هاوینگ بیت کوین چیست

هاوینگ بیت کوین چیست؟ تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1402

در دنیای ارزهای دیجیتال زمانی که بیت کوین معرفی شد، ساتوشی ناکاموتو برای ارائه این رمز ارز روشی به نام ماینینگ را ابداع کرد. در ماینینگ برای استخراج تراکنش‌های تازه داخل بلاک چین جدید، به افراد پاداش تعلق می‌گیرد. این پاداش طبق قوانینی که برای رمزارز بیت کوین عرضه می‌گردد هر چند وقت یکبار کاهش می‌یابد. به این قانون هاوینگ می‌گویند. در هاوینگ که هر ۴ سال یک بار رخ می‌دهد، عرضه و مقدار قیمت ارز دیجیتال بیت کوین کنترل می‌‌گردد. به این ترتیب بعد از ماینینگ هر ۲۱۰،۰۰۰ بلاک که برای استخراج حدودا ۴ سال زمان نیاز دارد، هاوینگ رخ می‌دهد. یعنی مقدار پاداش هر بار نصف می‌گردد. در ادامه این مقاله از صرافی فراچنج به توضیحات جامع تری درباره هاوینگ می‌پردازیم.

بنابراین اگر می‌خواهید بدانید هاوینگ چیست و تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024 چه زمانی است در ادامه با ما همراه باشید…


 کلمه هاوینگ چه معنی دارد؟


هاوینگ از یک کلمه انگلیسی به نام Halving گرفته شده است. Halving در اصطلاح به معنای نصف شدن به ۲ قسمت یا تقسیم یک واحد به دو بخش است. با این وجود در دنیای ارزهای دیجیتال این اصطلاح موقعی کاربردی است که بخواهیم ۱ را به ۲ بخش نصف کنیم. درنتیجه، برای نصف کردن پاداش استخراج رمزارزها از این گزینه می‌بایست بهره برد.


هاوینگ بیت کوین یعنی چه؟


اگر سوال شما هم این است که هاوینگ بیت کوین چیست؟ باید بگوییم، هاوینگ بیت‌کوین به معنای زمانی است که پاداش استخراج هر بلاک بیت‌کوین نصف می‌شود. بلاک به فضایی اطلاق می‌شود که در آن اطلاعات تراکنش‌های شبکه ذخیره می‌شود و هر ماینری که قادر به استخراج این بلاک‌ها باشد، می‌تواند پاداشی را دریافت کند. این اتفاق هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد.

فناوری اساسی بیت‌کوین که به عنوان بلاکچین شناخته می‌شود، از یک شبکه از رایانه‌ها به نام گره‌ها یا نودها تشکیل شده است. این گره‌ها بخشی یا تمام تاریخچه تراکنش‌هایی که در آن رخ داده است را ذخیره می‌کنند. هر گره کامل یا “نود کامل” که تمام تاریخچه تراکنش‌های شبکه را دارد، مسئولیت تایید یا رد کردن تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین را بر عهده دارد.

برای انجام چنین کاری، گره موظف است چندین مورد را بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که یک تراکنش معتبر است. هر تراکنش در شبکه به صورت مستقل تایید می‌شود. این فرآیند هنگامی رخ می‌دهد که تمام تراکنش‌های موجود در یک بلاک تایید شده باشند. در این صورت، با تایید تراکنش جدید، آن نیز به بلاک اضافه می‌شود.

اضافه کردن گره‌های جدید به بلاکچین منجر به افزایش پایداری و امنیت آن می‌شود. تخمین زده می‌شود که تا یکم آوریل ۲۰۲۳، حدود ۱۷ هزار و ۳۰۹ گره به عنوان نود در این شبکه فعالیت می‌کنند. با این حال، این مهم است که هر فردی با داشتن فضای کافی، نمی‌تواند به تنهایی راه اندازی یک گره در شبکه بیت‌کوین کند. به عبارت دیگر، همه آن‌ها را ماینر نمی‌توان نامید!

بیشتر بخوانید: ساتوشی چیست؟ معرفی کوچک ترین واحد بیت کوین


تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024 دقیقا چه روزی است؟


تاریخ هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ دقیقا مشخص نیست. اما با توجه به توضیحات ساتوشی در وایت پیپر که بیان کرده بعد از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک پاداش‌ها باید نصف شود، می‌توان این زمان را به صورت میانگین تخمین زد. در این رابطه باید بدانید برای استخراج این تعداد بیت کوین حدود ۴ سال زمان نیاز است. به همین دلیل پیش بینی می‌شود زمان هاوینگ بیت کوین در سال جدید ماه آوریل (اردیبهشت) صورت گیرد.


چگونگی فرآیند هاوینگ بیت کوین؟


زمان هاوینگ بیت کوین

ارزدیجیتال بیت کوین به گونه‌ای ترتیب داده شده تا ۵۰ عدد بیت کوین در فرایند استخراج هر یک بلاک تازه، به افراد ماینر تعلق بگیرد. و پس از اینکه هر ۲۱۰٬۰۰۰ عدد بلاک استخراج شد، مقدار این بلاک نصف می‌گردد. با توجه به مواردی که اشاره کردیم، طی گذشت تقریبا ۱۰ دقیقه برای انجام استخراج هر بلاک، ۴ سال برای استخراج کامل رمزارز بیت کوین مدت زمان طی می شود. در صورتی که طبق همین ترتیب، هاوینگ ادامه داشته باشد، تا سال تقریبا ۲۱۴۰ پاداش برای هر استخراج جدید به صفر می‌رسد. پس اگر تمام بیت کوین‌ها در طی ۱۳۰ سال ماین را در کنار یکدیگر جمع آوری کنید، به تعداد آخر رمزارز بیت کوین یعنی ۲۱ می‌رسد.

  • تاریخچه هاوینگ بیت کوین:

برای توضیح مفهومی‌تر این عنوان تمام تاریخ‌های هاوینگ در بیت کوین را بررسی می‌کنیم:

  • هاوینگ ۱:

هاوینگ اولین بار در سال ۲۰۱۲ رخ داد و در آن زمان ۵۰ بیت کوین به عنوان پاداش استخراج برای بلاک شماره ۲۱۰٬۰۰۰ به افراد تعلق می‌گرفت. ولی مقدار این پاداش نصف شد و از ۵۰ به ۲۵ برای بلاک درشماره ۲۱۰٬۰۰۱ بیت کوین پایین آمد.

  • هاوینگ ۲:

در سال ۲۰۱۶ دومین هاوینگ رخ داد. طبق این مسیر ۲۵ عدد بیت کوین برای میزان پاداش بلاک شماره ۴۲۰٬۰۰۰ بیت کوین بود. بعد از آن برای شماره ۴۲۰٬۰۰۱ این مقدار دوباره پایین آمد و به ۱۲.۵ مقدار رسید.

  • هاوینگ3:

مقدار آخرین پاداش هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۰ برای شماره ۶۳۰٬۰۰۰ برابر ۱۲.۵ بیت‌کوین بود. بعد از آن بلاک بیت کوین با شماره ۶۳۰٬۰۰۱ به میزان ۶.۲۵ بیت‌کوین پاداشش پایین آمد. قسمت مهم بیت کوین هاوینگ است. با توجه به اینکه منبع کدهای باز دارد، هر شخصی می‌تواند آن را ببیند.


جدول هاوینگ بیت کوین


در جدول زیر می‌توانید چرخه هاوینگ بیت کوین از گذشته تا آینده را مشاهده کنید:

تاریخ هاوینگ بیت کوین پاداش ماینر برای استخراج بیت کوین
سال های اولیه عرضه 50 BTC
سال 2012 25 BTC
سال2016 12.5 BTC
سال2020 6.25 BTC
سال2024 3.125 BTC
سال2028 1.5625 BTC

و به همین ترتیب این چرخه تا زمان استخراج آخرین بیت کوین ادامه دارد. تاریخ خای هاوینگ بیت کوین تا سال 2136 ادامه دارد و زمانی که ماینرها آخرین بیت کوین را استخراج کنند، دیگر استخراج کنندگان BTC دریافت نخواهند کرد و از آن پس دستمزد ماینرها از کارمزدها خواهد بود.


تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024 در آوریل (اردیبهشت 1403) است.


علت تشکیل هاوینگ چه بود؟


یک سوال که شاید برای خیلی‌ها به وجود آید این است که چرا میزان پاداش استخراج در طی گذشت زمان تغییر می‌کند؟ برای پیدا کردن جواب این سوال باید سراغ قانون عرضه و تقاضا بروید. درصورتی که ماینینگ کوین‌ها خیلی زود، ماین گردند و همین طور برای میزان تعدادشان هیچ محدودیتی نباشد، درنتیجه تعداد زیادی بیت کوین در چرخه گردش قیمت خیلی کمی دارند.

خالق اتریوم، توسعه دهنده این ارز دیجیتال، داخل مجله بیت کوین نوشته است که: کنترل تورم اصلی‌ترین دلیل هاوینگ است.

اساسی‌ترین ویژگی بد ارزهای فیات تحت کنترل بودن به وسیله بانک‌ها است. بانک‌ها اجازه‌ی چاپ میزان مشخصی اسکناس و ارز طبق نتیجه گیری خودشان دارند. طبق این قانون با افزایش چاپ ارز، میزان ارزش این دارایی به صورت قابل توجه‌ای پایین می‌آید. از طرفی طلای دنیای ارزهای دیجیتال  بیت کوین است. علت تشابه بین بیت کوین و طلا به این دلیل است که هرساله بخاطر تموم شدن منابع طلا، مقدار استخراج طلا سخت تر و پایینتر می‌شود. همینطور هرچه استخراج بیشتری روی بیت کوین انجام گردد، از مقدارش کم و استخراجش دشوارتر می‌گردد. به خاطر محدود بودن تعداد ارزهای بیت کوین برای ما ارزشی برابر با طلا دارد. طلا به خاطر اینکه یک دارایی بین المللی است به مدت ۶۰۰۰ سال، هنوز جزء با ارزش‌ترین دارایی‌های قابل تبدیل در جهان است.


 تاثیر هاوینگ روی قیمت بیت کوین؟


تاریخچه هاوینگ بیت کوین

همیشه درباره تاثیر هاوینگ روی قیمت ارزدیجیتال سوال هایی مطرح شده که پایانی ندارند. با توجه به قانون عرضه و تقاضا، کاهش عرضه بیت کوین با توجه به کاهش ورود کوین‌های جدید به چرخه بازار، منجربه افزایش قیمت آن می‌گردد. نظریه‌هایی مثل مدل انباشت به جریانی، وجود دارند که در جهت پیش بینی قیمت بیت کوین فعالیت می‌کنند. طی این نظریه، درحال حاضر محاسبه عرضه بیت کوین به نسبت عرضه‌ای که در  گردش قرار دارد، صورت می‌گیرد. با بالا رفتن این عدد، قیمت افزایش می‌یابد.

طبق عملکردهای گذشته بعد از هر هاوینگ قیمت رمزارز بیت کوین با افزایش مواجه بوده است. با این وجود بازهم لازم است، عواملی مانند چگونگی وضعیت بازار طی هر دوره و مقدار دریافتی رمزارزها را بررسی کرد.

در زمان اجرای هاوینگ بعد از گذشت یک هفته، قیمت بیت کوین تغییر زیادی نکرد و در آن موقع بیت کوین با قیمت ۶۵۰ دلار معامله می‌شد. بعد ازگذشت یک هفته بیت کوین به ۶۷۵ دلار رسید. این یک تغییر بزرگ نیست. بعد از رویداد هاوینگ، قیمت بیت کوین با گذشت ۳ ماه الی ۱ سال افزایش پیدا می‌کند.

هرچند تمام این ویژگی ها، وابسته به خیلی چیزها است. برای مثال تمرکز اخبار روی بیت کوین، رشد آگاهی و شناخت مردم درباره بیت کوین، وارد شدن کوین‌های تازه به بازار، محدود کردن دولت و تشکیل قانون برای استفاده از رمزارزبیت کوین، ارائه قراردادهای آتی و اوراق مشتقه، مسیر جدیدی برای سرمایه‌گذاری به وجود آورد.


درصورت حذف هاوینگ بیت کوین چه می‌شد؟


در شرایطی که هاوینگ وجود نداشت، کل بیت کوین‌ها خیلی سریع تمام می‌شدند. درنتیجه تنها فرآیند موجود، پاداشی بود که ماینرها به شکل کارمزد تراکنش به دست می‌آوردند. با این ویژگی که کارمزدها به خاطر کم بودن قیمت بیت کوین مقدار پایینی داشتند. پایین بودن قیمت بیت کوین به دلیل نبود فرصت برای به نمایش گذاشتن میزان سود و ارزشش برای معاملات است. پس با گذشت ۸ سال تمام ارزهای دیجیتال BTC استخراج شده و به نرسیدن ارزشش به مقدار معین، تعداد افرادی که در این رمزارز ماینر بودند کم می‌گردد. همچنین از حالت نامتمرکزی بیرون می‌آید. تا حدودی احتمال نابودی هم داشت.


تاثیر هاوینگ روی ماینرها و شبکه بیت کوین؟


هاوینگ علاوه بر تاثیرش روی قیمت بیت کوین، بر کل سیستم ارزدیجیتال بیت کوین تاثیر دارد. احتمال این که با ایجاد هاوینگ، قیمت بیت کوین تغییر کند، بسیار زیاد است. ولی درعوض مقدار پاداش برای استخراج هر بلاک پایین می‌آید. پس ممکن است درآمد ماینرها با تحلیل این موضوع که مقدار رشد قیمت بیت کوین تعیین شده نیست، پایین آید. در ادامه این جریان، میزان سود دریافتی ماینرها تغییر می‌کند، زیرا با زیاد نشدن هزینه ماینرها، مقدار سودشان ثابت است. پس افرادی که تنها فرایند ماینینگ را انجام می‌دهند، دیگر این کار برایشان سودآور نیست. برای همین از این فرایند بیرون می آیندو رمزارز بیت کوین کاهش می‌یابد. در این وضعیت، استخراج به سادگی انجام شده ولی درعوض احتمال دارد برایش حملات ۵۱ درصدی رخ دهد.

تمامی توضیحاتی که گفتیم تنها احتمالاتی هستند که ممکن است، برعکسشان اتفاق بیوفتد. مثلا شاید قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ آینده افزایش قابل توجهی کسب کند. در این هنگام، تعداد ماینرهای این شبکه افزایش می‌یابد.


کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟


رمزارزهایی که در مدل اجماعشان از الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) بهره می‌برند، یا به عبارتی می‌توان آن‌ها را استخراج کرد، هاوینگ رخ می‌دهد. این ارزهای دیجیتال به افراد ماینری که امنیت و پردازش تراکنش‌های شبکه‌های خودشان را با کمک دستگاه خود به وجود می‌آوردند، مقداری تعیین شده‌ای رمزارز به عنوان پاداش می‌دهند. با این وجود در بعضی رمزارزها مثل بیت کوین، این پاداش در یک زمانی نصف می‌گردد، که به این نصف شدن هاوینگ یا پاداش استخراج گفته می‌شود.

ارزهای دیجیتالی مثل لایت کوین و بیت کوین کش و در کل اکثر رمزارزهایی که به وسیله فورک بیت کوین به وجود آمدند، از این رویداد بهره می‌برند. ولی اتریوم و ارزهای دیگر دارا هاوینگ نیستند. با اینکه بیت کوین و اتریوم هردو بر پایه گواه اثبات کار مبتنی هستند، ولی اتریوم فاقد هاوینگ است. یعنی سیاست پولی در بیت کوین و اتریوم متفاوت با یکدیگر است. رمزارزهای دیگری که از الگوریتم اجماع کار POW بهره نمی‌برند مثل رمزارز ترون، هاوینگ ندارند. چراکه هاوینگ تنها برای کوین‌های حاصل از استخراج کاربرد دارد.


کلام پایانی:


در این مقاله از صرافی فراچنج تلاش کردیم تا خیلی آسان، هاوینگ را برای شما توضیح دهیم. این که در صورت وجود نداشتن هاوینگ هیچ نشانه ای از بیت کوین وجود نداشت و تمام ارزهای دیجیتالش بجای گسترش نابود می‌شدند. این فرآیند توسط ساتوشی ناکاموتو اختراع شد و یکی از قوانین مهم بیت کوین است. درنتیجه هاوینگ برای استمرار بیت کوین الزامی است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان