تفاوت صرافی متمرکز با صرافی غیر متمرکز

تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز چیست؟

دسته بندی : صرافی ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 8 آبان 1402

تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز چیست؟ در بازار ارزهای دیجیتال یکی از پر طرفدارترین و بیشترین انتخاب کاربران فعال، صرافی متمرکز ارز دیجیتال (Centralized exchange) است. از این پلتفرم می‌توان در خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال بهره برد. در توضیح خیلی ساده‌تر می‌توانیم بگوییم صرافی‌های متمرکز مثل بانک هستند. در مقابل ذخیره دارایی‌های ارز دیجیتال درکیف پول نرم‌افزار یا سخت افزارها احتمال دارد رمز از خاطر برود و شما دیگر به دارایی‌های خود دسترسی پیدا نکنید. ولی اگر دارایی خود را در صرافی قرار می‌دادید، فقط با نام کاربری و رمز عبور می‌توانستید از دارایی‌های دیجیتال خود بهره‌مند گردید. بیشتر افراد سرمایه گذار به این سیستم دید مثبتی دارند و آن را انتخاب می‌کنند.

با بیشتر شدن میزان تقاضا به رمزارزها، صرافی‌های متعددی برای این جریان راه اندازی شدند. در این مقاله از صرافی فراچنج به تفاوت بین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز می‌پردازیم و تمام موضوعات این مبحث را توضیح می‌دهیم. به طور کلی، انتخاب یک صرافی مناسب برای سرمایه‌گذاری و فعالیت نیاز به پرس و جو و تحقیق دارد.


صرافی متمرکز چیست؟ + مزایا و معایب


برای اینکه تفاوت‌های بین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز را بیان کنیم ابتدا درباره این دو صرافی توضیحاتی می‌دهیم. صرافی‌های متمرکز مانند یک واسطه‌گر بین مشتری و فروشنده قرار دارد و برای افزایش امنیت نظارت روی معاملات را انجام می‌دهد. در این صرافی‌ها نیز از بلاکچین استفاده می‌گردد. برای عضویت در این صرافی‌ها باید ابتدا ثبت نام و بعد احراز هویت خود را انجام دهید. این مرحله برای اطمینان حاصل کردن از اینکه کاربر واقعی است انجام می‌گردد. صرافی متمرکز باید از دارایی کاربران حفاظت و نگهداری کند، به صورتی که در هنگام دزدی یا کلاهبرداری صرافی پاسخگو و مسئول است.

صرافی متمرکز دارای یکسری مزایا و معایبی است. مثلا صرافی متمرکز در کنار محبوبیت بسیار بالایی که دارد، ارقام گزارش شده درمورد هک و دزدی از این پلتفرم زیاد بوده است. همچنین کارمزدهای دریافتی از این پلتفرم بالا است ولی درمقابل سرعت و مقدار نقدینگی زیاد است. صرافی متمرکز در کنار پایین نسبتا پایین، ویژگی‌های زیادی برای استفاده کاربران خود دارد که یکی از آن‌ها بیشتر بودن ارزهای دیجیتال است. این نوع صرافی در کنار قوانین‌های زیادی که دارد، یکی ویژگی بد دیگرش، دسترسی و قابل رویت بودن تمام دارایی‌اش است. صرافی‌های خارجی مانند بایننس (Binance)، کوکوین (Kucoin)، بیتفینکس (Bitfinex)، بیترکس (Bittrex)، کوین بیس (Coinbase) و بیت استمپ (Bitstamp) جزء معروف‌ترین صرافی‌های متمرکز هستند.


صرافی غیرمتمرکز چیست؟ + مزایا و معایب


در صرافی غیرمتمرکز رمزارزها که به آن Decentralized Exchange می‌گویند، کاربران بدون واسطه توانایی باز کردن حساب و انجام معاملات رمزارزی خود به طریق همتا به همتا را دارند. نحوه کنترل این صرافی‌ها غیرمتمرکز است، طوری که هیچ چیز روی آن کنترل ندارد. در این صرافی‌ها امکان انجام معاملات ارزهای دیجیتال طبق ارزهای فیات برای کاربران، ممکن است. پس اولین کار ورود به یک صرافی متمرکز به طریق خریدن رمزارزها با ارزفیات است. بعد از دریافت رمزارزها امکان استفاده از دکس‌ها را دارید. در صرافی غیرمتمرکز هیچ واسطه‌ای وجود ندارد. درواقع دارایی از یک فرد به فرد دیگری منتقل می‌گردد. ولی آن قدرها بدون کنترل نیست.

در صرافی غیر متمرکز، احتیاجی به ثبت نام و احراز هویت نیست، اما با این وجود میزان محبوبیتش از صرافی متمرکز کمتر است. انجام معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز دقیق و بدون هیچ ایرادی صورت می‌گیرد، ولی در مقابل میزان نقدینگی کمی دارد. میزان رخ دادن اتفاقاتی مانند هک، کلاهبرداری و ایجاد یکسری خطاها داخل این پلتفرم بسیار پایین است. سیستم قوانین صرافی غیرمتمرکز پیچیده بوده و سرعت تراکنش‌ها در این صرافی نسبتا کند است. صرافی‌هایی مانند یونی سوآپ (Uniswap)، کایبرسوآپ (Kyberswap)، وان اینچ (۱ inch)، بیسکیو (Bisq)، بنکور (Bancor)، بالنسر (Balancer) و آی دی ایکس (IDEX) از جمله معروفترین صرافی‌ها هستند.


تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز


تفاوت صرافی متمرکز با غیر متمرکز چیست

یکی از موضوعات بسیار مهم در شناخت بازار ارزهای دیجیتال، تفاوت بین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز است.

  • نقدینگی

یکی از مهمترین ایراداتی که صرافی غیرمتمرکز دارد این است که نقدینگی‌اش بسیار پایین است. در ادامه این جریان خود نقدینگی باعث ایجاد محدودیت‌هایی در خرید و فروش می‌گردد. طبق بررسی‌های صورت گرفته میزان نقدینگی در صرافی‌های متمرکز بیشتر از صرافی غیرمتمرکز است. یعنی اکثر افراد به سمت استفاده از صرافی‌های متمرکز تمایل دارند ولی با گذر زمان تاثیرات گوناگونی روی ارزهای دیجیتال و صرافی‌ها می‌گذارد.

  • میزان کارمزد

در معاملاتی که در آن ها از ارزهای دیجیتال استفاده می‌گردد، سرمایه گذاران و تریدرها توجه زیادی به کارمزد دارند. صرافی‌های متمرکز مقدار مشخصی برای پرداخت کارمزد تعیین می‌کند ولی در صرافی‌های غیرمتمرکز، تاثیر میزان کارمزد قابل توجه نیست. در واقع میزان کارمزد در صرافی غیرمتمرکز خیلی کم و به صرفه است.

  • شرایط حق مالکیت

اصلی‌ترین تفاوتی که بین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز است، شرایطی است که در آن مالکین قرار دارند است. چراکه مالکیت صرافی‌های متمرکز رمزارزها در دسترس خود صرافی است ولی ذخیره دارایی در صرافی غیرمتمرکز توسط خود کاربر صورت می‌گیرد. پس شاید هکرها و کلاهبرداران خیلی سخت بتوانند صرافی غیرمتمرکز را هک کنند، ولی همین موضوع سرعت تراکنش‌ها را به مراتب کند می‌کند. چرا که در مقابل برای اینکه تراکنشی شکل بگیرد، در صرافی متمرکز چون دسترسی به کلیدها را دارند، سرعت تراکنش بسیار پایین می‌آید.

  • امنیت

یکی دیگر از گزینه‌های بسیارمهم امنیت صرافی در برابر کلاهبرداری و دزدی است. با در نظر گرفتن این موضوع که دارایی افراد در صرافی غیرمتمرکز نگهداری نمی‌گردد، احتمال اینکه هکرها حمله کنند به شدت کم یا به طور کامل ازبین می‌رود. درصورتی که صرافی‌های متمرکز خیلی بیشتر در آسیب دزدی هستند.

  • قانون‌گذاری

صرافی‌های غیرمتمرکز زیر تسلط هیچ قانون‌گذاری که به وسیله نهادها یا سازمان‌ها قرار ندارد. با اینکه بعضی از دولت‌های تلاش می‌کنند قوانینی را روی این پلتفرم‌ها اعمال کنند. پس چون هیچ صرافی به صورت ۱۰۰ درصد غیرمتمرکز نیست، همه صرافی‌ها حتی غیرمتمرکز نیز مقداری تابع قوانین هستند.


جمع‌بندی


در این مقاله از صرافی فراچنج به بررسی تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز پرداختیم. بر اساس توضیحات این مقاله هر یک از صرافی‌ها دارای ویژگی ها، معایب و مزایایی هستند. در هنگام انتخاب صرافی غیرمتمرکز و متمرکز باید به نوع فعالیتی که می‌خواهید در بازار ارزهای دیجیتال انجام دهید فکر کنید و بعد صرافی مدنظر را انتخاب کنید. یکی از توصیه‌های دیگر این است که سرمایه اصلی داخل صرافی متمرکز و به میزانی دلخواه برای انجام خرید و فروش به صرافی غیرمتمرکز منتقل کنید. درنتیجه انتخاب صرافی به نیاز کاربر وابسته است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان