ارز دیجیتال ترون چیست؟ معرفی بلاکچین ترون و بررسی ارز TRX

دسته بندی : معرفی رمز ارزها
تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1403

صرافی برای اتباع

ارز دیجیتال ترون چیست؟ آیا سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال TRX در سال ۱۴۰۳ می‌تواند سودمند باشد. ترون که با نماد TRX شناخته می‌شود یکی از رمز ارزهای محبوب بازار کریپتو کارنسی محسوب می‌شود. اگر نگاهی به لیست ارزهای دیجیتال بیاندازید، مشاهده می‌کنید که این ارز دیجیتال یکی از ارزهای برتر است. TRX یک بلاکچین غیرمتمرکز است که هدف اصلی از ایجاد آن متحول کردن صنعت تولید محتوا بود. سرعت بالا و کارمزدهای نزدیک به صفر از اصلی‌ترین دلایل موفقیت این پروژه محسوب می‌شوند و همین مسئله آن را به یک ارز دیجیتال قدرتمند که در کنار اتریوم قرار گرفته تبدیل کرده است.

بسیاری از سرمایه گذاران استیک ارز ترون را دلیل محبوبیت آن می‌دانند و حتی کاربران زیادی از این طریق اقدام به کسب درآمد می‌کنند.

در این مطلب از مجله فراچنج به بررسی اینکه ترون چیست و چه مزایا و معایبی دارد می‌پردازیم. اگر می‌خواهید اقدام به خرید ارز دیجیتال ترون کنید اما در رابطه با آن اطلاعات کافی ندارید با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال ترون چیست؟

ترون (TRX) یک پلتفرم بلاکچین با هدف متحول ساختن شیوه اشتراک گذاری، مصرف و توزیع محتوای دیجیتال است. این پروتکل بلاکچین که در سال ۲۰۱۷ توسط کارآفرین جاستین سان تاسیس شد، با هدف به چالش کشیدن مدل سنتی توزیع محتوا از طریق ارائه‌ی یک پلتفرم غیرمتمرکز و شفاف برای سازندگان محتوا، توسعه‌دهندگان و کاربران طراحی شده است.

ترون با ترکیب فناوری بلاکچین، بر حوزه‌های سرگرمی، خلق محتوا و صنایع مختلف دیگر تمرکز دارد. این پلتفرم به عنوان یک دفترکل توزیع‌شده عمل می‌کند که تراکنش‌ها و فعالیت‌ها را به صورت ایمن و غیرقابل تغییر ثبت می‌نماید. هدف نهایی این پلتفرم، ایجاد یک اینترنت بازتر، شفاف تر، در دسترس‌تر و غیرمتمرکزتر است که در آن، سازندگان محتوا و مصرف کنندگان بدون محدودیت‌های اعمال شده توسط واسطه ها، بتوانند به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

  • تاریخچه ترون از ابتدا:

بلاکچین ترون (TRX) دارای تاریخچه ای جذاب است که مسیر آن در سال ۲۰۱۷ با چشم‌انداز متحول ساختن صنایع سرگرمی و محتوای دیجیتال از طریق فناوری بلاکچین آغاز گردید.

  • بنیانگذار ترون کیست؟

بنیانگذار شبکه ترون (TRON) آقای سان یوچن (Sun Yuchen) است که بیشتر با نام مستعار جاستین سان (Justin Sun) شناخته می‌شوند.جاستین سان، کارآفرین جوانی با سابقه درخشان در حوزه فناوری و بلاکچین، در جولای ۲۰۱۷ صورت پذیرفت. در ماه دسامبر همان سال، ترون پروتکل متن باز خود را راه اندازی کرد و بدین ترتیب، فناوری زیربنایی خود را برای توسعه دهندگان و علاقه مندان در دسترس قرار داد. این اقدام، آغازگر توسعه فنی ترون و تعهد آن به شفافیت و همکاری بود.

پیش از راه اندازی ترون، آقای سان سابقه درخشانی در زمینه کارآفرینی داشته اند. ایشان بنیانگذار اپلیکیشن محبوب Peiwo در حوزه محتوای صوتی بوده اند. همچنین در سال ۲۰۱۵ به عنوان نماینده ریپل (Ripple) فعالیت می‌کردند. سوابق و درخشش آقای سان در عرصه کارآفرینی توجه سرمایه گذاران بسیاری را به خود جلب نمود که از آن جمله می‌توان به آقای تانگ بینسن، بنیانگذار بازی پرطرفدار Clash of Kings و آقای دای وی، مدیرعامل شرکت OFO، پیشگام اشتراک دوچرخه، اشاره کرد.

  • مسیر تکامل ارز دیجیتال ترون:

در بازه زمانی مارس تا مه ۲۰۱۸، ترون به دستاوردهای فنی قابل توجهی رسید. تا مارس ۲۰۱۸، این بلاکچین با معرفی Testnet، Blockchain Explorer و Web Wallet، ابزارهایی را برای تعامل کاربران و توسعه دهندگان با اکوسیستم ترون فراهم نمود.

در ماه می‌۲۰۱۸، شبکه اصلی ترون با نام نسخه Odyssey ۲.۰ راه اندازی شد. این رویداد، مسیر گذر از یک پروژه در حال توسعه به یک پلتفرم بلاکچین کاملا عملیاتی را  برای بلاکچین ترون رقم زد.

در ژوئن ۲۰۱۸، ترون با ایجاد بلاک جنسیس، استقلال خود را اعلام کرد. این اقدام، نشان دهنده تاسیس بلاکچین اختصاصی ترون و مجزا شدن آن از توکن اولیه مبتنی بر اتریوم بود. در جولای ۲۰۱۸، ترون با خرید استراتژیک بیت‌تورنت، پروتکل پیشرو اشتراک‌گذاری فایل همتا به همتا، بسیار مورد توجه قرار گرفت. این اقدام، ترون را قادر ساخت تا پایگاه کاربری عظیم بیت‌تورنت را در اکوسیستم خود ادغام نماید.

در اکتبر ۲۰۱۸، شاهد رونمایی از ماشین مجازی ترون (TVM) بودیم. TVM مجموعه‌ای ضروری از ابزارها برای توسعه دهندگان جهت ساخت و استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) در شبکه ترون است. نقشه راه ترون با افزوده شدن پروژه اطلس گسترش یافت. این ابتکار با هدف ادغام کاربران و فناوری بیت‌تورنت در اکوسیستم ترون، مدل توزیع محتوای غیرمتمرکز این بلاکچین را بیش از پیش تقویت کرد.

  • در پایان:

بلاکچین ترون فراتر از نقاط عطف اولیه، به رشد اکوسیستم خود ادامه داد. این بلاکچین با برقراری مشارکت‌های راهبردی، جذب توسعه دهندگان و ورود به حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، جایگاه خود را در صنایع مختلف تثبیت نمود. جامعه پویای ترون و ذینفعان فعال آن نقشی اساسی در توسعه و پذیرش این بلاکچین ایفا کرده اند. به طوری که هم اکنون این ارز دیجیتال به عنوان رقیب اصلی ارز دیجیتال اتریوم شناخته می‌شود.بلاکچین ترون چیست

بلاکچین ترون چگونه کار می‌کند؟

برای ارائه یک سیستم بلاکچین کارآمد، امن، قابل اعتماد، کاربردی و مقیاس پذیر، ترون یک ماشین مجازی کامپکت و کاملا کاربردی به نام ماشین مجازی ترون (TVM) را در اکوسیستم خود توسعه داده است. توکن‌های سازگار با TVM از طریق قراردادهای هوشمند با استفاده از استاندارد فنی TRC-20 تولید می‌شوند و کاملاً با استاندارد ERC-20 مطابقت دارند.

علاوه بر این، معماری ترون شامل لایه‌های ذخیره سازی، هسته و کاربرد است. لایه هسته شامل ماژول‌هایی برای اجماع، مدیریت حساب و قراردادهای هوشمند است. ترون برای دستیابی به توافق از مکانیزم اجماع اثبات سهام نمایندگی (DPoS) استفاده می‌کند.

با استفاده از این اجماع، ترون به کاربران اجازه می‌دهد تا از دارایی ارز دیجیتال خود برای رأی دادن به نمایندگان مختلف استفاده کنند. پس از انتخاب، این نمایندگان اختیار دارند تا تصمیمات کلیدی را که بر کل شبکه تأثیر می‌گذارد، اتخاذ کنند.

  • ماشین مجازی ترون (TVM)

ترون از مجموعه دستورالعمل کارآمد و یک ماشین مجازی مبتنی بر پشته استفاده می‌کند. قراردادهای هوشمند روی ترون با زبان برنامه‌نویسی Solidity و سایر زبان‌های پیشرفته کدنویسی می‌شوند. علاوه بر این، ترون از پروتکل ذخیره‌سازی توزیع شده متمایزی به نام Block Storage و State Storage استفاده می‌کند.

برای پاسخگویی به نیازهای متنوع ذخیره‌سازی داده در دنیای واقعی، مفهوم پایگاه داده گرافیکی در معماری لایه ذخیره‌سازی ادغام شده است.

  • نحوه عملکرد ماشین مجازی ترون(TVM)

توسعه دهندگان در ترون می‌توانند DApp‌های مختلف و کیف پول‌های منحصر به فردی را ایجاد کنند. علاوه بر این، با امکان استقرار و اجرای قراردادهای هوشمند توسط ترون، پتانسیل برای برنامه‌های کاربردی بسیار گسترده است.

مکانیزم حاکمیت ارز دیجیتال ترون

کمیته ترون در شبکه ترون به طور مشابه با یک سیستم حاکمیت درون زنجیره‌ای عمل می‌کند. عملکرد آن شامل تنظیم پارامترهای ترون مانند پاداش تولید بلاک و کارمزد تراکنش است. این کمیته متشکل از ۲۷ ابرنماینده (SR) است و هر SR می‌تواند اصلاحاتی را پیشنهاد دهد. در صورتی که پیشنهادات مورد تایید بیش از ۱۸ ابرنماینده دیگر قرار گیرد، معتبر تلقی شده و در دوره نگهداری بعدی اعمال می‌شود.

انواع گره در شبکه ترون

شبکه ترون به سه نوع گره متمایز متکی است: گره ابر (ابرنماینده)، گره کامل و گره سالیدیتی.

گره‌های ابر (ابرنمایندگان) بلاک‌های جدید را پیشنهاد می‌دهند و تراکنش‌ها را در این بلاک‌ها تأیید و ثبت می‌کنند. اطلاعات آن‌ها از طریق ابزارهایی مانند ترون اسکن، جایگزین ترون برای اتراسکن، برای همه کاربران بلاکچین ترون قابل دسترسی است.

گره‌های کامل کنترل کاملی بر داده‌های درون زنجیره‌ای دارند و امکان به روزرسانی داده‌های لحظه ای، پخش تراکنش و ارائه خدمات API (رابط برنامه‌نویسی کاربردی) را فراهم می‌آورند.

گره‌های سالیدیتی در همگام‌سازی داده‌های بلوک تایید شده از یک گره کامل مشخص و ارائه خدمات API قابل فهرست‌بندی تخصص دارند.

مدل مبتنی بر حساب

شبکه ترون شامل سه نوع حساب است: حساب عادی، حساب توکن و قرارداد. این حساب‌ها عملکردهای خاصی را در شبکه ترون انجام می‌دهند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال ترون چیست؟

مزایای ترون معایب ترون
مقیاس پذیری بالا پلتفرم بلاکچینی نسبتا جدید
کارمزد تراکنش های پایین (نزدیک به صفر) سابقه جنجالی
پشتیبانی از قراردادهای هوشمند تمرکز زدایی کم
شبکه غیرمتمرکز توزیع محتوا همه امکانات عملی نشدند و برخی از آن ها در حال توسعه هستند
تمرکز بر سرگرمی و بازی داشتن رقبای جدی
  • مزایای ارز دیجیتال ترون چیست؟

مقیاس‌پذیری بالا: ترون با تمرکز بر قابلیت مقیاس‌پذیری ساخته شده است و این امر به آن امکان می‌دهد تا ظرفیت حداکثر ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه را مدیریت کند. این سرعت تراکنش از سایر پلتفرم‌های بلاکچین مانند اتریوم فراتر می‌رود.

کارمزد تراکنش پایین: ترون از کارمزد تراکنش بسیار پایین برخوردار است که باعث مقرون به صرفه بودن آن برای کاربران می‌شود. میانگین کارمزد تراکنش در شبکه ترون تنها ۰.۰۰۰۰۰۵ دلار است.

پشتیبانی از قراردادهای هوشمند: ترون از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند که به صورت خودکار و خوداجرا عمل می‌کنند و روند انجام تراکنش‌ها و توافقات را ساده‌سازی می‌کنند.

شبکه غیرمتمرکز توزیع محتوا: این شبکه به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به واسطه ها، محتوا را به اشتراک بگذارند و به آن دسترسی پیدا کنند.
تمرکز بر سرگرمی و بازی: ترون بر صنایع سرگرمی و بازی تمرکز دارد.

  • معایب ترون چیست؟

پلتفرم نسبتا جدید: نسبتا جدید بودن پلتفرم ترون به معنای وجود برخی خطاها یا ضعف‌های امنیتی است که تاکنون برطرف نشده اند.

سابقه جنجالی: ترون درگیر برخی جنجال‌ها از جمله ادعای سرقت ادبی و گمراه کردن سرمایه گذاران بوده است.

تمرکززدایی کم: توسعه و کنترل ترون توسط یک نهاد واحد به نام بنیاد ترون انجام می‌پذیرد. این موضوع از نظر برخی، به معنای تمرکززدایی کمتر و آسیب‌پذیری بیشتر در برابر سانسور است.

در حال توسعه بودن برخی امکانات: برخی از ویژگی‌های ترون مانند شبکه غیرمتمرکز توزیع محتوا هنوز در حال توسعه هستند. این بدان معناست که آن‌ها ممکن است به طور کامل کاربردی یا قابل اعتماد نباشند.

رقابت در صنعت: تعدادی از پلتفرم‌های بلاکچین دیگر نیز بر صنایع سرگرمی و بازی تمرکز دارند که با ترون در حال رقابت هستند.

استیک ارز دیجیتال ترون

استیکینگ (سرمایه گذاری) یکی از بهترین روش ها برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است. برای استیک ارز دیجیتال ترون، کافی است مراحل ذیل را انجام دهید.

1-یک کیف پول ترون سازگار با استیکینگ ایجاد کنید. برخی از معتبر ترین گزینه‌ها عبارتند از:

  • Guarda
  • کیف پول سخت افزاری Ledger Nano
  • TRONWALLET
  • TronLink

2-مقداری TRX را به کیف پول مد نظر واریز کنید.

3-وارد بخش استیکینگ (Staking) کیف پول شوید.

4-مقدار TRX که می‌خواهید استیک کنید را مشخص کنید.

5-تراکنش را تایید کنید.

موارد ذکر شده، مراحل کلی استیکینگ ترون (TRX) هستند. با توجه به پلتفرم انتخابی شما امکان دارد این مراحل اضافه یا کم شوند. همچنین به یاد داشته باشید که سود دریافتی برای این شیوه درآمدزایی در هر بستر متفاوت است برای همین بهتر است که قوانین پلتفرم را به طور کامل بررسی کنید.

 استیک ترون

خرید ارز دیجیتال ترون

ترون یکی از رمز ارزهای برتر بازار کریپتوکارنسی است. این ارز دیجیتال در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال لیست شده و قابل خرید و فروش است. شما می‌توانید برای خرید ترون از صرافی ارز دیجیتال فراچنج مراحل ذیل را طی کنید.

  • ۱-ورود و ثبت نام در صرافی فراچنج.
  • ۲-در صورتی که قبلا در این صرافی حساب کاربری نداشته‌اید باید تایید هویت کنید.
  • ۳-ورود به داشبور و انتخاب ارز ترون از لیست ارزها
  • ۴-واریز مبلغی که قصد سرمایه‌گذاری دارید و انتخاب گزینه خرید.

با انجام این مراحل ساده به راحتی می‌توانید روی این ارز دیجیتال آینده دار سرمایه‌گذاری کنید.

فروش ارز دیجیتال ترون

فروش ترون )TRX) مراحل مشابهی با خرید آن دارد. برای این کار نیز در صرافی فراچنج ابتدا باید در سایت یا اپلیکیشن فراچنج ثبت نام کنید و سپس با انجام مراحل احراز هویت اقدام به فروش نمایید. برای فروش ترون درفراچنج باید میزان ارزی که قصد فروش آن را دارید از کیف پول سخت افزاری، نرم افزای و یا کیف پول صرافی به کیف پول صرافی فراچنج انتقال دهید. و سپس با مراجعه به بخش کیف پول در داشبور و مشخص کردن ارز مد نظر آن را تبدیل به ریال کنید و مبلغ مورد نظر را برداشت نمایید.

نکته: اگر برای خرید و فروش ترون از فراچنج نیاز به راهنمایی دارید. می‌توانید با پشتیبانی آنلاین سایت در ارتباط باشید.

آینده ارز دیجیتال ترون چیست؟ آیا خرید این رمز ارز در سال 1403 سودمند است؟

ارز دیجیتال ترون در اوایل سال ۲۰۱۸ با افزایش قابل توجهی روبرو شد و به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی ۰.۱۷۳۷ یورو در پنجم ژانویه دست یافت. با این حال، این روند صعودی پایدار نبود و قیمت ترون به سرعت کاهش یافت. این نوسانات شدید، ماهیت ذاتی بازار ارزهای دیجیتال است.

نکته قابل توجه این است که سقوط بازارهای ارز دیجیتال تاثیر کمتری بر ترون نسبت به سایر دارایی‌های دیجیتال داشته است.

با توجه به تمرکز مدل و توسعه ترون بر آینده و جایگاه آن در وب ۳، خرید این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۴ می‌تواند سرمایه‌گذاری جذابی به نظر برسد. تمرکززدایی به عنوان یک رویکرد نوین، آینده فعالیت‌های آنلاین را شکل می‌دهد و ترون به دنبال ارائه جایگزینی واقعی در این زمینه است.

با وجود ماهیت پرنوسان بازار ارزهای دیجیتال، چشم‌انداز ترون مثبت ارزیابی می‌شود. ارزش بازار بالای ترون، آن را در میان برترین ارزهای دیجیتال جهان قرار می‌دهد و این موضوع نشان‌دهنده پتانسیل بالای آن است. بنابراین یکی از گزینه هایی که می‌تواند در سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال هر تریدر برآیند مثبتی داشته باشد ارز ترون است.

کلام پایانی:

در این مطلب از وبلاگ فراچنج به طور کامل بررسی کردیم که ارز دیجیتال ترون چیست و چه مزایا و معایبی دارد. به طور کلی این ارز دیجیتال نمایانگر یک پلتفرم قدرتمند است که برای متحول ساختن شیوه مصرف محتوای دیجیتال طراحی شده است.

با تمرکز بر تمرکززدایی، شفافیت و توانمندسازی کاربر از طریق فناوری بلاکچین، TRX مزایای متعددی از جمله سرعت تراکنش بالاتر با هزینه‌های کمتر در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها مانند بیت‌کوین (BTC) را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، دارندگان TRX به ویژگی‌هایی مانند پاداش‌های استیکینگ دسترسی دارند که فرصت‌هایی را برای کسب درآمد غیرفعال از دارایی‌های خود فراهم می‌کند. همین مسائل باعث می‌شود تا تحلیلگران دیدگاه مثبتی نسبت به این رمز ارز داشته باشند.

چنانچه برای خرید و فروش ارز TRX نیاز به راهنمایی داشتید، می‌توانید با تیم پشتیبانی فراچنج در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان