کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 21 مرداد 1402

آیا راهی وجود دارد که تریدرهای تازه کار نیز بتوانند از بازار رمز ارزها سود کسب کنند؟ آیا افرادی که از دانش فنی و تجربه کافی برای فعالیت در این حوزه برخوردار نیستند و زمان کافی برای یادگیری را هم ندارند می‌توانند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره ببرند؟ پاسخ این است بله! به روش کپی تریدینگ (Copy Trading) این دسته از افراد نیز قادر خواهند بود که به کمک تجربه سایر معامله گران و استفاده از پوزیشن‌های آن‌ها به سود برسند.

“کپی تریدینگ” روشی از معامله‌گری ارز دیجیتال است که اگر به درستی انجام شود می‌تواند سودهای قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که کپی تریدینگ چیست و چگونه می‌توان در صنعت کریپتو از آن به سود رسید. با فراچنج همراه باشید.

کپی تریدینگ چیست؟

Copy Trading فرآیندی است که طی آن کاربران ابتدا یک تریدر حرفه‌ای را انتخاب و سپس عینا از استراتژی معاملات او پیروی می‌کنند. این فعالیت به دو روش دستی و یا استفاده از پلتفرم‌های کپی تریدینگ قابل انجام است.

فعالیت اصلی در این نوع معامله‌گری این است که یک سرمایه گذار با تجربه را انتخاب و معاملات آن را کپی کنید. حالا اگر این سرمایه گذار معاملات موفقیت‌آمیزی داشته باشد، شما برنده بازی هستید و سود خواهید کرد؛ اما اگر معاملات مطابق تحلیل آن تریدر پیش نرود شما هم متضرر خواهید شد. پس این را به یاد داشته باشید که بهتر است همیشه عملکرد معاملاتی معامله‌گر مد نظرتان را تحت نظر داشته باشید و در صورتی که مشاهده کردید، وین ریت معاملاتش بسیار پایین است، از سیگنال ارز دیجیتال یک معامله‌گر دیگر استفاده کنید.

نکته: این روش برای معامله گرانی مناسب است که تازه وارد بازارهای مالی هستند و نیاز به تخصص، زمان و تعهد بیشتری برای تحلیل بازار دارند..

همچنین این را به یاد داشته باشید، با وجود اینکه معامله گرانی که موقعیت معاملاتی آن‌ها کپی می‌شود، معمولا سال‌ها تجربه و دانش در این زمینه دارند؛ اما در این روش معامله‌گری هم همه چیز قطعی نیست و باید همه جوانب را در نظر داشت.

کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ چگونه انجام می‌شود؟

Copy Trading فرآیند تقلید از موقعیت‌های تجاری یک معامله‌گر  برتر یا باتجربه در یک پورتفولیوی شخصی است. تنها کاری که سرمایه گذاران باید انجام دهند این است که یک معامله‌گر را انتخاب کنند و پورتفولیوی خود را با آن هماهنگ کنند. معامله‌گر می‌تواند انتخاب کند که چه مقدار پول می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند و معامله در حساب واقعی انجام می‌شود.

تاریخچه این استراتژی به سال ۲۰۰۵ بر می‌گردد و اما امروزه تعداد زیادی کارگزار هستند که استراتژی‌های خود را در اختیار سایر کاربران قرار می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر ۳ تریدر که وارد بازار می‌شوند ۱ نفر آن‌ها به سمت تجارت سنتی و کپی تریدینگ جذب می‌شود. این استراتژی  به فرد تریدر اجازه می‌دهد که توانایی باز و بسته کردن معاملات را مطابق میل خود داشته باشد و در عین حال از مهارت و دانش یک تاجر دیگر استفاده کند.

استراتژی کپی تریدینگ:

در ادامه دو استراتژی اصلی این روش آورده شده است:

۱-روش دستی:

این استراتژی یک ترید معمولی است که در آن تریدر تصمیم می‌گیرد که آیا از روش یک تریدر دیگر که به خاطر بازده خوب شناخته شده است پیروی کند یا نه؟! در این روش شما می‌بایست به صورت دستی نقاط ورود و خروج معاملات تریدر مد نظر را وارد پلتفرم معاملاتی کنید.

۲- روش خودکار:

این استراتژی به صورت خودکار است. یعنی شما می‌توانید به کمک بات و یا پلتفرم‌های کپی تریدینگ از استراتژی معاملاتی سایر معامله گران بدون هیچ فعالیت خاصی پیروی کنید. به این روش اصطلاحا اتوپایلوت نیز گفته می‌شود. اما این را در نظر داشته باشید، درست است که معاملات به صورت خودکار انجام می‌شود، ولی همچنان باز و بسته کردن معامله را کاملا در اختیار دارین.

مزایا و معایب Copy Trading:

مزایا کپی تریدنگ:

  • استفاده از دانش فنی سایر افراد.
  • صرفه جویی در زمان و انرژی افراد برای معماله‌گری چرا که این روش نیازی به انجام تحلیل ندارد.
  • امکان پیروزی در معامله زیادو ریسک از دست دادن سرمایه در آن بسیار پایین است.
  • پلتفرم‌های معاملاتی زیادی وجود دارند که امکان و ارائه پورتفولیوهای آماده از سرمایه گذاران باتجربه مختلف را فراهم می‌کنند.

معایب کپی تریدینگ:

  • کل سرمایه‌گذاری یک تاجر براساس موقعیت و بازده شخص دیگری است.
  • موقعیت‌ها را می‌توان کپی کرد، اما در نهایت، ریسک معامله (هرچند کم) همیشه برای سرمایه گذار وجود دارد.
  • هزینه‌های مازاد هنگام استفاده از یک پلتفرم برای تجارت کپی خودکار وجود دارد.
  • هیچ تضمینی در رابطه با اینکه معاملات همیشه سود ده باشند وجود ندارد.

کپی تریدینگ و سوشال تریدینگ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

Social Trading و Copy Trading شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند. در سوشال تریدینگ معماله‌گر می‌بایست ایده‌های سرمایه‌گذاری‌اش را از شبکه‌های اجتماعی مختلف جمع آوری کند و از آن‌ها برای ورود و یا خروج از یک معامله استفاده کند. در صورتی که شما با کمک استراتژی کپی تریدینگ عینا ازمسیر یک تریدر استفاده می‌کنید. سیگنال ارز دیجیتال به روش کپی از طریق پلتفرم‌های مختلف می‌تواند در اختیار شما قرار بگیرد. در ادامه تفاوت‌های کلیدی این دو روش را بررسی می‌کنیم:

  • سرمایه‌گذاری زمانی در کپی تریدینگ کم است. اما در مقابل، سوشال تریدینگ نیاز به صرف زمان نسبتا بالایی دارد.
  • COPY TRADING در واقع بخشی از SOCIAL TRADING است، در صورتی که استراتژی سوشال تریدینگ خود بخش وسیعی دارد.
  • کپی تریدنگ برای هر معامله‌گری به خصوص مبتدیان قابل استفاده است در صورتی که سوشال مارکتینگ نیاز به داشتن اطلاعات و تشخیص روند بازار دارد.
  • معامله گران با کپی ترید از اشتباه‌ات پیش پا افتاده و ضررهای کوچک اجتناب می‌کنند، اما ارتباطات طولانی مدت ایجاد می‌کنند و با سوشال ترید تجربه کسب می‌کنند.

سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ

معاملات آینه ای و کپی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

معاملات آینه‌ای را می‌توان زیرشاخه‌ای از معامله کپی دانست. برخلاف کپی تریدینگ، ترید آینه‌ای شامل کپی کردن یک استراتژی معاملاتی خاص است که اغلب به شکل الگوریتم‌های ترید خودکار است.

ممکن است گروه بزرگی از معامله گران پشت یک استراتژی کپی تریدینگ باشند. در برخی موارد، ممکن است صدها معامله‌گر حرفه‌ای در ایجاد استراتژی خودکاری که دنبال می‌کنید، شرکت کرده باشند. به جای کپی کردن معاملات فردی، شما استراتژی الگوریتمی پشت معاملات را کپی می‌کنید. همچنین لازم است بدانید روند کار معاملات آینه‌ای درست مانند تجارت کپی، تجارت آینه کاملا خودکار است.

چرا Copy Trading از محبوبیت بالایی برخوردار است؟

سرمایه‌گذاری کپی یا معاملات آینه‌ای در سراسر جهان بسیار محبوب شده است، عمدتا به این دلیل که بسیاری از پذیرندگان اولیه موفقیت زیادی داشته‌اند و توانسته‌اند مبدون تلاش به سود برسند. کپی کردن معاملات، سرمایه گذاران تازه کار را قادر به ترید می‌کند. در این استراتژی آن‌ها نیازی به دانستن چگونگی تحلیل بازارها یا چگونگی تفسیر سیگنال‌ها یا شاخص‌های تجاری ندارند.

در واقع مبتدیان از توانایی‌های دیگر سرمایه گذاران استفاده می‌کنند و در نتیجه نرخ موفقیت خود را افزایش می‌دهند. همچنین، معامله کپی می‌تواند توسط معامله گران باتجربه نیز به عنوان راهی برای یادگیری استراتژی‌های تجاری جدید از دیگران استفاده شود و با آن، موفقیت آن‌ها را در بازار معاملات آنلاین افزایش دهد.

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را شروع کنید اما تجربه زیادی ندارید، یا یک حرفه‌ای باتجربه هستید که دوست دارید از  تجزیه و تحلیل دیگران بهره ببرید، استفاده از سرمایه‌گذاری کپی شده می‌تواند گزینه خوبی برای شروع کار شما باشد. به طور کلی موارد ذکر شده در این بخش، اصلی‌ترین دلایل محبوبیت استراتژی Copy Trading در بین تریدرهای سراسر جهان است.

معرفی چند پلتفرم کپی تریدینگ محبوب

تا به اینجای مطلب توضیح دادیم، ترید کپی چیست، چه مزایا و معایبی دارد و آن را با سایر روش‌های مشابه مقایسه کردیم. حالا در ادامه می‌خواهیم شما را با چند پلتفرم Copy Trading که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کنند را معرفی کنیم. توجه داشته باشید روند کار هر پلتفرم در این استراتژی کاملا متفاوت است، برهی از پلتفرم‌ها توسط ربات، برخی توسط تریدرهای حرفه‌ای و برخی دیگر توسط هر دو مورد خدمات ارائه می‌دهند. ما در ادامه ۳ مورد را معرفی می‌کنیم:

1-کوین متیکس (Coinmatics)

coinmatics

کوین متیکس (Coinmatics) یکی از پلتفرم‌های کپی تریدنگ برای ارز دیجیتال است که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۸ آغاز کرده است. به کمک این پلتفرم معامله گران می‌توانند معاملات خود را به روش دستی یا تومات ثبت کنند و به کسب سود بپردازند. این سایت در حال حاضر نزدیک به ۴۰ تریدر حرفه‌ای و ۳ هزار کپی تریدر در حوزه کریپتو دارد.

امنیت: تنظیمات کلید API اجازه برداشت بدون تایید نمی‌دهد، امنیت بالایی دارد و می‌توان برای پلتفرم تایید دو مرحله‌ای تعیین کرد.

هزینه‌ها: دوره آزمایشی پلتفرم به صورت نا محدود رایگان است.

2-تری کاماز (3Commas)

3commas

پلتفرم تری کاماز (3Commas)دیگر پلتفرم برای کپی کردن استراتژی‌های معاملاتی است. در این سایت علاوه بر اینکه بات‌های معاملاتی در اختیار شما هستند، بازاری هم برای معامله گران در نظر گرفته شده است که به کمک آن بتوانند استراتژی‌های خود را به اشتراک بپذارند.   این سایت از صرافی‌های زیادی پشتیباتی می‌کند و در واقع این مسئله را می‌توان نقطه قوط آن دانست.

امنیت: ربات‌های معاملاتی قادر به برداشت موجودی نیستند و موجودی در پلتفرم نگهداری نمی‌شود.

هزینه‌ها: نسخه رایگان آزمایشی این برنامه برای 3 روز در دسترس است، پس از آن باید از تعرفه های اشتراک که به 3 صورت در نظر گرفته شده استفاده کرد. این موارد عبارت اند از:

  • تعرفه مبتدی (Starter): ماهانه ۱۴.۵۰ دلار
  • تعرفه پیشرفته (Advanced): ماهانه ۲۴.۵۰ دلار
  • تعرفه حرفه‌ای (Pro): ماهانه ۴۹.۹۰ دلار

3-شریمپی (Shrimpy)

shrimpy

شریمپی (Shrimpy)به تریدرها این امکان را که بتوانند پرتفولیوی خود را پیکربندی کنند می‌دهد. همچنین کاربران به کمک امکانات این پلتفرم می‌توانند درصد وزنی ارزش هر رمزارز را در پرتفولیوی خود مشخص و تنظیم کنند، که این باعث می‌شود سبد معاملاتی شما در یک بازه زمانی مشخص متعادل باشد.   این اپلیکیشن نیز از صرافی‌های متعددی پشتیبانی می‌کند.

امنیت: دارای رمزنگاری API، امکان فعالسازی تایید دو مرحله ای، برخورداری از پروتکل HTTPS

هزینه‌ها: این پلترم کپی تریدینگ ارز دیجیتال رایگان نیست و برای استفاده از خدمات آن باید اشتراک ماهیانه داشته باشد. تعرفه‌های شریمپی به شرح ذیل است:

  • مبتدی (Starter): ماهیانه ۱۹ دلار
  • حرفه‌ای (Pro): ماهیانه ۷۹ دلار
  • شرکت‌ها و سازمان‌ها (Enterprise): ماهیانه ۲۲۹ دلار

کلام پایانی:

در این مطلب به طور کامل بررسی کردیم که کپی تریدینگ چیست. اگر شما هم جزء کاربران جدید ارز دیجیتال هستید و نمی‌دانید که باید وارد کدام معاملات شوید، می‌توانید از این استراتژی برای رسیدن به سود در صنعت کریپتو استفاده کنید.


سوالات متداول:

چگونه از COPY TRADING استفاده کنیم؟

کپی کردن معاملات می‌تواند هم به صورت دستی و هم به صورت خودکار انجام شود. با این حال، بسیاری از پلتفرم‌ها به تریدرهای جدید اجازه می‌دهند تاکپی تریدینگ را بسیار آسان و بدون دردسر آغاز کنند. به عنوان مثال، معامله گران می‌توانند پورتفولیویی را که می‌خواهند انتخاب سپس کپی کنند و در نهایت مشابه همان موقعیت را برای خود ایجاد کنند.

آیا کپی تریدینگ سود آور است؟

این تاکتیک معاملاتی به سرمایه گذاران جدید در اجتناب از اشتباهات رایج و مبتدی در بازار کمک می‌کند، اما ریسک همیشه وجود دارد و هیچ تضمینی وجود ندارد و یک استراتژی می‌تواند نتیجه معکوس نیز داشته باشد. بنابراین، عموما توصیه می‌شود که مبتدیان سرمایه گذاران خود را هوشمندانه انتخاب کنند. با این حال، پس از تحقیق ترید کپی می‌تواند به سودمعامله گران تازه کار یا کسانی باشد که فاقد تجربه یا تخصص هستند منجر شود.

حداقل سپرده برای شروع معاملات کپی چقدر است؟

این نوع معامله‌گری بیشتر از طریق پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌شود و یک فرآیند خودکار است. با این حال، هر پلتفرمی دستورالعمل‌ها و حداقل مبلغ سپرده‌ای دارد که هر تریدر جدید می‌تواند به کمک آن‌ها شیوه‌های سرمایه گذاری، معامله گران موفق را کپی کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان