانید تعداد صرافی‌هایی که که در کل دنیا راه اندازی شدند بسیار زیاد است. ولی به خاطر یکسری مشکلات و تحریم‌ها و تایید هویت کاربران ایرانی یا با ریسک خیلی بالا می‌توانند در آن‌ها فعالیت کنند یا کلن نمی‌توانند در این صرافی‌ها قرار بگیرند. در نتیجه بهترین گزینه برای کاربران ایرانی صرافی‌های غیر متمرکز است. فهرستی از صرافی‌های گوناگون غیر متمرکز رمزارزها را برایتان تهیه کرده ایم.

1-صرافی بایننس دکس (Binance DEX)

در سال ۲۰۱۹ صرافی غیر متمرکز بایننس دکس فعالیت خود را آغاز کرد. Binance DEX معاملات خود را به طریق یک زنجیره یا هسته‌ی پردازشی صورت می‌گرداند. پس با صرافی متمرکز بایننس از لهاظ میزان قدرت و سرعت برای تکمیل تراکنش‌ها چندان فرقی ندارد. اگر از خود توکن این صرافی که بلاکچین بایننس یا بایننس کوین (BNB) نام دارد بهره ببرید مقدار کارمزدی که باید تقابل گردید بسیار کاهش می‌یابد. در رابطه با پشتیبانی این صرافی از کیف پول‌ها باید بگوییم از انواع کیف پول‌های نرم افزاری و سخت افزاری حمایت می‌کند. Binance DEX به صورت رسمی گفته کشورهای لیست سیاه قادر به بهره گرفتن از این صرافی نیستند. پس در شکل عادی نمی‌توانید از این صرافی بهره ببرید. تنها با عوض کردن آی پی به طریق اتصال اینترنت خود به وی پی ان این کار ممکن است هرچند باز هم با ریسک…

2-صرافی یونی سواپ (Uniswap)

یکی دیگر از بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی‌ها صرافی یونی سواپ(uniswap.org) است. فعالیت این صرافی در سال ۲۰۱۸ مبنی بر بلاکچین اتریوم آغاز شد. به وسیله توکن‌های مبتنی بر اتریوم (ERC-20) کارمزد تراکنش‌های صرافی یونی سواپ به میزان ۳ درصد پرداخت می‌شد. در صرافی یونی سواپ مقدار حجم معاملاتی پیوسته بیشتر می‌گردد. Uniswap مجموعه‌ای از استخرهای نقدینگی دارد که درون هریک قراردادهای هوشمندی به صورت توکن جای می‌گیرند. هدف این صرافی نامتمرکز استفاده از سیستم خودکار برای حل معاملات و برطرف کردن ایرادات استخر نقدینگی است. خودکار انجام شدن تسهیلات کاربردی علت شهرت صرافی یونی سواپ است..

3-صرافی پنکیک سواپ (PancakeSwap)

در سال ۲۰۲۱ صرافی پنکیک سواپ که روی بستره زنجیره بایننس پروتکل‌های بازارساز خودکارش قرار دارد، در گروه بهترین پروتکل‌ها است. در سال ۲۰۲۱ این صرافی افزایش قابل توجهی در حجم معاملاتی خود دریافت کرد که به دلیل توکن حمایتی‌اش یعنی CAKE بود. کاربران صرافی پنکیک سوپ در حال حاضر می‌توانند توکن‌های BEP-20 را معامله کنند. مواردی دیگر مانند فروش توکن، تامین نقدینگی و قرعه کشی برای توکن‌هایی که تعویض نمی‌گردند راه‌های دیگر کسب درآمد برای کاربران این صرافی است.

4-صرافی برگر سواپ (Burger Swap)

صرافی Burger Swap برای کاربرانش شرایطی ایجاد کرده که به طریق بازارساز خودکار (AMM) معاملات رمزارزی خود را انجام دهند. این پلتفرم نامتمرکز بر روی زنجیره هوشمند بایننس (BSC) قرار دارد. در این صرافی پشتیبانی بازارساز خودکار یا AMM به طریق نقدینگی تامین می‌گردد. در واقع کاربران نقدینگی استخر را شارژ می‌کنند و در مقابل توکن برگر را به صورت هدیه دریافت می‌کنند. این پلتفرم اصلی‌ترین هدفی که دارد برداشتن ایرادات معاملات مبتنی بر اتریوم به دلیل نبود نوسان استاندارد در میزان قیمتش و مقدار مبلغ بالا برای گس و پایین بودن سرعتش است. در کنار تمام این موارد شرایطی برای کاربرانش ترتیب داده تا انتقال توکن‌هایشان از شبکه ERC-20 به BSC و برعکس خیلی ساده به وسیله پل زنجیره‌ای ETH-BSC انجام گردد.

5-صرافی IDEX

اگر ازشما بپرسند نام جدیدترین صرافی غیر متمرکز چیست پاسخ صرافیIDEX است، که بر روی بلاک چین اتریوم استوار شده است. در این پلتفرم توکن‌های ERC-20 تراکنش‌های همتا به همتای (P۲P) خود را انجام می‌دهند. احتمالا به خاطر انجام تراکنش‌ها به صورت P۲P به صرافی دارایی‌های غیر متمرکز اتریوم مشهور است. صرافی IDEX خیلی شبیه صرافی‌های متمرکز است و به کاربرانش امکان نگهداری و ذخیره دارایی‌هایشان درون این پلتفرم را می‌دهد. یکی از ویژگی‌های دیگر این پلتفرم که آن را شبیه ایکسچنج کرده این است که سفارش‌های خرید و فروش و همچنین انجام مبادله پیش از صورت گرفتن فرایند می‌تواند توسط کاربر لغو گردد. این صرافی با داشتن کلیدهای خصوصی که رمزنگاری انجام دادند، انجام معاملات در یک زمان، کارمزدهای خیلی کم، و امکان اتصال به یکسری ابزار تحلیلی همراه دیگر موارد جزء ویژگی‌های این صرافی است.

6-صرافی وان اینچ (۱inch)

یکی از صرافی‌هایی که از گردهمایی تعدادی صرافی دیگر به وجود آمده و کاربران می‌توانند سفارش‌ها را به صورت نامحدود ثبت کنند صرافی وان اینچ است. ۱inch بستری است که سفارشات صرافی وان اینچ را ثبت، انتشار و به وسیله بهترین قیمت کامل می‌گردد. کارمزد داخل این صرافی با توجه اتمام هرسفارش در بستر هر صرافی تعیین می‌گردد. همینطور یکی از بهترین پلتفرم نوع تجمیع‌گر DEX صرافی وان اینچ است. در این صرافی کاربران می‌توانند علاوه بر ترید و دریافت سود از ارزهای دیجیتال وارد استخرهای نقدینگی نیز شوند و با گرفتن وام درآمد و سود دریافت کنند. اسم توکن این صرافی مشابه خودش ۱inch است.

7-صرافی غیرمتمرکز Waves

در سال ۲۰۱۶ پلتفرم Waves افتتاح شد. در واقع صرافی Waves جزئی از بلاکچین بوده که برای ساخت توکن‌های جدید از آن بهره می‌برند. صرافی واویس امکان توکنیزه کردن اکثر دارایی هارا به کاربرانش می دهد. به طریق این صرافی شما می توانید دارایی خودتان رابه شکل توکن معامله کنید. بعد از این قابلیت‌ها این پلتفرم صرافی Waves را تاسیس کرد که غیر متمرکز بود. میزان هزینه کارمزد معاملات در این صرافی ۰.۰۱ دلار بود و از تمامی در گاه‌های اتریوم، یورو، دلار و بیت کوین و تعدادی دیگر از رمزارزها پشتیبانی می‌کند. تنها برای بهره گرفتن از درگاه‌های ارزهای فیات در این صرافی باید فرایند تایید هویت (KYC) انجام دهید.

8-صرافی کایبر سواپ (Kyber Swap)

صرافی دیگری که کدنویسی‌اش روی بستر اتریوم ساخته شده و جزء پلتفرم‌های معاملاتی است، صرافی کایبر سواپ است. گروهی از افراد توسعه دهنده اهل سنگاپور دونسخه از این صرافی برای وب و موبایل را افتتاح کردند و امروزه جزئی از بهترین صرافی‌های غیر متمرکز دنیا است. توکن اختصاصی که این صرافی از آن بهره می‌برد KNC است. این پلتفرم در کنار استخر نقدینگی شرایطی برای کاربران ایجاد می‌کنند تا آن‌ها بتوانند دارای‌های خود را ذخیره و نگهداری کنند. این قابلیت باعث می‌گردد تا کاربران دارایی‌های خود را وارد این صرافی کنند و از یکسری خدمات و امکانات آن با هزینه‌هایی خیلی کمتر استفاده کنند. در کل بهترین قابلیت صرافی کایبر سواپ این است که تراکنش‌ها به صورت آنی تایید می‌گردد.

9-صرافی بیسکو (Bisq)

از قدیمی‌ترین پلتفرم‌هایی که از سال ۲۰۱۴ فعالیت خودش را در سیستم DEX آغاز کرد صرافی بیسکو است. داخل این صرافی به طریق تعدادی از رمزارزهای فیات تراکنش‌هایی با دلار و یورو انجام دهید. البته یک ایراد این صرافی به دلیل کند بودن سرعت تراکنش‌ها و صرف مدت زمان بسیار زیاد و طولانی برای اتمام سفارشات است. با وجود اینکه رمز ارز Bisq جزء DEXهای بسیار پیشین و معروف قرار دارد، ولی در کنار دیگر رقیبانش مقدار حجم پایینتری دارد.

10-صرافی کرو فایننس (Curve finance)

صرافی کرو فایننس در گروه بزرگترین صرافی‌های غیر متمرکز است و داخل بستر اتریوم شرکت می‌کند. دارایی‌هایی که در این صرافی قفل شده (TVL) ۱۹.۹۱۱ میلیارد دلار است و هدف از طراحی آن جا به جایی استیبل کوین‌هایی هست که ساخته شدند. کاربران این صرافی می‌توانند با هزینه‌ای بسیار پایین و درصد اندکی خطا از استیبل کوین‌ها بهره ببرند. کاربران دارای ارز دیجیتال بیت کوین می‌توانند خیلی ساده، دارایی‌های خود را به استیبل کوین تبدیل کرده و داخل آن سرمایه‌گذاری انجام دهند.

11-صرافی بالانسر (Balancer)

شروع فعالیت صرافی بالانسر در سال ۲۰۲۰ روی بستر بلاک چین اتریوم صورت گرفت. صرافی Balancer با داشتن توکن بومی به اسم BAL این هدف را دارد تا ۱۰۰ میلیون از این توکن را برای از بین بردن تورم توزیع کند. از ویژگی‌های عالی بالانسر امکان تشکیل یک استخر شخصی حتی با ۲ و یا ۸ توکن توسط کاربرانش است. میزان حجم معاملاتی که درون این صرافی صورت می‌گیرد در برابر مابقی صرافی‌ها غیر متمرکز حدودا ۱۰ میلیون دلار بوده که مناسب است.


جمع‌بندی درباره بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی ها


در این مقاله از صرافی فراچنج بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی ها را برایتان بازگو کرده ایم. همانطور که گفتیم یکسری از صرافی‌های غیر متمرکز برای عضویت کاربران ایرانی بایدای پی خود را تغییر دهیم ویا از فیلترشکن وی پی ان بهره‌مند گردید. اگر مدتی است که در بازار هارزهای دیجیتال حضور دارید می‌دانید که هیچ چیز در این دنیای ارزهای دیجیتال ۱۰۰ نیست. پس در صورتی که در ایران هستید و اقلیت ایرانی دارید قبل از اینکه عضویت و فعالیت خود را در حوضه ارزهای دیجیتال انجام دهید باید ابتدا اطلاعات خود را درباره هر صرافی غیرمتمرکز و شرایط آن کامل کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان