استراتژی پله ای

صفر تا صد استراتژی پله‌ای برای خرید و فروش ارز دیجیتال

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 13 آبان 1402

در بازار ارزهای دیجیتال یک فرد معامله کننده یا تریدر حرفه ای، به جای اینکه تغییرات میزان قیمت به همراه پرایس اکشن را الگوی خود قرار دهد از استراتژی معاملاتی در قالب سیاست‌های خود بهره می‌برد. مارتینگل (Martingale) یا استراتژی پلکانی یکی از تکنیک‌های خیلی معروف است. این تکنیک برای جبران ضررهای از دست رفته یا حتی دریافت سود در زمان خرید یک رمزارز با قیمتی نسبتا زیاد استفاده می‌گردد. روش مارتینگل از قمار ریشه گرفته و همچنین استفاده از آن در بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرسود است. در نتیجه در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال فراچنج به بررسی استراتژی پله‌ای برای خرید و فروش ارز دیجیتال پرداخته ایم.


استراتژی پله‌ای مارتینگل چیست؟


در کل این استراتژی پلکانی و یا Martingale به این معنی است که در پوزیشن‌هایی که ضرر می‌دهند، میزان حجم معامله را برای جبران به صورت صعودی در دفعه بعدی دوبرابر می‌کند. بعد از آن معامله‌گر یا تریدر طبق مطالعه و بررسی قیمتی که دوباره می‌خواهد افزایش یابد را تحلیل کند. بعد از اینکه فرد مطمعن شد، میزان حجم معامله‌ی مورد نظر رو به افزایش است، می‌تواند ضرر را همراه با افزایش ۲ برابری حجم معامله پله پله به نصف تقسیم کند. همراه با تکرار این فرایند اگر شرایط بازار به صورت صعودی در حرکت است، و پس از اینکه چندین بار معامله‌اش حجم گرفت، به شکلی که هنوز قیمت به قیمت زمان خرید اولیه نرسیده، توانایی ورود به موقعیت سودده را دارد.

چون بازار ارزهای دیجیتال بسیار نوسانی است، استراتژی خرید پله‌ای مورد علاقه خیلی زیاد کاربران است. در شرایطی که تکنیک استراتژی پله‌ای بر اساس تئوری احتمال به وجود آمده و احتمال دارد موقعیت معکوس گردد، در کمترین حالت ۵۰ درصد موثر است.

استراتژی پلکانی، هنگامی که فرد معامله‌گر یا تریدر از اولین تریدش سود دریافت می‌کند، آغاز می‌گردد. در این شکل، فرد معامله‌گر بعد از هر معامله که سود دریافت کند، حجم اولیه را نصف و وارد موقعیت معاملاتی می‌گردد. به خاطر پایین آمدن ریسک یک دفعه‌ای که از سودها جمع آوری شده همراه ضررهایی بسیار بزرگ موجب ایجاد تقسیم شدن حجم معامله می‌گردد.

البته باید بگوییم که استفاده از این استراتژی خرید پله ای، در دسته‌ی شیوه‌های مدیریت ریسک قرار نمی‌گیرد. زیرا برای استفاده از این روش به سرمایه بسیار زیاد نیاز است. در ضمن وجود روندهایی که بلند مدت هستند وهمینطور نزولی، توانایی ایجاد یک ضرر بسیار بزرگ را دارند. پس باید در معاملات خود از ترفندهای مدیریت ریسک مثل استراتژی پله‌ای بهره ببرید.

استراتژی خرید پله ای


تاریخچه استراتژی خرید پله‌ای


در قرن ۱۸ میلادی استراتژی مارتینگل یا پله‌ای از قمارخانه‌های کشور فرانسه شناخته شد. پل پیر لویی (Paul Pierre Levy) که از ریاضی‌دانان بسیار معروف فرانسه است، با دیدن این روش بین افراد قمارباز در سال ۱۹۳۴ در نظریه احتمال خودش استفاده کرد. پیر لویی به این نتیجه رسید که درصورت داشتن بینهات ثروت برای هر فردی، او در آخر قماربازی سود دریافت می‌کند. بعد از این جریان آماردان فرانسوی که ژان ویل (Jean Ville) نام داشت تئوری مارتینگل را در سال ۱۹۳۹ اختراع کرد. امروزه از این تئوری در بسیاری از آمارها همراه با دقت فراوان استفاده می‌گردد.

استراتژی پله‌ای یا خرید پله‌ای به صورت یک شیوع معاملاتی در انواع بازارهای مالی بسیار کاربرد است. بعد از به وجود آمدن بازار ارزهای دیجیتال و البته دیگر بازارهای مالی مشابه، تریدرها به این روش علاقه بیشتری پیدا کردند. در حال حاضر برای انجام این استراتژی ربات‌هایی برای معامله و خرید و فروش یک یا چند دارایی دیجیتال ساخته و پرداخته شدند.

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی خرید و فروش ارز دیجیتال


مزایای خرید ارزهای دیجیتال به شیوه پله‌ای


معامله گران و تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال به میزان بسیار زیادی از استراتژی پله‌ای در خرید و فروش‌های روزانه یا کوتاه مدت به میزان بسیار زیادی بهره می‌برند. در حال حاضر استراتژی‌های مارتینگل و پله‌ای از روش‌های مورد علاقه خیلی از افراد فعال در این حوضه است. امروزه تریدرهای زیادی از این شیوه در معاملات خود استفاده می‌کنند.

  •  معاملاتی بدون احساسات

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها برای موفقیت، کنترل و مدیریت احساسات است. استراتژی پله‌ای بر پایه نظریه‌ای منطقی و ریاضی بنا شد و در این جریان احساسات هیچ نقشی ندارد. به خصوص هنگامی که یک دارایی دیجیتال را خریداری کردید اما قیمتش در حال کاهش است. در این زمان شما حس ترس و یا فومو می‌کنید که موجب افزایش بیشتر ضرر می‌گردد.  ولی در استراتژی پله‌ای بر اساس همان سرمایه‌ای که باقی مانده همراه با تحلیل تکنیکال و البته مقداری صبوری تهدید را به یک فرصت تبدیل کرده و ضرر را جبران می‌کند.

  •  عملکردی ساده همراه با انعطاف‌پذیری

خیلی از استراتژی‌های معاملاتی به امکاناتی که صرافی‌های ارز دیجیتال در دسترس کاربرانشان قرار می‌دهند وابسته هستند. مثلا می‌توان به مارجین یا همان ضریب اهرم در نظر بگیرید. درنتیجه اکثر مواقع یک فرد تریدر یا معامله‌گر برای عملی کردن سیاست‌هایش فقط از یک یا تعدادی پلتفرم می‌تواند استفاده کند. اما در استراتژی پله‌ای فقط ۱ چیز همیت دارد و آن تصمیمات شخص معامله‌گر یا تریدر است و همه چیز به او بستگی دارد. این تکنیک در مورد خرید شاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین استفاده می‌گردد.

به غیر از این جریانات، استراتژی پله‌ای برعکس خیلی‌های دیگر، پیچیدگی یا دشواری به خصوصی ندارد. تنها موردی که نیازمند هستید شناخت و تسلط روی برخی از ابزارها مثل حد ضرر و حد سود است. بعضی از صرافی‌ها فقط با مشخص کردن تعدادی فاکتور خیلی ساده، ربات‌های مارتینگل یا پله‌ای را به صورت سفارشی اجاد کرده اند.

  • جبران ضرر در بازارهای نوسانی

بر اساس آمارسنجی ها، در استفاده از استراتژی خرید پله ای، شما وقتی سرمایه کافی برای بیشتر کردن مقدار حجم معاملاتی خود دارید، می‌توانید حتی با کاهش قیمت سود کنید. استراتژی پله‌ای حتی در روندهای نوسانی، چه زود و چه دیر نتایج مثبتش را نشان می‌دهد. افراد زیادی هستند که به دلیل نوسانات بالای بازار ارزهای دیجیتال، این بازار را جزء بهترین بازارهای مالی سته‌بندی می‌کنند.


معایب استراتژی پله‌ای


بهره‌مند شدن از استراتژی مارتینگل راه حلی خیلی عالی برای جبران ضرر است. با این وجود هر ترفند مثبتی یکسری خطرات و احتمالاتی را در خود جای می‌دهد.

  • خطر ضررهای دوبرابری

با در نظر گرفتن این جریان که باید میزان حجم خرید در روندهای نزولی افزایش یابد، بعد از طی کردن تعدادی از پله‌های خرید، حرکت روند شما به صورت تصاعدی می‌گردد. در صورتی که بازار روند برعکس نگردد و یا در تایم  خوبی خریدتان را تمام کنید، احتمال خطراتی بزرگ همچون از دست رفتن تمامی سرمایه‌های شما وجود دارد. درصورتی که حتی با ۱۰ دلار معامله خود را آغاز کنید بعد از ۶ بار که موجودی را ۲ برابر کردید می‌توانید ۶۴۰ دلار را ضرر کنید.

  • سود پایین و ناچیز

در کل میزان ریسک در بهره مندشدن از استراتژی پله‌ای بیار زیاد است. مخصوصا که اگر اولین ضرر شما میزان بزرگی را در بر بگیرد، شما باید روندهای طولانی مدت همراه با سرعت بسیار بالایی را طی کنید. در آخر وقتی چندین مرتبه حجم را افزایش دادید، به احتمال زیاد یا ضرر را پوشاندهی کردید و یا مقدار ناچیزی سود تحویل گرفتید. مقدار این سود با در نظر گرفتن استرس، زمان و مقدار سرمایه‌ای که هدر رفته اصلا مناسب نیست.

  • احتیاج به مقدار زیادی سرمایه اولیه

در استراتژی پله‌ای یا مارتینگل مقدار سرمایه اولیه بسیار بالا است. توصیه مشاوران و مدیران مالی این است که از این استراتژی با سرمایه آزادتان استفاده کنید.


نکاتی برای موفقیت اجرای استراتژی پله‌ای


در جهت انجام استراتژی مارتینگل یا پله‌ای به شکل صحیح و اصولی باید یکسری نکات را در نظر بگیرید:

  1. میزان فاصله‌های منظم را در جهت افزایش ۲ برابری میزان حجم پوزیشن معاملاتی مشخص کنید.
  2. در خریدهایی که با فاصله زمانی خیلی کوتاه انجام می‌دهید، باید اسپردها و کارمزد را در محاسباتتان قرار دهید.
  3. آغاز پوزیشن معاملاتی را همراه با نسبت پایین به تمام سرمایه انجام دهید. همینطور بهتر است برای جبران کردن ضررهای پیش رو، در این استراتژی پله‌ای با کمترین میزان یعنی ۵ برابر مقدار حجم خرید را در حسابتان قرار دهید
  4. میزان Stop Loss و یا حد ضرر را بعد از هر خرید که حجم را ۲ برابر کردید، مشخص کنید.
  5. طبق تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال پوزیشن‌های معاملاتی خود را بازکنید و از دلخوش کردن خود برای استفاده از این روش به تنهایی برای جبران ضررهایتان اجتناب کنید.
  6. میزان سود منطقی برای روندهای صعودی خود مشخص کنید. چراکه احتمال دارد روند برعکس شده و همراه با نابودی تمام سودهای کوچک، یک ضرر بسیار بزرگ تشکیل گردد.
  7. هرچقدر مقدار ارزش دارایی در کوتاه مدت به میزان کمی کاهش یابد، به ترتیب ریسک پایین می‌آید. درنتیجه رمزارزی انتخاب کنید که نوسانات مورد قبول و الگویی هماهنگ با استراتژی پله‌ای دارد.

چشم اندازی به استراتژی پله‌ای


در این مقاله از صرافی فراچنج، استراتژی پله‌ای یا مارتینگل را بررسی کردیم. همانطور که بیان کردیم، در نگاه اولی که به بازار ارزهای دییجتال می‌اندازیم، گمان می‌کنیم که دیگر احتمال اینکه از روند نزولی سود کنیم غیرممکن است. اما دانش و آگاهی درباره احتمالات و نظریه مارتینگل برعکس آنچه که می‌اندیشید را ثابت کرد. همانطور که گفتیم در قرن ۱۸ افرادی که بسیار ثروتمند بودن از استراتژی پله‌ای در بازی قمار استفاده می‌کردند. استراتژی پله‌ای یا مارتینگل به شکلی است که طی دفعات ۱ و ۲ و ۳ ضرر می‌بینید اما مثلا در مرتبه ۴ شما سود می‌کنید. یعنی شما از روند بیرون نمی‌آید تا سود دریافت کنید. بهره بردن از اطلاعات دقیق و کافی همراه تحلیل تکنیکال، در کنار مدیریت کردن میزان ریسک دریافت سود مناسبی در پی دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان