مدیریت ریسک

مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال چه مفهومی دارد؟

تاریخ انتشار : 16 آذر 1402

کلید تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای قطعا نیازمند مدیریت ریسک در حوزه ارزهای دیجیتال است. افراد تازه کار و مبتدی در این صنعت اغلب به دلیل نداشتن مهارت کافی وعدم مدیریت ریسک صحیح، سرمایه خود را از دست می‌دهند. چرا که از روی احساسات و غیر منطقی تصمیم می‌گیرند. اگر چه باتوجه به پرنوسان بودن بازار، امکان اینکه معامله گران حرفه هم سرمایه خود را در مسیر خرید ارز دیجیتال از دست بدهند زیاد است. بنابراین بهترین راه برای مقابله از دست دادن سرمایه استفاده از استراتژی مدیریت ریسک در ارز دیجیتال است.

مدیریت ریسک رمزارزها نیازمند یک رویکرد سیستماتیک برای شناسایی، تحلیل، ارزیابی و توسعه برنامه برای مقابله با ریسک‌های مرتبط در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال است. ما در این مطلب تصمیم بر این داریم تا اطلاعات بیشتری را درباره نحوه مدیریت ریسک معاملات و چهار گام اساسی آن در اختیارتان قرار دهیم. پس اگر نمی‌دانید که چگونه باید از استراتژی مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال استفاده کنید، در این آموزش ارز دیجیتال با تیم ما در صرافی فراچنج همراه باشید.


مدیریت ریسک در بازارهای مالی


در ابتدا پیش از آن که بخواهیم به آموزش این مبحث بپردازیم، می‌خواهیم با یکدیگر بررسی کنیم که اصلا مدیریت ریسک در بازارهای مالی چه مفهومی دارد؟

به طور کلی، مدیریت ریسک به فرآیند شناسایی، ارزیابی و کنترل تهدیدها در قبال سرمایه و درآمد یک نهاد یا سازمان است. این تهدید و خطرات می‌تواند طیف گسترده‌ای از منابع را در بر بگیرد و شما می‌بایست با توجه به بازاری که در آن فعالیت دارید، اقدامات لازم را برای حفظ سرمایه انجام دهید.

سرمایه گذاران در سهام از ابزارهای مالی همچون معاملات آتی و استراتژی‌هایی همچون سبدسازی سهام استفاده می‌کنند. چرا که‌عدم مدیریت ریسک عواقب سنگینی را برای معامله گران خرد و حتی شرکت و اقتصادهای کلان به دنبال دارد.

  • سوال: چرا باید مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال را رعایت کنیم؟

همانطور که گفتیم‌عدم مدیریت ریسک در هر بازار مالی علی الخصوص در صنعت کریپتو که مملو از نوسان است، بسیار خطر آفرین (برای دارایی‌های فرد یا شرکت) محسوب می‌شود. زیرا بدون این استراتژی امکان حفظ سرمایه در شرایط بحرانی وجود ندارد و در این صورت امکان از دست دادن سرمایه به شدت افزایش می‌یابد. لذا باید همیشه به یاد داشته باشید که مدیریت ریسک در بازارهای مالی بسیار مهم است.


۴ گام ساده اما اساسی برای مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال


در این بخش از مقاله به بررسی چهار گام اساسی در انجام مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال می‌پردازیم؛ به طور مختصر این مراحل عبارت‌اند از: شناسایی ریسک، تحلیل ریسک، ارزیابی ریسک و برنامه ریزی برای مقابله.

مرحله ۱: شناسایی ریسک؛ بازار را بررسی کنید:

مرحله اولیه مدیریت ریسک در ارز دیجیتال  مستلزم شناسایی ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در رمزارزها است. برای این منظور نیاز  به  یک بررسی جامع از ریسک‌های بالقوه، عوامل فراگیر مانند نوسانات بازار، ریسک نقدینگی، ریسک امنیت سایبری، ریسک نظارتی و ریسک عملیاتی است.
موسسات مالی می‌توانند از ابزارهای مختلف از جمله چک لیست‌های ریسک، ثبت ریسک و کارگاه‌های ریسک استفاده کنند تا از شناسایی کامل خطرات اطمینان حاصل کنند. بنابراین اولین گام شناسایی ریسک در ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود و همانطور که گفتیم این امر مستلزم بررسی و تحلیل دقیق همه جانبه این صنعت است.

مرحله ۲: تحلیل ریسک؛ ریسک‌های شناخته شده را بررسی کنید:

هنگامی که ریسک‌ها شناسایی شدند، مرحله بعدی مربوط به تجزیه و تحلیل دقیق هر ریسک است. این تحلیل مستلزم ارزیابی احتمال تحقق ریسک و تاثیر بالقوه آن بر پورتفولیوی موسسه مالی است.

تکنیک‌های کمی و کیفی بسیاری هستند که برای تحلیل ریسک به کار گرفته می‌شوند، شما می‌توانید از این تکنیک‌ها استفاده کنید و دریابید که علت هر ریسک چیست؟ هر عملی چرا ریسک آفرین است و انجام آن چه خطراتی را به دنبال دارد؟

مرحله ۳: انجام ارزیابی ریسک در ارزهای دیجیتال؛ به هر ریسک نمره بدهید:

پس از شناسایی و تحلیل ریسک، مرحله بعدی شامل انجام یک ارزیابی ریسک است. این امر مستلزم اختصاص نمره ریسک به هر  مورد شناسایی شده براساس احتمال وقوع و تاثیر بالقوه آن بر پورتفولیوی موسسه مالی یا شخص است.

موسسات مالی یا اشخاص می‌توانند از طیف وسیعی از مقیاس‌های رتبه‌بندی ریسک همچون  ماتریس برای انجام ارزیابی ریسک به کار گیرند. این ابزارها به شما کمک می‌کنند به هر ریسک نمره دهید و آن‌ها را کاملا ارزیابی و طبقه‌بندی کنید.

مرحله ۴: تدوین استراتژی؛ برای ریسک‌های شناخته شده برنامه‌ای توسعه دهید:

گام نهایی در فرآیند مدیریت ریسک در ارزها دیجیتال مستلزم توسعه یک برنامه دقیق برای مقابله با ریسک‌های شناسایی شده است. این  مرحله شامل تدوین یک استراتژی جامع  به جهت کاهش ریسک می‌شود که  هدف آن  به حداقل رساندن احتمال و تاثیر هر ریسک است.

در این بخش به طور مختصر توضیح دادیم که چه مراحلی را باید برای مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال طی کنید؛ اما در ادامه مطلب این موضوع را به صورت دقیق‌تر شرح خواهیم داد. (البته به خاطر داشته باشید، این مراحل در سایر بازارهای مالی نیز یکسان اند.)

بیشتر بخوانید: چگونه استراتژی معاملاتی بسازیم؟


۸ تمرین برای داشتن استراتژی مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال


در زیر برخی از شیوه‌های مدیریت ریسک آورده شده است که باید در کسب وکار خود به کار ببرید.

۱. برنامه معاملاتی منسجم داشته باشید:

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که می‌توانید به عنوان یک معامله‌گر مرتکب شوید این است که معاملات خود را براساس احساس درونی یا غریزه شروع کنید. نمی‌توانیم انکار کنیم که شما می‌توانید با این روش به نتایج مثبتی برسید، اما این تنها می‌تواند نتیجه شانسی را به دنبال داشته باشد و نه چیز دیگر. لذا شما به یک برنامه مناسب برای مدیریت ریسک و کسب نتایج پایدار نیاز دارید.

برنامه معاملاتی شما رویکرد سازمان یافته شما برای معاملات است. پلن معاملاتی شما باید زمان باز کردن معاملات، بستن معاملات، میزان ریسکی که باید در هر ترید انجام دهید، نسبت ریسک به ریوارد و غیره را پوشش دهد. برنامه ریزی کردن همه این موارد ترید را برای‌تان ساده می‌کند و کمک می‌کند تا پول خود را به خوبی مدیریت کنید.

۲. تنها روی بخشی از سرمایه که می‌توانید روی آن ریسک کنید سرمایه‌گذاری کنید و نه تمام آن:

این یک جنبه اغلب نادیده گرفته شده از معامله است زیرا بسیاری از معامله گران به اشتباه معتقدند که هیچ اتفاقی برای آن‌ها نمی‌افتد و همه چیز را تحت کنترل دارند. به عنوان یک پاسخ ساده باید بگوییم: چون ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید، معامله کردن روی مبلغی که نمی‌توانید آن را از دست بدهید، منجر به فشار و استرس عاطفی می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد.

بازار رمزارزها بی‌ثبات است و بهتر است تنها مقدار کمی از درآمد خود را به آن وارد کنید بنابراین این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری تنها باید روی بخشی از سرمایه باشد که نبود آن هیچ مشکل جدی را برای‌تان به همراه نخواهد داشت.

۳. موقعیت‌های معاملاتی خود را اندازه بگیرید:

ایده پشت تعیین موقعیت این است که شما باید میزان ریسک هر ترید را اندازه گیری کنید. شما نباید ۱۰۰ ٪ سرمایه خود را در یک معامله به خطر بیندازید. معامله گران موفق ترجیح می‌دهند درصد ثابتی از سرمایه خود را در هر ترید به خطر بیندازند.
برخی از کارشناسان معاملاتی توصیه می‌کنند که معامله گران، به خصوص مبتدیان، نباید بیش از ۱٪ از تراز حساب خود را در یک معامله واحد به خطر بیندازند. این روش به شما کمک می‌کند تا ریسک خود را محدود کنید و کنترل سرمایه تجاری خود را به دست بگیرید. برخی از معامله گران به طور مداوم ۲٪ در هر معامله و برخی ۳٪ در هر تجارت ریسک می‌کنند.

لازم است همیشه در نظر داشته باشید نوسانات غیر منتظره قیمت در بازار اتفاق می‌افتد. اگر بیش از آنچه که می‌توانید ریسک کنید، چنین نوساناتی می‌تواند شما را در شرایط بدی قرار دهد و باعث اتخاذ تصمیم‌های نادرستی شود.

۴. استفاده از اهرم را محدود کنید:

Leverage به شما اجازه می‌دهد با استفاده از سرمایه قرضی (از صرافی یا بروکر) معامله کنید. در نتیجه، سود شما می‌تواند بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید باشد، اما ضرر شما نیز می‌تواند افزایش یابد. مورد دوم نیاز به درک چگونگی کارکرد اهرم، تاثیر آن بر نتایج معامله و چگونگی مدیریت آن را افزایش می‌دهد. معامله گران آتی اغلب وسوسه می‌شوند که از اهرم بسیار بالا استفاده کنند تا بتوانند پول زیادی به دست آورند. اما متاسفانه آن‌ها فراموش می‌کنند که یک اشتباه کوچک نیز می‌تواند آن‌ها را به ضررهای بزرگی برساند. برای همین توصیه ما این است برای مدیریت ریسک معاملات کم‌تر از اهرم‌ها استفاده کنید.

۵. نسبت ریسک به ریوارد را برای همه معامله‌ها محاسبه کنید:

نسبت ریسک به ریوارد را همیشه محاسبه کنید، چرا که از این طریق میزان برد و باخت را تشخیص خواهید داد. اگر بتوانید نتیجه احتمالی را در برابر ریسک را تعیین کنید، با مشاهده میزان احتمال سود، قطعا سراغ معاملاتی می‌روید که برد آن‌ها امکان بیشتری دارند و این مسئله باعث می‌شود تا کم‌تر ضرر کنید و به هر معامله‌ای وارد نشوید.

۶. از استاپ لاس در همه معاملات خود استفاده کنید:  

دستور توقف یا استاپ لاس باعث مشخص شدن یک نقطه خروج مناسب در بازار می‌شود. با این استراتژی زمانی که یک معامله بر خلاف پیش بینی شما پیش می‌رود، ضررهای شما محدود می‌شود، بنابراین استاپ لاس را می‌توان بخش مهمی از مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال دانست. البته این را به یاد داشته باشید، ضرر در بازارهای مالی اجتناب ناپذیر است و حد ضرر تنها یک راه برای حفظ سرمایه و جلوگیری از ضررهای بزرگ محسوب می‌شود. با این حال در برخی مواقع ضرر کردن کاملا طبیعی است!

برخی افراد معتقدند که نیازی به تعیین حد ضرر نیست؛ زیرا زمان مناسب برای خروج از بازار را می‌دانند. با این حال، آن‌ها فراموش می‌کنند یا نمی‌دانند که بازار پر از نوسان و اتفاقات پیش بینی نشده است و به راحتی امکان دارد در دام خطرات ناگهانی بیوفتند. به طور کلی حد ضرر یا استاپ لاس به شما کمک می‌کند اطمینان حاصل کنید که خیلی سریع از معاملات خارج نمی‌شوید و در این صورت سودهای احتمالی را از دست نمی‌دهید.

۷. با تیک پروفیت، دریافت سود خود را تضمین کنید:

گرفتن سود به طور مشابهی همانند حد سود عمل می‌کند. اما تفاوت اصلی این است که از آن برای تضمین سود و نه متوقف کردن ضرر استفاده می‌شود. این ابزار به گونه‌ای طراحی شده که وقتی قیمت به نقطه مشخص رسید، سود خود را ز بازار دریافت کنید. داشتن یک انتظار واضح و واقع بینانه از معامله به شما کمک می‌کند تا ریسک مناسبی داشته باشید و همچنین از طمع دور بمانید. بنابراین به یاد داشته باشید، تعیین حد سود و حد ضرر هر دو به یک اندازه برای معاملات لازم و ضروری اند.

۸. انتظارات واقع گرایانه از معامله‌گری داشته باشید:

داشتن انتظارات واقع بینانه کلید مدیریت ریسک‌های شماست. شما نمی‌توانید بدون به خطر انداختن سرمایه خود، سود ماهانه ۴۰ درصدی کسب کنید. داشتن چنین هدفی همیشه باعث می‌شود که تصمیمات احساسی و نادرستی بگیرید. اما تعیین اهداف واقع گرایانه‌تر به شما کمک می‌کند بر احساساتی مانند طمع، ترس کنترل داشته باشید.


در آخر به این نتیجه می‌رسیم که مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال:


مدیریت ریسک در ارز دیجیتال یکی از مهم ترین اصول برای داشتن، معاملات موفق است.هر سرمایه‌گذار باید قبل از ورود به معاملات یا تخصیص سرمایه، یک استراتژی مدیریت ریسک برای خود در نظر بگیرد. با این وجود، بایدتوجه کنیم که  جلوگیری کامل از خطرات مالی ممکن است غیرممکن باشد، اما می‌توان با مدیریت ریسک آن را به حداقل رساند. در واقع، مدیریت ریسک به تدابیر کنترلی برای مدیریت خطرات می‌پردازد تا بتوان خطرات غیرقابل اجتناب را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد.

در این مطلب از وبلاگ صرافی فراچنج، به بررسی اصطلاح مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال پرداختیم. به خاطر داشته باشید که مدیریت ریسک در هر بازار مالی بسیار مهم است و به معامله گران کمک می کند تا از وقوع خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان