مینت NFT چیست

مینت NFT چیست؟ سیر تا پیاز ضرب کردن NFT

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 27 اسفند 1402

خرید و فروش ارز دیجیتال

زمانی که بازار ارزهای دیجیتال فعالیت خود را در آغاز کرد، هیچ کس تصور نمی‌کرد این فناوری و تکنولوژی تا چه حد امکان می‌تواند، در دنیای مردم پیشروی کند. توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFT‌ها این تصور را به واقعیت تبدیل کردند. مینت کردن NFT، موجب می‌شود که به کمک فناوری بلاک چین، به مردم کمک می‌کنند تا بتوانند مالکیت محتواهای دیجیتالی خودشان را به دست آورند. همچنین، کاربران با استفاده از NFT‌ها می‌توانند آثار ثبت شده را انتقال دهند و با استفاده از این حالت، در آمدزایی کنند. به این ترتیب علاقه مردم به تبدیل کردن آثار خود به ان اف تی بعد از ایجاد در آمدزایی از طریق آن، افزایش یافت و امروزه این موضوع بسیار رواج پیدا کرده است.

در نتیجه یکی از راه‌های کسب درآمد، مینت NFT‌ها است. پس اگر شما نیز علاقه‌مند به کسب در از این روش‌ها هستید، در این مقاله از فراچنج مینت nft چیست؟ را برای آشنایی شما با دنیای توکن‌های غیر قابل تعویض و راه‌های درآمدزایی و دیگر موارد پیرامون آن آشنا کنیم.

منظور از مینت NFT چیست؟

به توکنی که نمی‌توان آن را تعویض کرد و شناسه‌ی مخصوص به خود را دارد و در جریان تایید مالکیت همراه تضمین اصالت از آن استفاده می‌گردد، NFT می‌گویند. در واقع، ان اف تی ها، بستری از نوع بلاکچین هستند و تمامی اطلاعات مربوط به یک فایل را در خود ذخیره می‌کنند. با استفاده از این بستر‌ها را می‌تواند انتقال یا خرید و فروش انجام داد و از سودشان درآمد به دست آورد. این نکته بسیار مهم است که کپی کردن با جایگزین کردن این توکن‌ها همراه با تقسیم کردنشان، غیر قابل امکان است. در ضمن تنها شخصی که می‌تواند NFT‌ها را بفروشد یا معامله انجام دهد، خود مالک آن است.

ایجاد NFT‌ها توسط هر شخصی امکان‌پذیر است؛ چرا که احتیاجی به علم برنامه‌نویسی و کدنویسی ندارد و مردم با استفاده از این راه می‌توانند سود‌های بسیار عالی کسب کنند. هر نوع فیلم، صدا یا عکسی می‌تواند به NFT تبدیل شود. از طرفی چون می‌توان NFT‌ها را تشخیص داد، مقداری با رمز ارز‌ها که دارای کد‌های رمز نگاری، متفاوت هستند.

کسانی که طرفدار NFT‌ها هستند، اظهار می‌کنند که این توکن ها، اثبات یا گواهی مالکیت دارند. البته حقوق قانونی و تصویب شده‌ای درباره ان اف تی‌ها تصویب نشده است. به عبارتی، مالکیت ارائه شده‌ی NFT‌ها به وسیله بلاک چین‌ها معنای داشتن قانون ذاتی آن‌ها را نمی‌دهد. پس داشتن حقوق انتشار یا حق مالکیت معنوی این آثار را ثابت نمی‌کند. همینطور، می‌توان از روی یک NFT کپی‌های بسیاری را ثبت و اشتراک‌گذاری کرد. در واقع یک NFT مانع این فرایند‌ها نمی‌شود.

آموزش منیت NFT

مینت NFT چگونه انجام می‌ شود؟

به نوعی می‌توان هنر دیجیتال را صنعت NFT‌ها دانست. ضرب توکن‌های ان اف تی، برای ثبت مالکیت دارایی‌ها به وسیله قرار داد‌ها هوشمند شکل می‌گیرد. در نتیجه می‌توان تمام گزینه‌هایی که به شکل دیجیتالی تایید می‌شوند را با فرآیند ساخت ان اف تی به یک دارایی دیجیتالی تبدیل کرد. فایل‌ها یا محتوا‌های دیجیتالی می‌توانند، ارزش زیادی دریافت کنند. این کار خیلی ساده با آپلود یک فایل همراه با ثبت یک تعریف ساده درباره آن، تهیه آن برای فروش داخل یک بازار NFT، کامل کردن پروفایل و مشخص کردن حق امتیاز برای فروش و کسب درآمد در داخل بازار NFT ارز‌های دیجیتال است.

هدف از مینت NFT چیست؟

اصلی‌ترین دلیل و هدف برای مینت یا ضرب کردن NFT ها، به وجود آوردن یک دارایی دیجیتال به خصوص است و بتوان آن را تکثیر داد و بتوان آن را ردیابی و تعیین کرد. در ادامه اهداف دیگر مینت کردن را برایتان توضیح می‌دهیم.

  • بیشتر شدن میزان ارزش دارایی ها و تبدیل آن ها به ان اف تی
  • دارایی دیجیتالی به صورت غیر قابل تغییری در بلاک چین ثبت می‌شود.
  • دارایی های دیجیتالی را به شکل ان اف تی می‌توانند در بازار ارز های دیجیتال خرید و فروش و معامله انجام داد.
  • به وسیله فروش و معاملات مربوط به NFT ها خالقان آثار هنری و هنرمندان می توانند درآمد مناسبی دریافت کنند.
  • روی دارایی های دیجیتالی مثل فیلم، عکس و غیره مالکیت را به اثبات می‌رساند.
  • برای دارایی های دیجیتالی مثل اثرات هنری یک بازار ایجاد می‌کند.

انواع مختلف مینت NFT

یکی از ویژگی‌های مثبت مینت NFT ها، تسلط هنرمندان روی آثار و دارایی‌های دیجیتالی خودشان و داشتن قدرت تصمیم گیری برای هر موضوعی است. پس، در ادامه مینت‌های گوناگون را توضیح می‌دهیم:

مینت شده (Pre-Minted)

بعضی از  ان اف تی‌ها از همان ابتدا به وسیله خالقین خود ضرب یا مینت شده‌اند که به آن‌ها Pre-Minted گفته می‌شود. یک ویژگی خیلی خوب این نوع NFT ها، این است که شخص خریدار نیازی به انجام دادن فرایند مینت کردن ندارد. به نوعی این توکن‌ها به صورت کامل خرید و فروش می‌شوند. ان اف تی‌های مینت شده را می‌توان خیلی راحت در بازار‌های بلر و اوپن سی معامله کرد و هیچ مشکلی در خرید و معامله آن‌ها در این بستر‌ها وجود ندارد.

مینت لیست سفید (Whitelist Mint)

لیست سفید به گروهی گفته می‌شود که زودتر از دیگران می‌توانند NFTهای یک مجموعه را خریداری یا مینت کنند. به طور معمول سازنده‌ها و هنرمندان پیش از انتشار دارایی اقدامات خاصی را در نظر می‌گیرند که کاربر با انجام آنها در وایت‌لیست قرار می‌گیرد.

مینت عمومی (Public Mint)

بر عکس مینت لیست سفید، مینت عمومی است. در این مینت هیچ گونه محدودیتی برای کاربران اعمال نشده و شرکت در آن برای همه آزاد است.

مینت تنبل (Lazy Minting)

برخی از مینت‌ها هنوز تبدیل به مینت نشدند و در انتظار تبدیل شدن به مینت هستند. به این شکل، یک اثر هنری به وجود آمده، اما هنوز فرآیند مربوط به مینت آن انجام نشده. در این مینت خریدار خودش باید فرایند مینت کردن دارایی دیجیتال را انجام دهد و باید هزینه شبکه را پرداخت کند. در گاهی اوقات، شخص هنرمند پس از اینکه فروش آثار هنری خود، فرایند مینت را کامل می‌کند. مینت‌های تنبل یا Lazy Minting که روی شبکه‌های بلاکچینی وجود خارجی ندارند و بعد از خرید ایجاد می‌شوند. در نتیجه این نوع ان اف تی پیش از اینکه ضرب شوند، به شکل مفهومی در بازار قرار دارند.

فری مینت (Free Mint)

مینت رایگان یا فری مینت برای عرضه ان اف تی‌هایی می‌گویند که طی فرایند مینت کردن، خریدار تنها هزینه‌ای که پرداخت می‌کند، هزینه گس فی است. طی این سبک مینت، فرد هنرمند از فروش آثار خود هزینه‌های به دست نمی‌آورد. هنرمندان با شرکت در حراجی‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند مینت‌های Free Mint خود را بفروشند.

گران ترین ان اف تی های جهان

مزایای مینت اِن اِف تی (NFT)

در ادامه مزایای مینت ان اف تی را که برای کاربران ایجاد می‌کند را معرفی می‌کنیم.

انعطاف‌پذیری

به کمک این قابلیت می‌توانید با توجه به نیاز‌های مالی خود و خلاقیت ان اف تی‌ها را برای فروش لیست کنید.

کسب درآمد

با استفاده از کمک ان اف تی‌ها هنرمندان می‌توانند از راه محتواهای دیجیتالی خود، درآمد کسب کنند.

ایجاد انجمن و گروه‌های طرفداری

با تبدیل کردن آثار هنری دیجیتالی خود به NFT می‌توانید ارتباط خیلی بهتری با طرفاران خود برقرار کنید.

ساخت هویت دیجیتال

شما با استفاده از ان اف تی می‌توانید یک هویت اختصاصی بسازید و در تمام شبکه‌های اجتماعی از آن استفاده کنید.

معایب مینت اِن اِف تی (NFT)

در ادامه بدترین ویژگی‌های ان اف تی‌ها را برایتان توضیح می‌دهیم.

محدودیت فنی

برخی از کاربران برایشان کمی دسوار است که از پس کمی پیچیدگی و سختی فرایند مینت ان اف تی بر بیایند و مقداری در مقیاس‌پذیری محدودیت دارند.

هزینه‌های بالا

برای این که ان اف تی را ضرب کنید، باید به هزینه های مربوط به پلتفرم، کارمزد شبکه و هزینه تولید محتوا دقت کنید.

تاثیرات زیست محیطی

برای انجام مینت ان اف تی، به پردازننده محاسباتی پر قدرتی نیاز دارد. این انرژی و قدرت به حدی می تواند زیاد شود که گاز های گلخانه ای به وجود آورد.

آموزش مینت NFT

انجام مینت کردن بسیار راحت است و در بسیاری از پلتفرم‌ها انجام فرایند آن را ه طور کامل قرار داده اند. برای فرایند مینت NFT داخل بلاک چین اتریوم، هزینه‌های گس بسیار بالایی را باید بپردازیم. شلوغ بودن بلاک چین با افزایش هزینه‌ها همراه است ولی تعدادی مسیر با هزینه پایین‌تر وجودد دارد. به این صورت افراد توسعه دهنده بدون پرداخت هزینه‌های مربوط به گس می‌توانند NFT‌های خود را رایگان بپردازند.

آموزش مراحل ضرب کردن توکن غیر مثلی

در ادامه به صورت پله پله مراحل ایجاد مینت ان اف تی را توضیح می‌کنیم.

1. آماده‌کردن اثر هنری NFT

ابتدا اولین کاری که باید انجام دهید، ایجاد یک اثر هنری است. برای ایجاد NFT می توان حتی از یک متن، یک نقاشی دیجیتالی و یک قطعه ویدیو و یا موسیقی استفاده کرد. در کل هدف از تبدیل کردن آثار هنری به توکن های غیر مثلی تولید پر تکرار قطعات آثار هنری است.

2. خرید ارز اتریوم

زمنی که اثر هنری خود را انتخاب کردید، باید اتریوم بخرید. در واقع باید روزی هر بلاک چینی که می‌خواهید، مینیت NFT خود را ایجاد کنید. در واقع بیشتر بازار‌های ان اف تی این بازار‌ها را مود پشتیبانی خود قرار می‌دهند. برای ساخت یک NFT قیمت‌ها متغییر است؛ ولی بهترین قیمت حدود ۱۰۰ دلار اتریوم در نظر گرفته می‌شود. انجام فرایند ضرب کردن در هر روز می‌تواند هزینه‌های زیادی برایتان ایجاد کند.

3. ساخت کیف پول ارز دیجیتال

به دلیل هزینه های مربوط به مینت، همیشه باید مقداری اتر در کیف پول اتریوم خود ذخیره کنید. برای این کار می توانید از والت متامسک بهره ببرید. یکی از ولت های کاربردی ولت MetaMask است.

4. انتخاب پلتفرم و ضرب NFT

در این هنگام که تمام کار ها را انجام دادید، باید پلتفرمی را انتخاب کنید تا NFT ها را به شکل مجازی به وجود آورید و لیست کنید. بهترین پلتفرم ها OpenSea ، Rarible، Mintable هستند. قرار گیری در خیلی از این پلتفرم ها نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای ندارد و به این معنی است که نیازی به تبدیل شدن به یک هنرمند ندارید.

منیت ان اف تی چیست

آیا مینت NFT رایگان وجود دارد؟

البته که بله. در گاهی اوقات تعدادی از پلتفرم‌ها مینت تقلبی ارائه می‌دهند. به هزینه‌ای که برای مینت NFT‌ها در روی بلاکچین پرداخت می‌شود گس فی (Gas Fee) نام دارد. گس فی با توجه به نوع اعتبار و پلتفرمش، میزان هزینه‌های خدمات کم و زیاد یا رایگانی در بر می‌گیرد.

مثلا یکی از پلتفرم‌های ارائه دهنده مینت ان اف تی رایگان، ریبل است. این بازار در واقع اولین بازار NFT مالکیت جمعی در دنیا است که روی پلتفرم اتریوم توزیع شده است. رریبل (Rarible) در واقع کاملا بدون هزینه است افراد بدون پرداخت گس می‌توانند فرآیند ضرب کردن ان اف تی را انجام دهند.

فرآیند مینت NFT چقدر زمان می‌خواهد؟

در ادامه مواردی که در تعیین مدت زمان لازم برای فرایند مینت کردن NFT ها  نقش دارند. را آورده ایم :

  • میزان اندازه و یا پیچیده بودن فایل های دیجیتالی NFT
  • سرعت بلاک چین و داشتن ترافیک شبکه
  • میزان دشواری و پیچیدگی پلتفرمی که استفاده می‌کنید.
  • سطح شناخت و تسلط همراه با مهارت شما در رابطه با پلتفرم های بلاک چین همراه با NFT ها.
  • به طور کلی فرایند مینت کردن NFT  به مدت زمانی حدود چندن دقیقه تا چند ساعت نیاز دارد. با این وجود قبل از ایجاد مینت باید به مدت زمانی را برای ایجاد مینت و بعد از آن مدت زمانی برای تهیه تبلیغات دقت کنید. پس زمانی که اثر به وجود آمد حدود چند روز زمان نیاز است تا فروخته شود.

بهترین بلاک چین‌ها برای مینت NFT کدام است؟

تا اینجا دانستیم که مینت NFT  یعنی چه و به چه چیز‌هایی نیاز است. بعد از این مرحله، نوبت به شناخت بهترین بلاک چین‌ها برای این فرایند می‌رسد. تا امروزه، پروتکل‌های متعددی در جهت مینت کردن ایجاد شده که قدرت پشتیبانی از توکن‌های غیر قابل تعویض را ندارند. از طرفی بلاک چین‌هایی که این NFT‌ها را پشتیبانی می‌کنند، خیلی بین کاربران محبوبیت ندارند، پس اکثر هنرمندان در شبکه اتریوم آثار خود را ثبت می‌کنند. در واقع یکی از بهترین بلاک چین‌ها برای ثبت آثار هنری، اتریوم است.

سولانا

یکی از پر سرعت‌ترین و کم هزینه‌ترین بلاک چین‌ها برای منیت NFT، سولانا نام دارد. به نوعی یکی از پرسرعت‌ترین بلاک چین‌ها سولانا است و در هر ثانیه تعداد زیادی تراکنش را تایید و بررسی انجام می‌دهد.

مینت رایگان NFT در پلتفرم OpenSea

با به فروش گذاشتن آثار هنری خود داخل پلتفرم OpenSea، قابلیت‌های بسیاری به شما تعلق می‌گیرد. مثلا در کنار حفظ مالکیت تمام و کمال کار خودتان، می‌توانید از دنیای ان اف تی در آمدی جدا دریافت کنید. چرا که با هر بار فروش ان اف تی شما به وسیله‌ی شخصی دیگربه فروش می‌رسد، به شما کمیسیون تعلق می‌گیرد. زمانی که می‌خواهید، در اوپن سی NFT به وجود آورید، باید کمی اتریوم در ولت خود قرار دهید. بعد از آن در اوپن سی NFT خود را  ارسال کنید. در زیر مراحل ارسال مجموعه ان اف تی را توضیح داده ایم.

  1. ابتدا، وارد حساب کاربری که در OpenSea قرار دارد، شوید و گزینه My Collection را انتخاب کنید.
  2. بعد گزینه Create را انتخاب کنید، چرا که می خواهید یک مجموعه تازه بسازید. به نوعی، این مجموعه NFT از آثار شما که می تواند هر طرح نقاشی یا عکسی را در بر بگیرد، مثل یک رزومه برای آثارتان است. سپس نوبت مرحله دوم یعنی، مینت ان اف تی می رسیم.

3. ضرب کردن توکن های غیر مثلی

هنگامی که ایجاد مجموعه شما کامل شد، خیلی راحت می توانید NFT را به مجموعه ی خود اضافه کنید.

  • ابتدا مجموعه ای که ساختید، را باز کنید.
  • گزینه Add Item را کلیک کنید.
  • باید یک ان اف تی را برگزینید و اسمی روی آن بگذارید.
  • قابلیت ها و دیگر مسائل را در آن قرار دهید.
  • زمانی که این کار ها را به صورت کامل تمام کردید، گزینه Create را انتخاب کنید.

در این زمان دیگر، می‌توانید ان اف تی ساخته شده‌ی خود را مشاهده کنید. این خود شما هستید که مشخص می‌کنید آیا می‌خواهید به صورت نمایشی، ان اف تی خود را نگه دارید یا اینکه قصد دارید، که چگونگی قیمت‌گذاری و فروش آن را بیاموزید و در بیشترین میزان قیمت NFT خود را بفروشید.

نتیجه گیری

در این مقاله عنوان را بررسی و تحلیل انجام دادیم. برای اینکه شما مانند دیگر کاربران در بازار ارزهای دیجیتال، از این دنیای جدید تکنولوژی در آمد و یا سود کسب کنید، تسلط و شناخت NFTها می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند. به طور کلی، یکی از هدف اصلی NFT تبدیل آثار به توکن غیر مثلی و نگهداری راحت‌تر از آن‌ها است. دومی دلیل باید اشاره به جریان کسب درآمد از این راه است که بسیار زیاد برای هنرمندان عالی است. به این ترتیب، یکی از راه‌های جدید کسب درآمد توسط افراد خبرنگار و تولید کنندگان محتواهای دیجیتال، ایجاد مینت nft  است.

با استفاده از این راهکار عالی هنرمندان ترس از کپی شدن و بی‌ارزش شدن آثار خود را ندارند و در کنار انتشار آثارشان، می‌توانند درآمد مناسبی دریافت و هنر خود را گسترش دهند. تمامی این کارها به صورت مستقیم توسط خود شخص انجام می‌شود و دیگر به نفر سومی یا واسطه گری، نیازی نیست. پس، اگر شما به دنبال ایجاد درآمد از راه‌های موجود در بازار ارز دیجیتال هستید، یکی از این فرایندها، مینت nft است. در آخر شناخت و تسلط خود برای انجام هر فعالیتی در بازار ارزهای دیجیتال باید به مقدار کاملی، افزایش دهید و بعد آن را انجام دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان