ارز دیجیتال دوج کوین چیست

ارز دیجیتال دوج کوین چیست ؟چگونه روی آن سرمایه گذاری کنیم؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 30 شهریور 1402

فضای سرمایه گذاری در طی سال‌های اخیر وارد فاز جدیدی شده است. علاوه بر رمز ارز‌ها، عرضه میم کوین‌ها و NFTها، نوع جدیدی از سرمایه گذاری را به وجود آورد. در طی سال ۲۰۲۱ که سال خوبی برای بازار رمز ارزها بود، میم کوین‌هایی مثل شیبا و دوج کوین(Dogecoin) سر و صدای زیادی به پاکردند؛ از سود‌های چند صد در صدی گرفته تا حمایت و تویت‌های افراد معروفی مثل ایلان ماسک. Dogecoin دیجیتال با هدف طنز و شوخی به بازار رمزارزها قدم گذاشت. این میم کوین همراه ارزشی حدود چندین میلیارد دلار در سطح بالای جدول قرار دارد و افراد سرشناسی مانند ایلان ماسک از آن پشتیبانی می‌گردد. چگونگی ساخت ارز دیجیتال دوج کوین همراه با تاریخ و عملکرد این ارز دیجیتال را در این مقاله از صرافی فراچنج برای شما ثبت کرده ایم.

ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟

دوج کوین یک رمزارزی است که در ابتدا، که تنها هدفش به همراه استفاده از فناوری بلاک چین برای طنز و شوخی (میم کوین) بود. دوج کوین رمز ارزی است که هدف اصلی از راه اندازی آن طنز و یک شوخی کریپتویی بود. اما زمانی که وارد فضای ارزهای دیجیتال شد با حمایت ایلان ماسک در مدت کمی به محبوبیت رسید و به طور بالقوه از آن استقبال شد.

این شبکه مثل تمام شبکه‌های ارزهای دیجیتال دیگر، توانایی انتقال پول را به صورت غیر متمرکز دارد. درنتیجه مهم‌ترین تفاوت بین دوج کوین و بیت کوین و مابقی رمزارزها هدف ساخت این رمزارز است. زمانی که قیمت هر واحد بیت کوین در سال دسامبر ۲۰۱۳ به بیش از ۱۰۰۰ دلار، مردم دنیا دید جدی به این فناوری پیدا کردند. باگذشت ۴ سال از ساخت بیت کوین، بیلی مارکوس (Billy markus) رمزارز خود را برنامه‌نویسی کرد. او همراه با جکسون پالمر، تحلیلگر و مدیر شرکت ادوبی در روزهای پایانی سال ۲۰۱۳ دوج کوین را ساختند.

آفریننده رمزارز دوج کوین، بیلی مارکوس همراه اسم مستعار خود را که به طنز از نام خالق بیت کوین که ساتوشی ناکاموتو بود، الهام گرفت و شیبتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto) گذاشت. مارکوس تنها می‌خواست برای خنده و شوخی، سیستم پرداختی آنلاین تولید کند که دوستانه و خودمونی باشد. او ابتدا به تبلیغات و میزان پذیرش مردم هیچ اهمیتی نمی‌داد.


قیمت لحظه ای دوج کوین

در نمودار زیر قیمت دوج کوین را مشاهده می‌کنید:


علت نامگذاری ارز دیجیتال دوج کوین

احتمالا این سوال که ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟ برایتان پیش آمده. ایده و نام دوج کوین از سگی از نژاد شیبا اینو گرفته شد. به این صورت که، پیش ورود ارز دیجیتال دوج (Doge) کوین به بازار رمزارزها، تصویر سگ شیبا اینو و کلمه دوج به عنوان یکی از طنزهای اینترنتی است. درنتیجه مردم زمانی که می‌خواستند موضوعی با طنز تعریف کنند، از این میم (meme) بهره می‌بردند. پس دوج برعکس مابقی رمزارزها، ابتدا با هدف و برنامه به صورت خصوصی تولید نشد. درحال حاضر این رمزارز در گروه میم کوین‌ها یا (سکه‌های طنز گونه) گروه‌بندی می‌ شود.

لاکی کوین، لایت کوین و بیت کوین

افرادی که وظیفه گسترش دوج کوین را داشتند از کد رمزارزی دیگر به نام لاکی کوین (Lucky Coin) بهره می‌بردند. لاکی کوین در آن موقع به میزانی مطرح بود. درنتیجه می‌توانید بگویید این رمزارز از لاکی کوین فورک شده است. لاکی کوین خود از لایت کوین و لایت کوین ازشاخه‌های بیت کوین فورک شده است. با توجه به این موضوع که لاکی کوین دارای سیستم تصادفی برای پاداش بلاک‌هایش داشت، میزان دریافتی ماینر برای هر بلاک مشخص شده نیست. مثلا ممکن بود این پاداش عددی بین صفر تا هزاران واحد باشد.

در جهت شوخی باقی ماندن دوج کوین، دو فرد بنیان گذار این پروژه پالمر و مارکوس، ویژگی تصادفی این بلاک‌ها را در رمزارزهای خود قرار دادند. این یک راه حل برای جلوگیری از استفاده ماینرها از این توکن برای پرداخت‌های بلند مدت بود.

استخراج و عرضه دوج کوین

مثل رمزارز بیت کوین، دوج کوین هم بر اثبات کار مبتنی است. تنها تفاوتش در این است که در آخر ۲۱ میلیون واحد از بیت کوین استخراج می‌گردد. ولی دوج کوین در جهت ایجاد تمایل به بهره بری در جهت راه حل پرداخت در عرضه خود محدودیتی ندارد. پس واحدهای آن به شکل نامحدودی استخراج می‌شوند. معتقدان این پروژه اعتقاد دارند که به دلیل نامحدود بودن عرضه، دوج کوین به ارزی متورم تبدیل شده. البته به دلیل وجود محدودیت در مقدار استخراج واحدهای هر سال، تورم طی ۱ سال در این رمزارزها نسبت ثابت دارد.

محبوبیت دوج کوین

به دلیل رتبه نسبتا مناسب دوج کوین در بازار رمزارزها به همراه مقدار قیمت پایین، این رمزارز محبوبیت بسیاری بین مردم دریافت کرد. البته افرادی به دلیل خود دوج کوین و اهداف که دارد جذب آن می‌گردند. درواقع اصلی‌ترین ثروت شبکه دوج کوین جامعه خوب است. عده‌ای این رمزارز را پول فقرا یا پول خودمانی و پول پاک می‌دانند. طی گذشت ۱ ماه از فعالیت این پروژه  ۱ میلیون بازدید دریافت کرد.

علت محبوبیت دوج کوین چیست؟

با داشتن یکسری ویژگی شبکه دوج کوین،این رمزارز بین مردم محبوبیت زیادی کسب کرده که شامل موارد زیر می‌گردد:

  •  لوگوی و نام طنزگونه

اسم به همراه لگوی خنده‌آور دوج کوین نظر اکثر افراد را جذب خود می‌کند. در واقع کارشناسان متعددی اعتقاد دارند، طنزی که در اسم و نماد این رمزارز جای گرفته، تاثیر زیادی در افزایش محبوبیتش در بین رقبا و کاربران گذاشته است. احتمالا علت خطاب لقب‌هایی همچون پول خودمانی برای دوج کوین به خاطر همین ویژگی هاست.

  • در زمان مناسب عرضه گردد

در آخرین روزهای سال ۲۰۱۳ صحبت‌هایی درباره ممنوعیت شبکه دوج کوین در چین بسیار بحث برانگیز بود. همینطور این رمزارز روندی نزولی داشت. دوج کوین داخل شبکه خودش تبلیغات انجام داد و درنتیجه شمار زیادی طرفدار جذب خود کرد. در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ زمانی که نصف ارزش بیت کوین از بین رفت، قیمت رمزارز دوج کوین ۴۵ درصد افزایش یافت.

  • نقشی در حمایت‌های مالی و خیریه

افرادی که در رمزارز دوج کوین عضویت دارند، چندین بار همراه با کمک‌های مالی خیریه و حمایتی، نام این ارزدیجیتال را به دنیای رسانه‌ها وارد کردند. همین امر باعث رشد مستمر و پایدار این رمزارز شد.

  • بهبود عملکرد پرداخت‌های کوچک

همواره از این رمزارز به خاطر شیوه پرداخت راحت، استفاده می‌گردد.

  • حمایت افراد معروف در جهان

یکی از دلایل دیگر محبوبیت دوج کوین، حمایت سلبریتی‌هاست. این حمایت تاثیر زیادی دارد. این موارد به شکل پی در پی، باعث افزایش آمار عضو شدن در این پلتفرم شد. افرادی مانند مارک کوبان، کارول باسکین، اسنوپ داگ، لیل یاچی، جین سیمونز و کای گرین از افراد مشهور طرفدار دوج کوین هستند. ولی موثرترین فرد که از این پروژه حمایت می‌کند کسی نیست جزء ایلان ماسک که مدیرعامل تویتر، تسلا اسپیس اکس و یکی از افراد ثروتمند دنیا است.

دوج کوین

علت حمایت افراد مشهور از این پروژه چیست؟

به شکل خیلی ساده ای دوج کوین دو ویژگی دارد که یکی شامل داستانی بسیار دوستداشتنی و دیگری ایجاد جامعه‌ای فعال هست. این دو گزینه مورد علاقه زیاد کسب و کارها و کارآفرینان تمام دنیا است. همچنین این دو قابلیت جزء ارکان بسیار مهم بازاریابی محسوب می‌گردد.

 عملکرد ارز دیجیتال دوج کوین دوج کوین به چه شکل است؟

برای اینکه روی رمزارز شبکه دوج کوین سرمایه‌گذاری انجام دهید، احتیاجی نیست روی چگونگی انجام فرایند آن تمرکز کنید. مانند اینکه برای استفاده و کار با اینترنت به تخصص خاص و تسلط بر تمام شبکه‌های دنیا نیازی نیست. خیلی ساده، افرادی که وظیفه گسترش این رمزارز را دارند از کدهای شبکه لاکی کوین (Luckycoin) بهره می‌برند. پس به شکلی می‌توان گفت این رمزارز به نوعی انشعاب و فورکی از لاکی کوین است. همینطور لاکی کوین جزء یک فورک از بیت کوین است. در نتیجه این سه شبکه یعنی دوج کوین، لایت کوین و بیت کوین در عملکرد و ساختار بسیار شبیه به هم هستند.

بلاک چین در دوج کوین

دوج کوین برای ایجاد ترمزکززدایی خود از فناوری بلاک چین بهره می‌برد. به عبارت ساده بلاک چین یه دفتر یادداشت به شکل دیجیتال است. تمام اطلاعاتی که روی بلاک چین ثبت می‌گردد، بدون تغییر در بین همه توزیع می‌گردد. درنتیجه منکر شدن داده‌ها را غیر ممکن می‌کند. به اخاطر اینکه هر شخصی صاحب یک نسخه از آن است، تاریخچه تراکنش‌ها به وسیله افرادی که در شبکه دوج کوین عضو هستند و نود (node) نام دارند، مثل ماینرها نگهدار می‌گردد.

چگونگی استخراج ارز دیجیتال دوج کوین

دوج کوین مانند بیت کوین طبق الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work) و یا استخراج (ماینینگ) فعالیت دارد. به عبارتی این شبکه مانند بیت کوین وابسته به ماینرها است و همراه با قدرتش از دستکاری و تقلب در شبکه جلوگیری می‌کند. افراد ماینر ابتدا تراکنش‌ها را انتخاب می‌کنند و درون هر بلاک مخصوص خود قرار می‌دهند. بعد در یک رقابت به نام استخراج به مصرف توان پردازشی و انرژی نیاز دارد تا معمای ریاضی در هر بلاک را حل کنند.

پیدا کردن راه حل این مسئله‌ها بسیار سخت است و به طریق دستگاه‌های مخصوص و سخت‌افزارهای کامپیوتری صورت می‌گیرد. زمانی که مسئه حل شد، تایید تراکنش آن بلاک انجام می‌گردد. سپس بلاک تولید شده همراه میزان زمان تعیین شده‌ای در کنار مابقی بلاک‌ها قرار گرفته و زنجیره‌ای از بلاک‌ها را تشکیل می‌دهد. به این صورت ماینرها پاداش خود را به شکل دوج کوین دریافت می‌کنند.

وابسته بودن به لایت کوین

شبکه دوج کوین برای استخراج توکن خود با استفاده از Scrypt که یک الگوریتم رمزنگاری است، برعکس الگوریتم SHA-256 (در بیت کوین) موجب کاهش برق ماینینگ می‌گردد. اولین بار این الگوریتم مورد استفاده لایت کوین بوده است. در اواسط ۲۰۱۴ قیمت دوج کوین سقوط کرد و در همین موقع، میزان استخراج در مقدار زیادی پایین آمد. درنتیجه دوج کوین تصمیم به بهره بردن از استخراج ترکیبی (Merge mining) کرد و مانع حمله کلاهبرداران به این شبکه شد.

در حال حاضر شبکه دوج کوین از قدرت پردازش پروژه لایت کوین، بهره می‌برد و در صورت استخراج دوج توسط شخصی، می‌بایست لایت کوین استخراج کند. ماینرهای شبکه لایت کوین در زمان استخراج، واحدهای دوج کوین را در کنار لایت کوین دریافت می‌کنند.

دارای عرضه نامحدود

در ابتدا تعداد دوج‌های موجود به ۱۰۰ میلیارد واحد محدود بود؛ اما در سال ۲۰۱۴ که شهرت این ارز دیجیتال بیشتر شد، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند خاصیت ضدتورمی را از این ارز دیجیتال حذف کنند تا به‌عنوان روش پرداخت کاربرد مؤثرتری داشته باشد. در نتیجه برعکس ارزدیجیتال بیت کوین که می توان تنها 21 واحد از آن استخراج کرد، استخراج در دوج کوین نا محدود است.

البته واحدهای دوج کوینی که هر سال عرضه می‌شود، محدود است. درحقیقت، پاداش بلاک این شبکه ۱۰.۰۰۰ واحد DOGE است و ثابت باقی خواهد ماند. به دلیل اینکه دوج کوین استخراجی نامحدود دارد، موجب پایین آمدن کارمزد شده که مناسب ترید روزانه است.

قیمت دوج کوین در آینده

اصلی‌ترین تحول و رشد قیمت دوج کوین در بین سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ایجاد شد که بالای ۱۰.۰۰۰٪ افزایش یافت. این رمزارز که میزان ارزشش مناسبی دارد، در بین رتبه‌بندی رمزارزها طبق میزان ارزش بازار همراه قیمت خوب در ق در قسمت خوبی قرار دارد و قیمت حدودا کمی دارد. دلیل این جریان به خاطر میزان تعداد زیادی توکن درحال گردش و تولید این رمزارز برای همیشه است. با این وجود تورم دوج کوین مثل میزان تورم پول‌هایی که هیچ کنترلی روی آن‌ها وجود ندارد، نیست. هرسال حدود ۵.۲ میلیارد واحد از این رمزارز استخراج صورت می‌گیرد.

خیلی از افراد منتقد از دوج کوین اعتقاد دارند که عرضه نامحدود شبکه دوج کوین یک ایراد بزرگ بوده و سرمایه‌گذاری در این رمزارز غلط است. ولی درمقابل کارشناسان دیگری روی مثبت این جریان را درنظر دارند و نظرشان این است که این شبکه در جهت تراکنش‌های پایین کاربرد دارد.

عقیده افراد طرفدار رمزارز دوج این است که در جهت استخراج این رمزارز پاداش بدون محدودیت میزان کارمزد در هیچ شبکه‌ای را بالا نمی‌برد. درنتیجه دوج کوین برای پرداخت هزینه‌های پایین و امورخیریه، هدیه و انعام مناسب است. در سال ۲۰۲۱ با رشد بسیار بالای این رمزارز تعیین شد که نامحدود بودن دوج کوین مساوی با حذف یا کاهش سود نیست.

بهترین کیف پول‌ ارز دیجیتال دوج کوین

قطعا می‌دانید که برای نگهداری از تمامی رمزارزها همچون دوج کوین، می‌بایست آن را در کیف پول دیجیتال دارایی خود ذخیره کنید. به کمک نرم افزارهای بی‌شماری که رایگان هستند، خیلی ساده می‌توان رمزارزها را روی سیستم یا تلفن همراه خود دریافت، ارسال و ذخیره کرد. در جهت حفظ امنیت و جلوگیری از سرقت کلاهبرداران باید کیف پول خود را از منابع با اعتبار دریافت کنید. مثلا کیف پول‌هایی که تعداد بالایی کاربر دارند را انتخاب کنید، چرا که اعتماد بیشتری را جذب خود کرده اند.

نحوه انتقال دوج کوین به کیف پول؟

اگر کاربری قصد ارسال میزانی دوج کوینی به نرم‌افزار کیف پول دیگری را دارد، باید اول در حالت تراکنش نودها را مطلع سازد. نودها با سرچ در دفترچه دیجیتالی خود، میزان موجودی فرد را بررسی کرده تا تراکنش را با اطمینان صورت دهند. دفترچه‌های نود از برگه‌های دیجیتالی ساخته شده‌اند که در بلاک چین به آن‌ها بلاک می‌گویند که داخل آن‌ها داده‌ها و اطلاعات است. اگر تراکنش هم راستا با قوانین باشد، معتبر بوده و مثل خط تولید در کارخانه‌ها در انتظار مراحل بعد یعنی تایید تراکنش می‌گردد.

شبکه انتقال ارز دیجیتال دوج کوین به تراست ولت چگونه است؟

برای اینکه دارایی خود را از کیف پول خود یا صرافی به تراست ولت منتقل کنید باید ابتدا :

  • به محل نگهداری رمزارز دوج کوین خود مراجعه کنید.
  • به قسمتی از حساب کاربریتان که مربوط به برداشت یا ارسال هست بروید.
  • می‌بایست در این مرحله، آدرس کیف پول تراست ولت خود را که طی ۲ مرحله تشکیل شد وارد کنید.
  • میزان دوج کوین مدنظر را که قصد انتقالش را دارید وارد کنید.
  • با بررسی تمام جزئیات از درست بودن تمام موارد اطمینان حاصل کنید.
  • در نتیجه با تایید تراکنش در انتظار انتقال دوج کوین به کیف پول تراست ولت بمانید.
  • باید بدانید که زمانی که دوج کوین را منتقل می‌کنید، لازم است به این شبکه هزینه تراکنش را پرداخت کنید. این هزینه و کارمزد، پاداش ماینرهایی است تا جذب این فعالیت شده و بلاک‌های جدید برای تراکنش‌ها اضافه شود. میزان کارمزد شبکه به حجم تراکنش و تراکم آن وابسته است.
  • درزمان شروع انتقال، اجازه بررسی موقعیت تراکنش را دارید. پس می‌توانید پیگیر انتقال دوج کوین مورد نظر باشید. در زمان تایید تراکنش، دوج کوین به کیف پول تراست ولت مورد نظر واریز می‌گردد. بعد ازین می‌توانید دارایی را در تراست ولت ذخیره یا به کیف پول یا صرافی دیگر انتقال دهید.

قیمت دوج کوین از چه چیزی تاثیر می‌پذیرد؟

طبق بیت کوین که در راس تمام رمزارزها قرار دارد، مقدار قیمت دوج کوین وابسته به این رمزارز است. به این شکل که بدون توجه به میزان قیمت بیت کوین، بررسی و قیمت‌گذاری دوج کوین امکان‌پذیر نیست.


آینده ارز دیجیتال دوج کوین

یکی از مواردی تاثیر گذار در مشخص کردن سرمایه‌گذاری در دوج کوین، محدودیت نداشتن عرضه این رمزارز است. با توجه به نبود محدودیت کلی در میزان عرضه دوج کوین هر روز میلیون‌ها کوین تازه ساخته و به بازار منتقل می‌گردند. در نتیجه در آینده مقدار زیادی کوین در گردش قرار می‌گیرد. درنتیجه سرمایه‌گذاری بلند مدت روی این ارزدیجیتال مناسب نیست و توصیه نمی‌گردد. در کل ارزدیجیتال دوج کوین روند صعودی دارد و با بررسی و تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال امکان دریافت سود خوب در خرید و فروش‌های روزانه را برای سرمایه گذاران کوتاه مدت ایجاد می‌کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان