انواع صرافی ارز دیجیتال

انواع صرافی ارز دیجیتال ؛ چند نوع صرافی داریم؟

دسته بندی : صرافی ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : 25 آبان 1402

انواع صرافی ارز دیجیتال ؛ چند نوع صرافی داریم؟ در دنیای ارزهای دیجیتال صرافی‌ها به دو گروه متمرکز و غیر متمرکز تقسیم شده اند. هر کدام از این پلتفرم‌ها ویژگی‌های مخصوص خود را دارند و خدماتی را مطابق با نوع خود به مشتریانشان ارائه می‌دهند. در صورتی که شما به عنوان یک معامله‌گر یا تریدر قصد شرکت در فعالیت‌های بازار ارزهای دیجیتال را دارید، باید اول از همه در یک صرافی معتبر عضو شده و برخی از نکات اساسی را بررسی کنید. در نتیجه ما در این مقاله از صرافی فراچنج به معرفی و بررسی نواع صرافی‌های ارز دیجیتال می‌پردازیم. پس تا آخر این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال فراچنج همراهمان باشید.


صرافی ارز دیجیتال چیست؟


به نوعی پلتفرم که با کمک آن کاربران در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند به راحتی فعالیت‌هایی مانند مبادله و خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام دهند، صرافی ارزهای دیجیتال می‌گویند. به این ترتیب، خیلی از رمزارزها مثل بیت کوین یا دوج کوین‌ها می‌توانند جا به جا شده و انتقال یابند. در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال، فعالیتی‌هایی به صورت آنلاین انجام می‌گردد و برای ایجاد این بستر برای کاربران خود، مقدار مشخصی کارمزد را از معامله گرها و خریداران و فروشندگان کسب می‌کنند. کاربران در صرافی‌هایی کریپتوکارنسی به دو گروه متمرکز و غیر متمرکز تقسیم می‌گردند.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره صرافی‌های ارز دیجیتال مقاله «صرافی ارز دیجیتال چیست» را مطالعه کنید.


پلتفرم‌های متمرکز یا CEX چیست؟


صرافی‌های CEX یا متمرکز در دنیای کریپتوکارنسی همانند صرافی‌های سنتی سهام، فعالیت می‌کنند. این پلتفرم ها، به صورت یک واسطه قرار می‌گیرند و معامله گران می‌توانند خیلی ساده و راحت دارایی دیجیتال مدنظر را معامله کنند. یکی دیگر از قابلیت‌های خیلی پرطرفدار صرافی‌های متمرکز، داشتن اعتماد است. در نتیجه معامله گران و سرمایه گذاران در ذهنشان یک امنیت خاطری شکل می‌گیرد که اعتماد آن‌ها برای انجام فعالیت‌های خود درون این پلتفرم‌ها را ایجاد می‌کند. پس رمزارزهایشان را در این صرافی‌ها قرار می‌دهند. با این وجود صرافی‌های متمرکز دارای ویژگی یا قابلیت‌هایی هستند که خیلی باب دل اکثر سرمایه گذاران و معامله گران نیست. درضمن، خطر هک شدن یکی از ویژگی‌های خیلی مهم دراین پلتفرم‌ها است.

مطالب مرتبط: صرافی متمرکز ارز دیجیتال چیست؟


قابلیت‌های پلتفرم یا صرافی‌های متمرکز


برای اینکه علت شناخت بیشتر معامله گران  در این مورد که چه سبک صرافی را بیشتر پسند می‌کنند دریابیم، باید اول از هرکاری ویژگی‌های هر پلتفرم را بررسی کنیم.

  1. همراه با شناخت صرافی ها، آگاهی و شناخت کاربران در این که چه ارز دیجیتالی را با کدام صرافی انتخاب کنند افزایش می‌یابد.
  2. از رمزارزهای جف پشتیبانی می‌کنند، برای مثال با اتریوم می‌توانید بیت کوین خریداری کنید.
  3. این سبک از صرافی‌ها به صورت یک واسطه‌گر خیلی با اعتماد، درباره‌ی کنترل و مدیریت دارایی‌ها به حساب می‌آیند.
  4. کاربران می‌توانند مقدار قیمت و نمودار ارز دیجیتال انتخاب شده‌اش را مشاهده و بررسی کند.
  5. خرید و فروش و معاملات در این نوع از صرافی‌ها به صورت رمزنگاری شده انجام می‌گردد.

صرافی غیرمتمرکز یا DEX چیست؟


یک نوع دیگر از صرافی‌های ارزهای دیجیتال، صرافی‌های غیرمتمرکز هستند که در شکل اختصار یافته DEX نمایان می‌گردند. این پلتفرم همراه با طی سال‌ها تعداد خیلی زیادی کاربر را به خود جذب کرده است. اصلی‌ترین هدف در این صرافی ها، به وجود آوردن شرایطی برای انجام معاملاتی که همتا همتا هستند، اهمیت دارد. به این ترتیب که افراد خریدار و فروشنده در محلی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، و به شکل مستقیم با یکدیگر خرید و فروش و معامله انجام می‌دهند. به طور کلی، در استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز شما به هیچ واسطه‌ای برای نگهداری و مدیریت سرمایه خود احتیاج ندارید.

همانطور که شاید بارها این را شنیده اید، اما در اینجا تکرار می‌کنیم که امنیت در صرافی‌های غیرمتمرکز خیلی زیاد است.  در نتیجه، به سختی در معرض خطراتی مثل هک شدن قرار می‌گیرند. یکی از ویژگی‌های منفی در این صرافی‌ها پایین بودن میزان نقدینگی و مقدار حجم معادلات است. این جریان به این دلیل است، که این صرافی‌ها دارای محبوبیت نسبتا پایینی هستند، که با گذر زمان شرایطی بهتر دست می‌یابند.

مطالب مرتبط: صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال چیست؟


فهرستی از صرافی‌های متمرکز کریپتوکارنسی‌ها


با بررسی این جریانات بیان شده تا اینجا دریافتیم، که صرافی‌های ارزدیجیتال متمرکز در تعداد بسیار بالایی قرار دارند، ولی انتخاب یکی از آن‌ها کاری بسیار دشواری است. برای همین تعدادی از بهترین صرافی رمزارزهای متمرکز را برایتان همراه با در نظر گرفتن امکانات و نوعی که نیاز دارید، توضیح و بررسی کرده ایم.

  • کوکوین (KuCoin)

یکی از صرافی‌های متمرکز نسبتا معروف در کل جهان، صرافی کوکوین است. این صرافی در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد و از همان موقع تا اکنون با مقدار سرعت بسیار بالایی درحال افزایش قیمت است. کوکوین به دلیل اینکه در تعداد بسیار زیادی رمزارز می‌توانید معامله انجام دهید، در بین کاربران در بازار کریپتوکارنسی، تعداد زیادی طرفدار دارد. پس در اینجا بعضی از ویژگی‌های جذاب این صرافی را نام برده ایم.

  1. دارا بودن از رابط کاربری خیلی مناسب
  2. مقدار کارمزد عادلانه
  3. قرار دادن ابزارهایی بسیار جدید در اختیار کاربران
  4. داشتن یک پشتیبانی بسیار عالی
  5. تعداد زیادی توکن مختلف
  • کوین بیس (Coinbase)

در سال ۲۰۱۲ برادران آمسترانگ (Brian Armstrong) یک صرافی غیر متمرکز با اسم کوین بیس تاسیس کردند. رمزارزها داخل این صرافی، بر اساس رمزارز دیجیتالی که داشتند با ارزهای فیات مبادله و خرید و فروش انجام می‌دادند. به این ترتیب افراد عضو در این صرافی‌ها مقدار سرمایه خود را می‌توانستند افزایش دهند. به خاطر همین جریان، اکثر معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال از این صرافی غیرمتمرکز یعنی کوین بیس بهره می‌برند. بهترین شاخصه‌های این صرافی به ترتیب نام برده شده است.

  1. انجام پرداخت از راه‌های گوناگون
  2. دارا بودن تعداد زیادی رمزارز مختلف
  3. قابلیت نصب به عنوان یک اپلیکیشن بر روی گوشی
  4. حمایت از مقدار بالایی حجم معامله
  5. ارائه شرایطی با داشتن امنیت بسیار زیاد
  • بایننس (Binance)

یکی از صرافی‌های بسیار محبوب در دنیای ارزهای دیجیتال بایننس است. بر اساس آمارگیری‌های سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، در اولین صرافی در فهرست با توجه به مقدار حجم معاملاتی، صرافی بایننس قرار دارد. بعضی از مهمترین قابلیت‌های ابن صرافی را در ادامه نام برده ایم.

  1. دارای مقدار حجم بالای معاملاتی
  2. حمایت از شبکه‌های بلاکچینی گوناگون
  3. داشتن یک تیم قوی برای پشتیبانی
  4. توانایی خرید و فروش NFT‌ها
  5. قرار دادن فهرستی از کوین‌های با اعتبار
  • بیت فینکس (Bitfinex)

اگر بپرسید که قدیمی‌ترین صرافی متمرکز در ارزهای دیجیتال اسمش چیست باید بگوییم نام آن صرافی بیت فینکس است. صرافی بیت فینکس توسط افراد حرفه‌ای و مبتدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این صرافی ابزارهای بسیار گوناگونی برای انجام معاملات دارد که می‌توانیم معاملات مارجین و اسپات را نام ببریم. این ویژگی یکی از هزاران علت جذب کاربران به صرافی بایننس است. دیگر قابلیت‌های این صرافی را در ادامه نام برده ایم.

  1. ایجاد شرایطی برای انجام یکسری معامله دارای لوریج و اهرمی
  2. داشتن قابلیت چت به صورت آنلاین
  3. ویژگی‌هایی که به کمک آن‌ها سپرده‌ها در صورت آفلاین ذخیره گردند.
  4. وجود یک سری پشتیبانی خیلی قوی
  • کراکن (Kraken)

یکی از صرافی‌هایی که در ایلات آمریکا به شکل مستقر قرار گرفته، کراکن است. پلتفرم کراکن موجب می‌گردد، تا رمزارزها به شکل خیلی ساده و با سرعت خیلی زیاد خرید و فروش همراه با معامله انجام دهند.

  1. داشتن رابط کاربری خیلی راحت
  2. کاربرانی که فعال هستند مقدار کارمزد خیلی پایین دارند
  3. توانایی انجام معاملات مارجین
  4. وجود شرایطی برای انجام معامله‌های سریع
  5. داشتن یک تیم پشتیبانی به صورت ۲۴ساعته
  6. فهرستی از صرافی‌های غیرمتمرکز در ارز دیجیتال

پیدا کردن یک صرافی غیرمتمرکز با اعتبار، مابین انواع صرافی ارز دیجیتال برای بیشتر افراد کاربر دشوار است. چرا که اطلاعات کاربران برای تشخیص یک صرافی بسیار پایین و محدود است. همینطور به دلیل مبهم بودن قوانین صرافی ها، شرایط انتخاب برای کاربران گیج کننده است. به صورت کلی بررسی بعضی از ویژگی‌هایی مثل مقدار حجم اعتبار، امنیت و نقدینگی همراه با کارمزد در این جریان که کدام صرافی غیرمتمرکز را انتخاب کنید، بسیار مهم است. برای همین یک فهرست از انواع صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز مناسب برای عضویت و استفاده تهیه کرده ایم.

  • آیدکس (IDex)

یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز پیشرفته در بازار ارزهای دیجیتال آیدس نام دارد. آیدس در واقع تمام ویژگی‌های مثبت و معتبر از صرافی‌های متمرکز و نامتمرکز را با یکدیگر ادغام می‌کند و به این ترتیب کاربران خیلی خوب می‌توانند همه موارد در رابطه با فعالیت خود را کنترل و مدیریت کنند. در صرافی آیدس برای هر حالتی از اتصال، به تایید صاحب حساب نیاز است. قابلیت‌های دیگر این صرافی شامل:

  1. داشتن یک طراحی مناسب که برای کاربران مناسب است.
  2. حمایت و پشتیبانی از زنجیره‌های بایننس همراه با اتریوم
  3. در این صرافی ارزهای دیجیتال گوناگون قرار دارد.
  4. داشتن تیم پشتیبانی بسیار عالی و همیشه در دسترس
  5. ایجاد بستری برای انجام انواع گوناگونی ترید
  • یونی سواپ (Uniswap)

یکی دیگر از صرافی‌هایی که طرفدار بسیار زیادی دارد صرافی یونی سواپ است. این صرافی از نوعی تجارت به نام پروتکل نقدینگی خودکار بهره می‌برد. از بین بردن گزینه‌های واسطه ای، حذف تمرکز و ایجاد شرایطی برای انجام معامله‌ی توکن‌های ERC-20 از اهداف بسیار مهم صرافی یونی سواپ است. تعدادی از قابلیت‌های دیگر این صرافی شامل موارد زیر می‌گردد:

  1. بیشتر توکن‌های تازه داخل این صرافی هستند.
  2. اختیار تمام و کمال مدیریت و کنترل دارایی با کاربران است
  3. دیگر احتیاجی به اعتماد به افراد واسطه نیازی نیست.
  • وان اینچ (۱inch)

یکی دیگر از صرافی‌های غیرمتمرکز که نقدینگی در آن اجتماع می‌کند، وان اینچ نام دارد. همین قابلیت موجب می‌گردد کاربران به بهترین نقطه و یا نرخ برای مبادلات دسترسی یابند و به شکل خودکار در صرافی‌های گوناگون فعالیت خود را به اجرا در آورند. اسم توکن صرافی وان اینچ ۱INCH است. کاربران با فعالیت داخل این صرافی به عنوان هدیه توکن کسب می‌کنند. البته در بعضی از فعالیت‌های داخل صرافی این توکن‌ها کاربردی هستند. از ویژگی‌های دیگر این صرافی می‌توان موارد زیر را نام برد.

  1. دارای یک رابطه کاربری خیلی واضح و درست است.
  2. از نظر امنیتی قدرت بسیار زیادی دارد.
  3. برای معاملات در ارزهای دیجیتال، نقدینگی نسبتا بالایی دارد.
  4. با کمک توکن‌ها CHI، امکان پایین آوردن مقدار تراکنش‌ها وجود دارد.
  • پنکیک سواپ (PancakeSwap)

یکی از صرافی‌هایی غیرمتمرکز که روی بستر زنجیره هوشمند بایننس به وجود آمده، پنکیک سواپ است. افتتاح این صرافی در سال ۲۰۲۰ صورت گرفت. از این صرافی در قیمت‌گذاری ارزهای دیجیتال در بازار سازهای خودکار بهره می‌برند. یکی از بهترین ویژگی‌های صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ این است که برای تمرکززدایی برنامه‌های متمرکز (dApp)، در زمینه دیفای از شبکه‌ی اتریوم کمک می‌کنند. دیگر ویژگی‌های صرافی PancakeSwap شامل:

  1. بالا بودن میزان نقدینگی
  2. پایین بودن مقدار کارمزد در این شبکه به نسبت دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز
  3. امکان سواپ خیلی ساده با هزینه‌ای کم توکن‌های BEP_20 ممکن است.
  4. کاربران در این صرافی می‌توانند از ویژگی‌های Limit Order یا سفارش محدود بهره ببرند.
  • بیسکو (Bisq dex)

یکی دیگر از قدیمی‌ترین یکی از صرافی‌هایی غیرمتمرکز که روی بستر زنجیره هوشمند بایننس به وجود آمده، پنکیک سواپ است. افتتاح این صرافی در سال ۲۰۲۰ صورت گرفت. از این صرافی در قیمت‌گذاری ارزهای دیجیتال در بازار سازهای خودکار بهره می‌برند. این پلتفرم که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۴ شروع کرد، بیسکو نام دارد. پایین بودن مقدار سرعت در تراکنش‌ها از بزرگترین ایراد این پلتفرم است. برای همین برعکس این موضوع که قدیمی است، نسبت به دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز طرفداران بشدت کمی دارد. البته قابلیت‌های دیگر صرافی بیسکو را در ادامه نام می‌بریم.

  1. این صرافی دارای امنیت بسیار بالایی در بین تمام صرافی‌های جهان دارد.
  2. کاربران می‌توانند بدون احراز هویت معاملات را انجام دهند.
  3. صرافی بیسکو می‌تواند روی سیستم‌های معاملاتی گوناگون نصب گردد.
  4. حفاظت این صرافی از حریم خصوصی کاربران در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

انواع صرافی ارز دیجیتال خارجی برای ایرانی‌ها


کاربران ایرانی برای عضویت با تعداد بیشتری از صرافی‌های خارجی مشکلات زیادی دارند. با این وجود بعضی از راه‌ها مثل استفاده از VPNهایی که آیپی با ثبات دارند، به بهتر شدن شرایط کمک بزرگی می‌کند. اما در کل در این صرافی ها، ممکن است حساب بلوکه گردد یا کل سرمایه از بین رود. با وجود تمام این مسائل بعضی از صرافی‌ها هستند که بدون داشتن هیچ مشکلی با کاربران در ایران و ایرانی به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهند. صرافی کوینکس (coinex)، صرافی کوکوین و صرافی بینگ ایکس (bingx) از بهترین صرافی‌های خارجی برای ایرانی‌ها است.


انواع صرافی ارز دیجیتال در ایران


قطعا می‌دانید که در کشور ایران، تعداد زیادی صرافی ارزهای دیجیتال به وجود آمده است. البته بعضی از صرافی‌های داخلی دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را نسبت به بقیه متمایز می‌کند. در نتیجه اگر می‌خواهید از انواع صرافی ارز دیجیتال داخل کشور ایران، استفاده کنید بهتر است نکاتی را بررسی کنید. مواردی که باید مورد تحلیل و تحقیق قرار گیرند عبارتند از:

  1.  از ابزارهایی برای چارت قیمت و ابزار تحلیل استفاده می‌کند.
  2. دارای ربات معامله‌گر است.
  3. امنیت بسیار بالایی دارد.
  4. در کمتر از حدود ۵ دقیقه پشتیبانی انجام می‌دهد.
  5. دارای سیستم چت آنلاین است.
  6. برای اینکه استفاده و فعالیت در بازار رمزارزها  توسط کاربران ساده گردد، اپلیکیشن دارد.
  7. برای اینکه کاربران از امکانات گوناگونی بهره ببرند، در این صرافی‌ها سطح‌بندی ایجاد می‌گردد.
  8. داشتن یک قسمت به عنوان وبلاگ و قرار دادن مقالاتی برای بالابردن سطح کاربران

سخن پایانی


در این مقاله از پلتفرم فراچنج،انواع صرافی ارز دیجیتال را نام برده و هرکدام را بررسی کردیم. هر کدام از صرافی‌های ارز دیجیتال قابلیت‌هایی مخصوص به خود را دارند. برای همین دلیل هر کاربر با توجه به نوع فعالیتش در بازار ارزهای دیجیتال و سبکی که رمزارز معامله و خرید و فروش می‌کند باید صرافی مناسب را انتخاب کنند. در اینجا تعدادی از انواع صرافی‌های ارز دیجیتال را تحلیل کردیم تا ساده‌تر در پلتفرم مدنظر فعالیت کنید. قبل از هر اقدامی این موضوع را به خاطر سپارید که برای انجام معاملات و شروع فعالیت باید تسلط کافی داشته و از یک استراتژی بسیار عالی استفاده کنید تا ضرر و زیان را به پایین‌ترین حد امکان برسانید و سود بالاتری را دریافت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام

مورد اعتماد حرفه ای ها

مروری بر فراچنج در یک سال گذشته

کاربران فعال

+55000 نفر

معاملات انجام شده

+1 میلیون معامله

حجم معاملات

+150 میلیارد تومان